research centers


Search results: Found 9

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Article
توظيف المكان الأرضي في شعر أبي تمّام

Author: حمزة فاضل يوسف
Journal: Univesity of Thi-Qar Journal مجلة جامعة ذي قار العلمية ISSN: ISSN: 27066894 (Online) ISSN: 27066908 (Print) Year: 2010 Volume: 6 Issue: 1 Pages: 1-33
Publisher: Thi-Qar University جامعة ذي قار

Loading...
Loading...
Abstract


Article
تأويل القرآن سلطة القارئ أم سلطة النص

Author: أ.م.د. حمزة فاضل يوسف
Journal: Journal of Al-qadisiya in arts and educational sciences مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية ISSN: 25196162 Year: 2008 Volume: 7 Issue: 1-2 Pages: 7-25
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

The which has been developing betweenthe authority of the reader and that of thetext may result into the supremacy of one ofthese. Yet, when this conflict concerns theQuranic text, there appear new rules for thisholy text evinces authority and rhetoric. Theholy quran presupposes, its rules, styles, andexpressive tools without any role for thereader. The reader, in this respect, has torectify his competence and succumb to thisholy text linguistically. The holiness of theQuranic text is intrinsic rather thanextrinsic- historical or philosophical. Hence,the holiness of this text means thesupremacy of text over the reader.However, when the reader’s authoritypermeates the text, the reader is responsiblefor the orientation of the text meaning dueto his reservoir; this has resulted into thewidening gulf of interpretations. So whenthe reader enjoys supremacy, there appearshis holiness over that of the text. The text inthis case, derives its strength from outside,for it is weakened by the reader’s authority.The present paper tackles the conflict pfthe two authorities in the interpretation ofthe Quranic text. It falls into four sectionsand an introduction. The first section dealswith the concept of interpretation and itsimpact in gearing the reader’s authority asto the place of the reader – whether thereader is part of the text or vice versa. Thesecond section is concerned with the rulingauthority that leads to realism. The thirddiscusses the procedures of the reader’sauthority that gear the process ofinterpretation so as to go deeper in theQuranic structure, deconstruct it in order tomeet its linguistic potentiality. The fourthsection is about the technique of the holinesscreation and dialectic of holiness betweenthe text, its interpretation, the exchange ofthe holiness centers, and its impact on theculture of difference and agreement

إن التنازع الذي يحدث بين سلطة القارئ وسلطة النص في تأويل النصوص العربية قد يرجّح إحدى الكفّتين، لكن حين يكون النزاع في النص القرآني فله قواعد أخرى كون النص يمتلك امتياز الصحة والبيان، فهو يفرض قواعده وأساليبه وأدواته التعبيرية دون مراجعة من القارئ، وعلى القارئ أن يصحح من سليقته وينقاد للنص لسانيا، فقدسية النص تأتي من داخله وليس من قدسية خارج النص سواء كانت فلسفية أو تاريخية، وقدسية النص تعني سلطته التامة على القرّاء.
ولكن حين تكون سلطة القارئ نافذة في النص وتعلو عليه يصبح القارئ حينئذ موجه النص بألفاظه وقواعده ودلالته على وفق رصيده اللساني مما وسّع في مساحة الاختلاف والخلاف في التأويل ذلك الذي لامو جب له لوكان النص الصحيح له سلطة على القارئ, وحينما تعلو سلطة القارئ فإنما يعني علوّ قدسية القارئ على النص، فتنزاح القدسية من النص الى القارئ ويبقى النص يستمدّ قوّته من خارجه، فهو منتهك من الداخل بفعل سلطة القرّاء.
والبحث الذي بين يديكم يناقش تنازع السلطتين في تأويل النص القرآني بأربعة محاور ومقدمة، الأول منها تناول مفهوم التأويل وأثره في توجيه سلطة القارئ من حيث موقع القارئ في النص أم النص في القارئ، والمحور الثاني يدور حول السلطة الحاكمة في نسبة التعبير إلى الحقيقة أو إلى المجاز، أما المحور الثالث فتناول إجراءات سلطة القارئ في توجيه عملية التأويل كي تَنْفَذ الى بنية التعبير القرآني فتكسرها لتوائم ما تدركه لسانيًا، وكان المحور الرابع قد تناول آلية صنع المقدّس وجدلية القدسية بين النص والمؤول وتبادل مراكز القدسية وأثرها في ثقافة الاختلاف والاتفاق.

Keywords


Article
مقومات انشاء النص النثري عند النقاد العرب حتى القرن السادس الهجري

Authors: نهى حسين كندوح --- حمزة فاضل يوسف
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2007 Volume: 5 Issue: 1 Pages: 28-50
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

The present study is concerred with the components of composing a prose text as illustrated by the theory of Arabic prose until the sixth century after Al.Hijra .It therefore analyses the ingredients of the prose text both spoken and written such as oratory , proverbs, rhymed prose, letters, wisdoms , and advice which impose high demands on the writer.The paper is an attempt to define the criteria of evaluating a prose text in terms of critics, opinions, the context in which it was said or written, its relation to the author reader . The paper includes an analysis of the major components of oratory and letters along with a conclusion which sums up its major findings

ان الحديث عن النثر العربي القديم يتطلب النظر الى تنويعات الارث الادبي والمنهج الذي حدده النقاد العرب في حد طرفي النثر الفني المسموع منه والمقروءوتقعيدهما وبيان علاقتهما بالمنشيء والمتلقي لتحديد الاسس العامة في مفهوم النثر وجعله كيانا قائما بذاته من خلال الاستقصاء والتحليل، أي ان القول بـ((نظرية النثر)) قد تثير خلافا او شكا عند كثير من القراء لتعدد فنون النثر على نحو الخطب والاسجاع والرسائل والتوقعات والحكم والامثال والوصايا، بيد ان الرفعة التي حظيت بها مكانة النثر صاحبه، جعلت لهذا الفن مقاييس ينفرد بها عن نظيره الشعر، وهي في الوقت ذاته، مقاييس صعبة، لا يتصدر لها الا من وجد في نفسه شروطا قد تعيينه في هذا المضمار الصعب.

Keywords


Article
نقد الشعر عند العرب بين النظرية و التطبيق (232هـــ - 322 هـــ )

Author: أ.م.د. حمزة فاضل يوسف
Journal: Journal of Al-qadisiya in arts and educational sciences مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية ISSN: 25196162 Year: 2005 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 110-125
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
رواية الاجيال واستلهام تقاليد التغريبة العائلية

Authors: حمزة فاضل يوسف --- حسن مجاد عبد الكريم
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2016 Volume: 9 Issue: 2 Pages: 24-34
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
تمثلات الموت المجازي (غير الفيزيقي ) في الرواية العراقية من 2003 -2013

Authors: حمزة فاضل يوسف --- فارس نايف فايز
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2016 Volume: 9 Issue: 2 Pages: 35-54
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
رواية الاجيال مشكلة المصطلح وتكوين النوع الروائي

Authors: أ.د حمزة فاضل يوسف --- حسن امجاد عبد الكريم
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2016 Volume: 9 Issue: 3 Pages: 9-20
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
المكان في رواية العائلة العراقية البيت أنموذجا أ

Authors: .د. حمزة فاضل يوسف --- م. ضرغام عدنان صالح
Journal: Journal of Al-qadisiya in arts and educational sciences مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية ISSN: 25196162 Year: 2019 Volume: 19 Issue: 3 Pages: 163-188
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

The Semantics of the house in the novel of the Iraqi family. The study of the novelistic site in this research is directed towards the main place of the family (home). It is succumbed t to private narrative contexts that are available to some families of the novel without any other, depending on the angle of view issued by the novel. It is based on the angel of regrading of the novel. The house is the place of residence of the optional human, and the realization of the connotations associated with it constitute an integrated picture of the place of fiction and the reasons for its construction,It is not right to see the walls that can be surrounded by objective description, or concentrating on its external appearance, because this vision will be based on the inherent indication in it, and emptied of all contents, and despite the importance of description of the space of the house, but they should be exceeded to express the human will that occupy the house and give them full of semantics. The family house, with all its partial components of rooms, floors, gardens, fences, windows and windows, embodies the structure of the family as a social unit, integrated into the family context, expressing "human fear" whom it supposed to be supply the security.The house is a space of fear of the family, as the place reveals the structure of isolation and collapse, when the authoritarian family positions are combined with the difficult external circumstances, and the family's place is not absent from aesthetic aesthetic connotations. , Or poorness due to the economic siege.

يعد المكان الروائي عنصرا رئيسا في البناء السردي للرواية؛ كونه الحيز الذي يتيح تحويل المتخييل الفني إلى تجسيد مادي محسوس ضمن لغة السرد، ويمكن الإحاطة بدلالاته من خلال ملامحه الظاهرة. فعن طريق الإمكانات اللغوية يتوافر المكان في الرواية على عدد من الخصائص السردية التي تسهم في إنتاج الخطاب الروائي العائلي. ويعد البيت المكان الرئيس الذي يضم بين جدرانه العائلة في الرواية، حيث يجعل منه الروائي تقنية سردية تشتبك بمجموعة علاقات ومقاصد مع أفراد العائلة أو بعضهم، فثمة تداخل كبير بين الشخصية الروائية والمكان الذي تقيم فيه، ويعبر بيت العائلة عن الحالات الشعورية لساكنيه مثلما يعبر عن المستوى المادي الذي تعيشه العائلة، كما يقيم المكان الروائي وضمن السياقات العائلية علاقة وثيقة مع عنصر الزمن فيكون المكان شاهدا حيا على حركة الزمن وتلاحق الأحداث في الوقت الذي يؤثر الزمن على الخصائص الدلالية للمكان وسماته الخارجية، فدلالة المكان القديم تختلف عنها في المكان الجديد، وفي المجمل يمكن القول بتعدد الوظائف السردية التي يؤديها المكان الروائي وخصوصا ضمن رواية العائلة بوصفها نوعا روائيا له خصائصه النوعية المائزة.

Keywords


Article
نقد الشخصية عند صبري مسلم

Authors: أ. د . حمزة فاضل يوسف --- سمر فارس مهدي
Journal: Journal of Al-qadisiya in arts and educational sciences مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية ISSN: 25196162 Year: 2020 Volume: 20 Issue: 1 Pages: 284-306
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

تعددت المقاربات النقدية للشخصية في العمل السردي باختلاف أصحابها ومسالكهم المنهجية التي تتباين من ناقدٍ إلى آخر, والتي تظهر خلال التقنيات الموظفة في التحليل . ويندر أنْ لا يتطرّق ناقدٌ في السرد إلى عنصر الشخصية, فيها يتبين كيف يبدع الكاتب شخصياته, ومن ثم يتبين أيضاً طريقة الناقد في التعامل معهاً، ومدار هذا البحث هنا هو صبري مسلم بوصفه ناقداً أكاديمياً اهتم بتحليل الأعمال السردية .

Keywords

Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (9)


Language

Arabic (6)

Arabic and English (3)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (1)

2016 (3)

2010 (1)

2008 (1)

More...