research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
The effectiveness of the UN Security Council in the face of non-international armed conflicts
مدى فاعلية مجلس الأمن الدولي في مواجهة النزاعات المسلحة غير الدولية

Author: Assistant Lecturer. Adnan Daowd Abd Al-Shamari م.م. عدنان داود عبد الشمري
Journal: Journal of Juridical and Political Science مجلة العلوم القانونية والسياسية ISSN: 2225 2509 Year: 2016 Volume: 5 Issue: 1 Pages: 353-392
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The armed non-international conflicts and their consequences become one of the main challenges for the United Nations work in the light of the increasing interdependence between the issues that arise in the context of a particular country and preservation of international peace and security and the emergence of more restrictions on the legal principle of the inadmissibility of interference in internal affairs against the growing attention for such international conflicts that have spread within countries in all over the world. As these conflicts pose a threat on international peace and security, this means that dealing with these conflicts and settling them is within the scope of competence of the Security Council, the executive organ of the United Nations organization that the Charter authorized to do the mission of holding primary responsibility in the field of keeping international peace and security and restoring them in the event of breaching them. Either because of an international or internal conflict, but there are some obstacles that stand in front of it which may be the cause of non-settlement of these disputes, though justifications do exist.The Security Council's dependence, in describing the states of threatening international peace and security , on political estimates and not on legal standards indicating that it adopts the policy of double standards. Thus it may intervene in areas rather than other areas. Moreover, the process of Council implementation is subjected to the international policy giving the decision-making authority to the permanent members of Security Council and making their interests prevail over humanitarian reasons for the implementation process. In general it can be said that the effectiveness of the Security Council facing non-international armed conflicts mainly depends on relations between the permanent members and the compatibility between them.

أضحت النزاعات المسلحة غير الدولية وما يترتب عليها من آثار أحد أبرز تحديات عمل الأمم المتحدة في ظل تزايد الترابط بين القضايا التي تنشأ في إطار دولة معينة وحفظ السلم والأمن الدوليين, وظهور المزيد من القيود على المبدأ القانوني القاضي في عدم جواز التدخل في الشؤون الداخلية مقابل اهتمام دولي متزايد بمثل هذه النزاعات التي انتشرت في داخل الدول في مختلف بقاع العالم, وحيث أن هذه النزاعات تشكل خطراً على حفظ السلم والأمن الدوليين فإن ذلك يعني أن التعامل مع هذه النزاعات والعمل على تسويتها يدخل في نطاق اختصاص مجلس الأمن الجهاز التنفيذي لمنظمة الأمم المتحدة الذي أوكل له الميثاق مهمة القيام بالتبعات الرئيسية في مجال حفظ السلم والأمن الدوليين وإعادتهما إلى نصابهما في حالة وقوع ما يخل بهما سواء أكان ذلك بسبب نزاع دولي أو داخلي, إلا إن هناك بعض المعوقات التي تقف أمامه قد تكون سبباً في عدم تسوية هذه النزاعات رغم أن المبررات موجودة, إذ أن اعتماد مجلس الأمن في توصيفه لحالات تهديد السلم والأمن الدوليين على تقديرات سياسية لا على معايير قانونية يدل على اعتماده سياسة الكيل بمكيالين فنجده يتدخل في مناطق دون أخرى, إضافة إلى خضوع عملية التنفيذ التي يقوم بها المجلس إلى السياسة الدولية لاستئثار الأعضاء الدائمين لمجلس الأمن سلطة القرار, مما جعل مصالحها تتغلب على الدواعي الإنسانية لعملية التنفيذ. وبصفة عامة يمكن القول أن فعالية مجلس الأمن في مواجهة النزاعات المسلحة غير الدولية تتوقف أساساً على العلاقات بين الدول الأعضاء الدائمة ومدى التوافق فيما بينها.


Article
المادة الثالثة المشتركة من اتفاقيات جنيف الأربعة لعام 1949 (إتفاقية مصغرة) دراسة قانونية تحليلية تطبيقية للمادة الثالثة المشتركة من إتفاقيات جنيف الأربع لعام (1949) وبروتوكولها الثاني الإضافي لعام (1977) في ضوء واقع التعامل الدولي.

Author: خنساء محمد جاسم الشمري
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2016 Issue: 27 Pages: 218-249
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The four Geneva conventions(1949) and their additional Protocol (II) of 1977 are international treaties which are considered the core of international humanitiran law. Article (3) , Common in all agreementsg is the only one that provides protection to the victims of non – international armed conflicts.This article was developed by the second additional Protocol of 1977 which contains detailed rules for insuring wider protection for such victims.Article (3) can be termed as a (minimized Convention )by itself

يمثل قانون جنيف الجزء الاساس من النظام الدولي الانساني ، ويتضمن اتفاقيات جنيف الاربع لعام 1949 ، فضلا عن بروتوكوليها الاضافيين لعام 1977 ، كما يتضمن حماية ضحايا المنازعات المسلحة الدولية وغير الدولية ، وتتفرد المادة الثالثة المشتركة في الاتفاقيات الاربع بكونها الوحيدة التي عالجت موضوع حماية ضحايا المنازعات المسلحة غير الدولية .ان هذه المادة كفلت الحد الادنى من المعاملة الانسانية لضحايا هذه المنازعات وجاء البروتوكول الثاني لعام 1977 الاضافي ليكملها ، فاتى بنصوص تفصيلية تضمن حماية اوسع لضحايا النزاعات المسلحة ذات الطابع غير الدولي .ان المادة الثالثة المشتركة المكملة ولانفرادها بتوفير الحماية لضحايا المنازعات المسلحة غير الدولية تعد بحق اتفاقية مصغرة .


Article
The special International protection for the medical staff during the armed conflicts
الحماية الدولية الخاصة لإفراد الخدمات الطبية أثناء النزاعات المسلحة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractSaw the humanity in the early stages of its long history wars have had disastrous effects on the innocent, there has been a brutal war and the scourge of human suffering over the years, since the dawn of history, the war happened to the necessary human in all ages. These wars are still sweeping the country and destroy the landmarks of civilization and national wealth and increased severity from generation to generation in view of the massive development witnessed by the countries of the arsenal of weapons that do not distinguish between a protected class for others. That the provision of medical services in the course of armed conflict is one of the dangerous tasks that may be exposed operators to provide such services to the violations amount to a liquidation or torture, humiliation, and despite the fact that international humanitarian law prohibits discrimination in the treatment and establishes equality between the protected categories, but the special nature The tasks characteristic of some groups, including medical personnel had to give them some kind of protection that should be commensurate with their professional or quality of the work Aaant. So it was necessary for the international community that no special protection to medical personnel while carrying out their humanitarian tasks in a time of armed conflict, international and non-international. As a result, this type of protection is one of the main pillars upon which the principle of humanity which is one of the most important principle underlying international humanitarian laws

الملخصشهدت الإنسانية في مراحل تاريخها الطويل حروباً كانت لها أثار وخيمة على الأبرياء, فقد حدثت حروب طاحنة عانت ويلاتها البشرية على مر السنين , فمنذ فجرُ التاريخ والحربُ حدث لازم البشرية في جميع العصور . وكانت هذه الحروب ولا تزال تجتاح البلدان وتدمر معالم الحضارة والثروات الوطنية وتزداد قسوتها جيلاً بعد جيل بالنظر إلى التطور الهائل الذي تشهده ترسانة الدول من الأسلحة التي لا تميز بين فئة محمية عن سواها. أن تقديم الخدمات الطبية في أثناء النزاعات المسلحة يعد من المهام الخطرة التي قد يتعرض القائمون على تقديم تلك الخدمات إلى انتهاكات تصل إلى حد التصفية أو التعذيب والأهانة , وبالرغم من أن القانون الدولي الإنساني يُحرّم التمييز في المعاملة ويكرس المساواة بين الفئات المحمية, إلا أن الطبيعة الخاصة والمهام المميزة لبعض الفئات ومنها أفراد الخدمات الطبية توجب إضفاء نوع من الحماية لهم والتي يجب أن تتناسب مع حالتهم المهنية أو نوعية العمل الذي يؤدونه . لذا كان لابد للمجتمع الدولي أن يوجد حماية خاصة لأفراد الخدمات الطبية أثناء تأديتهم مهامهم الإنسانية في زمن النزاعات المسلحة الدولية وغير الدولية. وبالنتيجة فأن هذا النوع من الحماية يعد من الركائز الأساسية التي يستند عليها مبدأ الإنسانية الذي يعد من أهم المبادئ التي يقوم عليها القانون الدولي الإنساني.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2016 (3)