research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
دور الشفافية المحاسبية ومعايير الإفصاح المحاسبي الدولي في الحد من الفساد المالي (دراسة محاسبية تحليلية)

Authors: د. فيحاء عبد الخالق البكوع --- منهـــــــــل مجيــــــــد العلــــــي --- أرســلان ابراهيـــم الأفنــدي
Journal: Buhuth Mustaqbaliya Scientific Periodical Journal مجلة بحوث مستقبلية ISSN: 90110681 Year: 2009 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 53-74/عدد 25-26
Publisher: Al-Hadba University College كلية الحدباء الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThis Current research aims at studding the role of accounting disappearance and the adherence of the internal accounting disclosure standers to limit l the effect of financial deterioration in the economic entities. The problem of the research is in the misuse of disappearance. The research has come up with a number of conclusions. The most important one is that the accounting dispersant which assures the accounting lists should contain important, essential and enough dater which enable all users to evaluate their future decisions and limit the level of the appropriate disclose. Finally the research submitted number of recommendations to the logic support to the methods of financial observation and its devices and to put procedures to reduce the financial deterioration.

الملخصيهدف البحث إلى دراسة دور الشفافية المحاسبية ومدى الالتزام بمعايير الإفصاح المحاسبي الدولي في الحد من أثر الفساد المالي في الوحدات الاقتصادية أو تقليلها وتخفيفها، وتتجسد مشكلة البحث في أن عدم استخدام الشفافية أو النقص في استخدامه وكذلك عدم الالتزام الكامل بمعايير الإفصاح المحاسبي الدولي له تأثير في إحداث الفساد المالي، وقد خرج البحث بمجموعة من الاستنتاجات لعل أهمها أن الشفافية المحاسبية ومعايير الإفصاح المحاسبي الشامل تؤكد على أن تتضمن القوائم المالية معلومات كافية وجوهرية ومهمة تمكن مستخدميها جميعهم من ترشيد قراراتهم المستقبلية، كما تحدد مستوى الإفصاح المناسب فيها، وأخيرا قدم البحث عددا من التوصيات لعل أهمها هو الدعم القانوني لأساليب الرقابة المالية وأجهزتها ووضع إجراءات تأديبية للحد من ظاهرة الفساد وبأشكاله المختلفة ومنها الفساد المالي.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2009 (1)