research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Miltefosine Efficacy on Leishmania Donovani Promastigote
فاعلية الملتيفوسين على الطور امامي السوط للشمانيا الاحشائيه

Authors: Braa A. Alshakir براء أحمد الشاكر --- Khawla H. Zghair خوله حوري زغير
Journal: Iraqi Journal of Science المجلة العراقية للعلوم ISSN: 00672904/23121637 Year: 2015 Volume: 56 Issue: 4A Pages: 2811-2821
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In the current study, different concentrations of miltefosine drug, which is the first effective and safe oral treatment for visceral leishmaniasis, was evaluated against L. donovani promastigotes in comparison with pentosam drug. Direct counting microscopic assay was used to find 50% inhibitory concentration (IC50) of miltefosine and pentostam against L. donovani promastigotes. The IC50 of miltefosine drug was 45.42μg/ml, 46.76μg/ml and 36.68μg/ml after 24 hr, 48hr and 72hr respectively, In comparison with IC 50 of pentostam drug was 75.39 μg/ml after 72hr. There were significant differences (P˂0.05) between IC50 values of miltefosine and pentostam drugs from first day to third day.

تهدف هذه الدراسة الى تقييم التراكيز المختلفة من عقار الملتيفوسين (وهو اول عقار فموي يثبت كفائته وسلامته في معالجة مرض اللشمانيا الاحشائية) بالمقارنة مع عقار البنتوستام ضد الطور الامامي للسوط لطفيلي اللشمانيا الاحشائية.تم استخدام العد المجهري المباشر لايجاد قيمة التراكيز المثبطة لنصف عدد الطفيليات IC50 لكل من عقار الملتيفوسين والبنتوستام ضد الطور الامامي السوط لطفيلي اللشمانيا الاحشائية.بينت الدراسة بأن قيمة التراكيز المثبطة لنصف عدد الطفيليات كانت45,42مايكروغرام/مل 46,76مايكروغرام/مل 36,68مايكروغرام/مل في اليوم الاول والثاني والثالث على التوالي بالمقارنة مع عقار البنتوستام التي بلغت قيمة التراكيز المثبطة لنصف عدد الطفيليات في اليوم الثالث 75,39مايكروغرام/مل. كما اوضحت الدراسة بأن هناك فروق معنوية (P˂0.05) بين قيمة التراكيز المثبطة لنصف عدد الطفيليات لكل من عقار الملتيفوسين والبنتوستام من اليوم الاول الى اليوم الثالث.


Article
Axenic Procyclic Culture of L. tropica and L. donovani in Culture of FBS-free Medium
المزروع المختبري النقي لطفيلي اللشمانيا الجلديه والاحشائية في الوسط الزرعي الخالي من مصل جنين العجل

Authors: Fatema M. Mosa فاطمة محسن موسى --- Husam A. Salman حسام علي سلمان --- Hayder Z. Ali حيدر زهير علي
Journal: Iraqi Journal of Science المجلة العراقية للعلوم ISSN: 00672904/23121637 Year: 2015 Volume: 56 Issue: 4B Pages: 3088-3093
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Leishmania causes disease ranging from self-healing cutaneous to fatal visceral leishmaniasis (VL). Leishmaniasis is reported endemic in 88 countries, including Iraq, in which 82% in low-income countries. The diseases develop following the bite of sand flies injecting Leishmania promastigotes into skin. Promastigotes transform into amastigotes in vivo multiplying within macrophages. In this study we have investigated the ability of axenic procyclic promastigotes of cutaneous Leishmania tropica and visceral Leishmania donovani survive in M199 media with or without Fetal Bovine Serum (FBS) added. Three time incubation periods were adopted (24, 48 and 72) hours and the results showed that L. tropica was able to survive and multiply in both FBS-medium and FBS-free medium, while L. donovani showed significant decrease in surviving in the FBS-free medium at day three of follow up. Such results may indicate the difference in Leishmania species requirements in growth culture in vitro.

طفيلي اللشمانيا يسبب داء اللشمانيات والذي يتراوح ما بين الشفاء الجلدي الذاتي لداء اللشمانيات الحشوي القاتل.تفيد التقارير ان داء اللشمانيات متوطن في 88 دولة من ضمنها العراق، ونسبة 82٪ من الإصابات في البلدان ذات الدخل المنخفض. داء اللشمانيات يتطور بعد نقل ذبابة الرمل للطور السوطي للشمانيا في الجلد.الطور السوطي يتحول إلى طور عديم السوط في المضيف الفقري ويتكاثر داخل البلاعم العملاقة. في هذه الدراسة قمنا بدراسة مقاومة الاشكال المسوطة خارج الجسم الحي للشمانيا الجلدية واللشمانيا الحشوية في الوسط الزرعيM199 بوجود او عدم وجود مصل البقر الجنيني (FBS). اذ اعتمدت ثلاثة أوقات للمتابعة (24, 48, 72) ساعة، وأظهرت النتائج أن اللشمانيا الجلدية كانت قادرة على البقاء على قيد الحياة والتكاثر بوجود او عدم وجود FBS على مدى أوقات المتابعة الثلاثة في حين أظهرت اللشمانيا الاحشائية القابلية على النمو و التكاثر في الوسط الزرعي المزود بال FBSبينما انحسرت قابليتها في اول يومين فقط في الوسط الزرعي الخالي من FBS اذ كان هناك انخفاض معنوي في تعداد الطفيلي في اليوم الثالث.تشير هذه النتائج الى وجود فروقات في متطلبات النمو لنوعي اللشمانيا الجلدي والحشوي في النمو في المختبر.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2015 (2)