نتائج البحث : يوجد 1

قائمة 1 - 1 من 1
فرز

مقالة
The manifestations of pain in the office of the "swing of the pain" for heba Younes from the perspective of genetic criticism
تجليات الألم في ديوان "أرجوحة الوجع" لهبة يونس من منظار النقد الجينثوي

المؤلفون: Rswl Balawi رسول بلاوي --- Zainab Drianward زينب دريانورد
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 السنة: 2018 المجلد: 43 الاصدار: 3-A الصفحات: 332-344
الجامعة: Basrah University جامعة البصرة - جامعة البصرة

Loading...
Loading...
الخلاصة

The word "sex" and "feminine" are formed by the word "genetics"; it is a group of feminine sensations that are issued by the woman / poet. Genetics began its literary journey from the beginning of the twenty-first century. The female benefited from this phenomenon to express her feelings, especially those pain-filled senses of the intensity of the impact of pain in expression and expression, so far she is trying to prove her presence in literature and show that she is able to compete with masculine literature. This type of literature has witnessed an uninterrupted development since the old culture dominated the various aspects of women's life and has been made in a secluded margin of literature. Recently, however, this trend has emerged in the literary arena following the emergence of great and varied opinions and controversies, To draw the attention of writers and critics in the world to this type of literature.The poet Heba Younis may be one of the most prominent poets, whose poetry is characterized by both female pain and connotations. Pain has an intense presence in her "pain swing", a pain that is based on female methods. There is no doubt that the poet languishes in a stream of pain with female images to extinguish her pain by revealing her documents in her office. In this research according to the descriptive-analytical approach, we aim to study the pain and feminine characteristics of the genocidal criticism. The research is divided into four axes: Title semismism, zodiac signification, female environment, sad color connotations, feminine crying.Keywords: genetic criticism, pain, female, Heba Younis, "swing pain".

تتشكّل كلمة الجينثوية من لفظتي «الجنس» و«الأنثوية»؛ وإنّها مجموعة من الأحاسيس الأنثوية تصدر من قِبل المرأة / الشاعرة. الجينثوية بدأت مشوارها الأدبي من أوائل القرن الحادي والعشرين وإستفادت الأنثى من هذه الظاهرة للتعبير عن أحاسيسها ولاسيما تلك الأحاسيس المحاطة بالآلام لشدّة تأثير الألم في البوح والتعبير فمازالت حتى الآن تحاول أن تثبت وجودها في ساحة الأدب وتظهر بأنّها قادرة على منافسة الأدب الذكوري. إنّ هذا النوع من الأدب قد شهد تطوراً مستمراً منقطع النظير بعدما كانت الثقافة القديمة تسيطر على شتى جوانب حياة المرأة وقد جُعِلَت في هامش منعزل عن الأدباء؛ أمّا خلال الفترة الأخيرة ظهر هذا الإتجاه في الساحة الأدبية إثر ظهور الآراء والجدالات الهائلة، الموافقة والمغايرة التي كانت سبباً للفت أنظار الأدباء والنقاد في العالم لهذا النوع من الأدب.وقد تكون الشاعرة هبة يونس من أبرز الشواعر التي تتجلّى في أشعارها الآلام والدلالات الأنثوية معاً. وللألم حضوراً مكثفاً في ديوانها "أرجوحة الوجع" ذلك الألم الذي يرتكز على الأساليب الأنثوية. وممّا لاشكَّ فيه أنّ الشاعرة تتأرج في تيار من الآلام بصور أنثوية لتطفئ أوجاعها من خلال البوح عن مکنوناتها في ديوانها. في هذا البحث وفقاً للمنهج الوصفي –التحليلي، نهدف إلى دراسة الألم والميزات الأنثوية من منظار النقد الجينثوي والبحث ينقسم إلى أربعة محاور منها: سيميائية العنوان، الدلالة الزمكانية - بيئة الأنثى، دلالات الألوان الحزينة، دلالات البكاء الأنثوي.

قائمة 1 - 1 من 1
فرز
تضييق نطاق البحث

نوع المصادر

مقالة (1)


اللغة

Arabic (1)


السنة
من الى Submit

2018 (1)