research centers


Search results: Found 13

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Article
الآراء الفقهية للإمام ابن سلمون المالكي في كتاب "التاج والإكليل" لأبي عبد الله العبدري المواق (دراسة مقارنة) (النكاح، الطلاق، الخلع، العدة، المفقود، النفقة)

Author: محمد سلمان حسين النعيمي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2013 Volume: 4 Issue: 14 Pages: 89-164
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

I have searched in Emam Ibn Salmoon Al-Maliki’s opinions and formed that he was an authoritative source among scholars in his time. He was one of the diligent followers of Al-Maliki school. He had certain peculiar opinions in various issues and problems where he was outstanding. Among these issues were that the orphan girl needs mercy and kindness; she shouldn’t be married against her will, that silence is the sign of acceptance of the virgin lady when asked for her hand unless she becomes spinster, that the husband shouldn’t take what he has given to his wife as dowry, whether in cash money or in species if she does not condition that the husband should not threaten his wife or frighten her so as to pay him money or clothes, that the wife is allowed to divorce herself if she has condition that on her husband (as having the divorce decision), that repudiation for money is considered one irrevocable divorce, that a slave can be divorced or repudiated without a permission from his master, that the wife should not be maltreated or misbehaved, that the husband is not allowed to put a condition on his wife to spend on his young child or breast feed him for more then two years, that the waiting period for the divorced and pregnant women ends with delivery, that the wife of a lost or absent man is not allowed to ask for divorced unless a period for which the lost cannot live has lasped, that the expenses of giving back home the divorced women should be paid by the husband, that the husband should not prevent his wife from visiting her kids, except when such a visit might damage her relation with her husband, that it is permissible for the wife to live with her husband’s relatives, that it is permissible for the young son of the husband or the wife to live with them if he was not a child of both, that it is permissible for the husband to refund what he paid for his divorced wife during her pregnancy if it turned out that she was not pregnant, that if the husband claims that he is unable to spend on his wife, his claim should be sound and he should not be separated from his wife and that the expenses of the lost, absent or prisoned should be paid from his money, should he have any.

الحمد لله رب العالمين وأفضل الصلاة وأتم التسليم على سيدنا محمد المبعوث رحمة للعالمين وعلى آله وصحبه أجمعين وبعد. لقد بحثت في آراء الإمام الجليل ابن سلمون المالكي فوجدت أن الإمام كان حجة ثقة بين علماء عصره وإنه من طبقة المجتهدين في مذهب المالكية, وله آراء في مسائل متعددة وقد أجاد فيها, منها إن اليتيمة تحتاج إلى الشفقة والرحمة فلا يجوز تزويجها من غير رضاها، وكذلك إن البكر إذا لم تبلغ حد التعنيس يكون رضاها بمجرد الصمت، ولا يجوز للزوج أن يأخذ ما أعطى للزوجة، سواء كان الذي أعطاه مالا أو عينا، إذا لم تشترط عليه الزوجة. لا يجوز للزوج أن يهدد زوجته أو يخوفها من أجل أن تنفق عليه، أو تكسوه، كذلك يجوز للزوجة أن تطلق نفسها إن اشترطت ذلك على الزوج، بأن تجعل أمر طلاقها بيدها، إن الخلع على مال، يقع طلقة واحدة بائنة، وكذلك جواز طلاق العبد وخلعه دون التوقف على إذن سيده، لا يجوز عضل الزوجة والإضرار بها، ولا يجوز للزوج أن يشترط على زوجته، أن تنفق على ولده الصغير وترضعه أكثر من عامين، إن عدة الحامل والمطلقة، تنتهي بوضع الحمل، ولا يجوز لزوجة المفقود والغائب أن تطلب الطلاق إلا بعد مضي مدة لا يعيش المفقود لمثلها، مؤنة إرجاع المطلقة إلى بلدها تكون على الزوج وكذلك لا يجوز للزوج أن يمنع زوجته من زيارة أهلها، إلا إذا كان في زيارة أهلها ضرر العلاقة الزوجية، جواز سكن الزوجة مع أقارب الزوج، وكذلك جواز سكن ولد الزوج أو الزوجة الصغير معهما، إذا كان من غير الزوج أو الزوجة، يجوز للزوج استرجاع النفقة التي أنفقها على زوجته المبتوتة، من أجل الحمل وتبين عدم حملها، إذا ادعى الزوج أنه معسر، فإنه يصدق ولا يفرق بينه وبين زوجته، وكذلك تكون نفقة زوجة الغائب والمفقود والأسير من ماله، إذا كان له مال. هذا ملخص لأهم النتائج التي توصلت إليها وأرجو من الله تعالى أن أكون قد وفقت بعملي هذا مرضاة لله تعالى ولإعلاء شريعته، فإن أك قد وفقت فلله الحمد والمنة، وإن أكُ قد قصرت فأرجو من الله أن يغفر ذنبي ويعفو عن هفوتي، والله الموفق والهادي إلى سواء السبيل.


Article
الاحتياط للدماء في المظاهرات في الفقه الإسلامي

Authors: صلاح صادق مجيد الكبيسـي --- مجيد صالح إبراهيم الكرطاني
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2013 Volume: 4 Issue: 15 Pages: 193-250
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to God that His grace is righteous and peace and blessings on the pro miracles and his family and companions preliminary dignities and after:At the end of this blessed journey for this search must register the most important fruits that have been picked and can be summarized as follows:1- between the forensic evidence to prove the legality of reservists and demonstrations.2 -research shows that the precaution principle used Ancestors which means they have to leave some fear of falling into ill- gotten as Ibn Umar (I make between me and the Sacred sweater nor breaching it ).3- The jurists controls for reservists not be inconsistent with the religious texts and not be commanded by others and be based on the origin of the considerable and should not be a door for abnormal work with words.4 shows in the search that the demonstrations are closer to the calculation and denial on the ruling to prevent tyranny or oppression.5 prevail in the search that the legality of demonstrations observe non-occurrence of sedition and not be a reason to shed the blood of Muslims and their symptoms.6 suggest in search of the inadmissibility of demonstrators were killed or assaulted, especially if they are not carrying weapons and was a legitimate reason they demonstrated.The last prayer to thank God, prayer and peace be upon our Prophet Muhammad and his family and companions

الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات والصلاة والسلام على المؤيد بالمعجزات وعلى آله وصحبه أولي الكرامات وبعد: ففي نهاية هذا البحث لا بد من تلخيص أهم الثمرات التي تم قطفها ويمكن تلخيصها بما يأتي:1ـ بين البحث الأدلة الشرعية التي تثبت مشروعية الاحتياط والمظاهرات.2ـ أظهر البحث أن الاحتياط مبدأ استخدمه السلف الصالح وهو يعني عندهم ترك بعض الحلال مخافة الوقوع في الحرام كما قال ابن عمر رضي الله عنهما (إني لأجعل بيني وبين الحرام سترة من الحلال ولا أخرقها).3ـ ذكر الفقهاء ضوابط للاحتياط منها ألا يتعارض مع النصوص الشرعية وألا يكون مأمورا بفعل غيره وأن يكون مبنيا على أصل معتبر وألا يكون بابا للعمل بالأقوال الشاذة.4ـ تبين في البحث أن المظاهرات هي أقرب ما تكون إلى الحسبة والإنكار على الحاكم للحيلولة دون استبداده أو ظلمه.5ـ ترجح في البحث أن مشروعية المظاهرات تتقيد بعدم وقوع فتنة وألا تكون سببا لاستباحة دماء المسلمين وأعراضهم.6ـ ترجح في البحث عدم جواز قتل المتظاهرين أو الاعتداء عليهم لا سيما إذا لم يكونوا حاملين السلاح وكان سبب تظاهرهم مشروعا.وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسولنا محمد وآله وصحبه أجمعين.


Article
فقه الإمام حبيب بن أبي ثابت القرشي (ت 119هـ) من كتابي الإشراف على مذاهب العلماء لإبن منذر النيسابوري (ت 318هـ) و المغني لإبن قدامة (ت 620هـ)

Author: خالد عبدالله محمود
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2013 Volume: 4 Issue: 15 Pages: 482-519
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Thanks to Allah and peace and prayers be upon the Almighty prophet and to all his followers. Due to the strenuous exertions spend in writing this papers, it is important to mention the most important result obtained:1-It has been known from studying the biography of Imam Habeeb Bin Abi Thabit, that he was Qurashi and he was long and one- eyed. He has his Shaykh, students and sons. 2-He was a well-known, dependable and great jurisprudent experts from Kufa. He has the right to Iftaa.3-He has a prominent opinion in many jurisprudence matters. 4-He claimed in the purity of the blood of mosquito, flies and fleas and this has the point of view of all jurisprudent.5-He believed in the purity of bat’s urine in a greement with all other jurisprudents.6-He was praying before Friday imposition four Raka’h and after it four Raka’h and he believed in this point of view.7-He was not believe in killing a group of people instead of the Guilty one. Instead, he believed in killing the Guilty person only and take from the others their share of tributes.8-He believed in accepting the pitcher certification if he/ she was punished and take off and this was in agreement with all jurisprudents.

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم وعلى اله وصحبه وسلم أجمعين. وبعد:أفراغ الجهد وبذل الوسع في كتابة هذا البحث لابد لنا أن نبين أهم النتائج التي توصلنا إليها والتي يمكن أن نوجزها في ما يأتي.1- علمنا من خلال حياة الإمام حبيب بن أبي ثابت,إنه قريشي النسب,وأنه كان طويلا أعور,وكان له شيوخ وتلاميذ,وأولاد. 2- كان عالما بارزا من أعلام الكوفة,ثقة,فقيه جليل,كان من أصحاب الفتيا.3- كان له رأي بارز في كثير من المسائل الفقهية.4- قال بطهارة دم مالا نفس له سائله,كالبق, والذباب, والبراغيث, وكان هذا رأي الجمهور.5- كذلك قال بطهارة بول الخفافيش وبذلك قال معه جمهور العلماء.6- أنه كان يصلي قبل فرض الجمعة أربعا, وبعدها أربعا, وكان يرى ذلك.7- أنه كان لا يرى قتل الجماعة بالواحد, بل يقتل منهم واحد ويأخذ من الباقين حصصهم من الديه.8- كان يرى قبول شهادة القاذف إذا أقيم عليه الحد وتاب , وكان هذا موافقا لرأي الجمهور.


Article
License in jurisprudence
الرخصة في أصول الفقه

Author: Radwan Mohammed Hamed رضوان محمد حامد
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2013 Issue: 33 Pages: 225-254
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

License — Islam to ease the burdens of a Muslim to be a legitimate guide license and arranged some of the fuqaha ' of licences between permissive and mandatory and seizures between search when a license within one legal rulings


Article
Impossibility in Islamic Jurisprudence (fiqh)
استحالة الأشياء في ميزان الفقه الإسلامي

Author: Dr. Ramadan Hamdoon Ali د.رمضان حمدون علي
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2013 Volume: 7 Issue: (14/2) Pages: 449-478
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Impossibility of dirty things is considered one of the controversial contemporary issues. The Islamic rules with regards to purity and medicine, whether it contains that material or not, are also disputatious. The present study is very important. Gelatin is used in the industry of some medicines and imported food. So, it is necessary to show the Islamic rule related to those new issues

من القضايا المعاصرة التي يكثر حولها النقاش، استحالة الأشياء النجسة، وبالتالي حكم طهارتها وحكم الدواء إذا كانت تلك المادة جزءً من تكوينه ويعد البحث ذا أهمية كبيرة لأن بعض الأطعمة المستوردة يدخل في صناعتها مادة (الجيلاتين) وكذلك بعض الأدوية فلابد من الإحاطة بالحكم الشرعي لهذه المستحدثات.


Article
Certification of the irreversibility
الإشهاد على الرجعة

Authors: A. Abdullah Abdullah Salem أ. عبد الله سالم عبد الله --- D. Saeed Ahmed Humaid Al Nuaimi د. أحمد حميد سعيد النعيمي
Journal: alrafidain of law مجلة الرافدين للحقوق ISSN: 16481819 Year: 2013 Volume: 16 Issue: 58 Pages: 235-363
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Revocability is returning a wife of an actual consummated marriage after a revocable divorce . Testifying the revocability Raja is an ordinance by agreement of the jurists . but the difference of opinion revolves around the intended meaning of the ordinance : whether it is expressive of obligation or recommendation . However , the preponderant opinion is that testifying the revocability Raja is expressive of obligation since it makes it easy to prove revocability Raja when there is denial and to reduce cases of divorce when the husband becomes aware of the serious effects consequenton him.

الرجعة هي إعادة الزوجة المدخول بها حقيقة بعد الطلاق الرجعي ، والإشهاد على الرجعة مأمور به باتفاق الفقهاء إلا أن الخلاف ظهر في المراد بالأمر هل هو أمر على الوجوب أم على الاستحباب الراجع أن الإشهاد على الرجعة أمر على الوجوب وذلك لسهولة إثبات الرجعة عند الإنكار وللتحقيق من حالات الطلاق عندما يعلم الزوج بخطورة الآثار التي تترتب عليه.


Article
Nursery and conditions of exercise
الحضانة وشروط ممارستها

Author: A. Nashwan Zaki Sulaiman أ. نشوان زكي سليمان
Journal: alrafidain of law مجلة الرافدين للحقوق ISSN: 16481819 Year: 2013 Volume: 16 Issue: 59 Pages: 59-99
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

A chitd in the custody of his parents is the smile of shining life and the hope contributing to the building of the future and in the stability of his formation the nation turns to stable ,strong and healthy. Therefore ,custody was and continues to be one of the important matters attracting the attention of jurisprudence and law, for caring for the child in custody is nogot an easy matter .As such .we should cater for his feelings , taking in to accocent the feelings of his parents and should keep harm away from him .Islamic jurisprudence and law have stipulated specific condition for whoever deserves to wmbrace custody ,keening on the healthy upgrowth of the chid in custidy avoiding severing them and exerting all efforts to help him obey them and obey whoever comes after them.

تُعد الحضانة مؤسسة أساسها مصلحة المحضون، لذا اختلف الفقهاء المسلمين والمحدثين بشأن طبيعة الحضانة وصاحب الحق فيها، فمن الفقهاء المسلمين من يرى الحضتنة بأنها حقاً خالصاً للمحضون، ومنهم من يعدها حقاً خالصاً للحاضنة، في حين يجد آخزون بأنها حقاً مشتركاً ما بين الحاضن والمحضون، وأما الفقهاء المحدثين ، فمنهم من عَد الحضانة أثر من آثار الزواج، ومنهم من نظر اليها على أنها أثر من آثار إنحلال الزواج، في حين يعدها البعض الآخر أثر من آثار النسب، ويرى آخرون بأن الحضانة عقد إجارة أو يمكن أن تكون من أقسام الولاية على المال، وإزاء هذا التباين بشأن طبيعة الحضانة، فقد إشترطت الشريعة الإسلامية والقوانين الوضعية لمن يقوم من الحاضنين بممارستها شروط عديدة، البعض من هذه الشروط عامة يشترك فيها الحاضنين، كالعقل والبلوغ والأمانة والقدرة والدين وسلامة الحاضنين من الأمراض المُعدية التي تضر بالمحضون، ومن الشروط ما تختص بهِ الحاضنة، كعدم زواجها بأجنبي غير ذي محرم بالمحضون، وهناك من الشروط ما يختص بها الحاضنين من الرجال، كأتحاد الدين بينهم وبين المحضون، وعدم السفر بالمحضون.


Article
The rule of freeing slaves in Islamic jurisprudence
حكم عتق الرقاب في الفقه الإسلامي

Author: Mohamed Shaker Rashid محمد شاكر رشيد
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 7 Pages: 168-193
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

. The main reason for the existence of slavery in the world is the domination of the ruling of the convict and the strong on the weak led to the existence of slavery.2. The issue of the slave did not give importance large amount of critical care only in our religion glue tolerant, and that made him Lansana feels his humanity, as has Saute with his brother free in many legal rulings, have been given by the Islamic Sharia great attention and gave him the rights that befit him, which protected and defended by the oppressors and tyrants, and which does not waste his right.3. Watching the laws and Islamic laws are not above the present and finds that the slave treated very harsh treatment free of chivalry and inhuman, so they had robbed him of his right to human, and these laws are exploited slave exploitation of very exhausting pace.

1.إن السبب الرئيسي لوجود الرق في العالم أجمع هو تسلط الحاكم على المحكوم والقوي على الضعيف أدى إلى وجود الرق والعبودية.2.إن مسألة الرقيق لم تعط الأهمية البالغة الكبيرة والعناية الفائقة ألا في شريعتنا الغراء السمحة، والتي جعلت منه أنسانا يحس بإنسانيته، إذ قد ساوته مع أخيه الحر في كثير من الأحكام الشرعية، وقد أولته الشريعة الإسلامية الاهتمام الكبير وأعطته الحقوق التي تليق به، والتي تحميه وتدافع عنه من الظالمين والمتسلطين، والتي لا يضيع فيها حقه.3.المتأمل في الشرائع والقوانين غير الإسلامية السالفة والحاضرة يجد أن معاملة الرقيق معاملة قاسية جدا خالية من المروءة وغير إنسانية، حتى أنها قد سلبته حقه الآدمي، وقد استغلت هذه القوانين الرقيق غاية الاستغلال لاستنفاذ قواه.


Article
Provisions of Worship Schedules (Miqat) in Islamic Jurisprudence (Fiqh ) Doctrinal Study
احكام الميقات في الفقه الاسلامي دراسة فقهية

Author: PhD. Ashjan Hamid Basi د. أشجان حميد باصي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2013 Issue: 32 Pages: 39-68
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

Schedules in Islam temporal and spatial, and be limited by texts of Hadith and Sunnah , the research showed the priority of Ihram from the Miqat ,and doctrinal differences.


Article
Muslims of Burma's ruling a victory in Islamic jurisprudence
حكم نصرة مسلمي بورما في الفقه الإسلامي

Author: Esa Salih Khalaf عيسى صالح خلف
Journal: Journal of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2013 Volume: 05 Issue: 16 | Second Part Pages: 150-207
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Thank God for the many blessings , which are innumerable , original and safest to master the first two and the others of our Prophet and our leader Muhammad bin Abdullah illiterate Prophet , who led the Secretariat and reached the letter and advised the nation , and labored in the cause of God His right to religion is all God , even to leave his nation the Amahgp white , night is not Azag path that is clear , but it is doomed, and the god and his companions and followed them in truth until the day of Judgment and after:Van looks at the conditions of Muslims today in some countries of the world are infected distressed and pain and anguish , and chilling leather to suffer from the kinds of trials and tribulations , and the humiliation and persecution , displacement and indecent assault and looting of money and was expelled from the homeland , for an era for quite some time Islam spread to a large geographical area , and entered into the a large number of people , whether by the Islamic conquests , or by preachers , or treatment of Muslim merchants with merchants rest of boredom and other bees , which included all Arab countries and access to Andalusia , North Africa , and West Asia in China, after weakness and weakness and division hit the state of Islam , and became diaspora is a lot of Muslims living as minorities in a choppy sea of other religions , in states ruled by non-Muslims , the bulk of them taste various kinds of suffering , killing, displacement and deprivation of the most basic human rights , and those who know today's Muslims in Burma , and the event for their condition there is nothing wrong where is the situation of Muslims in Burma tragic with all of the word meanings, and have been the victims of various varieties of persecution in various systems of governance that have passed on Burma, killing and displacement , displacement and imprisonment and rape of women and localization of other lands and grabbing , looting and burning of property and restrict their movements , even gone so far as to collect Buddhists Muslims in the camps and then burned alive , and has been the case for what it is to this day , if the situation of the Muslims in Burma, so what is the ruling in their victory of Islamic jurisprudence ? This is what will answer for it in the following paragraphs : First: Introduction: the history of Islam in Burma , Second : the meaning of victory in the language and terminology , Third rulings for the victory , Fourth: the most important controls of victory , V. reasons advocacy among Muslims , VI : varieties of people to be their victory , Seventh, the benefits of supporting the oppressed of the nation , VIII means victory , in which she stated Conclusion The most important findings through research , fluidly Bari Almighty that makes my job purely for the sake Karim and benefit the Muslims he listens and supplication .

الحمد لله على نعمه الكثيرة ،التي لا تعد ولا تحصى ، وأصلي وأسلم على سيد الأولين والآخرين نبينا وقائدنا محمد بن عبد الله النبي الأمي ، الذي أدى الأمانة وبلغ الرسالة ونصح الأمة ، وجاهد في سبيل الله حق جهاده ، ليكون الدين كله لله ، حتى ترك أمته على المحــــــجة البيضاء ، ليلها كنهارها لا يزيغ عنها إلا هالك ، وعلى اله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين وبعد :فان من ينظر إلى أحوال المسلمين اليوم في بعض دول العالم يصاب بالأسى والألم والحسرة ، وتقشعر الجلود لما يصيبهم من أنواع البلايا والمحن ، والذل والاضطهاد والتشريد وهتك الأعراض ونهب الأموال وطرد من الأوطان ، فعلى حقبة زمنية ليست بالقصيرة انتشر الإسلام على مساحة جغرافية واسعة ، ودخل فيه عدد كبير من الناس ، سواء عن طريق الفتوحات الإسلامية ، أو عن طريق الدعاة ، أو المعاملة بين التجار المسلمين مع تجار بقية الملل والنحل الأخرى ، حيث شمل كل البلاد العربية وصولاً إلى الأندلس ، وشمال أفريقيا ، وغرب آسيا في الصين ، وبعد الوهن والضعف والانقسام الذي أصاب دولة الإسلام ، وأصبحت شتات بات الكثير من المسلمين يعيشون كأقليات في بحر متلاطم من الديانات الأخرى ، في دول يحكمها حكام غير مسلمين ، القسم الأكبر منهم يذوقون شتى أنواع العذاب ، من قتل وتشريد وحرمان من ابسط حقوق الإنسانية ، ومن هؤلاء من يعرفون اليوم بمسلمي بورما ، وحدث عن أحوالهم ولا حرج حيث تعد أوضاع المسلمين في بورما مأساوية بكل ما تحمل الكلمة من معاني ، وظلوا ضحايا لشتّى أصناف الاضطهاد في مختلف نظم الحكم التي مرت على بورما ، من قتل و تشريد وتهجير وسجن واغتصاب النساء وتوطين الآخرين في أراضيهم وغصب ونهب وحرق ممتلكاتهم وتقييد تنقلاتهم ، بل وصل الحد بالبوذيين إلى جمع المسلمين في معسكرات ثم حرقهم وهم أحياء ، وظل الحال على ما هو عليه إلى يومنا هذا ، فإذا كان حال المسلمين في بورما هكذا فما حكم نصرتهم في الفقه الإسلامي؟ هذا ما سنجيب عنه في الفقرات الآتية : أولاً : تمهيد: تاريخ الإسلام في بورما ، ثانياً : معنى النصرة في اللغة والاصطلاح ، ثالثاً: الحكم التكليفي للنصرة ، رابعاً : أهم ضوابط النصرة ، خامساً : أسباب المناصرة بين المسلمين ، سادساً : أصناف الناس الواجب نصرتهم ، سابعاً : فوائد نصرة المظلوم للأمة ، ثامناً : وسائل النصرة ، أما الخاتمة فبينت فيها أهم النتائج التي توصلت إليها من خلال البحث ، سائلاً الباري جل وعلا إن يجعل عملي هذا خالصاً لوجه الكريم وان ينفع به المسلمين انه سميع الدعاء .

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (13)


Language

Arabic (9)

Arabic and English (4)


Year
From To Submit

2013 (13)