research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Gush Emunium Movement (1974-1993) A study in Zionism extremism
حركة غوش إيمونيم (1974–1993) دراسة في التطرف الصهيوني

Author: Essa Fadhl Nazzal Aefan عيسى فاضل نزال عيفان
Journal: Al Malweah for Archaeological and Historical studies مجلة الملوية للدراسات الآثارية والتاريخية ISSN: 24131326 Year: 2019 Volume: 6 Issue: 15 Pages: 133-164
Publisher: university of samarra جامعة سامراء

Loading...
Loading...
Abstract

After the war of October 1973 large-scale protest movements appeared in Israel, they condemned the government policy because it led to the loss of some of the Arab territories occupied by (Israel) in the June 1967 war. These movements are working to organize and mobilize the Israeli community against (Israeli) government, in order to impose Israel sovereignty over the Arab territories occupied in 1967.The Gush movement was one of the most important and prominent of these movements. The movement exerted a lot of pressure on (Israel) authority to implement its demands. Despite the movement was not exist before the seventies of the last century, yet before that period, it was the years of the maturity of its leaders. The leader's movement experienced the problems of the religious Jews who immigrated to Palestine from all over the world during the first years of the establishment of (Israel state). Most of the Gush Emunium groups were established in the embrace of Zionist religious parties and school such as (HabuIeal Hamiz Rahi) and (MercazHarab), which was run by the ultra- Orthodox rabbi (Tesvy Uhuda Kook), through which he managed to attract a large part of Israeli youth, creating from them the most extremist groups of Zionists, the (woven hats) distinguishing the from the other groups.

بعد حرب تشرين الأول/ اكتوبر 1973 ظهرت في (إسرائيل) حركات احتجاج واسعة النطاق، على سياسة الحكومة (الإسرائيلية) التي أدت إلى عودة بعض الأراضي العربية المحتلة في حرب حزيران/يونيو 1967 إلى أصحابها، وباتت تلك الحركات تعمل على تنظيم الشارع (الإسرائيلي) وتحشده للوقوف في وجه الحكومة (الإسرائيلية) ، وذلك من أجل فرض السيادة الإسرائيلية على ما تبقى من الاراضي العربية المحتلة عام 1967، ولقد كانت حركة (غوش إيمونيم) واحدة من بين اهم وابرز تلك الحركات ، التي مارست ضغطاً على الحكومة (الإسرائيلية) لتنفيذ مطالبها. وما يميز الحركة أنها ليست ظاهرة، بل هي حركة ضاربة الجذور نتج عنها تغيير ادراكي في النظرة إلى (إسرائيل) والى وضع (ارض إسرائيل)، صحيح أن الحركة لم تكن موجودة قبل سبعينيات القرن الماضي، إلا أن ما قبل تلك المدة كانت سنوات نضوج زعمائها الذين عاصروا مشاكل اليهود المتدينين الوفدين من اصقاع العالم إلى أرض فلسطين، خلال السنوات الأولى من قيام بداية ما يسمى (الدولة الإسرائيلية). لقد نشأ معظم عناصر غوش إيمونيم في أحضان الأحزاب والمدارس الدينية الصهيونية؛ كالحزب الديني (هبوعيل همزراحي) و مدرسة (مركاز هراب) التي كان يديرها الحاخام المتطرف (تسفي إيهودا كوك)، الذي تمكن من اجتذاب قسماً كبيراً من الشباب (الإسرائيلي)، صانعاً منهم مجموعة من الصهاينة الاشد تطرفاً، والذين كانت (قبعاتهم المنسوجة) تميزهم عن غيرهم من الإسرائيليين.


Article
Methods of Countering Cyber Recruitment (Iraq Model)
اساليب مواجهة التجنيد الإلكتروني (العراق أنموذجاً)

Author: Hind Mohammed Abdul Jabbar Ali هند محمد عبد الجبار علي
Journal: Tikrit Journal for Political Science مجلة تكريت للعلوم السياسية ISSN: ISSN: 23126639 EISSN: 26699203 Year: 2019 Issue: 16 Pages: 196-212
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Connecting to the electronic information network (internet) became the most characteristic that distinguish this era However , the long hours which young men daily spend on the internet On the other hand ,there are many people who are waiting for the chance to talk and convince them with their views This will lead the young people to be part in the project of the “cyber armies “that involved with states and terrorist organizations This project has been able to recruitment hundreds of people every day to work in its rank . It is very difficult to control these websites because we can see the terrorist presence in all its forms in the internet In addition there are many incubation environments that feed in particular the young people minds Because they are suffering from the lack of social justice Also the unemployment, deprivation , social and political repression So , that terrorist organizations can attract young people through the internet by convincing them to their views and ideas . So these organizations will enable to be more stronger.

الارتباط بشبكة المعلومات الدولية "الأنترنت" أصبح سمة تميز هذا العصر وان الساعات الطويلة التي يقضيها الشباب يومياً عليها هناك من ينتظر الفرصة كي يتحدث معهم ويقربهم إلى وجهات نظره ويجرهم إلى طريق لم يرغبوا يوماً أن يكونوا جزءا منه، ببساطة هذا ما يفعله أفراد "الجيوش الالكترونية" الخاص بالدول وكذلك التنظيمات الإرهابية والذي وصل في وقت من الأوقات لتجنيد أرقام كبيرة يومياً للعمل ضمن صفوفه. ان الوجود الإرهابي بكل أشكاله على المواقع الإلكترونية هو متفرق ومتنوع ومراوغ بصورة كبيرة، وهناك صعوبة في مراقبة هذه المواقع الألكترونية، إضافة فضلاً عن وجود بيئة حاضنة تغذي عقول الشباب خاصةً في منطقتنا العربية لأنهم يعانون من نعدام العدالة الأجتماعية وكذلك قضايا البطالة والحرمان والكبت الاجتماعي والسياسي، مما يكن تلك التنظيمات الإرهابية من جذبهم عبر الأنترنت واستقطابهم الى أفكارهم بما يقوي من شوكتهم.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (2)