research centers


Search results: Found 24

Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by

Article
Implications of economic and social justice in the reign of Imam Ali (peace be upon him)To the Malk al-Ashtar
المضامين الاقتصادية والعدل الاجتماعي في عهد الإمام علي (ع) إلى مالك الاشتر

Author: Proff.Dr.Kawla Isia AL Fadialy أ.د.خولة عيسى صالح الفاضلي
Journal: journal of arabian sciences heritage مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2014 Volume: 2 Issue: 2 Pages: 53-78
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

(Abstract Research) This paper discusses an important part of the doctrine documented by AL Imam Ali (God peace him) to the prince of Egypt “Malik al Ashter” Which charactrised by universality Where it comprised all of what the administ-rative facilities need of the responsibilities to handle the society issues and problems to have a fair society . Our discussion deals with the finanicial and economic aspects which sheds the light on the right thinking of ALImam about how to manage the finanicoial resources of the state and how to spend them fairly basing on a true base can’t be exceeded at all . Since the aim was to achieve social justice,the Imam asserted the activity of social classess and their equality particularly in the economic activity ,where he recommended to support and control the efficiency of their performance out of cheating and forge . Also, he interested in the protection of the poor and providing them the good living basing on Islam tradition .

(خلاصة البحث)تناول هذا البحث جانباً مهماً من العهد الذي كتبه الامام علي (عليه السلام) لواليه على مصر ،مالك الاشتر،ذلك العهد الذي تميز بشموليته وتغطيته لكل ما تحتاجه المرافق الادارية من مسؤوليات لمعالجة قضايا المجتمع ومشكلاته بغية الوصول الى تحقيق المجتمع العادل.وقد اختص كلامنا هنا بالجانب الاقتصادي والمالي ،فافصح عن رؤية الامـــــام (عليه السلام) الصائبة في كيفية ادارة الموارد المالية للدولية ،وبالتالي الكيفية الصائبة في وجوه انفاقها معتمداً العدالة قاعدة اساسية لا يمكن تجاوزها بكل الاحوال .ولما كان الهدف من ذلك هو تحقيق العدل الاجتماعي ،لذا نراه (عليه السلام) يسلط الضوء على فاعلية الطبقات الاجتماعية وتكافلها ،ولا سيّما ذات العلاقة منها بالنشاط الاقتصادي ،فاوصى بدعمها وبرقابة كفاءة ادائها لمهامها بشكل سليم ،بعيداً عن الغش والخداع ،وكل ما يسبب الضرر بالصالح العام .فضلاً عن اهتمامه البالغ بحماية الطبقة الدنيا من خط الفقر وكفالة العيش الكريم لها،تأسيساً على ما جاء به الاسلام في تكريم الانسان ومنع اذلاله ،وتجلى ذلك باطروحته "ان المال العام هو حق شرعي لجميع ابناء المجتمع".


Article
Imam Mohammed al- Jawad (P.U.H), Investing the Scientific Supremacy to Prove the Imamate and Guiding the Nation.
الإمام محمد الجواد a توظيف التفوق العلمي في إثبات الإمامة وإرشاد الأمة

Author: Zaineb Ibraheem Hasen. زينب إبراهيم حسن
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 18 Pages: 423-446
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Imam Muhammad al-Jawad played , like his purified fathers , a great role in explaining the situation of imamate as an important ideological origin and the elements which it stand on . He emphasized his right in it through a scientific and brave protest . According to all these scientific justification .I wrote this research about him and his attitudes . The research divided into four topics and a conclusion .


Article
"Educational Reformist Speech by of Imam Abdul-Hameed Bin Badees"
الخطاب الإصلاحي التربوي عند الإمام عبد الحميد بن باديس

Authors: Rabha Mohamed KH. . رابحة محمد خضير --- . Nihaya Mohamed S. نهاية محمد صالح
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2014 Volume: 13 Issue: 2 Pages: 851-876
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Imam Abdul-Hameed Bin Badees, the founder of Algerian Muslim Scholars Association, was regarded as one of the Algerian prominent scholars in educational reforming. Among the association leaders, he was distinguished by harangue, vision and method. He was educated and was living the tragedy of his society and culture in his own way. His comprehensive reformist activity, which was social, political, educational, religious and patriotic, had a prominent role in restoring Islamic Arabic prestige to Algeria and creating a society which could stand against the invaders to attain independence.After being occupied by France in (1830 A.D.), the Algerian society was obviously controlled by the French culture that even some people of Algerian society were affected by it. In addition, Islamic thought was widely controlled by Sufism. These led to spreading heresies and myths. So, Algerian reformist scholars together with Imam Abdul-Hameed Bin Badees were pushed to search for means and ways to get the Algerian society out of retardation and ignorance and also to rid Islam of all what was falsely attached to it, i.e. all the things which afflicted the Islamic nation in general and the Algerian society in particular. So, the Imam directed all his reformist and educational efforts to treat the society by demanding to refer to Holly Qur'an and Sunnah through his reformist speeches which he was delivering in his lessons and teachings in Mosques, as well as his publications on papers which he published.This research aims at eliciting the aspects of the Imam's reformist speech in education, teaching and press. Thus, it was decided to divide the research into: an introduction about the concept of speech and its importance in reforming; a summary about the life and personality of Imam Bin Badees. Furthermore, the educational reform in the teaching domain and the role of scholars and press in teaching and educational reform from the speech of Imam Bin Badees were also tackled.

يعد الإمام عبد الحميد بن باديس مؤسس جمعية العلماء المسلمين الجزائريين أحد العلماء البارزين في الإصلاح التربوي، إذ تميز من بين قادة الجمعية في الخطاب والرؤية والمنهج، فقد كان مثقفاً يعيش مأساة مجتمعه وحضارته على طريقته الخاصة، إذ كان لحركته الإصلاحية الشاملة (الاجتماعية –والسياسية-التربوية -الدينية والوطنية ) دور واضح في إعادة الهيبة العربية الإسلامية للجزائر وخلق مجتمع قادر على الوقوف بوجه المحتل من اجل نيل الاستقلال.شهد المجتمع الجزائري سيطرة الثقافة الفرنسية عليه بشكل واضح بعد احتلاله في 5ايار/مايو عام 1830 من قبل فرنسا،إذ تأثرت بعض النخب من بناء المجتمع الجزائري بها،فضلاً عن انتشار الطرق الصوفية على الفكر الإسلامي بصورة واسعة،مما أدى إلى شيوع البدع والخرافات ، وهذا ما دفع العلماء المصلحين في الجزائر وعلى رأسهم الإمام عبد الحميد بن باديس إلى البحث عن وسائل وطرق لإخراج المجتمع الجزائري من التخلف والجهل وكذلك تخليص الإسلام مما علق به من شوائب وبدع في بلده ، لذلك وجه الإمام جهوده الإصلاحية الإسلامية التربوية لمعالجة المجتمع بالدعوة إلى الرجوع إلى كتاب الله (القرآن الكريم) والسنة النبوية الشريفة من خلال خطبه الإصلاحية التي كان يلقيها في دروسه ومحاضراته في المساجد،فضلاً عن عما كان ينشره في الصحف التي أصدرها. يهدف هذا البحث إلى استنباط وجوه الخطاب الإصلاحي للإمام بن باديس في التربية والتعليم والصحافة، لذلك أرتاينا تقسيم البحث إلى مقدمة عن مفهوم الخطاب وأهميته في الإصلاح،ثم نبذه عن حياة وشخصية الإمام عبد الحميد بن باديس،كما تطرقنا إلى الإصلاح التربوي في مجال التعليم ودور العلماء والصحافة في التعليم والإصلاح التربوي من خطب الإمام عبد الحميد بن باديس.

Keywords

Imam --- Abdul --- Hameed --- Bin --- Badees --- الإمام --- عبد الحميد --- بن --- باديس


Article
The Aspects of Imam Mousa al-Kadhim’s Pilgrimage and Omras to Mecca
أخبار حج الإمام موسى الكاظم (عليه السلام) وعمراته

Author: Prof. Dr. Wijdan Fareeq Enad أ.د.وجدان فريق عناد
Journal: journal of arabian sciences heritage مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2014 Volume: 2 Issue: 2 Pages: 109-128
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

(Abstract Research)The imams are the keepers of religion and the law to be that they are in the pilgrimage season is necessary to be Hidayat Nur of the pilgrims, and the Imam Moussa al-Kadhim was one of them. And his relationship to begin the pilgrimage since he was born, he was born in Aloboa after completing his father Imam Jafar Sadeq pilgrimage. After that sources said many historical stories about the pilgrimage of Imam reflected the extent of his knowledge and wisdom, and most of those stories were about the news with the Abbasid rulers, was a contemporary of Imam Kadhim and the Righteous: Mansour, and al-Mahdi, and the Pacific, and the rational. The meeting took place between some of the caliphs and those between the Imam Musa al-Kadhim in Mecca or Medina in the years that their pilgrimages. And some stories where the disorder in terms of time, and some of them are free from reference to the incident place and time, and try to search through the use of scientific historical method to address that. Obarhj was Imam Musa al-Kadhim had a whale of different scientific information, especially debates that had come out of the Imam and Homtfouk argument and meth.

(خلاصة البحث) المصادر التاريخية فيها الكثير من الأخبار التي لا تزال المعين الذي لا ينضب، لما فيها من الأحداث والعبر والتجارب الإنسانية، التي تعد دروساً يمكن الإفادة منها في حياتنا الحاضرة والمستقبلية . كما ذكرت تلك المصادر أسماء بعض الشخصيات التي غدت مناراً يهتدى به، ويضرب في الكيفية التي دخلت من خلالها بوابة التاريخ، ولم يتمكن قانون الزمن أن يمنعها من الخلود. وممن كانت لهم هذه الكرامة الأنبياء والأئمة (عليهم السلام) والصالحين . والإمام موسى الكاظم (عليه السلام) أحد تلك الأسماء التي طرز التاريخ اسمه بحروف من ذهب لما في سيرته (عليه السلام) من توهج لكل من يطلب أن يخلده التاريخ .فأخباره مع الحكام العباسيين الذين عاصرهم الإمام الكاظم (عليه السلام) (المنصور، والمهدي ، والهادي ، والرشيد ) فيها الكثير من العبر التي بينت قوة الإمام (عليه السلام) وحكمته وذكائه في الدفاع عن عقيدة آل البيت . وعلى الرغم من ظلم الحكام العباسين له ومضايقته، إلا إن ذلك لم يمنعه من أن يؤدي دوره بان يكون الحامي لرسالة جده الرسول محمد ( صلى الله علية واله وسلم )، مع علمه أن ذلك سيؤدي به إلى الصدام مع أولئك الحكام، الذين لم يترددوا في سجن الإمام (عليه السلام) الأمر الذي انتهى به أن يموت في سجنهم .


Article
Imam Ali's Will to his Sun Imam al-Hassan a Morphological –syntactic study
وصية الإمام علي الى ولده الامام الحسن عليه السلام دراسة – صرفية نحوية –

Author: Jafar Ali Ashur جعفر علي عاشور
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 16 Pages: 191-220
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

شكل كلام الامام علي علیه السلام المصدر الاول لكتابة رؤوس القواعد الضابطة للكلام العربي، وهي أشبه ما تكون بالقواعد الأساسية للغة العربية، فضلاً عن أن كلام الأمام محتج به في تأسيس القواعد النحوية، اذ استشهد بكلامه ابن هشام([1]) والرماني([2]) والرضي الأستراباذي في شرحه للكافية([3]) والمرادي في الجني الداني([4])، ناهيك عن جهود الامام في وضع النحو العربي([5]). إيماناً منه بأن النحو سبيل الى فهم نظام العربية، وما قيل في نهج البلاغة من إطراء وتقديس، ويكفينا ما قاله بعض اعلام الفكر ومنهم محمد عبده في مقدمته لشرح نهج البلاغة:- (ليس في أصل هذه اللغة إلا قائل بأن كلام الامام علي بن ابي طالب هو أشرف الكلام وأبلغه بعد كلام الله تعالى وكلام نبيه صلى الله عليه وآله وأغزره مادة وارفعه أسلوباً وأجمعه لجلائل المعاني)([6]).ومحي الدين عبد الحميد:- (وهو الكتاب الذي يضم بين دفتيه عيون البلاغة وقدسيتها... اذ كان من كلام أفصح الخلق بعد رسول الله صلى الله عليه وآله منطقاً، وأبرعهم حُجة، وأملكهم للغة يديرها كيف شاء)([7]).كُل ذلك شدنا للبحث في وصية الامام الى ولده الامام الحسن علیهما السلام في نهج البلاغة ذات الرقم (269) التي بلغت عشر صفحات بحثاً صرفياً ونحوياً، حيث اشتمل على مبحثين الأول المستوى الصرفي، وتضمن أبنية المشتقات، وأبنية الجموع، والثاني المستوى التركيبي، ويتضمن الجملة الاسمية المنفية والمثبتة و المؤكدة، والجملة المنفية والمثبتة والمؤكدة، وجملة الشرط وجملة العطف. واذا ما انتهينا من بحث ذلك اوصلناه بخاتمة سندرج فيها ابرز النتائج، هذا والله من وراء القصد وبه المستعان وعليه التوكل.[1] - ينظر مغني اللبيب: 1 / 529.[2] - ينظر معاني الحروف: 143.[3] - ينظر شرح الرضي: 4 / 47.[4] - ينظر الجني الداني في حروف المعاني: 49.[5] - ينظر الاغاني، جـ2 / 303.[6] - نهج البلاغة، محمد عبده: 22 – 23.[7] - م. ن: ص17.


Article
The views of Imam Ibn Hazm in Zakat
آراء الإمام ابن حزم في الزكاة

Author: Khalid Mahmood Abdullah خالد محمود عبد الله
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 20749554 / 26638118 Year: 2014 Issue: 18 Pages: 149-187
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah , prayer and peace be upon the prophets and messengers Ashraf Muhammad and his companions and the divine good .And after:The significance of this research in the extraction of jurisprudence economic Ibn Hazm and comparing views of jurisprudence for the scholars of other sects , and submit a brief to take advantage of them , and to clarify the approach Ibn Hazm in the field of jurisprudence as his doctrine virtual and that was not the founder him but he fought for highlighting the principles and defend even combined with this doctrine became his name called in the Son of virtual packages . First research ensures About the life of Imam Ibn Hazm which included his name and lineage and his birth and upbringing Provision second topic: the definition of Zakat is obligatory and continued on and off answer. The third topic: Eating Zakat of crops and fruits , minerals and sentenced them to be , and zakat , silver and gold , and the fourth section : Fajss Zakat of cattle sheep , cattle and camels It is the most important , our findings :1 - Adoption of Imam Ibn Hazm on the sources of Islamic law basic Quran and Sunnah as the source of jurisprudence inexhaustible as is the case with the scholars of the nation , but he did not stop at this point, but sought to clarify the views of scholars from the rest of the Islamic sects and indicate agrees and disagrees with him them.2 - he , like other scholars , standing on the visible text , and do not go out with him unless there is evidence and a strong argument saying , but taken to Ibn Hazm hyperbole to adhere to this rule and did not pay attention to what was behind the texts of the secrets and the purposes and ills .3 - Stop the texts and only by , and that was a negative attitude from the rest of the forensic evidence based on opinion and diligence especially manual measurement.4 - adopted in his approach to the right of the conversations and effects, and the rejection of the weak , and cared attribution commented on his men , and this indicates that enables it to modern ills , and he was familiar with the conditions of the narrators .5 - scientific honesty and accuracy in the transfer of words , and this lends his writings on confidence and health.6 - the same length of Imam Ibn Hazm in the listed words and survey their arguments , and then refute those arguments and reversed the statement face right in, and this , if anything it shows the application of the right and his estimate , and it was at the same time heavily in arguing his opponents in some of the issues , and perhaps was the result of events that were experienced by the political or social , which is reflected in his style.

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على اشرف الأنبياء والمرسلين محمد وعلى آله وصحبه الطيبين الطاهرين .وبعد :تكمن أهمية هذا البحث في استخراج الآراء الفقهية الاقتصادية لإبن حزم ومقارنتها بالآراء الفقهية لفقهاء المذاهب الأخرى ,وتقديمها بشكل مختصر للاستفادة منها، ولتوضيح منهج ابن حزم في مجال الفقه باعتباره صاحب المذهب الظاهري وان لم يكن هو المؤسس له لكنه ناضل من اجل إبراز مبادئه والدفاع عنها حتى اقترن هذا المذهب باسمه فأصبح يدعى بابن حزم الظاهري . تضمن المبحث الاول نبذة عن حياة الإمام ابن حزم والذي اشتمل على اسمه ونسبه وولادته ونشأته وخصص المبحث الثاني : لتعريف الزكاة واصل وجوبها وعلى من تجب . اما المبحث الثالث: فتناول زكاة الزروع والثمار ،والمعادن وحكم الواجب فيها ،وزكاة الفضة والذهب ، والمبحث الرابع :فخصص لزكاة الماشية من الغنم والبقر والإبل ومن اهم النتائج التي توصلنا اليها :1- اعتماد الإمام ابن حزم على مصادر التشريع الإسلامي الاساسية القرآن الكريم والسنة النبوية المطهرة بوصفهما منبع الفقه الذي لا ينضب كما هو الحال مع فقهاء الأمة ،غير انه لم يقف عند هذا الحد بل سعى لتوضيح آراء الفقهاء من بقية المذاهب الإسلامية وبيان ما يوافقه وما يخالفه منها . 2- انه كغيره من أهل العلم ، يقفون على ظاهر النص ، ولا يخرجون عنه إلا بدليل قوي وحجة معتبرة ، وانما يؤخذ على ابن حزم الغلو في التمسك بهذه القاعدة ولم يلتفت إلى ما وراء تلك النصوص من أسرار ومقاصد وعلل. 3- وقف على النصوص واكتفى بها ، فكان ذلك موقفا سلبيا من باقي الأدلة الشرعية المبنية على الرأي والاجتهاد ولا سيما دليل القياس .4- اعتمد في منهجه على الصحيح من الأحاديث والآثار ، ورفض الضعيف ، كما اهتم بالإسناد وعلق على رجاله ،وهذا يدل على تمكنه من الحديث وعلله ، وانه على دراية بأحوال الرواة.5- أمانته العلمية ودقته في نقل الاقوال، وهذا يضفي على كتاباته الثقة والصحة .6- طول نفس الإمام ابن حزم في سرد الاقوال واستقصاء حججها ، ومن ثم تفنيد تلك الحجج ونقضها وبيان وجه الصواب فيها ،وهذا إن دل على شيء فإنما يدل على طلبه للحق وتحريه ، وكان في نفس الوقت شديدا في مجادلة خصومه في بعض المسائل ، ولعل ذلك كان نتيجة الأحداث التي مر بها سياسية كانت ام اجتماعية ، مما انعكس على أسلوبه .


Article
Educational thought in the arguments of Imam Jafar Sadiq (peace be upon him)
الفكر التربوي في طروحات الامام جعفر الصادق (عليه السلام)

Author: A. M. D. Khadr al-Khafaji, Jassim Redha أ.م.د.خضر عبدالرضا جاسم الخفاجي
Journal: journal of arabian sciences heritage مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 25-56
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Educational thought in the arguments of Imam Jafar Sadiq (peace be upon him)A. M. D. Khadr al-Khafaji, Jassim RedhaBaghdad University / College of Education for Girls - Department of History(Abstract Research)Find spins educational thought in the arguments of Imam Jafar Sadiq ( peace be upon him ), which is a valid approach to every age and generation , a fact the Lord's suitable for all ages, and a natural extension of the message the sky . Here was a project of Imam Sadiq ( peace be upon him ) for the breeding of individuals and the Islamic nation in general, so it was launched search to explain features of this educational thought when Imam Jafar Sadiq ( peace be upon him ) .Concluded of through my studies for this research: the thought of Imam Sadiq ( peace be upon him ) Educational capable of building rights to build an integrated , were arguments and rules since the beginning of married life by choosing a life partner religious good , and the stage of pregnancy and through all stages of childhood . And took into account the forward role genetics and the role of the ocean in the educational building educational humans . Warned against Imam Sadiq (as of pairing Mounhrven to fortify the family and children of deviation behavioral educational moral . Was invited Imam ( peace be upon him ) community to the upbringing of the child with love and affection to him and fulfilling.

(خلاصة البحث)يدور البحث عن الفكر التربوي في طروحات الامام جعفر الصادق(ع) والذي يعد منهجاً صالحاً لكل عصر وجيل وهي الحقيقة الربّانية الصالحة لجميع العصور،والامتداد الطبيعي لرسالة السماء. من هنا كان مشروع الإمام الصادق(ع) لتربية الأفراد والامة الاسلامية عامة ،فانطلق البحث ليوضح معالم هذا الفكر التربوي عند الامام جعفر الصادق (ع).ان فكر الامام الصادق(ع) التربوي قادر على بناء الانسان بناءً متكاملاً ، فكانت طروحاته وقواعده منذ بداية الحياة الزوجية باختيار شريك الحياة المتديّن الصالح ، ومروراً بمرحلة الحمل والطفولة بجميع مراحلها . وراعى الامام دور الوراثة ودور المحيط التربوي في البناء التربوي للاِنسان .فحذّر الامام الصادق (عليه من الاقتران بالمنحرفين لتحصين العائلة والاطفال من الانحراف السلوكي التربوي الاخلاقي. ودعا الامام (ع) المجتمع الى تربية الطفل بالحب والتودد له والوفاء ، كما تبنى الامام بطروحاته التربوية تقسيما( ثلاثيا ) في تربية الطفل.وعد الامام الصادق (ع) النقد البنّاء والدعوة التربوية الاصلاحية سبباً لسدّ الفراغ والضعف الذي يصيب الأفراد عادةً، وراعى دور التقييم الذاتي والتقييم الاجتماعي في التربية ،فطرح (ع) هذا التطبيق التربوي بقوله : أحبّ اخواني إليّ من أهدى إليّ عيوبي.


Article
Textual regularity in Imam Kadhim’s Will (Peace be upon him) by Hisham Ibn Al-Hakam (d.179A.H.)
الإنسجام النصي في وصية الإمام الكاظم () لهشام بن الحكم البغدادي( ت179هـ)

Author: Hadi Saadun Hanoon Al-Aredhi هادي سعدون هنون العارضيٍ
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 19 Pages: 489-524
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Ahlo-Albait of Prophet behind us legacy deserve care and interesting what hold of moral values , intellectual and humanism , The a will of Imam Kadhim (PBUH) for Hisham ibn al-Hakam, one of those pearls humanity derived authenticity of the teachings of our religion in how proper handling of human beings in general and Muslims in particular, He could Imam (PBUH) from the formulation of these great ideas formulation linguistic drew our attention and our resolve to study this Will in terms of harmony read and cohesion and search for Sources, Find dividing the two parts: the first section, which we studied the relationships linking sentences and linguistic structures that formed this text is eloquent We found had been centered in: 1.Relationship of separation and link that were distributed sentences of all kinds.2.relationship of Presentation and delay between the components of per sentence for the benefit of the significance and meaning compliment 3.Relationship deletion, a phenomenon practiced by rhetoricians of the purposes of art provide moral and artistic values in the text4.Definition and indefinite articles, including their impact on the significance of drawing text and guidanceThe second part of the search: a subordinate relationship in a text logical relationship has centered on the Will with relations following:1 - relationship of whole and Detail2 - causation3 - relationship condition and penaltyAfter that research shows these relationships linguistic scripts and logical relationships that are controlled in the text studied, and united direction and made him a text passing of time to skip to the limits of reality, capable of transferring significant delivery and noble values that are talked about the originator, came Conclusion The most important results, followed by a list of sources and references.

خلف لنا أهل بيت النبي ( ) تراث يستحق العناية والإهتمام لما فيه من قيم أخلاقية وفكرية وإنسانية ، وتعد وصية الإمام الكاظم ( ) لهشام بن الحكم ، أحدى تلك الدرر الإنسانية المستمدة أصالتها من تعاليم ديننا الحنيف في كيفية التعامل السليم بين أبناء البشر عامة والمسلمين خاصة ، وقد استطاع الامام ( ) من صياغة هذه الافكار العظيمة صياغة لغوية استرعت انتباهنا فعزمنا على دراسة هذه الوصية من ناحية انسجام نصها وتماسكه والبحث عن مصاديق ذلك ، فقسم البحث على قسمين :القسم الاول الذي درسنا فيه علاقات الربط بين الجمل والتراكيب اللغوية التي شكلت هذا النص البليغ فوجدناها قد تمحورت في :1-علاقة الفصل والوصل التي توزعت الجمل بجميع انواعها .2-علاقة التقديم والتاخير بين مكونات الجملة الواحدة بما يفيد الدلالة ويعضد المعنى. 3- علاقة الحذف وهي ظاهرة يلجأ اليها البلغاء لمقاصد فنية توفر قيما معنوية وفنية في النص .4- التعريف والتنكير وما لهما من تاثير في رسم دلالة النص وتوجيه .اما القسم الثاني من البحث :علاقات التبعية في النص وهي علاقات منطقية وقد تمحورت في الوصية بالعلاقات الآتية :1-علاقة الاجمال والتفصيل .2-علاقة السببية .3-علاقة الشرط والجزاء .


Article
Quranic Utterances Semantics in Imam Ja`afar Al-Sadaq (Peace be upon him)
دلالة الألفاظ القرانية عند الامام جعفر الصادق(عليه السلام)

Authors: Lecturer. Dr. Sa`ad Salman Jabr م.د.سعيد سلمان جبر --- Asst. Prof. Dr .Aseel Mat`ab Al-Janabi ا.م.د.اسيل متعب الجنابي
Journal: AL-AMEED JOURNAL مجلة العميد ISSN: 22270345 23119152 Year: 2014 Volume: 3 Issue: 2 Pages: 99-126
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

The best of those who delves into the secrets of the Glorious Quran is the prophet progeny (Peace be upon them) as the guidance imams and salvaging ships ; it is of convenience to ponder over one of faith pillars; Imam Ja`afar Al-Sadiq and how he explicates certain Quranic utterances to take cognizance of their perception. The study ramifies into two sections:The first deals with the real semantic utterances that cover both the linguistic and the religious.The second tackles the figurative semantics; here come the utterances Imam Al-Sadiq explicates in a way tantamount to their figurative use; as the contextual meaning stipulates, in time it could not be justified regardless of its real reference; since the real content runs counter to the desired meaning .

الحمد لله واهب النعم، والصلاة والسلام على المصطفى هادي الأمم، وعلى آله أعلام الهدى، وأرباب القلم، وبعد:فإنّ خير مَنْ وقف على أسرار القرآن، وفتّش عن جوهره الثمين، هم آل بيت النبي (صلى الله عليه واله وسلم ) ، فهم أئمة الهدى، وسفن النجاة، وهم أهل القرآن الذين وهبوا أنفسهم، وأرواحهم لخدمته، ورعايته، والوقوف على أسراره العجيبة، وغرائبه الفريدة، وإعجازه الذي أذهل أهل الفصاحة والبلاغة.لذا ارتأينا أنْ نقف على تفسير أحد أعلام الهدى، وهو الإمام جعفر الصادق (عليه السلام) لعدد من ألفاظ القرآن الكريم؛ لنتعرف جانباً من جوانب علمه الغزير، وسعة فهمه للكتاب الجليل؛ وللوقوف على فكره الذي طالما استنار به متبعوه، واستهدى بهديه محبوه، وبيان لطائف توجيهه لهذه الألفاظ توجيها يستدل به القارئ في معرفة دقائق اللغة، واستعمالها الحقيقي والمجازي؛ لذا اقتضت خطة البحث أن يقسم على مبحثين:المبحث الأول: يتناول دلالة الألفاظ الحقيقية التي تشمل اللغوية والشرعية.المبحث الثاني: يتحدث عن الدلالة المجازية، وفي هذا المبحث تناولنا الألفاظ التي فسّرها الإمام تفسيرا يتناسب مع استعمالها المجازي، بحسب ما يقتضيه السياق فضلاً عن ذلك أنها لا يمكن أن تحمل على دلالتها الحقيقية؛ لأنّ الدلالة الحقيقية تتنافى مع المعنى المراد منها.


Article
The Social Side in Imam Husains' (peace be upon him)
الموضوع الاجتماعي في ادب الامام الحسين(ع)

Author: Dr. Musa Khabitt Abood م. د. موسى خابط عبود
Journal: KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء ISSN: 23125489 24103292 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 29-67
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

This research tries to clarify some of the Social meanings that ImamHusain's (peace be upon him) has, orations and letters together withinvocation of God to know their meanings as seen by the researcher inthe light of the texts attached to this paper. The research falls into twosections: The first is on peoples' needs satisfaction and this has beenclearly reflected in his orations, letters and speeches narrated and alsosupplication. The second is the expatriation in Imam (peace be upon him)literature and this has been clarified by the research in the light of the typesof literature by which Imam Husain's (peace be upon him) speech hasbeen transferred and shown to us. By that means, Imam Husain (peace beupon him) deals with some social problems so as to find solutions and tocommunicate with people in order to establish the original Social Islamicvalues which help protect the Muslim from the impurified environment.

يتناول هذا البحث بعضًا من المعاني الاجتماعية التي يتضمّنها أدب الإمامالحسين (عليه السلام)؛ خطبًا ورسائل وأحاديث فضلاً عن الدعاء ليقف على معانيها كمايمكن أن يتصوّرها الباحث في ضوء النصوص المرافقة لمطالب البحث، ولذاتجسّد البحث في مبحثين رئيسين:-الأول: قضاء حاجة الناس، وقد راقبنا ذلك في خطبه ورسائله وأحاديثهالمرويّة ثم الدعاء.-الثاني: الاغتراب في أدب الإمام الحسين (عليه السلام)، وقد تلَمَّسه البحث في ضوءالأنواع الأدبية التي نُقِل إلينا عن طريقها كلام الإمام الحسين (عليه السلام)، وبذلكفإنّ الإمام (عليه السلام) يحاكم في كلامه عددًا من مشكلات الواقع الاجتماعيةسعيًا للحلّ والتواصل مع الناس بغية غرس مجموعة من القيم الاجتماعيةالإسلامية الأصيلة التي تحصّن شخصية الفرد في محيطه

Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (24)


Language

Arabic (19)

Arabic and English (4)

English (1)


Year
From To Submit

2014 (24)