research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Legal Protection Of Air Pollution In IRAQ
الحماية القانونية لتلوث الهواء في العراق

Loading...
Loading...
Abstract

One of the major challenges to protect the environment in Iraq is air pollution. As it has become a great problem in Iraq and is of great concern due to its negative effects on the quality of life. Air pollution reduces renewable and non-renewable natural sources and is a major threat to the life of the coming generations. Environmental experts agree that the current environmental problems in Iraq are the result of three great wars; all kinds of internationally prohibited weapons were used by, Saddam Hussein, the previous Iraqi regime. Needless to say, the effect of the Second Gulf War on the environment in Iraq and other neighboring countries in 1991 is equal to the great environmental pollution resulting from the explosion of the Nuclear Chernobyl Reactor in the Soviet Union in 1986. That war damaged the coastal areas in some countries, led to the increase of earth’s temperature and the pollution of water and air due to a massive oil leak and widespread fires in the oil wells. The estimated leak from the shipping stations and sinking ships was about 8.4 million barrels. It is worth noting that the environment was not just affected by one kind of pollutant, but also involved radiological, chemical and other electromagnetic pollutants. This accident negatively affected the lives of people, especially those residing in the affected area. Furthermore, the United States' occupation to Iraq in 2003 had a crucial role in increasing the problem of environmental air pollution; they used internationally prohibited weapons, e.g., radioactive uranium and chemical weapons. The use of such weapons led to fatal health problems for the Iraqi people, evidenced mainly by the occurrence of cancerous diseases, distorted new born babies and infertility. Hence, this paper proposes the adoption of the Iraqi criminal law represented by the Iraqi Punishments Law No. 111 of 1969, is a law governing all crimes without exception, whether they are environmental or ordinary crimes. Additionally, the special law of the environment represented by the law of protecting and improving the environment No. 13 in 1997 was amended by Law No. 27 in 2009.

إن أحد التحديات الرئيسة لحماية البيئة في العراق هو تلوث الهواء, حيث أصبح مشكلة كبيرة في العراق ويشكل مصدر قلق كبير بسبب آثارها السلبية على نوعية الحياة. تلوث الهواء في العرق يقلل من المصادر الطبيعية المتجددة وغير المتجددة، ويشكل خطراً كبيراً على حياة الأجيال القادمة. ويتفق خبراء البيئة أن المشاكل البيئية الحالية في العراق هي نتيجة لثلاثة حروب كبرى. استخدمت جميع أنواع الأسلحة المحرمة دولياً من قبل (صدام حسين) النظام العراقي السابق. وغني عن القول أيضا تأثير حرب الخليج الثانية على البيئة في العراق وغيرها من الدول المجاورة في عام 1991, حيث سببت في تلويث البيئة العراقية وقد أكد مجموعة من خبراء البيئة أن الأضرار البيئية التي سببتها هذه الحرب تساوي تلوث بيئي كبير الناجمة عن انفجار تشيرنوبيل مفاعل النووية في الاتحاد السوفيتي في عام 1986. تلك الحرب أضرت في المناطق الساحلية في بعض البلدان المجاورة، أدى إلى زيادة درجة حرارة الأرض وتلوث الماء والهواء بسبب تسرب نفطي ضخم وحرائق واسعة النطاق في آبار النفط. وقد قدر كمية تسرب النفطي من محطات الشحن والسفن الغارقة نحو 8.4 مليون برميل. ومن الجدير بالذكر أن البيئة في العراق لم تتأثر فقط من خلال نوع واحد من الملوثات، ولكن أيضا تعرضت إلى مجموعة من الملوثات منها الإشعاعية والكيميائية والملوثات الكهرومغناطيسية. هذه الأحداث أثرت سلباً على حياة الناس في المجتمع العراقي، وخاصة أولئك الذين يقيمون في المناطق المتضررة. وعلاوة على ذلك، كان احتلال العراق في عام 2003, من قبل الولايات المتحدة الأمريكية له دوراً في زيادة مشكلة تلوث البيئة الهوائية في العراق؛ حيث استخدموا الأسلحة المحرمة دوليا ،مثل اليورانيوم المشع والأسلحة الكيميائية. واستخدام هذا النوع من الأسلحة أدى إلى مشاكل صحية قاتلة للشعب العراقي، وأدى إلى حدوث أمراض سرطانية، وتشوهات الأطفال حديثي الولادة والعقم. وبالتالي, تقترح هذه الورقة البحثية اعتماد القانون الجنائي العراقي الذي يمثله قانون العقوبات العراقي رقم 111 لسنة 1969، وهو القانون الذي يحكم جميع الجرائم دون استثناء على اعتبار أن تلويث البيئة الهوائية جريمة تستحق العقاب, بغض النظر عن كونها جرائم بيئية أو عادية. بالإضافة إلى ذلك، تم تعديل قانون خاص للبيئة ممثلاً بقانون حماية وتحسين البيئة رقم 3 لسنة 1997 بموجب القانون رقم 27 لسنة 2009. إن العديد من الأحكام الواردة في هذا القانون تشرع حماية البيئة من جرائم التلوث وكذلك حماية الأفراد والمدن وتجرم كل فعل يشكل اعتداء على البيئة. لهذا الغرض، تم اعتماد الأسلوب البحث النوعي القائم على تحليل النصوص القانونية .


Article
Legal Protection Of cultural heritage Algerian
الحماية القانونية للتراث الثقافي الجزائري

Author: Lecturer "A" d. Bakhuya Driss أستاذ محاضر "أ" د. باخويا دريس
Journal: Journal of Juridical and Political Science مجلة العلوم القانونية والسياسية ISSN: 2225 2509 Year: 2016 Volume: 5 Issue: 2 Pages: 91-120
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The cultural heritage reflects the identity of individuals and communities, not only for being the past stretch in the present, but also because it represents the economic an active economic, social, and political output in the present societies. Leading to paying attention of various comparative legislation to the necessity of its protection just like the Algerian legislature. Especially with the spread of globalization trends calling for the adoption of the model of modernity and what is beyond. Thus, we are, in this paper, examining the legal mechanisms dedicated by the Algerian legislature for the protection of tangible and intangible cultural heritage threatened by extinction.

يعكس التراث الثقافي هوية الأفراد والمجتمعات, ليس فقط لكونه امتداد الماضي في الحاضر, بل لأنه يمثل مردوداً اقتصادياً واجتماعياً وسياسياً فاعلاً في المجتمعات الحاضرة, وهو ما أدى إلى اهتمام مختلف التشريعات المقارنة بضرورة حمايته على غرار المشرع الجزائري, خاصة مع انتشار موجات العولمة الداعية إلى تبني نموذج الحداثة وما بعدها, لذلك نقوم في هذه الورقة البحثية بدراسة الآليات القانونية التي كرسها المشرع الجزائري من أجل حماية التراث الثقافي المادي وغير المادي المهدد بالزوال.


Article
Legal protection of minority women from persecution A comparative study between the Iraqi constitution and international instruments
الحماية القانونية لنساء الأقليات من الاضطهاد دراسة مقارنة بين الدستور العراقي والصكوك الدولية

Authors: Muna.Y.Yako منى يوخنا ياقو --- Dlshad.H.Droesh دلشاد حامد درويش
Journal: Journal of college of Law for Legal and Political Sciences مجلة كلية القانون للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 22264582 Year: 2016 Volume: 5 Issue: 19/الجزء الاول Pages: 1-54
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Summary Iraq is not exception compared to neighboring countrie, in a historic repeat disturbance, tragedies and catastrophes that have occurred in recent times, but we believe that minorities in Iraq are in a very bad situation, and this case had reached to the stage, where it is necessary to call for the internationalization, especially in certain areas, such as those located between the Kurdistan region and the federal government. We believe that the admitting that there are obstacles to peaceful coexistence is the first step to search for solutions, as well as we must confess that the Islamic jurisprudence and chauvinism were the main reasons for the worsening minority's condition is extremely important. For the above-mentioned reasons we are expecting many unpleasant surprises, especially after the shameful acts committed by (ISIS) against women belonging to minorities, so we find that it's important to look at this topic as a subject to research, study and debates.

الملخص رغم ان العراق, لا يعد البلد الناشز, قياساً ببقية بلدان المنطقة, في تاريخية تكرار اضطراباته, لا بل و مآسيه و كوارثه, التي حدثت في الآونة الاخيرة, الا اننا نعتقد ان الأقليات في العراق, اصبحث في وضع الاستغاثة, وان قضيتها قد وصلت الى مرحلة, من الضروري فيها ان نطالب بالتدويل, لا سيما في مناطق معينة, كتلك المحصورة بين اقليم كردستان و الحكومة الاتحادية. ونعتقد ان الاقرار بوجود معوقات للتعايش السلمي, هو الخطوة الاولى للبحث عن الحلول, كما وان الاقرار بأن ثقافة فقهية ودينية وقومية شوفينية سادت البلد بعد 2003, كانت السبب الرئيس في تفاقم ازمة الأقليات. ولما كانت قضية المرأة, هي الاخرى, من القضايا الشائكة والحساسة, في العراق, ولنفس الاسباب المذكورة سلفاً, لذا فأن من الطبيعي ان يفرز هذا الواقع, ازمة تلو الاخرى لنساء الأقليات, وان ما يثير قلقنا المفرط , هو ان اساليب ممارسة تلك الازمات في تطور مستمر, وان صورها تتباين الى حد اننا اصبحنا نتوقع العديد من المفاجآت الغير سارة , خصوصا بعد الاعمال المشينة التي ارتكبت بحق نساء الأقليات من قبل (داعش), لذا نجد لزاما على انفسنا ان نطرح هذا الموضوع للبحث و الدراسة و للنقاشات المستمرة, لانه ليس بالموضوع الهين.


Article
The legal protection for the electronic transaction
الحماية القانونية للمستندات الالكترونية

Authors: Inas Hashim Rashid  ايناس هاشم رشيد --- Ashraq Sebah Saheb اشراق صباح صاحب
Journal: Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق ISSN: 20752032 Year: 2016 Volume: 8 Issue: 1 Pages: 217-227
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Enjoy transactions in its traditional sate legal interms of the presence of editor written not easy to deny or change the content , but the issue is deferent with respect to degree of trust and safety , which is characterized by document - mail , which is open for debate on the legal value of document mail in proof . Because of the importance of electronic transaction , especially in the sale , pure chase and exchange of goods .There must be a safe legal environment and here comes the vole of the encryption system and the vole of electronic documentation points to provide the necessary safeguards to protect electronic transactions .

تتمتع المعاملات في صورتها التقليدية بالأمن والثقة القانونين من حيث وجود مستند مكتوب , ليس من السهولة إنكاره او تغير مضمونه ولكن المسألة مختلفة فيما يتعلق بدرجة الثقة التي يتمتع بها المستند الالكتروني مما يفتح باب النقاش حول توفير البيئة القانونية المناسبة للتعاقد الالكتروني الآمن . وبسبب اهمية المعاملات الالكترونية خاصة في مجال البيع والشراء وتبادل السلع بات من الضروري تهيئة كل مايلزم لحماية المستندات التي تستغل في حيز افتراضي كالانترنيت ، لذا ولأهمية المستندات الالكترونية قسمنا البحث على مبحثين يتناول الاول معالجة التوقيع الالكتروني ومدى الحماية التي يقدمها للمستند الالكتروني، وتوضيح احكامه , والثاني سنتناول فيه التوثيق الالكتروني .

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (3)

English (1)


Year
From To Submit

2016 (4)