research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The sound analysis of the abstract triangular act outside of the anomaly measurement in the explanations of illiterate verbs is a balancing act in the light of modern linguistics
التحليل الصوتي للفعل الثلاثي المجرد الخارج عن القياس شذوذا في شروح لاميَّة الأفعال -دراسة موازنة في ضوء علم اللغة الحديث-

Authors: م . زينب صادق داود --- أ. د. علاء جبر محمد الموسوي
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2018 Volume: 24 Issue: 102 / انساني Pages: 1-54
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Some of the morphological versions of what is steady and measured in the language, counted by the early Arab scientists abnormal, and classified words that were not subject to the standards according to the number and quantity, and used several terms, including: little, rare, audible and abnormal, and all these terms - albeit somewhat different Its concept - is out of measure, whether anomaly, or Nadura, or from the audio, or a few . In these words, the laws of the language contradict the laws of language - especially morphology - and extract vocabulary from its standard form, in order to interfere in the orbit of another formula with the effect of its own sound law, so it is difficult to identify its causes and causes . We have found the abnormal in the abstract and abstract tripartite act, and did so, and it is possible to explain what came out of the verbal basis of the words according to the scientific analysis of the voices by following the voices of the word in terms of: exits, descriptions, and composition in The formula, and its effect before and after it, and the sites of the tone, and the consistency of sections, may be one of the reason for the departure of the formula from the standard rules, and may combine these reasons to create formulas that are desirable in the Arab taste is fluent, but they are within the rules of steady abnormal .

تخرج بعض الصيغ الصرفية عمَّا هو مطَّرد ومقيس في اللُّغة، عدَّها علماء العربية الأوائل شاذة، وصنَّفوا الألفاظ التي لم تخضع للقواعد القياسية بحسب عددها وكميتها، فاستعملوا مصطلحات عدَّة، منها : القليل، والنادر، والمسموع والشاذ، وجميع هذه المصطلحات - وإنْ اختلفت نوعا ما في مفهومها - تُعَدُّ خارجة عن القياس، سواء شذوذا، أم ندورا، أم من المسموع، أم قليلة . إذ تتعارض القوانين الصوتية في تلك الألفاظ مع قوانين اللُّغة – لا سيما الصرفية – فتخرج مفردات عن صيغتها القياسية، لتدخل في مدار صيغة أخرى بتأثير القانون الصوتي الخاص بها، لذا فهي عملية من الصعوبة تحديد أسبابها ومسبباتها . ويختص بحثنا في بِنية الكلمة والصيغ الصرفية التي جرت عليها الألفاظ، لذا وجدنا الشاذَّ في الفعل الثلاثي المجرد و مضارعه، وفعل الأمر، ويمكن تفسير ما خرج عن القاعدة الصرفية للكلمات وفق التحليل العلمي للأصوات عِبرَ تتبُّع أصوات الكلمة من حيث : مخارجها، وصفاتها، وتركيبها في الصيغة، وأثرها فيما قبلها وفيما بعدها، ومواقع النبر، وتناسق المقاطع، فقد يكون أحدها سببا في خروج الصيغة عن قواعدها القياسية، وقد تتضافر هذه الأسباب جميعها في خلق صيغ تستحسن لدى الذوق العربي تُعُّد فصيحة، إلَّا أنَّها تكون ضمن القواعد المُطَّرَدة شاذُّة .


Article
The harmony and cohesion between the two cognitive and artistic structures in the illiteracy of veteran poet Tiger Bin Tulb She was exterminated from the ruins of a wealthy ember, and she was forced to buy Vittel
الانسجام والتّماسُك بين البِنْيتيْن المعرفيَّة والفنيَّة في لاميَّة الشاعر المُخَضرَم النّمِر بن تَولَب تأبَّدَ من أطلالِ جَمْرةَ مأسَلُ وقد أقفَرت منها شِراءُ فيَذبُلُ

Author: Atef MohamedKanaan عاطف محمّد كنعان
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: ج1 Issue: 35 Pages: 341-374
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

يسعى هذا البحث إلى دراسة الانسِجام والتّماسُك بين البِنْيتيْن المعرفيَّة والفنيَّة في لاميّة النَّمر بن تولَب، وتناول الدراسة الأبعادَ النَّفسيَّة والمعرفيَّة، حيثُ التركيزُ فيها على دِراسة الإنسانِ والمَكان في عَصر الشّاعر، ثم دراسة الأبعادُ الفنِّيَّة والجماليَّة، حيثُ يتمّ التركيز هنا على قراءةِ الصّورة، والنّسقِ الصّوتيّ اللذيْن مكّنا الشاعرَ من صياغة القِيَم النَّفسيَّة المعرفيَّة في قوالبَ فنيَّةٍ جماليَّة في النَّصّ. إضافةً إلى قراءة التَّناصّ مع لاميَّة النَّمِر، التي فيها يركز الباحث على المشترَك الثَّقافيّ بين النَّصّ وبعضِ النصوص الشّعريَّة العربيَّة التي عالجتْ موضوعاتِ النَّصّ.

The current study aims at investigating cohesion and coherence in the schematic and aesthetic structures of the/l/-rhymed poetry composed by Namir Bin Tawlab. It tackles mainly three dimensions: the psychological, the schematic, and the aesthetic ones. To clarify, the first two dimensions focus the attention on studying the setting and human nature where the poet had lived in; however, the aesthetic dimension tackles the rhythmic and phonetic arrangement as well as the figures of speech used to deliver the poet’s psychological and humane values mentioned in the text. The study ends by addressing the elements of intertextuality figured out from the examined text.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2018 (2)