research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
العنوان في الشعر العراقي المعاصر انماطه ووظائفه

Author: أ. م. د. ضياء راضي الثامري
Journal: Journal of Al-qadisiya in arts and educational sciense مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية ISSN: 25196162 Year: 2010 Volume: 9 Issue: 2 Pages: 13-29
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

This research attempts to examinethe address in the poetry of contemporaryIraqi, to literary phenomenon purely, butas a text, and the phenomenon ofaesthetic, not different in many cases foraesthetic text, who led by that title, andtherefore intentionally Search to monitoraspects of the title, stand and occupy multiple exceeded that Address referenceto the text, to make it rich text, and thekey is, and pulse.For the purpose of systematicmonitoring of the follow-up monitoringof shifts between the two collections ofpoetry title, each with its owncharacteristics, the pioneer stage, andpost-pioneer, and to demonstrateprogress in building poetic title, in linewith the development of hair andtransformations during the two phases.

يحاول هذا البحث دراسة العنوان في الشعر العراقي المعاصر، لابوصفه ظاهرة أدبية محضة، بل بوصفه نصاً، وظاهرة جمالية، لاتختلف في كثير من ألأحيان عن جمالية المتن الذي يتقدمه ذلك العنوان، ولذلك يعمد البحث الى رصد مظاهر العنوان، والوقوف على وظائفه المتعددة التي تعدت كون العنوان إشارة الى النص، إلى جعله ثريا ذلك النص، ومفتاحه, ونبضه.
ولغرض الرصد المنهجي قامت المتابعة برصد تحولات العنوان بين مرحلتين شعريتين، لكل منهما خصائصها، مرحلة الرواد، ومرحلة ما بعد الرواد، وذلك لبيان التطور الحاصل في بناء العنوان الشعري، بما يتماشى مع تطور الشعر وتحولاته خلال المرحلتين المذكورتين.

Keywords


Article
Writing from the inside heterogeneous poetry in existence Gardens book writer Mohammed Khudair
الكتابة من الداخل شعرية المغايرة في كتاب حدائق الوجوه للكاتب محمد خضير

Author: Dhiaa Radhi Al-thamery أ.م.د.ضياء راضي الثامري
Journal: Basra studies journal مجلة دراسات البصرة ISSN: 19944721 Year: 2011 Volume: 11 Issue: 1994-4721 Pages: 3-56
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This research attempts at investigating the story writers statement Muhammed Khudiar (Writing from the Inside) through reading his book (Gardes of Foces –Masks and Warratires) published from dar AL-Madaa in 2008.The research aims at reading the titles of the book considering them as symbols signs that denote to cannotations, representing the writrs vision، his view of the world, his artistic expression to this vision. The research also tries reading the book in way that makes it concord with the form and open nature of the narratives. So, the study does not adopt any pure critical method in reading and analysis, but attempts to make use of a number of methodo Logical procedures because the researcher believes of the utility of this type of open- reading in disclosing and exposing the poticaless of this literary work. For the purpose of achieving and fiifulling reading as it wos proposed, the research will focus on reading the title, the narratives, the narratives and their titles altogether.

يحاول هذا البحث فحص مقولة الكاتب والقاص محمد خضير «الكتابة من الداخل» من خلال قراءة كتابه «حدائق الوجوه - أقنعة وحكايات» الصادر عن دار المدى عام 2008.ولغرض الفحص يقوم البحث بقراءة عنوانات الكتاب بوصفها علامات تحيل إلى مدلولات تمثل رؤية الكاتب، ونظرته إلى العالم، وتعبيره عن هذه الرؤية فنياً، كما يحاول قراءة الكتاب قراءة تنسجم وشكل الحكايات بطبيعتها المفتوحة، ولذلك لم يعمد إلى منهج نقدي خالص في القراءة والتحليل، وإنما حاول الإفادة من عدد من الإجراءات النقدية، لأن الباحث يؤمن بجدوى هذا النوع من القراءة المفتوحة على جميع الإجراءات في الكشف عن شعرية هذا العمل ألأدبي، ولغرض إنجاز القراءة بالشكل المقترح سوف يأتي البحث على قراءة العنوان، ثم الحكايات، ثم الحكايات وعنواناتها مجتمعة

Keywords


Article
The Social Experience in the Poetery of Muhammad Ali
التّجربة الإجتماعية في شعرِ مَهدي محمّد علي

Authors: Assis. Prof. Dr.Diaa El Thamry أ.م. د. ضياء راضي الثامري --- Researcher. Abdul Hamid Naeem الباحث عبدالحميد نعيم منسف
Journal: Basra studies journal مجلة دراسات البصرة ISSN: 19944721 Year: 2019 Volume: 31 Issue: 1994-4721 Pages: 149-178
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The most poetry of Mahdi Mohammed Ali stands on a short distance from society, or close to it. This fact was represented in his preoccupation with the concerns of the congregation which are shared by the homeland, marginists and intellectuals, women and children, poverty and displacement, and the social misconceptions, so it can count his social vision as a dominant vision in his poetry. This paper attempted to prove that claim through observing some pictures of the community in his poems and how he formed his poetic vision which in turn express his ideas about his society in order to reach a full understanding of his social vision.

إنّ شعر مهدي محمد علي في أغلبه يقف على مسافة قصيرة من المجتمع ، أو لصيقة به ، وقد تمثّلَ ذلك في انشغاله بهموم الجماعة التي تشاركهُ الوطن ، الهامشيّين والمثقّفين ، والمرأة والطفولة ، والفقرِ والتهجير، والنظرات الإجتماعية الخاطئة ، بحيث يمكن عدُّ رؤيتهِ الإجتماعية رؤيةً مهيمنةً في شعره ، يحاول البحث أن يُثبتَ هذا الزعم عبرَ رصد بعض صور المجتمع في قصائده وكيفية تشكيل رؤيته الشعرية التي تُعَبّر بدورها عن أفكاره إزاءها ، بغية الوصول إلى فهم كامل لرؤيته الاجتماعية التي يعدّ هذا البحث جزءاً واحداً من أجزائها .

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic and English (2)

Arabic (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2011 (1)

2010 (1)