research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
A Critical Discourse Analysis of the 2012 American Presidential Election Debates
تحليل خطاب نقدي للمناظرات الرئاسية لانتخابات 2012 الأمريكية

Authors: Munthir Manhal Muhammed --- Mohammed Sami Flaifel
Journal: Journal of the College of Languages مجلة كلية اللغات ISSN: 20479279 25203517 Year: 2015 Issue: 32 Pages: 1-26
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study discusses the Critical Discourse Analysis of 2012 American Presidential Election Debate’. The researcher adopts a model proposed by Van Dijk’s (2006 d). Six ideological categories have been selected within the overall strategies of the ideological square are used. The categories are of three levels of discourse structure : (the meaning, the argumentation, and the rhetoric) .They have shown effective criteria for detecting the most disguised systems of racism and manipulation. Based on the analysis, it can be concluded that the elite discourses of candidates contribute to the reproduction of domination, Orientalism, and Islamophobia. This can be applied to the three levels of discourse structures by focusing on the ideological polarized structures of positive self-presentation of ῾us’ (civilized and peaceful) and negative other-presentation of ῾them’ (barbarian and terrorists) as means of mind controlling and manipulating the audience.

تعتمد هذه الدراسة على تبني تحليل خطاب نقدي للمناظرات الرئاسية لانتخابات 2012 الأمريكية‟.للسبر في أغوار ماهية الآليات الأيدولوجية المتبعة من قبل المرشحين في نظرتهم للآخر تبنى الباحث في أسلوبه البحثي منهجا منتقى من أبحاث العالم فان دايك (d2006). حيث تم انتخاب ست تقنيات ضمن الاستراتيجية العامة للمربع الأيديولوجي بما يخدم أهداف الدراسة ويؤسس لفرضياتها، وقد أظهرت الأدوات المنتمية إلى ثلاثة مستويات مختلفة من بنية الخطاب (المعنى، الجدال، البلاغة) معايير فاعلة في الكشف عن نظم العنصرية والخداع الأكثر خفاء. بناءاً على نتائج تحليل هذه الدراسة نخلص إلى أن الخطاب النخبوي من كلا المرشحين قد ساهم في إعادة إنتاج الهيمنة، وكراهية الشرق، والخوف من الإسلام بعد تطبيقها على ثلاثة مستويات من الخطاب من خلال التركيز على الاستقطاب الأيديولوجي بين العرض الإيجابي للذات، والتقديم السلبي للآخر كوسيلة من وسائل التحكم والتلاعب في عقل الجمهور.


Article
The Racial Discrimination from Romantic Perspective: A Postcolonial Study of Langston Hughes's Selected Poems.
التمييز العنصري من منظور الرومانسية: دراسة ما بعد الاستعمار من قصائد مختارة لانغستون هيوز

Author: ASSIST. INSTRUCTOR WALEED SHIHAN MUSLIH وليد شيحان مصلح
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2015 Issue: 19 Pages: 145-162
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Postcolonial literary theory critically studies the cultural, societal and historical analysis and modes of discourse of the people of the colonies in Europe, Asia, Africa and the Third World. Moreover, postcolonial studies deal with forms of imperialism particularly the domination of some nations and people by other nations. Thus,"this rethinking of empire has brought the United States into focus as an object of postcolonial [studies]both as a contemporary empire and as itself a postcolonial nation"(Abrams,1960:307,8).African-American studies, however, fit together well with postcolonial studies as it "forms a number of angels interrogates the relations between the west pretty much the rest of the world in the light of the history or Western expansion and military and economic domination"(Bertens,2001:112).On this basis, it is possible to read and analyze the African-American literary themes through a postcolonial vision. However, the prevailing theme that most African-American poems tackle in common is the theme of racial discrimination, but it is rather meticulous to say what the poems share in terms of theme instead of mode.The present study aims at examining Langston Hughes's selected poems to judge whether the modes of these poems are romantic or racial and the motive behind this. This will give a better understanding of the personal and the psychological factors that affected the life of the African-American individual in the heyday of the racial segregation.

تتناول نظرية ما وراء المستعمرات التحليل الاجتماعي, الثقافي والتاريخي و اساليب الخطاب لشعوب المستعمرات في أوربا,أسيا,أفريقيا والعالم الثالث. تتعامل نظرية ما وراءالمستعمرات مع أشكال ألامبريالية وبالتحديد سيطرة بعض الأمم والشعوب على بعض الأمم." لقد جلب هذا التفكير بالامبريالية الولايات المتحدة الأمريكية لتكون موضوعا محوريا لدراسات ما وراءالمستعمرات كونها إمبراطورية معاصرة وكونها ,وبحد ذاتها,إمبراطوريةظهرت بعد الفترة الاستعمارية"(أبرامز:307,8).حيث تتلائم الدراسات الأفريقيةالأمريكية وبشكل جيد مع دراسات الما وراء المستعمرات لأنها "تشكل عددا من الزوايا التي تبحث في العلاقات بين الغرب وبقية سكان العالم من منظور تاريخي أو من حيث التوسع الغربي والهيمنة العسكرية والاقتصادية"(بيرتنز:112).وعلى هذا الأساس فمن الممكن قراءة وتحليل الأفكار الأفرو أمريكية من خلال رؤية هذه النظرية, ما وراءالمستعمرات. ومن جهة أخرى فأن الفكرة الأدبية السائدة في اغلب القصائد الافرو أمريكيةهي التمييز العنصري. ولكن من الصعب قليلا القول إن ما تشترك فيه هذه القصائد هو من حيث الفكرة بدلا من الطريقة. تهدف الدراسة الحاليةإلىإثبات فيما إذا كان الشاعر يتبع طرائق رومانسية في القصائد المختارة وهل أن الأفكار عنصرية وكيف يكون ذلك والدافع من وراء استخدام الطرائق الرومانسية .انمعرفة ذلك سيعطي فهما أكثر للعوامل الشخصية والنفسية التي أثرت على حياة الفرد الأمريكي من أصل أفريقي عندما كان التميز العنصري في أوجه.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2015 (2)