research centers


Search results: Found 13

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Article
جماليات الإخراج في عروض الفضاءات المفتوحة

Authors: محمد كاظم هاشم الشمري --- حيدر جواد كاظم العميدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 481-396
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The theatrical space is characterized from other components and elements of theatrical show with being considered as an incubator that includes all techniques of show beside the viewer, without space of show means there is now deed submitted to the viewer, it lies in first rank of show geography that is determined by director, picking the space depends upon the style of director and his artistic vision that will appear to be a feature added to the features of theatrical direction in foundation of space, casting the show and its methodical that himself should discover through nature of text and his technical skills because directional vision depends in application upon privacy of space i.e. inventing new space matches with idea of show. So, recent directional experiences seek for contrast in presenting their shows, so the stage director resorts to suggested spaces out of familiar Italian box and open space is one of them due to the aesthetic added by these open spaces for the show's aesthetic and it's other functions like evidence, drama and psychology.The research consists of four chapters, first one tackled with methodical frame that included research's problem represented by the following question (Does theatrical direction acquire aesthetic function beside it's other functions of evidence, drama and psychology in the shows of open spaces from others?) while the aim was limited to (Exploring aesthetics of theatrical direction in shows of open spaces) plus to importance and need to the research and specifying most important terms. Second chapter was the theoretical frame and previous studies, divided into two sections, first one tackled with studying (Open space show, growth/ development) displaying growth of open space starts from Greek stage passing throw ancient times until renaissance), while second section concerned about studying (Contemporary directional shows in open spaces) then indications that resulted from theoretical frame. While third chapter concerned about research's procedures, analyzing the intentional attained sample (Universal adventure) displayed on (2013), the two researchers depends in designing the analyzing tool upon the indications obtained from theoretical frame, while in the fourth chapter the researcher had recommended a bunch of conclusions, suggestions and recommendations to finalize the research with a list of references and sources.

يتميز الفضاء المسرحي عن باقي مكونات وعناصر العرض المسرحي بوصفه الحاضنة التي تحوي كل تقنيات العرض بما فيهم المتلقي, ولولا فضاء العرض لما كان هنالك فعل يقدم إلى المتلقي, فهو يقع في المرتبة الأولى ضمن جغرافية العرض التي تحدد من قبل المخرج , فاختيار الفضاء يتبع إسلوب المخرج ورؤيته الفنية التي تتضح فيما بعد لتصبح سمة يضيفها إلى سمات الإخراج المسرحي في تأسيسه للفضاء وصياغة العرض ومنهجيته التي عليه أن يكتشفها من خلال طبيعة النص وإمكانياته الفنية بوصف الرؤية الإخراجية تعتمد في تطبيقها على خصوصية الفضاء, أي ابتكار فضاء جديد يتناسب وفكرة العرض. لذلك أصبحت التجارب الإخراجية الآن تبحث عن المغاير في تقديم عروضها, لذلك لجأ المخرج المسرحي إلى فضاءات مقترحة خارج العلبة الايطالية المألوفة ومنها الفضاءات المفتوحة. بما تكسبه هذه الفضاءات من جماليات مضافة إلى جماليات العرض ووظائفه الاُخر من دلالة درامية ونفسية . ففي هذا البحث سنتعرف على الجماليات الإخراجية في عروض الفضاءات المسرحية المفتوحة, أي إننّا سنثبت أنّ هنالك متغيرات جمالية لعروض الفضاءات المسرحية المفتوحة. قد قسم البحث على أربعة فصول عُني الأوَّل منها بالإطار المنهجي الذي يضم مشكلة البحث المتمثلة بالتساؤل الآتي: (هل يكتسب الإخراج المسرحي وظيفة جمالية إلى جانب وظائفه الأُخر من دلالية ونفسية ودرامية في عروض الفضاءات المفتوحة عن غيرها؟) أما هدفه فقد اقتصر على(تعرف جماليات الإخراج المسرحي في عروض الفضاءات المفتوحة) فضلاً عن اهمية البحث والحاجة اليه وتحديد المصطلحات. أما الفصل الثاني الإطارُ النظري والدراسات السابقة, فقد قسم على مبحثين عُني المبحثِ الأول منها بدراسة (الفضاء المسرحي المفتوح النشأة / التطور) مستعرضاً نشأة الفضاء المفتوح بدءاً من المسرح الإغريقي مروراً بالعصور الوسطى حتى عصر النهضة. أما المبحث الثاني فقد اهتم بدراسة (التجارب الإخراجية المعاصرة في الفضاء المفتوح) ثم المؤشرات التي أسفر عنها الإطارُ النظري. أمَّا الفصلُ الثالثُ فقد عني بإجراءات البحث وتحليل العينة المنتخبة قصدياً (مغامرة كونية) المقدمة في العام (2013) وقد استندَ الباحثان في تصميمِ أداةِ التحليلِ على ما استنبطَ من مؤشرات الإطار النظري, أما الفصلِ الرابعِ فقد اوصى على جملة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات, وختم البحث بقائمة المصادر والمراجع.


Article
Improvisation Effectiveness in the Performance of the Actor in the Theatrical Show
فاعلية الارتجال في أداء الممثل في العرض المسرحي

Author: mustafa abas مصطفى عباس خلف
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 92 Pages: 57-70
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Improvisation is that spontaneous automatic achievement which is formed by a new cognition that is not based on something prior to it or a previous cognition. It is instantaneous. Whereas in art, improvisation also inters in all types of applied and performance arts as a foundation for launching and initiating it in music, painting, cinema, television and theater. In order to study the improvisation of the actor, the researcher put forward a theoretical study that included two sections. The first section is (the improvisation concept) and the second section is (improvisation in the show). The researcher, in the research procedures, took an intentional sample that was represented by the theatrical show (Rehearsal in Hell Play) and after the analysis, he came out with a set of results the most important of which was that: The improvisation had an effect in creating astonishment in performance and breaking the boredom and this what characterized many scenes of the show that they diverged out of the traditional artificial performance.

الارتجال هو ذالك الانجاز العفوي التلقائي الذي يتكون بمدرك جديد لا يستند على شي قبله او مدرك سابق ويكون لحضويا آنيا ، اما في الفن ،ايضا يدخل الارتجال في جميع أنواع الفنون التطبيقية منها والأدائية كمؤسس لانطلقتا والشروع بها ، في الموسيقى والرسم والسينما والتلفزيون والمسرح. ولدراسة الارتجال للممثل قام الباحث بتاسيس نظري ضم مبحثين هما: المبحث الاول (مفهوم الارتجال) والمبحث الثاني (الارتجال في العرض) ثم في اجراءات البحث اخذ الباحث عينة قصدية تمثلت بالعرض المسرحي (مسرحية بروفا في جهنم) وبعد التحليل خرج بمجموعة من النتائج منها: كان للارتجال اثر في صناعة الدهشة في الاداء وكسر الملل وهذا ما تميزت به العديد من مشاهد العرض حث خرجت عن االاداء التقليدي المصطنع. ثم قائمة المصادر.


Article
مسرح جورجيو ستريهلير وتأثيراته في العرض المسرحي العراقي

Author: م. د. احمد محسن كامل الشريفي
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2019 Volume: 23 Issue: 26 Pages: 37-71
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The Iraqi theater has witnessed in recent periods the openness to many Western theater experiences, especially the experience of Iraqi directors of contemporary and modern European theater experiences. Arab orientalism in general and the Iraqi in particular has played an active and important role in developing the theater system in terms of text and presentation. Theatrical scene, and the experiences of the Italian theater system knowledge in terms of practical and scientific result of the absolute work to search for the grassroots that support the plays of rhyme and aesthetic and then make theatrical art open to all Malat and developments on the level of technical and physical performance, including the experiences of the Italian director Giorgio Streheler, which influenced and influenced by the experimental old and modern attempts to link some of the methods in the production of theatrical one reflects the nature of interrelations in the play scene, and here tries the researcher and through this research entitled (Theater Giorgio Streheler And its effects in the Iraqi theater play) to reveal the nature of this effect and whether the Iraqi director benefited from these experiments, and this research included four chapters as follows:The first chapter deals with the methodological framework of the research. The problem of research was about the following question:What are the technical treatments that characterized the performances of Giorgio Streheler theatrical, and what is the impact in the Iraqi drama aesthetic and artistic?The importance of research and the need for it are: Where the importance of this research is reflected in the fact that it deals with a special task in the theater of Iraq, modern and modern, in terms of benefiting from Western experiences, including Italian in terms of technical recruitment to qualify their theater performances from the scientific and practical, The research objective was as follows: The technical treatments in the performances of Giorgio Streheler, and their application in the Iraqi theater aesthetic and artistic.The limits of the tripartite research were limited by the following limits:Time: - 1997 – 2013Spatially: - IraqObjectively: Studying the theater of Giorgio Streheler and its effects on the Iraqi theater The second chapter included the theoretical framework, which included two studies and was as follows: The first topic :-. The intellectual and artistic references of Giorgio StrehelerThe second subject: The characteristics of the play picture at Giorgio Streheler The second chapter of the previous studies and the theoretical findings reached by the researcherThe third chapter included the research procedures, namely, the research community, the research sample, the research methodology, and the sample analysis, and one of the plays was selected for analysis in order to reveal the goal of the research The fourth chapter contains the results of the research as well as the conclusions, as well as the chapter contains a set of recommendations and proposals and proven sources

شهد المسرح العراقي في الفترات الاخيرة الانفتاح على الكثير من التجارب المسرحية الغربية ولاسيما معايشة المخرجين العراقيين لتجارب المسرح الاوربي المعاصر والحديث, فالاستشراق العربي عامة والعراقي خاصة كان له الدور الفعال والمهم في تطوير منظومة العمل المسرحي من ناحية النص والعرض وهذا ما انعكس بصورة مباشرة على خصوصية وبناء الصورة المسرحية , وكانت تجارب المسرح الايطالي منظومة معرفية من الناحية العملية والعلمية نتيجة العمل المطلق للبحث عن القاعدة الجماهيرية التي تؤيد الطروحات المسرحية القافية والجمالية ومن ثم جعل الفن المسرحي منفتح على كافة الاحتمالات والتطورات على صعيد الاداء التقني والجسدي ومنها تجارب المخرج الايطالي جورجيو ستريهلير الذي اثر وتأثر بالتجارب الاخراجية القديمة والحديثة محاولا الربط بين بعض الاساليب في نتاج مسرحي واحد يعبر عن طبيعة العلاقات المتداخلة في الصورة المسرحية , وهنا يحاول الباحث ومن خلال هذا البحث المعنون ( مسرح جورجيو ستريهلير وتأثيراته في العرض المسرحي العراقي ) إلى الكشف عن ماهية هذا التأثير وهل استفاد المخرج العراقي من هذه التجارب ، وقد ضم هذا البحث أربعة فصول على النحو الاتي:- اختص الفصل الأول بالإطار المنهجي للبحث فكانت مشكلة البحث حول الاستفهام الاتي :- ماهي المعالجات التقنية التي ميزت عروض جورجيو ستريهلير المسرحية , وماهو تأثيرها في العرض المسرحي العراقي جمالياً وفنياً ؟


Article
Characteristics of the Artistic Construction of Light and Color Focus in the Theater Performance
خصائص البنــــــــــــــــــــــــــــــــاء الفنـــــــــــــــــي للتركيز الضوئي واللوني في العرض المسرحي

Author: Mohamed Aziz Hassan محمد عزيز حسن
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 93 Pages: 77-94
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The theater has a living environment that resembles or realistically simulates the real life environment on the stage where we see the place, light and living being as elements representing a picture of the life scene and for a period of time the theater merely conveyed that image, but with the development of the world industrially and technologically, the perception of this picture has evolved with the emergence of intellectual progress where each part has advantages and Philosophical goals that are consistent with the evolution of form. The theatrical lighting, colors and landscapes have become parts in the composition of a new life component in form and content and based on the above this research is titled (the characteristics of the artistic construction of light and color focus in the theater performance). The problem of the research is focusing on the subject of treatments in the field of color and light within the theatrical performance, which needs a lot of study and research for the purpose of establishing the foundations and criteria for it, especially as it is a modern subject that needs extensive studies. The research was based on the following question: (What are the characteristics of the artistic construction of light and color focus in the theatrical performance?) The aim of the research is to identify those characteristics that focused on making these two elements a goal in the process of focus, whether on the actor or theatrical scene, through the successful experience in the field of this type of theater, whether in Iraq or elsewhere. Given the importance of focusing on the aesthetics of the acting performance and theater scene by light and color and even the lines of the design of the theater scene, the importance of research lies in how to use this process and identify the treatments and problems within this topic and to reach the optimal uses of the focus process. The objective limits of the research are the characteristics of the intellectual and aesthetic dimensions of the focus of light and color in the theatrical performance, while the spatial limit is the theater of the Division of Art and Cultural Activities in the presidency of the University of Baghdad, while the temporal limit is the year 2015. The importance and limits of the research as well as the definition of terms have been included.The theoretical framework consists of three sections, the first is (intensity and abundance of light as a photo concentration element) and the second section (characteristics of light exposure and its impact on the scene), while the third section includes the topic (aesthetics of color concentration in theatrical lighting). The researcher followed the descriptive approach and the method of content analysis. For the purpose of analyzing the sample, the theoretical framework, which tackles the literature related to the subject of the research, was utilized to contribute to the achievement of the research objective. The research used samples such as (the play of the birds' owner in wasted time) and (the play of shelters). The analysis was based on them. The researcher presented the most important findings and conclusions reached at , and one of the results obtained by the researcher was that in the case of the presence of many symbols and connotations within the presentation this requires the use of light and color focus in order to give the group of symbols or each individual symbol its symbolic and semantic value in a manner that fits its philosophical strength to enhance its presence as a point of attract to the recipient during the theater performance

للمسرح بيئة حية تشابه او تحاكي واقعيا بيئة الحياة الحقيقية على الخشبة حيث نرى المكان والضوء والكائن الحي كعناصر تمثل صورة للمشهد الحياتي ولفترة من الزمن اكتفى المسرح بنقل تلك الصورة ولكن مع تطور العالم صناعيا تكنولوجيا تطورت النظرة الى هذه الصورة معه ظهور التقدم الفكري فاصبح لكل جزء مزايا واهداف فلسفية تنسجم مع تطور الشكل، فأصبحت الاضاءة المسرحية والالوان والمناظر اجزاء في تكوين حياتي جديد شكلا ومضمونا وبناءاً على ما تقدم يأتي هذا البحث الموسوم (خصائص البناء الفني للتركيز الضوئي واللوني في العرض المسرحي) وتتمحور مشكلة البحث حول موضوع المعالجات في مجال اللون والضوء ضمن العرض المسرحي الذي يحتاج الى الكثير من الدراسة والبحث لغرض وضع اسس ومعايير له ولا سيما انه موضوع حديث يحتاج الى دراسات واسعة، وقد بني البحث على التساؤل الآتي: (ما خصائص البناء الفني للتركيز الضوئي واللوني في العرض المسرحي)اما هدف البحث فهو (التعرف على تلك الخصائص) التي انصبت على جعل هذين العنصرين هدفاً في عملية التركيز سواءٌ كان على الممثل او المنظر المسرحي وذلك عن طريق التجربة الناجحة في مجال هذا النوع من المسرح سواء في العراق او في غيره. ونظراً لأهمية التركيز على جماليات الاداء التمثيلي والمناظر المسرحية بواسطة الضوء واللون وحتى خطوط تصميم المنظر المسرحي، تنطلق اهمية البحث في كيفية استعمال هذه العملية والتعرف على المعالجات والاشكاليات ضمن هذا الموضوع والتوصل لاستخدامات مثلى لعملية التركيز. اما الحدود الموضوعية للبحث فهي خصائص الابعاد الفكرية والجمالية لتركيز الضوء واللون في العرض المسرحي، اما الحد المكاني فهو مسرح شعبة النشاطات الفنية والثقافية في رئاسة جامعة بغداد، اما عن الحد الزماني فهو العام 2015، كما ضم أهمية البحث وحدود البحث فضلاً عن تحديد المصطلحات.وتضمن الاطار النظري، مكون من ثلاثة مباحث تضمن المبحث الاول (الشدة والوفرة الضوئية كعنصر تركيز ضوئي) وتضمن المبحث الثاني (خصائص الطرح اللوني للإضاءة وتأثيرها على المنظر المسرحي) اما المبحث الثالث فتضمن موضوع (جماليات التركيز اللوني في الاضاءة المسرحية).ثم تأتي إجراءات البحث الذي اتبع الباحث فيه المنهج الوصفي وطريقة تحليل المحتوى، ولغرض تحليل العينة تم الاعتماد على ما تمخض عنه الإطار النظري من أدبيات متعلقة بموضوع البحث لتسهم في تحقيق هدف البحث وقد تناول كعينات مسرحية ابو الطيور في الزمن المهدور ومسرحية الملاجئ، وبُني التحليل على اساسها. ثم قدم الباحث اهم النتائج والاستنتاجات التي توصل اليها، ومن تلك النتائج التي حصل عليها الباحث انه في حالة وجود رموز ودلالات كثيرة ضمن العرض يستوجب ذلك استخدام التركيز الضوئي واللوني لكي تعطي لمجموعة الرموز او لكل رمز منفرد قيمته الرمزية والدلالية بنحوٍ يناسب قوته الفلسفية تعزيزاً لوجوده كنقطة جذب للمتلقي في أثناء العرض المسرحي


Article
موقف الامام الصادق (عليه السلام) من خلافة بني العباس (دراسة تاريخية)

Authors: علاء حسين ترف --- سليم عباس جاسم
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 4 Pages: 229-241
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The period of the Abbasid da'wa witnessed a major turning point in the Arab and Islamic history because it included two stages: the end and the fall of the Umayyad state in 132 AH, the beginning of the Abbasid state, and the position of Imam Sadiq (peace be upon him) who rejected the call to the successors of the Abbasites The preachers on the one hand and their attempt to steal the revolution through the concealment and exploitation of the name of the people of the house (peace be upon them) of slogans or propaganda that have no basis of health on the other hand, and that position on the Imam (peace be upon him) in a scientific manner and was able to unite the masses from all the poles of the world Islamic, which made it limit the No arbitrariness and injustice practiced by the Abbasids against his companions and thus pay the price of his death (peace be upon him) for his courageous Islamic nation.

شهدت فترة الدعوة العباسية انعطافا كبيرا في التاريخ العربي الإسلامي، لانها شملت مرحلتين الا وهما نهاية وسقوط الدولة الاموية سنة 132 هجرية، وبداية نشوء الدولة العباسية، فضلا عن ذلك ظهور موقف الامام الصادق (عليه السلام) الرافض لهذه الدعوة لخلفاء بني العباس لعلمه بعدم صدق نوايا الدعاة من جهة ومحاولتهم سرقة الثورة من خلال التخفي واستغلال اسم اهل البيت (عليهم السلام) من شعارات او دعايات ليست لها أساس من الصحة من جهة اخرى، وكان ذلك الموقف من الامام (عليه السلام) بأسلوب علمي رصين واستطاع من توحيد الجماهير من كل اقطاب العالم الإسلامي مما جعله يحد من الظلم والتعسف والجور الذي مارسه العباسيين ضد أصحابه ودفع بذلك ثمنا استشهاده (عليه السلام) لمواقفه الشجاعة للامة الاسلامية.


Article
From the Protests of ibn Manzoor by Read Imam Ali (May Allah show peace upon him) and his conversations in his Book "Lisan Al-Arab" (Arab Tongue)
من احتجاجات ابن منظور بقراءة الإمام علي (رضي الله عنه) وأحاديثه في كتابه لسان العرب

Author: Abdul-Muhsin Mahmoud Ahmed عبد المحسن محمود أحمد
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2019 Volume: 11 Issue: 39 | Part I Pages: 91-117
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Linguistic studies are unlimited and sustainous. Arab schoolars are still grassip from this deep sea. Scientists in all fields had wide studies under the title of Lingustic studies. Modren scientists steppef behind the old ones and quated from them. When I read the book of " Lisan Al - Arab " for Ibin Manzur ( died in 711 A.H ) I have found that he quoted traditional says for Imam Ali bin Abi Talib( May Allah show peace upon him ) I decided to write a research in Linguistics, Ibn Manzur quated and debated of many schoolars.Though gathering some of these traditional says, I have found that they are various some of these are morphological others Quranic reciting and bases of verbs so the research falls into three parts. The first one deals with Quran recirting for Imam Ali. I chose ten Vevsions (Surah). The second one deals with narrations of traditional says, I chose five of them.The thitd one deals with morphology. I chose seven of them acording to the morphological derivations. I sorted them alphabetically. This research was sealed by the results and bibliography.

الدراسات اللغوية بحر لا ينتهي ولا ينضب، فلا يزال علماء العربية ينهلون من هذا البحر الغائر، فقد تبحر العلماء في جميع العلوم تحت مسمى الدراسات اللغوية، وقد سار على نهج العلماء الأولين علماء متأخرون وحذوا حذوهم ونهلوا من علمهم.ومن خلال تصحفي لكتاب (لسان العرب) لابن منظور (ت711ه) وجدت أنه يحتج بأحاديث للأمام علي بن أبي طالب ()، فخطرت ببالي فكرة أن أكتب بحثا في مجال الدراسات اللغوية، فابن منظور ينقل ويحتج لكثير من العلماء، ومن خلال جمع بعض هذه الأحاديث وجدت أنها متنوعة، فمنها في المشتقات الصرفية، ومنها في القراءات القرآنية ومنها في المصادر، فصار البحث مقسماً على ثلاثة مباحث، فالأول منها في القراءات القرآنية الواردة عن الإمام علي، وقد انتخبت عشر آيات منها، والمبحث الثاني في المصادر، وقد انتخبت خمسة أحاديث منها، وأما المبحث الثالث ففي المشتقات الصرفية، وقد انتخبت منها سبعة أحاديث متنوعة بحسب المشتقات الصرفية، واعتمدت في منهجي الترتيب الألفبائي، وقد ختم البحث بنتائج ما توصلت إليه، وقائمة بأسماء المصادر.


Article
تحليل العلاقة بين التخطيط المالي والموازنة المالية العامة واثرها على الناتج المحلي الزراعي للفترة من 2010-2011 – بحث تطبيقي في شركة التجهيزات الزراعية

Author: جاسم محمد كريم
Journal: Muthanna Journal of Administrative and Economic Sciences مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 14192226 53862572 Year: 2019 Volume: 9 Issue: 2 Pages: 168-176
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to analyze the role of financial planning for the agricultural equipment company to show the extent of achieving the financial planning and the general financial budget and its role in the activities of the company as it is considered an important part and contributing to this agricultural production process. On the other hand, it measures its impact on agricultural GDP. And the impact of the budget on agricultural GDP. The study recommends conducting accurate financial and economic studies for the Agricultural equipment Company to determine the needs of the agricultural sector of the funds needed to complete the company's plan as it supports the agricultural production, and the need for the company to have a dedicated part of the loans of the agricultural production requirements in terms of providing (fertilizers, feed, etc.), and there is adequate government support in providing the company with different sources of funding to meet the requirements of Agricultural production, the need for financial grants by the authorities to support the agricultural production process and supporting the general financial budget, which has an impact on agricultural GDP.

تهدف البحث الى بيان دور التخطيط المالي لشركة التجهيزات الزراعية لبيان مدى تحقيق التخطيط المالي والموازنة المالية العامة ودورها في عمل الشركة كونها تعد جزء مهم ومساهم في العملية الإنتاجية الزراعية هذا من جانب ومن جانب أخرى قياس اثرها على الناتج المحلي الزراعي وتم استخدام البرنامج الاحصائي spss لبيان علاقة المتغيرات المستقلة التي تمثلت بمكونات الموازنة المالية العامة من خلال معامل الارتباط ، وهنالك جملة من الاستنتاجات هي بيان اثر الموازنة على الناتج المحلي الإجمالي الزراعي وان الموازنة التخطيطية للشركة لها دور كبير من ناحية اكمال الخطة السنوية وفقا لدور التخطيط المالي ، ضرورة تنويع مصادر التمويل التي تعتبر جزء أساسي في الموازنة المالية العامة ، لم يتم الإشارة الى القروض كون الموازنة المالية العامة لا توجد فيها نسبة كبيرة للقروض وانما بشيء بسيط واستنتج ايضاً وجود تأثير واضح للموازنة المالية العامة على الناتج المحلي الزراعي في حالة الزيادة او النقصان ، وعدم وجود منح مالية تدعم عملية إنجاح الشركة العامة للتجهيزات الزراعية في خطها الزراعية وتوصي الدراسة إجراء دراسات ماليه واقتصادية دقيقة لشركة التجهيزات الزراعية لتحديد الاحتياجات الفعلية من الأموال اللازمة لإكمال خطة الشركة كونها تدعم الإنتاج الزراعي ، وضرورة ان يكون للشركة جانب مخصص للقروض مستلزمات الإنتاج الزراعي بشكل توفير ( الأسمدة ، اعلاف ، ... الخ ) ، وان يكون هنالك دعم حكومي بشكل وافي في رفد الشركة بمصادر تمويل مختلفة لتلبية متطلبات الإنتاج الزراعي ، ضرورة وجود منح مالية من قبل الجهات الساندة لعملية الإنتاج الزراعي ودعم الموازنة المالية العامة التي لها تاثير في الناتج المحلي الزراعي.


Article
The effect of aging on tensile strength of two maxillofacial silicone materials before and after pigmentation

Authors: Afeiaa Lateef Jassim --- Mohammed Abdul Hussain
Journal: Journal of Oral and Dental Research مجلة طب الفم والاسنان ISSN: 23106417 Year: 2019 Volume: 6 Issue: 1 Pages: 40-50
Publisher: Iraqi Association for Oral Research الجمعية العراقية لبحوث طب الفم

Loading...
Loading...
Abstract

Background The approximate life span of a silicone maxillofacial prosthesis is as short as after 4-14 months of usage, then a new prosthesis should be fabricated. But now many researchers have been directed toward improvement of properties silicone elastomeric materials. The objective of this study is to evaluate the effect of aging on tensile strength of two types of silicone materials used in the maxillofacial prostheses (VST-30 and VST-06) after artificial weathering for 100, 200 and 300 hours, and then comparing between the two selected materials in terms of selected artificial weatheringperiods. Material and methods a sample of 160 specimens were prepared anddivided into two main groups according to the types of elastomeric silicone (VST-30 and VST-06). Then each group subdivided into 8 divisions, (n=10). Two groups, one for clear and one pigmented as control groups before experimental weathering .While the experimental groups divided into clear and pigmented groups treated with artificialweathering for 100, 200 and 300 h. Results after different weathering cycles theresults show that there was no significant difference in the tensile strength for VST-30 silicone material pigment before and after weathering. While there was a highly significantdifference in the tensile strength for VST-06 pigmented silicone before and after weathering. Both VST-30 and VST-06 non-pigmented groups showed a highly significant change in the tensile strength after different weathering cycles. Conclusionsthe superior type for mechanical properties after difference cycles weathering was for VST-30 and incorporation of rayon flocking prevents the silicone materials from rapid degradation under artificial weathering and this may lead to increase in the service life of silicone prosthesis.

Keywords

Background The approximate life span of a silicone maxillofacial prosthesis is as short as after 4-14 months of usage --- then a new prosthesis should be fabricated. But now many researchers have been directed toward improvement of properties silicone elastomeric materials. The objective of this study is to evaluate the effect of aging on tensile strength of two types of silicone materials used in the maxillofacial prostheses --- VST-30 and VST-06 after artificial weathering for 100 --- 200 and 300 hours --- and then comparing between the two selected materials in terms of selected artificial weathering periods. Material and methods a sample of 160 specimens were prepared and divided into two main groups according to the types of elastomeric silicone --- VST-30 and VST-06. Then each group subdivided into 8 divisions --- n=10. Two groups --- one for clear and one pigmented as control groups before experimental weathering .While the experimental groups divided into clear and pigmented groups treated with artificial weathering for 100 --- 200 and 300 h. Results after different weathering cycles the results show that there was no significant difference in the tensile strength for VST-30 silicone material pigment before and after weathering. While there was a highly significant difference in the tensile strength for VST-06 pigmented silicone before and after weathering. Both VST-30 and VST-06 non-pigmented groups showed a highly significant change in the tensile strength after different weathering cycles. Conclusions the superior type for mechanical properties after difference cycles weathering was for VST-30 and incorporation of rayon flocking prevents the silicone materials from rapid degradation under artificial weathering and this may lead to increase in the service life of silicone prosthesis.


Article
اختبار انموذج قياس لجودة تصميم نظام المعلومات الادارية بأستخدام التحليل العاملي التوكيدي الخطوات التفصيلية في اطار دراسة تطبيقية

Author: احمد يونس السبعاوي
Journal: Muthanna Journal of Administrative and Economic Sciences مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 14192226 53862572 Year: 2019 Volume: 9 Issue: 2 Pages: 8-39
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The research take up with an essential issue that relate to develop and test the instruments by using one of the most important multivariate statistical analysis , which represents the Confirmatory Factor Analysis (CFA). This technique became common in foreign literature while the Arabic literature is rarely use in this technique , And still using the traditional methods to evaluate the reliability and validity of instruments are still commonly used. This issue reflected on the quality of the tested and developed instruments. Thus, this research aims to attract the attention of researchers to the CFA, to show the importance role in the field of instruments test and theories, and to explain the stages of CFA in details. To explain the stages of CFA in details, an empirical study has been achieved. The main purpose of the empirical study is to assess an instrument of quality of management information systems design. The sample included (235) subjects were collected from a group of banks in Duhok city. AMOS (V21) has been employed to test the measurement model and identify the goodness of model fit. The result of the empirical study showed that the model with five correlated constructs (content, time, form, economy, and security) is valid and fit to the data. On the other hand, the results indicate that there are some observed variables need to be revised. As well the underlying factor that named economical dimension suffers from some problems in the measurement process the quality design of information system . The stability of this factor of the measurements has not been achieved.

تناول البحث قضية اساسية تتعلق بتطوير واختبار المقاييس باستخدام واحد من اهم اساليب التحليل الاحصائي متعدد المتغيرات والمتمثل بالتحليل العاملي التوكيدي. اذ ان هذا الاسلوب اصبح شائع الاستخدام كثيرا في الادبيات الاجنبية في حين ان الادبيات العربية اغفلت استخدام هذا الاسلوب، ولا زالت تستخدم الاساليب التقليدية في تقويم ثبات ومصداقية المقاييس. ولقد انعكست هذه المسألة على جودة المقاييس المختبرة او المطورة من قبل الباحثين. لذلك، فلقد هدف البحث الحالي الى جذب انتباه الباحثين الى هذا الاسلوب وبيان اهميته في مجال اختبار المقاييس والنظريات. فضلا عن بيان الخطوات الاساسية لاسلوب التحليل العاملي التوكيدي في مجال تطوير المقاييس واختبارها. ولبيان هذه الخطوات تفصيليا فلقد تم تبني دراسة تطبيقية هدفت الى اختبار احد مقاييس جودة تصميم نظام المعلومات الادارية، وذلك من خلال عينة قوامها (235) من العاملين في بعض مصارف مدينة دهوك. وتم استخدام برنامج AMOS الاحصائي (الاصدار 21) لتحليل البيانات واختبار انموذج القياس والتعرف على مدى مطابقة الانموذج للبيانات. وبينت النتائج ان انموذج القياس المكون من خمسة عوامل كامنة مرتبطة مع بعضها (المحتوى والتوقيت والشكل والاقتصاد وامن المعلومات) كان ذو مصداقية في تمثيل بنية مفهوم جودة تصميم نظام المعلومات. ولقد شخصت النتائج وجود مشاكل في بعض المتغيرات المقاسة والتي تحتاج الى مراجعة في حال تبنيها في الدراسات المستقبلية. فضلا عن ذلك، فأن العامل الكامن المسمى البعد الاقتصادي يعاني من مشاكل في عملية قياس جودة تصميم نظام المعلومات، اذ ان ثبات هذا العامل في عملية القياس لم تتحقق .

Keywords

The research take up with an essential issue that relate to develop and test the instruments by using one of the most important multivariate statistical analysis --- which represents the Confirmatory Factor Analysis --- CFA. This technique became common in foreign literature while the Arabic literature is rarely use in this technique --- And still using the traditional methods to evaluate the reliability and validity of instruments are still commonly used. This issue reflected on the quality of the tested and developed instruments. Thus --- this research aims to attract the attention of researchers to the CFA --- to show the importance role in the field of instruments test and theories --- and to explain the stages of CFA in details. To explain the stages of CFA in details --- an empirical study has been achieved. The main purpose of the empirical study is to assess an instrument of quality of management information systems design. The sample included --- 235 subjects were collected from a group of banks in Duhok city. AMOS --- V21 has been employed to test the measurement model and identify the goodness of model fit. The result of the empirical study showed that the model with five correlated constructs --- content --- time --- form --- economy --- and security is valid and fit to the data. On the other hand --- the results indicate that there are some observed variables need to be revised. As well the underlying factor that named economical dimension suffers from some problems in the measurement process the quality design of information system . The stability of this factor of the measurements has not been achieved. --- تناول البحث قضية اساسية تتعلق بتطوير واختبار المقاييس باستخدام واحد من اهم اساليب التحليل الاحصائي متعدد المتغيرات والمتمثل بالتحليل العاملي التوكيدي. اذ ان هذا الاسلوب اصبح شائع الاستخدام كثيرا في الادبيات الاجنبية في حين ان الادبيات العربية اغفلت استخدام هذا الاسلوب، ولا زالت تستخدم الاساليب التقليدية في تقويم ثبات ومصداقية المقاييس. ولقد انعكست هذه المسألة على جودة المقاييس المختبرة او المطورة من قبل الباحثين. لذلك، فلقد هدف البحث الحالي الى جذب انتباه الباحثين الى هذا الاسلوب وبيان اهميته في مجال اختبار المقاييس والنظريات. فضلا عن بيان الخطوات الاساسية لاسلوب التحليل العاملي التوكيدي في مجال تطوير المقاييس واختبارها. ولبيان هذه الخطوات تفصيليا فلقد تم تبني دراسة تطبيقية هدفت الى اختبار احد مقاييس جودة تصميم نظام المعلومات الادارية، وذلك من خلال عينة قوامها 235 --- من العاملين في بعض مصارف مدينة دهوك. وتم استخدام برنامج AMOS الاحصائي الاصدار 21 --- لتحليل البيانات واختبار انموذج القياس والتعرف على مدى مطابقة الانموذج للبيانات. وبينت النتائج ان انموذج القياس المكون من خمسة عوامل كامنة مرتبطة مع بعضها المحتوى والتوقيت والشكل والاقتصاد وامن المعلومات --- كان ذو مصداقية في تمثيل بنية مفهوم جودة تصميم نظام المعلومات. ولقد شخصت النتائج وجود مشاكل في بعض المتغيرات المقاسة والتي تحتاج الى مراجعة في حال تبنيها في الدراسات المستقبلية. فضلا عن ذلك، فأن العامل الكامن المسمى البعد الاقتصادي يعاني من مشاكل في عملية قياس جودة تصميم نظام المعلومات، اذ ان ثبات هذا العامل في عملية القياس لم تتحقق .


Article
لُغَةُ شِعْرِ المُهَذَّبِ بِن الزُّبَيْرِ الأَسْواني (ت563هـ)

Author: د. فلاح عبد علي سركال
Journal: Al-Bahith Journal مجلة الباحث ISSN: 20032222 Year: 2019 Volume: 21 Issue: 201-143 Pages: 99-116
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT This thesis discussed the Al-Mohadb Al-Aswiny poetry language, to show the significance features in his poetry, it have three levels phonetic, style and rhythm. It has shown to us that poet’s phonetic language is mixture of old lexicon that the desert’s phonates forms the main subject; and Fatemes phonates in Egpt . Poet’s phonates have significance feature is explicit and eloquence harmony with poet’s desire to express on his aim in order his ideas have reached to the great level of effective. We have found in his poems some strange phonates which it forms a part from desert poet attitude. His subjects were about main purposes of old Arab poetry (compliment, elegiac, proud, and erotic). He was great all of them especially in the elegiac and proud because it has come harmony with his own sadness and disappointment life nature in everything in spite of his origin and self-esteem While his erotic was from pure style besides his poetries of white hair, wisdom, and complaint from age. It has shown he has enormous linguistic wealth and encyclopedia culture enabled him to write his poem without any weak and failure

المُلخـص تُعدُّ لغة الشعر من بين المفهومات الأدبية إثارة للدرس الأدبي الحديث ، إذ إنها تتناول النصوص الشعرية من جوانب متعددة ؛ في مقدمتها الجوانب الجمالية ، والفنية ، واللغوية ، وهذا البحث سيتكفل بتسليط الضوء على هذه الجوانب في نتاج شاعر من أبرز الشعراء المصريين في العصر الفاطمي ؛ وهو المهذب بن الزبير الأسواني ، لذا حاول الباحث في هذه الدراسة أن يتخذ من لغة الشعر سبيلاً يبيّن عن طريقه الجوانب الفنية والجمالية في شعر هذا الشاعر ، إيماناً منه أن هذا الشاعر لم يوفَّ حقه من البحث والدراسة ، ولاسيما أنه في طليعة الشعراء الذين أَسهَمُوا إسْهَامَاً فَاعِلاً في إثْرَاءِ الحَيَاةِ الأَدَبِيَّةِ ، وإيقادِ شُعلَتِهَا في مِصْرَ إبَّانَ القَرنِ السادس للهجرة . وَقَدْ اقْتَضَتْ طَبِيعَةُ البَحْثِ أَنْ يُوَّزَعَ على ثلاثة مباحث ، يَسبقْهُا تَمْهِيدٌ ، وتَتْلُوهُا خَاتِمَة ، وقَائمَة بالمَصَادِرِ والمَرَاجِعِ . وَكَانَ تَفصِيلُ ذلك على النَّحوِ الآتي :التَّمهِـيد : سلّطَ الضَّوءَ على مفهوم لغة الشعر ، وجوانب من سيرة حياة الشاعر ومنزلته الثقافية .المبحث الأَوَّل : خُصِصَ هذا المبحث لإلقاء نظرةٍ إلى الألفاظ التي شكلت ظاهرة في شعر الشاعر .المَبحَث الثّاني : عرض لكيفيّة صياغة الشاعر لجُملهِ الشعريّة ، عن طريق الحديث عن أبرز الأساليب اللغويّة التي وظّفها في جربته الشعريّة .المبحث الثالث : تكفل هذا المبحث بدراسة صور الشاعر الفنية التي تأتت عن لغته الشعريةالمبحث الرابع : اقتصر هذا المبحث على متابعة التشكيلات الموسيقية التي انتظمت لغة الشاعر .

Keywords

المُلخـص تُعدُّ لغة الشعر من بين المفهومات الأدبية إثارة للدرس الأدبي الحديث ، إذ إنها تتناول النصوص الشعرية من جوانب متعددة ؛ في مقدمتها الجوانب الجمالية ، والفنية ، واللغوية ، وهذا البحث سيتكفل بتسليط الضوء على هذه الجوانب في نتاج شاعر من أبرز الشعراء المصريين في العصر الفاطمي ؛ وهو المهذب بن الزبير الأسواني ، لذا حاول الباحث في هذه الدراسة أن يتخذ من لغة الشعر سبيلاً يبيّن عن طريقه الجوانب الفنية والجمالية في شعر هذا الشاعر ، إيماناً منه أن هذا الشاعر لم يوفَّ حقه من البحث والدراسة ، ولاسيما أنه في طليعة الشعراء الذين أَسهَمُوا إسْهَامَاً فَاعِلاً في إثْرَاءِ الحَيَاةِ الأَدَبِيَّةِ ، وإيقادِ شُعلَتِهَا في مِصْرَ إبَّانَ القَرنِ السادس للهجرة . وَقَدْ اقْتَضَتْ طَبِيعَةُ البَحْثِ أَنْ يُوَّزَعَ على ثلاثة مباحث ، يَسبقْهُا تَمْهِيدٌ ، وتَتْلُوهُا خَاتِمَة ، وقَائمَة بالمَصَادِرِ والمَرَاجِعِ . وَكَانَ تَفصِيلُ ذلك على النَّحوِ الآتي : التَّمهِـيد : سلّطَ الضَّوءَ على مفهوم لغة الشعر ، وجوانب من سيرة حياة الشاعر ومنزلته الثقافية . المبحث الأَوَّل : خُصِصَ هذا المبحث لإلقاء نظرةٍ إلى الألفاظ التي شكلت ظاهرة في شعر الشاعر . المَبحَث الثّاني : عرض لكيفيّة صياغة الشاعر لجُملهِ الشعريّة ، عن طريق الحديث عن أبرز الأساليب اللغويّة التي وظّفها في جربته الشعريّة . المبحث الثالث : تكفل هذا المبحث بدراسة صور الشاعر الفنية التي تأتت عن لغته الشعرية المبحث الرابع : اقتصر هذا المبحث على متابعة التشكيلات الموسيقية التي انتظمت لغة الشاعر . ABSTRACT This thesis discussed the Al-Mohadb Al-Aswiny poetry language --- to show the significance features in his poetry --- it have three levels phonetic --- style and rhythm. It has shown to us that poet’s phonetic language is mixture of old lexicon that the desert’s phonates forms the main subject --- and Fatemes phonates in Egpt . Poet’s phonates have significance feature is explicit and eloquence harmony with poet’s desire to express on his aim in order his ideas have reached to the great level of effective. We have found in his poems some strange phonates which it forms a part from desert poet attitude. His subjects were about main purposes of old Arab poetry --- compliment --- elegiac --- proud --- and erotic. He was great all of them especially in the elegiac and proud because it has come harmony with his own sadness and disappointment life nature in everything in spite of his origin and self-esteem While his erotic was from pure style besides his poetries of white hair --- wisdom --- and complaint from age. It has shown he has enormous linguistic wealth and encyclopedia culture enabled him to write his poem without any weak and failure

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (13)


Language

Arabic (8)

Arabic and English (3)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (13)