research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
USE OF CONSTRUCTION WASTE IN CONCRETE MIXES
استخدام مخلفات البناء في الخلطات الخرسانية

Authors: حسان عصام محمود --- ايمان عبدالرحمن قاسم --- مازن طه حامد القطان
Journal: AL-TAQANI مجلة التقني ISSN: 1818653X Year: 2012 Volume: 25 Issue: 3 Pages: A20-A27
Publisher: Foundation of technical education هيئة التعليم التقني

Loading...
Loading...
Abstract

Reuse of Construction waste gives two aims, the first is to remove large quantities of pollution resulted from these waste, the second provides cheap resources for concrete aggregates. The current study includes testing many properties of concrete mix with local waste concrete as coarse aggregate, after removing coarse gravel , which means using mortar of this waste concrete after crushing, grading and washing.Results show that this recycled aggregate has lower specific gravity and absorption compared with natural aggregate used in Iraq, also results show that the concrete prepared from this recycled aggregate has acceptable compressive strength and absorption and it has good flexural strength and low dry density as compared with concrete with local natural aggregate. this concrete is suitable for paving and blocks making.

إن إعادة استخدام مخلفات البناء في إنتاج خرسانة جديدة يحقق غايتين معاً، الأولى هي إزالة كميات كبيرة من مصادر التلوث البيئي الناتج من هذه المخلفات ، والثانية هي توفير مصادر رخيصة لركام الخرسانة. وقد تضمنت هذه الدراسة اختبار خصائص خلطة خرسانية معدة باستخدام ركام خشن من مخلفات الخرسانة المحلية بعد إزالة قطع الحصى الكبيرة منها، أي استخدام مونة هذه المخلفات بعد تكسيرها وتدريجها وغسلها.أوضحت النتائج أن هذا الركام المعاد استخدامه له وزن نوعي أقل وامتصاص أعلى مقارنة بالركام الاعتيادي المستخدم في العراق. كما أوضحت النتائج أن الخرسانة المعدة من هذا الركام لها مقاومة انضغاط وامتصاص مقبولين، كما أن لها مقاومة انثناء جيدة، وكثافة جافة واطئة مقارنة بالخرسانة المعدة من الركام الاعتيادي المحلي، إن هذه الخرسانة مناسبة للاستعمال في تبليط الشوارع والارصفة والساحات والمماشي وعمل كتل البناء الخرسانية


Article
SOME PROPERTIES OF MORTAR WITH CRUSHED GLASS AS FINE AGGREGATE
بعض خصائص المونة الحاوية على ركام ناعم من كسر الزجاج

Authors: ايمان عبد الرحمن قاسم --- حسان عصام محمود الخطيب --- ابتهال سالم فتحي
Journal: AL-TAQANI مجلة التقني ISSN: 1818653X Year: 2011 Volume: 24 Issue: 8 Pages: A72-A78
Publisher: Foundation of technical education هيئة التعليم التقني

Loading...
Loading...
Abstract

The present work deals with the effect of local crushed waste glass as fine aggregate on some properties of mortar.Five mortar mixes were prepared by replacing crushed waste glass instead of sand in five different weight ratios (0% , 25%,50% ,75% ,100%) using local cement and sand. The results showed that the dry density and compressive strength were decreased with the increasing of crushed glass ratio . But the absorbed water ratio was increase with the increasing of glass ratio. Results showed also that it is possible to replace crushed waste glass by sand up to ( 25%) without harmful effect .

يهدف هذا البحث الى دراسة تأثير استبدال نسب مختلفة من الرمل بكسر فضلات القناني الزجاجية محلية الصنععلى بعض خصائص مونة السمنت المحلية ، وهي : الكثافة الجافة، مقاومة الانضغاط ، نسبة الامتصاص .، % ٢٥، % تم اعداد خمسة خلطات من المونة احتوت كل منها على نسبة مختلفة من كسر الزجاج وهي ( ٠١٠٠ %) على التوالي . ،%٧٥ ،%٥٠اظهرت النتائج ان الكثافة الجافة ومقاومة الانضغاط تنخفض مع ازدياد نسبة فضلات الزجاج في حين ان نسبة(% الامتصاص تزداد مع زيادة هذه النسبة . كما اظهرت النتائج ان تأثير فضلات الزجاج قليل الى حد النسبة ( ٢٥ولكنه يزداد بشكل ملحوظ مع زيادة نسبتها عن ذلك مقارنة بالخلطة المرجعية ( ٠%) ، لذلك يمكن استبدال الرملبنسبة تصل الى ( ٢٥ %) من فضلات الزجاج لتحقيق فائدة اقتصادية دون إحداث تأثير يذكر على خصائص المونةالناتجة .

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2012 (1)

2011 (1)