نتائج البحث : يوجد 1

قائمة 1 - 1 من 1
فرز

مقالة
Civil Liability For Sports Accidents
المسؤولية المدنية عن الحوادث الرياضية

المؤلف: أ.م.د. علاء حسين علي الجوعاني د. محمد عبد الوهاب الزبيدي جامعة الانبار– كلية القانون و العلوم السياسية
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: TIKRIT UNIVERSITY JOURNAL FOR RIGHTS مجلة جامعة تكريت للحقوق ISSN: 25196138 السنة: 2016 المجلد: 12 الاصدار: 2/1 الصفحات: 281-391
الجامعة: Tikrit University جامعة تكريت - جامعة تكريت

Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACTThis Research tackles the civil liability for sports accident which occur by activity of the sports bodies such as leagues ,clubs and sports organizations .or which occur by the act of the participants in the sports activities such as athletes, referees, coaches, employees and volunteers .or which caused as a result of the fault of the races organizers , or the fault of the sport facilities directors .or which may be occur by the fault of sports equipments manufacturers . Here by the research displays the bases of the civil liability for sports accidents ,the restrictions which have prevent establishing this liability, the effects of this liability and the agreements which may be enter on it, such as the exculpatory agreements, and sports liability insurance . Through all that this research sheds the light on importance of existing counter balance between establishing this liability and the restrictions which have prevent it . And discloses the legislative and judicial attempts for finding this counterbalance and reveals defects of these attempts . This research accentuate the necessity of finding real and effective counterbalance between the bases of this liability and all its restrictions by wording real counterbalance not swinging counterbalance to concept of the voluntary and consent of the risks, and to concept of the obvious (or inherent) risk. And following objectivity standard to apportion the sports liability on basis of the contributory negligence from the injured who often contributes by his negligence in occurrence of the sports accident ,even in precise situations which therein overlap injured negligence with liable negligence for sport accident . And this counterbalance can be made by the objectively dealing with exculpatory clauses from civil liability for sports accident ,and should not be extremeness in recognition of the legitimacy of these clauses without controls have suit with the nature of sports activity . As well as the insurance of sports liability plays a much more significant role in stabilization of the sports activity. If this insurance depends on the existence of a balanced system of liability for sports accident ,it could play parallel role with this liability in supporting the sports activity .

ملخص البحثيتناول هذا البحث المسؤولية المدنية عن الحوادث الرياضية التي يسببها نشاط الهيئات الرياضية من اتحادات وأندية ومنظمات رياضية , أو تقع بفعل المشاركين في النشاط الرياضي من لاعبين وحكام ومدربين وموظفين ومتطوعين, أو التي يسببها خطأ منظمي المسابقات , أو خطأ مديري المرافق الرياضية , أو خطأ منتجي المعدات الرياضية, فيستعرض البحث أسس هذه المسؤولية, والقيود التي تمنع من قيامها, والأثر المترتب عليها, والاتفاقات التي ترد عليها كاتفاقات الإعفاء من المسؤولية والتأمين منها, ومن خلال ذلك يسلط البحث الضوء على أهمية إيجاد توازن بين قيام هذه المسؤولية وبين القيود التي تمنع من قيامها, ويكشف عن المحاولات التشريعية والقضائية التي أرادت صياغة هذا التوازن وما شاب هذه المحاولات من عيوب. فيشدد هذا البحث على ضرورة إيجاد توازن حقيقي وفاعل بين أسس هذه المسؤولية وبين كل ما يمكن أن يرد عليها من قيود . وذلك من خلال صياغة موازنة حقيقية لا متأرجحة لمفهوم الطوعية وقبول المخاطر, ومفهوم الخطر الواضح أو المتأصل. وأتباع معيار موضوعي لتوزيع المسؤولية على أساس الإهمال المشترك من المضرور الذي غالبا ما يساهم بإهماله في وقوع الحوادث الرياضية, حتى في أدق الحالات التي يتدخل فيها إهمال المضرور مع إهمال المسئول عن الحادث الرياضي. والتعامل بموضوعية مع شروط الإعفاء من المسؤولية المدنية عن الحوادث الرياضية وعدم التطرف في الرياضية يلعب دورا مهما بصورة كبيرة في استقرار النشاط الرياضي, فهذا التأمين أن كان يعتمد على وجود نظام متوازن للمسؤولية عن الحوادث الرياضية فإنه يمكن أن يلعب دورا موازيا مع هذه المسؤولية في دعم النشاط الرياضي .الاعتراف بشرعيتها دون ضوابط تتلاءم مع طبيعة النشاط الرياضي. كما أن التأمين من المسؤولية .

الكلمات المفتاحية

قائمة 1 - 1 من 1
فرز
تضييق نطاق البحث

نوع المصادر

مقالة (1)


اللغة

Arabic (1)


السنة
من الى Submit

2016 (1)