research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Histopathological study of colorectal cancer in AL – Najaf province
دراسة النسيجية المرضية لسرطان القولون والمستقيم في AL - محافظة النجف

Author: Wajedan K. Noor وجدان كمال نور
Journal: Al-Kufa University Journal for Biology مجلة جامعة الكوفة لعلوم الحياة ISSN: 20738854 23116544 Year: 2016 Volume: 8 Issue: 3 Pages: 17-26
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The present study was carried out in AL – Sadder education hospital – AL – Najaf province of histopathological Lab. ( 100 ) patients were examined, ( 31 ) patients were infected with colon cancer, the age of patients ranged between ( 25 – 84 ) years old. This work was involved The relationship between colon cancer and many factors such as gander, age, smoking, and blood groups, and also histopathological description. our study was revealed, the colon cancer was affected the age ranged between ( 60-64 ) at percent ( 19.4% ) and more these age ,and patients had blood groups (O+) and (B+) were more than other blood groups, the blood group (O+) patients with colon cancer at percent ( 41.9% ) and blood group (B+) at percent ( 29% ). Our finding not appears any effect of smoking, and gender factors on the prevalence of colon cancer, Histopathological studying was revealed, damage in epithelial lining of colon mucosa, hemorrhage, hyperplasia in the intestinal glands structures and connective tissue that found in sub mucosa of colon as well as polymorphic leucocytic infiltration, especially lymphocytes, and increased in the goblet cells component in the mucosa of colon.

وقد أجريت هذه الدراسة في AL - مستشفى التعليم حزنا - محافظة النجف من مختبر الأنسجة - AL. تم فحص (100) مريضا، أصيب (31) المرضى الذين يعانون من سرطان القولون، وتراوحت أعمار المرضى بين (25-84) سنة. وقد شمل هذا العمل العلاقة بين سرطان القولون والعديد من العوامل مثل الاوز، والعمر، والتدخين، وفصائل الدم، ووصف أيضا الأنسجة. دراستنا كشفت، تأثر سرطان القولون تراوح أعمارهم ما بين (60-64) في المئة (19.4٪) وأكثر هذه السن، وكان المرضى فصائل الدم (O +) وكانت (B +) أكثر من فصائل الدم الأخرى، و فصيلة الدم (O +) المرضى الذين يعانون من سرطان القولون في المئة (41.9٪)، ومجموعة الدم (B +) في المئة (29٪). لا يبدو لنا العثور على أي أثر التدخين، والعوامل المتعلقة بنوع الجنس على انتشار سرطان القولون، ودراسة نسيجية مرضية تم الكشف عن وتلف في بطانة الظهارية من الغشاء المخاطي القولون، والنزف، وتضخم في هياكل الغدد المعوية والنسيج الضام التي وجدت في الغشاء المخاطي الفرعي القولون فضلا عن تسلل متعدد الأشكال leucocytic، وخاصة الخلايا الليمفاوية، وزيادة في مكون الخلايا القدح في الغشاء المخاطي للقولون.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)