research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Transurethral management of bladder cancer (2003-2008) at Department of urology, Azadi teaching hospital in Kirkuk city, Iraq.
إدارة الإصابة بسرطان المثانة عبر الاحليل (2003-2008) في قسم جراحة المسالك البولية، المستشفى التعليمي آزادي في مدينة كركوك، العراق.

Author: Muhammad Abdullah Rahman alshwani
Journal: The Medical Journal of Tikrit مجلة تكريت الطبية ISSN: 16831813 Year: 2013 Volume: 19 Issue: 1 Pages: 159-163
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Introduction: Bladder cancer is a malignant tumor that is rising on scale of awareness of both patients and physician. Aim of the study: To compare age groups, sex group, grading and staging for the patients with bladder cancer treated with transurethral resection in Azadi general hospital, in Kirkuk city in Iraq. Material and methods: Data was obtained from operating protocols, patient’s history and ambulance charts of 140 patients in Azadi general hospital in Kirkuk city in Iraq. Results: Total of 140 patients were operated at our department in given period of time by means of transurethral resection for bladder cancer. Of those 112 (80%) were males and 28 (20%) female patients. Average age for males were (66,07 years) and for the females were (67.82 years) Most common grade was grade 2 in all patients and also when looked in new cases and in patients taking treatment (received cases). Staging showed that most cases were in Ta group, both new or receive cases. And the most common type of tumor resected was Transitional cell carcinoma. Discussion and conclusion: Incidence of bladder cancer is not very high, but it is on constant rise. Bladder cancer is more common in males; Transitional cell carcinoma is more common type of tumor while gradeII and stage Ta are more common findings in our patients.

مقدمة: سرطان المثانة هو ورم خبيث أن يرتفع على نطاق و الوعي لكل من المرضى و الأطباء . الهدف من الدراسة : لمقارنة الفئات العمرية ، والجنس الجماعي ، والتدريج و التدريج لل مرضى الذين يعانون من سرطان المثانة عبر الاحليل استئصال تعامل مع المستشفى العام في آزادي ، في مدينة كركوك في العراق. المواد و الطرق : تم الحصول على البيانات من بروتوكولات التشغيل ، والتاريخ المريض و الرسوم البيانية الإسعاف من 140 مريضا في مستشفى آزادي العام في مدينة كركوك في العراق. وتم تشغيل إجمالي 140 مريضا في قسمنا في فترة معينة من الوقت عن طريق استئصال المثانة عبر الاحليل لسرطان : النتائج. 112 من هؤلاء ( 80 ٪ ) من الذكور و 28 ( 20 ٪ ) من المرضى الإناث. كان متوسط ​​العمر للذكور ( 66،07 عاما) و للإناث كانت ( 67.82 عاما ) كان الأكثر شيوعا الصف الصف 2 في جميع المرضى و أيضا عندما نظرت في الحالات الجديدة وفي المرضى الذين يتناولون العلاج ( الحالات التي وردت ) . أظهرت التدريج أن معظم الحالات كانت في مجموعة تا، سواء الجديدة أو استقبال الحالات. و كان النوع الأكثر شيوعا من سرطان الخلايا السرطانية مقطوعة الانتقالية . المناقشة و الاستنتاج : حالات الإصابة بسرطان المثانة ليست عالية جدا، ولكن كان على الارتفاع المستمر . سرطان المثانة هو أكثر شيوعا في الذكور ؛ سرطان الخلايا الانتقالية هو نوع أكثر شيوعا من الأورام حين gradeII ومرحلة تا هي نتائج أكثر شيوعا في المرضى الذين لدينا.


Article
Urethrocystoscopic Features in Cases with Urinary Bladder Cancer in Mosul: " a Case Series Study "
Urethrocystoscopic الميزات في حالات سرطان المثانة البولية مع في الموصل: "لسلسلة دراسة حالة"

Author: Ali A.M. Attarbashii
Journal: The Medical Journal of Tikrit مجلة تكريت الطبية ISSN: 16831813 Year: 2013 Volume: 19 Issue: 1 Pages: 134-141
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Bladder cancer can occur at any age-even in children. However, it’s a disease of middle aged and elderly person, with median age at diagnosis for transitional cell carcinoma being 69 years in males and 71 years in female. Aim: to determine the urethrocystoscopic features in cases with urinary bladder cancer in Mosul city. Patients and methods: A case series study of forty patients of newly diagnosed bladder cancer was carried out at Al-Jomhory Teaching Hospital in Mosul from November 2001 to February 2003. Detailed history was taken and physical examination was done for each study case. Urinalysis and transabdominal ultrasound examination were performed for all patients under study while intravenous urography was done for only cases with abnormal ultrasound finding of the upper urinary tract. Abdominal and pelvic magnatic resonance imaging was selectively done for cases with muscle invasive diseases. Urethrocystoscopy as well as examination under anesthesia were performed for all cases whereby multiple (cold cup or resectional) biopsies were taken and examined histopathlogically. Results: Thirty four cases (85%) were males, 6 cases (15%) were females. Mean age was 59 years for males and 56 years for females. By urethrocystoscopy; 57.5% of the study cases had papillary lesions, 37.5% had sessile lesions and 5% had mixed lesions. Majority of cases (85%) had lesions sized larger than 10 mm in diameter. Twenty-three cases (57.5%) had solitary lesions while the remaining had two or more lesions. The lateral wall and the posterior wall (including the trigon) of the urinary bladder were the most commonly involved sites by bladder cancer. Ureteric orifice involvement by the tumor was seen in 27.5% while prostatic involvement was seen in 14.7% of cases. Histopathological examination revealed 97.5% having transitional cell carcinoma and only one case (2.5%) of paraganglioma. Examination Under Anaesthesia was done for all cases which revealed that there were increases in the positive findings (induration or mass) in relation to the increases in tumor stage or size. Conclusion: transitional cell carcinoma is the commonest type of urinary bladder cancer in Mosul. More than half of the cases harbored a papillary growth pattern which had a more superficial (muscle non-invasive) disease while the remaining cases harbored a sessile or mixed growth pattern which had a deeper (muscle invasive) disease. The probability of obtaining positive findings by examination under anaesthesia increased with the increase in tumor stage or size.

خلفية : يمكن أن يحدث سرطان المثانة في أي سن ، حتى عند الأطفال. ومع ذلك، فإنه مرض من شخص منتصف العمر وكبار السن ، مع متوسط ​​العمر عند التشخيص لسرطان الخلايا الانتقالية إلى 69 عاما في الذكور و 71 عاما في الإناث.الهدف: لتحديد ملامح urethrocystoscopic في حالات المصابين بسرطان المثانة البولية في مدينة الموصل. المرضى و الطرق : أجريت دراسة سلسلة من الحالات على أربعين مريضا بسرطان المثانة تشخيصها حديثا خارجا في مستشفى Jomhory التعليمي في الموصل من نوفمبر 2001 إلى فبراير 2003 كانت اتخذت التاريخ المفصلة ، ويجري الفحص البدني لكل حالة الدراسة. وأجريت تحليل البول و الفحص بالموجات فوق الصوتية عبر البطن لجميع المرضى قيد الدراسة في حين تم تصوير الجهاز البولي عن طريق الوريد للحالات فقط مع الحقائق الموجات فوق الصوتية غير طبيعي في المسالك البولية العلوي. وقد تم التصوير بالرنين magnatic البطن و الحوض بشكل انتقائي للحالات الأمراض الغازية مع العضلات. أجريت Urethrocystoscopy وكذلك الفحص تحت التخدير لجميع الحالات حيث تم اتخاذ عدة ( كوب الباردة أو resectional ) الخزعات و فحص histopathlogically . النتائج : كانت أربعة وثلاثون الحالات ( 85 ٪ ) ذكور ، وكانت 6 حالات ( 15 ٪ ) إناث. وكان متوسط ​​العمر 59 سنة للذكور و 56 سنة للإناث . بواسطة urethrocystoscopy ؛ وكان 57.5 ٪ من حالات الدراسة الآفات حليمي ، وكان 37.5 ٪ الآفات لاطئة ، وكان 5 ٪ الآفات مختلطة. وكان غالبية الحالات ( 85 ٪ ) آفات بحجم أكبر من 10 ملم في القطر. وكان ثلاثة وعشرين حالة ( 57.5 ٪ ) في حين أن الآفات الانفرادي المتبقية زيارتها اثنين أو أكثر من الآفات. كان الجدار الجانبي والجدار الخلفي ( بما في ذلك TRIGON ) من المثانة البولية الأكثر شيوعا تشارك المواقع بسرطان المثانة. كان ينظر الحالبي مشاركة فوهة من الورم في 27.5 ٪ في حين كان ينظر في إشراك البروستاتا 14.7 ٪ من الحالات. وكشف فحص الأنسجة 97.5 ٪ وجود سرطان الخلايا الانتقالية وحالة واحدة فقط ( 2.5 ٪ ) من ورم المستقتمات . وقد تم فحص تحت التخدير لجميع الحالات التي كشفت أن هناك زيادات في النتائج الإيجابية ( متصلبة أو كتلة ) فيما يتعلق الزيادات في مرحلة الورم أو حجمها. الاستنتاج : سرطان الخلايا الانتقالية هو النوع الأكثر شيوعا من سرطان المثانة البولية في الموصل. أكثر من نصف الحالات آوى نمط النمو حليمي التي كان لها أكثر سطحية ( العضلات غير الغازية ) المرض في حين آوى الحالات المتبقية نمط النمو لاطئة أو مختلطة مما كان له أعمق ( العضلات الغازية ) المرض. زيادة احتمال الحصول على نتائج إيجابية من خلال الفحص تحت التخدير مع الزيادة في مرحلة الورم أو حجمها.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2013 (2)