research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
OPPOSING DIODES IN THE QURANIC TEXT
الثنائيات المتضادة في النص القراني اصحاب اليمين , اصحاب الشمال

Author: حازم فاضل محمد البارز العبودي
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2015 Volume: 13 Issue: 1 Pages: 225-233
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Diodes is a feature of life , it is very common in the linguistic discourse generally and in literature particularly , so the study of diodes is a scientific , literary and critical necessity , in order to know the limits of its formation within the text , and the degree of it's presences in it , and it's impact to achieve the meaning and the idea of which to be delivered to recipient , then it's influence on the creation of the text it's meaning .We intended to put OPPOSING DIODES in the QURANIC TEXT right owner , the owners of the north , as a little of this study off which is divided into a prefix , two researches , ending and a list of references ; In the prefix , the research looked into the diode {those on the right , the owner of the north } as an initial search rooting which serves as an introduction to the search od diodes in the Quran text , so that the first section came with bi-titled (faith , disbelieve ) and (goodness , evilness) while the second section was bi-titled as (paradise , fire) and ( hope , despair) . After that , the study finish with the ending that disclose the finding and a list that l have adopted to achieve a comprehension study .These Diodes in the Quran text are the link between two parties that share an antagonism relationship which effects the meaning and the depth of significances , so all together form a special infrastructure that shines within the text and the interpretation of different meaning through the ability to stir the reader is mind to move from one level to another in the text , and the text of Quran uses diodes as a way to make everything seem familiar in the life is subject to perception and thinking and awareness .

الثنائيات :- سمة من سمات الحياة , وقد شاع ذلك في الخطاب اللغوي عامه والادبي خاصة , فدراستها ضرورة علمية وادبية ونقدية , لمعرفة حدود تكوينها داخل النص , ودرجة وجودها فيه , واثرها في تحقيق المعنى والفكرة المراد ايصالها للمتلقي , ومن ثم اثرها في خلق النص ودلالته , وان التعامل مع النص بوجود الثنائيات على مستوى النص القراني برمته او على مستوى الاية الواحدة , وهي تؤدي دورا جوهريا في ايصال الفكرة التي يروم الناقد ايصالها الى المتلقي فضلا عما تبغيه من جمالية على النص القراني اما المنهج الذي قام عليه البحث فيتمثل بالمنهج التحليلي , وهذا المستوى من الدراسة يعتمد على (تجلي الثنائيات ) وكيفية تفردها في تشكيل المعنى للمستوى الظاهر والعميق للنص القراني , وقد عمدنا الى وضع ( الثنائيات المضادة في النص القراني– اصحاب اليمين , اصحاب الشمال ) , عنوانا لهذه الدراسة وقد وزعت الى تمهيد ومبحثين وخاتمة وقائمة بالمصادر , ففي التمهيد تطرق البحث الى ثنائية ( اصحاب اليمين , اصحاب الشمال ) البحث في الاولية – التأصيل , وبهذا شكل مدخلا لتناول الثنائيات في النص القراني , فجاء المبحث الاول , بعنوان ثنائية ( الايمان , الفكر ) و ( الخير , الشر) , اما المبحث الثاني , فجاء بعنوان ثنائية ( الجنة , النار ) و ( الامل , اليأس ) بعد ذلك انتهت الدراسة بخاتمة تفصح عما توصلت اليه من نتائج , وقائمة اعتمدتها للوصول الى دراسة عسى ان تكون مستوفية للبحث , وبذلك توصلنا الى ان هذه الثنائية هي مثلت اعادة التوازن لاضطرابات السلوك الانساني , وهي محور الصراع في هذه النصوص , مع اخفاء دلالات ايجابية مختلفة على طرف اصحاب اليمين يقابلها اخفاء دلالات سلبية على محور اصحاب الشمال , لكي يتمكن الانسان الذي يرضخ عقله على الاستنتاج والتتبع لحقيقة ما وراء الاشياء من الوقوف عند اطراف الثنائيات الذي اختارها النص القراني ليكون العقيدة التي تحتل كيان الانسان وتوصله الى حالة من الامتلاء واليقين الخاص , فهذه الثنائيات في النص القراني هي ارتباط بين طرفين تجمع بينهما علاقة تضاد ويكون لهذه العلاقة الجامعة بين الطرفين اثر في تشكيل المعنى وعمق الدلالة , فتكون بمجملها بنية خاصة قادرة على الاشعاع داخل النص وتفسير المعاني المختلفة من خلال القدرة على اثارة ذهن القارئ للتنقل من مستوى الى مستوى اخر في النص , والنص القراني يستعمل الثنائيات وسيلة لجعل كل ما يبدو مألوفا في الحياة يخضع للإدراك والتفكير والوعي .

Keywords


Article
poetry Shas ibn Amr al-Asadi Study in the purpose of poetry
شعر عمرو بن شأس الأسدي دراسة في الاغراض الشعرية

Author: Hazem Fadel Muhammad حازم فاضل محمد (البارز) العبودي
Journal: CONTEMPORARY ISLAMIC STUDIENS MAGAZINE دراسات اسلامية معاصرة ISSN: 20793286 Year: 2014 Issue: 10 Pages: 324-361
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to God, who taught man that which he knew not, and peace and blessings be upon the Prophet Muhammad and his family and companions walked on his approach Aloqom, pride and praise to our language that God has cherished his book (the Koran Noble), and that made me a Muslim Almighty Ali knowledgeable.After .....The study of literary heritage step to revive it, which is building the edifice of Arab civilization of the nation, and our heritage literary track those writers and poets, and was among those poets poet Amr ibn Shas Asadi, and found in the poetry of Amr ibn Shas Asadi containing (311) beta poetic available in Diwan, achieving d. Yahya al-Jubouri, the characteristics and features of what to be singled study highlight the themes and stand on their properties, despite the existence of a study preceded me Booze was entitled: Amr ibn Shas Alosudai_ substantive and technical study: the researcher Jabbar Shamkhi Deim, Master Thesis, etiquette / Baghdad 0.2004 m, but the piece to become sour in friendliness issue where does not prevent it from studying multiple poetry of ways and methods and that was hurt in one demand. In this hair like that in other pre-Islamic poetry of the treasures of precious needs more study to be met ..., so that our knowledge on etiquette of any age will not be a complete and thorough unless go deeper in the study of poetry poets individuals depth specialized study, biodegradable hair and explore aspects, and stands on its properties ... and then through these many studies of poets Tour of different approaches stripes and environments can be image sincere fine hair that era, have been asking me that, precision and briefing and inclusiveness for all his hair available in court, was the study titled (Amr ibn Shas poetry Alosudai- study in poetic purposes), which consists of a boot on his name and lineage and surname, title, his tribe and news and prestige when scientists and death, and the two sections The first title (the main purpose of his hair), one of the pride and description and spinning, and the second, entitled (secondary purpose of his hair), one of the satire and wine and praise, wisdom and admonition (social dialogue), where the label for the purposes divided and sequencing by abundance and the oligarchs, then ended the study conclusion and a list of sources and references.And this could search the familiar themes of Amr ibn al-Shas-Asadi, and removes dust from the poet of Arab poets, to serve the neighborhoods literary heritage, it was that it is the grace of God, although not Vhspa that he tries to work every hard-working share, and God Crown success ..

الحمدُ لله الذي علم الإنسان ما لم يعلم، والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه ومن سار على نهجه الأقوم، والفخر والثناء على لغتنا التي أعزها الله بكتابه (المصحف الأكرم)، والذي جعلني مسلم سبحانه العلي الأعلم. وبعد .....تعد دراسة التراث الأدبي خطوة لإحيائه، وهي بناء لصرح حضارة الأمة العربية، وتراثنا الأدبي حافل بأولئك الأدباء والشعراء، وكان من بين هؤلاء الشعراء الشاعر عمرو بن شأس الأسدي، ووجدتُ في شعر عمرو بن شأس الأسدي المتضمن (311) بيتاً شعرياً المتوافر في الديوان ، بتحقيق د. يحيى الجبوري، من الخصائص والمميزات ما أن يفرد بدراسة نلقي الضوء على موضوعاته ونقف على خصائصها،على الرغم من وجود دراسة سبقتني بذالك كانت بعنوان : عمرو بن شأس الأسدي_ دراسة موضوعية وفنية: للباحث جبار شمخي دعيم ، رسالة ماجستير،آداب/بغداد ،2004م ، لكن ذالك لايفسد في الود قضية حيث لايمنع ذلك من دراسة شعر الشاعر بطرق وأساليب متعددة وأن كان ذلك يصب في مطلب واحد ، ففي هذا الشعر مثل ما في غيره من الشعر الجاهلي من كنوز نفيسة يحتاج أكثر من دراسة لإستيفائه...، ذلك أن معرفتنا بتاريخ آداب أي عصر لن تكون كاملة وافية ما لم نتعمق في دراسة شعر الشعراء الأفراد دراسة متخصصة متعمقة، تحلل شعرهم وتستكشف جوانبه، وتقف على خصائصه... ومن ثم ومن خلال تلك الدراسات الكثيرة لشعراء متعددي المناهج مختلفي المشارب والبيئات نستطيع أن نكون الصورة الصادقة الدقيقة لشعر ذلك العصر، وقد تطلب مني ذلك، الدقة والإحاطة والشمول لجميع شعره المتوافر في الديوان، فكانت الدراسة بعنوان (شعر عمرو بن شأس الأسدي- دراسة في الأغراض الشعرية ) ، والتي تتمثل من تمهيد عن أسمه ونسبه وكنيته ولقبه وقبيلته وأخباره ومكانته عند العلماء ووفاته، ومبحثين الأول: بعنوان (الأغراض الرئيسة لشعره) وهي من فخر ووصف وغزل، والثاني، بعنوان (الأغراض الثانوية لشعره) وهي من هجاء وخمرة ومدح وحكمة وعتاب (الحوار الاجتماعي )،حيث كانت التسمية بالنسبة للإغراض وتقسيمها وتسلسلها حسب الكثرة والقلة ، بعد ذلك انتهت الدراسة بخاتمة وقائمة بالمصادر والمراجع. وبهذا استطاع البحث أن يلم بموضوعات عمرو بن شأس الأسدي، ويزيح الغبار عن شاعر من الشعراء العرب، لخدمة وأحياء تراثنا الأدبي، فإن كان ذاك فهو بتوفيق من الله وإن لم يكن فحسبي أن أجتهد ولكل مجتهد نصيب، والله ولي التوفيق..

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2015 (1)

2014 (1)