research centers


Search results: Found 7

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Article
Conflict of Laws in Adoption (A Comparative Study)
تنازع القوانين في التبني (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

The main problem in the science of conflict of laws is to reach the applicable law, since the relationship that fall in private international law are linked by more than one country, it is needed if conflict erupted with such picture to the choice of law to be consulted among the laws that are related to the relationship, And raises the question of adoption, a lot of dilemmas when required Find law, which is governed by the foreign-race relations, that is, when one of the parties to the foreign relationship, the reason being the lack of a signal Iraqi legislator in civil law to the rules of attribution of regulating this issue, which calls for the compulsory law application on them in the light of the principles of private international law the most common acts the provisions of Article 30 Iraqi civilians.

ملخص البحثإن المشكلة الأساسية في علم تنازع القوانين هو التوصل إلى القانون الواجب التطبيق, إذ أن العلاقة التي تندرج في القانون الدولي الخاص ترتبط بأكثر من دولة , ويحتاج الأمر إذا ما ثار النزاع بمثل هذه الصورة إلى اختيار القانون الذي يتعين الرجوع إلية من بين القوانين التي ترتبط بالعلاقة, وتثير مسألة التبني الكثير من الاشكاليات عندما يتطلب الأمر البحث عن القانون الذي يحكمها في العلاقات ذات العنصر الأجنبي ,أي عندما يكون أحد اطراف العلاقة اجنبياً ,ويرجع سبب ذلك إلى عدم اشارة المشرع العراقي في القانون المدني إلى قواعد اسناد تنظم هذه المسألة, مما يستدعي تحديد القانون الواجب التطبيق بشأنها في ضوء مبادئ القانون الدولي الخاص الأكثر شيوعاً اعمالاً لنص المادة 30 مدني عراقي .


Article
The legal basis for monitoring the constitutionality of laws ( A comparative study )The legal basis for monitoring the constitutionality of laws ( A comparative study )
الأسس القانونية للرقابة على دستورية القوانين ( دراسة مقارنة )

Author: Mohammed.S.Mahmmod محمد سلمان محمود
Journal: Journal of college of Law for Legal and Political Sciences مجلة كلية القانون للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 22264582 Year: 2017 Volume: 6 Issue: 22/part1 Pages: 227-284
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT :The principle of constitutionality can not be respected unless there is a penalty imposed on anyone who violates this principle and violates the constitutional rules. therefore, we find a close relationship between the constitutional stalemate and the principle of Constitution.The Constitution is a logical consequence of the principle of Constitution. Control the constitutionality of laws, and on this basis, the legal rules contrary to the provisions of the Constitution is invalid even if not provided for in the Constitution, the control of the constitutionality of laws arises if the law violated constitutional provisions that lead to the abolition or refrain from application.

المــــلخــــص:إن مبدأ سمو الدستور لا يمكن احترامه إلا اذا كان هناك جزاء يفرض على من يمس هذا المبدأ ويخالف القواعد الدستورية وعلى هذا الاساس نجد العلاقة وثيقه بين الجمود الدستوري ومبدأ سمو الدستور ؛ لأن الجمود يعتبر نتيجة منطقيه لمبدأ سمو الدستور , ومن اجل ضمان وحماية هذا المبدأ قرر مبدأ الرقابة على دستورية القوانين , وعلى هذا الاساس تعتبر القواعد القانونية المخالفة لنصوص الدستور الجامد باطلة حتى في حالة عدم النص على ذلك في صلب الدستور , فالرقابة على دستورية القوانين تثور اذا ما خالف القانون نصاً دستورياً جامداً والتي تؤدي الى الغاءه او الامتناع عن تطبيقه .


Article
The role of administrative judiciary in the implementation of laws and financial decisions A comparative study
دور القضاء الإداري في تنفيذ القوانين والقرارات المالية دراسة مقارنة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract We find that the rules of legality require in the rule of law that the executive authority to implement the laws and the minimum administrative authorities to implement the decisions issued by the higher administrative authorities without interference from any other party, the implementation of laws and administrative decisions in general and financial, especially from the original competencies of the executive authority in all formations And its various administrative bodies, according to its competence and location. However, the administration may refrain, delay, delay or implement a deficient or truncated implementation in order to gain time or money, especially since these kinds of laws and decisions result from the mere delay in Which may cause great harm to the person who issued the law or the decision in their favor. A law may be issued to require a certain ministry to grant certain financial privileges to a class of citizens. However, this ministry is hesitant to issue instructions to its departments concerned with the implementation process, which removes the law from its content and makes it merely ink on paper. A specific administrative body shall issue a decision to grant a specific financial right to an employee in one of its formations. Such formation shall be delayed or the execution of the implementation shall be delayed in contravention of the content of the decision issued by the higher department.

المستخلص نجد ان قواعد المشروعية تقتضي في دولة القانون أن تبادر السلطة التنفيذية بتنفيذ القوانين وأن تتولى السلطات الإدارية الأدنى تنفيذ القرارات الصادرة عن السلطات الإدارية الأعلى دونما تدخل من أية جهة أخرى ، فتنفيذ القوانين والقرارات الإدارية بشكل عام والمالية منها بشكل خاص من الاختصاصات الأصيلة للسلطة التنفيذية بجميع تشكيلاتها وهيئاتها الإدارية المختلفة كل حسب اختصاصه وموقعه، بيد أن الإدارة قد تمتنع أو تتراخى أو تتأخر أو تنفذ تنفيذاً منقوصاً أو ملتوياً بقصد كسب الوقت أو المال خاصة وأن هذا النوع من القوانين والقرارات يترتب على مجرد التأخير في تنفيذها ضرراً كبيراً بمن صدر القانون أو القرار لمصلحتهم ، فقد يصدر قانوناً ما ليوجب على وزارة معينة منح بعض الامتيازات المالية لفئة من المواطنين ولكن تلك الوزارة تتراخى في إصدار التعليمات إلى دوائرها المعنية بعملية التنفيذ مما يفرغ القانون من محتواه ويجعله مجرد حبر على ورق، كما قد تصدر جهة إدارية معينة قراراً بمنح حق مالي محدد لموظف ضمن احدى تشكيلاتها فيتأخر ذلك التشكيل أو يلوي عملية التنفيذ فينفذه تنفيذاً مخالفاً لمضمون القرار الذي صدر عن الدائرة العليا مما يؤثر سلباً في حقوق ذلك الموظف.


Article
المتشابه في عقوبات قوانين العراق القديم واسفار التوراة

Authors: سمراء حميد نايف --- علي سداد جعفر
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 5 Pages: 1983-2011
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Comparative studies spot light on ancient cultures and shed light on the cultural transfer with other cultures. The present study aims at shedding light on the similarity in punishments between the laws of ancient Iraq and the punishments in the Old Testament. The results of the study show that the Jews were influenced by the laws of the ancient Iraq as they cited much of them. Such extractions are found clearly in the Old Testament. There are some clear similarities in rules and judgments which is related to the influence of ancient Iraq on this culture. The Old Testament comprises some judgments that are similar to those of Hammurabi's laws. Some scientists say that the Hebrews were influenced by Hammurabi's laws because they are the oldest. The Old testament were rewritten in its final form in the fifth century B.C. after the return from the displacement of the Jews to Babel. Accordingly, the Jews extracted many rules from Hammurabi's Cods and the Assyrian culture. The Legislations are similar in some points, one of them the relief on Hammurabi's stele shows that Hammurabi receives the laws from the god of sun, and the Old Testament mentions that Muses receive the legislations from God of the Hebrews on the Mount of Sinai. Because the culture of ancient Iraq is the oldest, we can say that it was the source that other cultures extracted from.

ان موضوع الدراسات المقارنة واحداً من المواضيع المهمة التي من شأنها ان تسلط الضوء على البعد الزمني والعمق التاريخي لحضارة من الحضارات وانها تبين أيضاً مدى التقارب الحاصل بين الحضارت فيما لو كان هناك انتقال حضاري بينها . ويعد موضوع المتشابه في عقوبات القوانين العراقية القديمة والتوراة واحداً من المواضيع المهمة لآن فيه محاولة لإلقاء الضوء على جانب مهم من الجوانب الحضارية في العراق القديم من خلال معرفة مدى التأثير والتأثر وكذلك اوجه التشابه والاختلاف بين القوانين العراقية القديمة والتوراة ، فمن خلال تسليط الضوء على المواد القانونية في بلاد الرافدين وكذلك كتاب التوراة ظهر جلياً مدى التأثير الكبير للشرائع العراقية القديمة عليها وعلى المجتمعات المعاصرة في تلك العصور ، إذ اقتبست هذه المجتمعات الشيء الكثير من القوانين العراقية القديمة ، ومن هذه الاقتباسات ما نجده في التوراة بشكل واضح وصريح، فهناك العديد من الاحكام المشابهة للمواد القانونية في القوانين العراقية القديمة ويعزى السبب في ذلك الى وجود تأثير لآحدهما على الاخر فقد احتوت التوراة على بعض الأجزاء المطابقة لأجزاء معروفه من قانون حمورابي ، وبسبب هذه التطابق استنتج بعض العلماء إن العبرانيين استقوا قوانينهم منها ، فهناك تشابه كلي في بعض مواد الشريعتين، ومواد تنفرد بها كل شريعة على حد ، وإن شريعة التوراة قد اقتبست من قانون حمورابي لان قانون حمورابي هو الاقدم ومن هذا نستنتج إن الكثير من ما جاء في التوراة هو وليد الشريعة البابلية ، وان الأخيرة هي الأكثر قدماً والأكثر تحديداً لمفهوم القانون ، إذ إن التوراة دونت في شكلها النهائي في القرن الخامس قبل الميلاد بعد العودة من السبي البابلي ، لذلك فأن مؤلفو الإسفار المقدسة اقتبسوا من الحضارة البابلية والأشورية وغيرهما. وهناك تشابه بين الشريعتين فنلاحظ ان قمة مسلة الملك حمورابي قد نحت عليها مشهداً يصور الملك حمورابي وهو يستلم السلطة من اله الشمس ، وتذكر التوراة ان موسى قد تسلم قانونه من اله العبرانيين على جبل سيناء ، وهذا يشير الى ان مصدر هذه القوانين والتشريعات هو من الاله ، وبما ان حضارة بلاد الرافدين هي الاقدم زمنيا والاسبق بأنتاج الحضارة فهي كانت بمثابة المنهل الذي أستقت منه المجتمعات القديمة .


Article
Comparative Study of Iran’s and Iraq’s Laws in Respect to Criminal Responsibility of Physicians
دراسة مقارنة للقانون الإيراني والعراقي في مبادئ وشروط وأركان المسؤولية الجنائية للأطباء

Authors: سيد مهدي سيد زاده ثاني --- سماح هادي الربيعي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2017 Issue: 44 Pages: 5-23
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

The basics of the criminal responsibility of doctors in Iran and Iraq under normal circumstances are based on the theory of fault.That is, if the doctor makes a fault, he is responsible. Of course, the general conditions of criminal responsibility, including having perception, authority, lack of criminal intent, patient consent, observance of legal and technical standards, having a medical license and a legal license, are also necessary in this regard. But the doctor's criminal liability is primarily due to the doctor's fault. In emergencies, the general health of the doctor only affects the general conditions, and if there is a fault, emergency situations will not prevent criminal liability. The element of Criminal liability of physicians in the Iranian and Iraqi Laws is The triangle that the realization of the damage caused by the doctor's error, the realization of the doctor's fault and the proof of the causal relationship. The fault is a common and specialized meaning that is divided into two categories of irresponsibility and neglect in the rights of Iran and in the rights of Iraq, negligence, neglect, discretion and non-observance of laws and regulations and statutory rules.

إن مبادئ وشروط وأركان المسؤولية الجنائية للأطباء في قانون إيران والعراق سواء. والأطباء يسألون جزائيا، والقاعدة للمسؤولية الجزائية في قانون ايران والعراق تكون نظرية الخطأ والتقصير. وعلى الرغم من أنه في تحقق المسؤولية الجزائية للأطباء يستفاد من نظرية الخطأ ولكن إن حافظ الطبيب على القوانين والأصول لمهنته، أو حصل على رضا المريض فلا يسأل جزائيا. فإن شروط المسؤولية الجزائية في قانون ايران والعراق هي الإدراك، والإختيار، وإثبات قصوره في أصول مهنته. وأركان المسؤولية الجزائية للطبيب في قانون ايران والعراق هي: تحققُ الأضرار الناتجة عن خطأ الطبيب، وإثبات قصوره وإهماله، وإثبات العلاقة السببية. وفي قانون ايران والعراق يعتبر الطبيب مثل سائر المتهمين والمجرمين وشروط إثبات جرمه في البلدين مختلطة؛ يعني يجب على الطبيب أن يدافع عن نفسه ضد الإتهامات ولا يسبب العملُ الطبي فقط مسؤولية جزائية له، بل يجب أن يرتكب قصورا أو إهمالا حتى يستوجب مسؤولية جزائية. وفي كلا البلدين إيران والعراق تمنع براءة الذمة من المسؤولية الجزائية للأطباء ما عدا اثبت عمد وإهمال الطبيب. ففي هذه الحالة يسأل الطبيب جزائيا. هذه الدراسة بامكانها أن تدرس المسؤولية الجزائية للأطباء في إيران والعراق من منظور مبدأ المسؤولية، والشروط، عناصرها.


Article
Females' Practice of Sports - A Comparative Study: Juristic Rules and Law
ممارسة المرأة للرياضة - دراسة مقارنة بالأحكام الشرعية والقوانين المنظمة لها

Loading...
Loading...
Abstract

Sports does not mean moving the body in a certain way without a goal, instead, it has goals such as developing the body and the mind, in addition to the social relations. Accordingly, sports have an educational goal which is to develop the individual to be an active member in the society

لم تكن الرياضة والتدريب الرياضي مجرد حركة أو نشاط تؤدى دون هدف محدد، بل خصص لها أهداف بغرض الوصول إلى تنمية مدارك الفرد من الناحية البدنية والحركية والعقلية، وكذلك العلاقات الاجتماعية فغرضها تربويا يهدف إلى تنمية متكاملة من الناحية الصحية والجسمية والعقلية والنهوض به إلى المستوى الذي يصبح فيه عضوا فعالا في المجتمع والوطن. في عالمنا الحديث وخاصة بعد النهضة الكبرى في العلوم والتكنولوجيا أصبح الإنسان يبحث عن توازن جديد بين واجباته الحيوية المرهقة والحرية التامة، وبتطور العلوم والتكنولوجيا تظهر إشكالية حرية الإنسان إذ لم يترك له الوقت الكافي للترويض والترفيه عن نفسه كما دخلت المرأة بقوة في المنافسة الرياضية والمحافل الدولية والوطنية للنشاط الرياضي بشتى أنواعه.


Article
The strike in the laws of the EU countries is a comparative legal study reinforced by judicial applications
الإضراب في قوانين دول الاتحاد الأوربي دراسة قانونية مقارنة معززة بالتطبيقات القضائية

Loading...
Loading...
Abstract

The strike, the most important means of resolving collective labor disputes, Weak center worker about the strength of the employer and the need for the employee to pay as the source of his or her only In order to give social protection to the worker used the strike to restore balance to the scales of justice, after he suggested, one because of the economic weight to the employer. And because of its rights and public freedoms and the rights of workers, in particular of great importance at the national and EU have occupied the subject of the strike the importance of the Laws of Europe and were availing of judicial rulings very important contributed to determine the exercise of this right or freedom and made him an important means of contributing to the solution of labor disputes in a civilized manner, or in the delivery of voice of the workers and their attitudes on the subject of the dispute on the lower estimate.

يعد الإضراب أهم وسائل حل منازعات العمل الجماعية، فضعف مركز العامل إزاء قوة صاحب العمل وحاجة العامل إلى الأجر بوصفه مصدر معاشه الوحيد وفي سبيل إضفاء الحماية الاجتماعية على العامل فقد استخدم الإضراب لإعادة التوازن إلى كفتي الميزان بعد أن رجحت أحداهما بسبب الثقل الاقتصادي لصاحب العمل . ونظرا لما تتمتع به الحقوق والحريات عامة وحقوق العمال بصورة خاصة من أهمية كبيرة على المستويين الوطني والأوربي فقد احتل موضوع الإضراب أهمية كبيرة في القوانين الأوربية وصدرت بشأنه أحكام قضائية بالغة الأهمية ساهمت بتحديد ممارسة هذا الحق أو الحرية وجعلت منه وسيلة مهمة تسهم في حل منازعات العمل بطريقة حضارية أو في إيصال صوت العمال وتوجهاتهم في موضوع النزاع على اقل تقدير .

Listing 1 - 7 of 7
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (7)


Language

Arabic (6)

English (1)


Year
From To Submit

2017 (7)