research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
The Hero in the poetry ofAli bin Khalaf Al-Huweizi
البطل في شعرِ علي بن خلف الحويزي(ت 1088هـ - 1677م)

Author: شريف بشير أحمد
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2009 Volume: 8 Issue: 2 Pages: 156-171
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

تُعلنُ الدراسةُ أنّ البطلَ في شعرِ (علي بن خلف الحويزي)( ) حكايةُ محاربٍ، وسيرةُ أميرٍ، وصورةٌ شخصيةٌ مرويَّةٌ في شعرٍ كان الشاعرُ هو الراوي له ومعه، والشاهدَ عليه، والمخَبِر عنه في مراحل زمنيةٍ متعددةٍ ينطقُ فيها الشعرُ بالمخفي/ المسكوتِ عنه في توصيفِ (البطل)، ورسْمِ صورتِهِ، وتحديدِ سماتِهِ ووظيفتِهِ وأفعالِهِ في الواقعِ؛ لأنَّ الشاعَر يُدْلي بشهادةٍ لغويَّةٍ عن مرئيٍّ/ منظورٍ، أو معنويٍّ يُدركُ بالحسِّ والشُّعورِ، ويتمحورُ حول الذاتِ والجوهرِ. يتصَّرفُ في توجيهِ الصِّيَغِ. يتشوَّفُ إلى القيمِ في ضوءِ البواعثِ والمحفِّزاتِ والأهدافِ. فإذا بالبطلِ صورةٌُ متعالقة تعالقاً عضويًّا بين الذاتِ والموضوعِ، وليست متراكبةً تراكُبًا آليًّا تنفصلُ فيه حدودُ الأشياءِ؛ فتفترق الملامح.
إنّ دراسةَ البطلِ في شعرِ (علي بن خلف الحويزي) قراءةٌ في الحياةِ الواقعيَّةِ والسياسيَّةِ، وموقفٌ من الوجودِ، ورؤيةٌ في الفكرِ والقيادةِ لأميرٍ شاعرٍ تركَ لذاذاتِ الحياةِ ورفاهيةِ الإمارةِ. يرومُ أن يُوجِدَ ذاكرةً شعبيَّةً جماعيَّةً تخلِّدُهُ وتقدِّسُهُ.
Abstract:
This study is about the hero in the poetry of Ali bin Khalaf Al-Huweizi. It is the story of a worrior, a biography of a prince, an image of a character narrated and witnessed by the poet himself in different periods of time, where the poem envisages what is hidden in the description of the hero as well as defining his image, characteristics and deeds in the world of reality. This is due to the fact that the poet is a linguistic witness of what is observed or felt, what circled around the inner self and essence, creating formula and looking for certain values in the light of the motives and aims he has. Eventually, the hero may represent an image which is strongly related to the inner self as well as the object of the poem, rather than randomly accumulated to form a structure with no explicit features.
This study is an attempt to investigate the real political life, the attitude toward existence, the vision of thought and leadership by a prince poet who left behind him the joys of life and welfare of a prince, seeking to find a joint popular memory that would turn him immortal and sacred.

Keywords


Article
A Woman (Reality and Typical Example): Reading inShihab Ad-deen Al-Tala’ Fari’s verse(675 A.H. – 1287 A.D.)
المرأةُ (الواقعُ والمثالُ)قراءةٌ في شعرِ (شهاب الدين التلعفري)(ت675هـ-1287م)

Author: شريف بشير أحمد
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2010 Volume: 9 Issue: 2 Pages: 239-260
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

يترجَّحُ موضوعُ (المرأةِ) في شعرِ (شهاب الدين التلعفري) بين المغامرةِ والرغبةِ ، وبين الخيالِ والتجريبِ ، بمستوياتٍ تخترقُ العقلَ ، ولا تحتكمُ إلى المنطقِ ، ولا تنطلقُ من قيمٍ واقعيَّةٍ – موضوعيَّةٍ موصولةٍ بالأعرافِ والتقاليدِ في البيئة العربية والإسلامية ؛ لأنها رؤيةٌ جماليةٌ – شعريةٌ أقامتْ من الجسدِ صُوراً لغويةً ؛ فتحوَّلت (المرأةُ/ الموضوعُ) في شعرِ (شهاب الدين التلعفري) من الواقعِ الحقيقي المكبوتِ إلى المثالِ المتخيَّلِ المأمولِ ، وقَدِمَتْ بالذاكرةِ الشعريَّةِ من المثالِ الموروثِ إلى الآنيَّةِ في التصوُّرِ والحدوثِ ؛ فباتَتْ مثالاً في الواقع اللغويِّ ، وواقعاً في مُخيلةِ الشاعرِ الذي يصوغُ الفكرةَ عبر الشَّكلِ طبقاً لرؤيتهِ التي يحلمُ بها. فإنْ لم يكنْ المثالُ في الآخرِ وللآخرِ ؛ فإنَّه للشاعرِ نفسهِ ومن نفسهِ . إذ يقفُ القارئ وجهاً لوجهٍ أمامَ المرأةِ برؤيةٍ شخصيةٍ/ فرديةٍ ينتقلُ بها الشاعرُ من الملاحَظةِ إلى التخييلِ ، ومن الحلمِ إلى التجربةِ بعد أن وجدَ في المرأةِ (الواقع والمثال) حياةً في الوجودِ مُتخذاً من الشعرِ أداةً يعبِّرُ بها عن تخيُّلاتِهِ و عواطفهِ نحو الجسدِ الأنثويِّ الذي يُعَدُّ معرضاً للجمالِ ، وموطناً للألفةِ والمتعةِ في الأنموذجِ الجسديِّ .


The topic of “A woman” in Shihab Addeen Al-Tala’fori’s veres can be represented sometimes by adventure and desire and sometimes by imagination and experimentation. This topic “A woman” can break through mind and does not relate to logic and does not come from factual objective values related to habits and customes since it is a poetic aesthetic view which forms linguistic images from a body. The topic “A woman” in Al-Talafri’s verse transfers or moves from a suppressed fact into a hoped symbol, and comes from an inherited symbol into actuality in happening by the poetic memory, hence it is a symbol in the linguistic fact and a fact in the poets imagination who formulates the idea by form according to his sight. If it is not the symbol at the end and for the other, it is for the poet himself and from himself, where the reader becomes aware face to face “A woman” through private and personal view, by which the poet moves from observation into imagination and from dream into experimentation when he found in “A woman” “Reality and Typical Example” life in existence taking from the verse a means to express his emotions and ideas, and his values about a female body which is considered an aesthetic example and a place of love and entertainment in a body symbol.

Keywords


Article
(قافِيّةُ) البارودي قراءةٌ نقديةٌ في (المسكوتِ عنه)

Author: شريف بشير أحمد
Journal: JOURNAL OF EDUCATION AND SCIENCE مجلة التربية والعلم ISSN: 1812125X Year: 2009 Volume: 16 Issue: 40 Pages: 196-214
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThis paper explores "Al- maskut Anhu" as an approach of a stylistic analysis from a critical view. It is based on textness as an open hermeneutic study ،originated from a concept depending on traditional sources of the old Arabic poetry in the context of innovation, intertextuality and implied parallelism, relying on "Qafia" devised by AL-baroudy (19004), which mingles the implicit and explicit tradition of narrative patterns in sequential sentential structures.This study investigates the text according to the context of situation and consequential forms, concentrating on "AL-maskut Anhu" as an implicit perspective in the text and a hidden stand uttered by the semantic and structural contexts, and inferred by the reader, even though the text reveals "Al-maskut Anhu" in such a way that harmonization is realized between memory and will. Moreover, the meaning of "Al-maskut Anha" coincides with reality and context which disclose psychological and poetic insight of textual narration.

الملخصتؤسِّسُ الدراسةُ لرؤيةٍ نقديةٍ، تتخذُ من (المسكوتِ عنه) نَهجاً تطبيقيًّا في صياغةِ التحليلِ الأسلوبيِّ، وتنطلقُ من النصِّ بوصفه محورَ القراءةِ التأويليةِ المفتوحة، وتتجذَّرُ من فكرةٍ معرفيةٍ تحتقبُ مرجعياتٍ تراثيةً، تتجاذبها بنائيةُ القصيدةِ العربيةِ القديمةِ في سياقِ الإحياء، والتناصّ، والموازنة الضمنية، وتستندُ إلى (قافيّة) الشاعر محمود سامي البارودي (ت 1904م)( ) التي تتخلّلها بؤرٌ من التراثِ المخبوء والمعلَنِ في أثناء توظيفِ الأنماطِ السردية في الأبنيةِ الجُمَـلية المتواترة.و(المسكوت عنه) يُفسرُ النصَّ من بواطنهِ، وسياقاتهِ، وتشكيلاتهِ المتراتِبة؛ ويحتضنُ النصُّ (المسكوتَ عنه) بوصفه رؤيةً مغمورةً في أعماقٍ متشابكةٍ، وموقفاً مخبوءاً يُسْتَنْطَقَ من سياقاتِ بنيةٍ دلاليَّةٍ شاملةٍ. إنَّه ما يُخفيه المبدِعُ، وما لا يقولُهُ صراحةً، ويكتشفُهُ القارئ، ويُصرِّحُ به؛ وإنْ كان النصُّ المنْتَجُ يقدِّمُ إلى القارئ مفاتيحَ تقودُهُ إلى (المسكوتِ عنه)؛ حتى تتحققَ المواءمةُ الصياغيةُ بين الذاكرةِ، وبين الإرادة والوعي، وتتوافقَ دلالةُ (المسكوتِ عنه) المخبوءةُِ في العقلِ الباطنِ للمبدِع مع الحدثِ الواقعيِّ، والسياقِ اللغويِّ الذي يُظهرُ عمقاً نفسيًّا وشعريًّا ببؤرٍ سرديةٍ تناصيةٍ تُمثِّلُ الغائبَ (غير المكتوب)( ) الذي يُفترضُ حضورُهُ في النص، والذي يُكتشفُ أو يُسْتكْشَفُ بقراءةِ أنظمةِ الخطاب بمستوياتهِ الصوتيةِ والتركيبيَّةِ والمعجميَّةِ والدلاليَّة في التشكيل اللغويِّ، الذي يختزنُ الجزيئاتِ المتناظِرة/المتماثِلة في آناتٍ متناثرةٍ.

Keywords


Article
The aesthetics of Nature in (the Mosuli poetry in the Twelfth century A. H.)
جَماليَّاتُ الطَّبيعةِ في (الشِّعرِ الموصليِّ في القرنِ الثاني عشر للهجرةِ)

Author: شريف بشير أحمد
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2012 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 137-172
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Nature possesses a descriptive and aesthetic value in the Mosuli poetry in the Twelfth century A. H., as one of the universe aspects and rich source that enriches the poetic experience from the objective and formational point of view as well as an important component of the human life. Portraying nature poetically relies on harmony and sensual interaction which involve value and an idea because the attitude towards nature is tightly connected with life in a sensational way. Accordingly the relationship between the Mosuli poet and nature depends on similarity, intimacy, ideas repetition, and interaction It reflects a flow of feelings notions and contemplation; because nature in the real and poetic aspects is the spring of universal beauty. As all the surroundings of the poet are considered vital part of nature which change from abstraction into vivid and conscious world, they which are characterized and driven with consciousness, language and images with metaphoric frames that have objective and artistic dimensions. Nature in the Mosuli Poetry is characterized by independent poets and sonatas It is interrelated with other topics which gives the reader the impression that he is looking at a painting in which images are successive and meanings are changing with the change of the context and vision. Aesthertics of nature can be put under the heading of the relative structure of beauty. Each poetic text contains artistic values that holds aesthetic frameworks.

تمتلكُ الطَّبيعةُ قيمةً وصفيَّةً – جماليَّةً في (الشِّعر الموصليِّ في القرن الثاني عشر للهجرة) بوصْفها مظهرًا من مظاهرِ الكونِ وجمالياتهِ الحسيَّةِ والمعنويَّةِ, ومصدرًا من المصادرِ المغذِّيَةِ للتجربةِ الشِّعريةِ موضوعيًّا وتشكيليًّا, وشرطًا من شروطِ الحياةِ الإنسانيَّةِ, ويقومُ تصويرُ الطبيعةِ تصويرًا شعريًّا على الانسجامِ, والتفاعلِ الحسيِّ الذي يَنطوي على قيمةٍ وفكرةٍ معًا؛ لأنَّ الموقفَ من الطبيعةِ مرتبطٌ بالحياةِ بأشكالٍ حسيَّةِ.وتنهضُ العلاقةُ بين الشاعرِ الموصليِّ والطبيعةِ على التشابُهِ والتآلُفِ والتداعي والتفاعُلِ الذهنيِّ والجماليِّ, وتعكسُ فيضًا من سوانحِ النفسِ, وخطراتِ الفِكر والتأمُّلِ؛ لأنَّ الطبيعةَ في الوجودِ الواقعيِّ والشِّعريِّ مَنبعُ الجمالِ الكونيِّ؛ ولأنَّ كلَّ ما يُحيطُ بالشاعرِ من موجوداتٍ جزءٌ حيويٌّ من عالمِ الطبيعةِ الذي يتحوَّلُ من صيغةٍ جامدةٍ إلى عوالمَ حيةٍ ناطقةٍ مُتحرِّكةٍ بالوعي واللغةِ والصورةِ بأُطُرٍ مجازيَّةٍ ذات أبعادٍ موضوعيَّةٍ وفنيَّةٍ.وتشكَّلت الطبيعةُ في (الشعر الموصليِّ) بقصائدَ مستقلةٍ, ومقطوعاتٍ تتداخَلُ جماليًّا مع موضوعاتٍ أُخَرَ تُعطي انطباعًا للقارئ بأنَّه يُشاهدُ لوحةً تتداعَى فيها الصورُ, وتتغيرُ الدلالاتُ بتغيُّرِ السِّياقِِ والرؤيةِ الجماليَّة. و(جماليَّاتُ الطبيعةِ) نسقٌ يندرجُ في صعيد التركيبِ النسبيِّ للجمالِ, وكل نَصٍّ شعريٍّ يحتوي قيمًا فنيَّةً تحتوي أُطُرًا جماليَّةً مُتعددةً بدرجة نسبيةٍ متفاوتةٍ.


Article
(الشِّعرُ المحبوكُ الطَّرَفَيْنِ) في القرن الثامن للهجرة (صفيُّ الدين الحلي أنموذجًا)

Author: شريف بشير أحمد
Journal: Journal of College of Education / Wasit مجلة كلية التربية/ جامعة واسط ISSN: 24171994 25185586 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 28 Pages: 47-94
Publisher: Wassit University جامعة واسط

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
Poetry in a Prosaic Context: A Reading in Hani Bin Qabeesa Al_Shaybani `s Speech
الشِّعريُّ في النثريِّ قراءةٌ في خطبةِ هانئ بن قبيصة الشيبانيّ

Author: Shareef Basheer Ahmad شريف بشير أحمد
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2010 Issue: 58 Pages: 190-206
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The speech mixes prose and poetry in a piece of language which removes the boundaries among the literary genres, for should not think that the study tries to compare the poetics of speech with the poetics of Al_A`sha, Al_Nabigha, Al_Mutanaby, Safi ud_Din Al_Hilly and Mohmmad Mahdi Al_jawahiry, it tries to combine prose and poetry by means of the variance, and similarity rather than by contrast and difference. The presence of one genre does not exclude the other. The poetic aspect endows the speech with the characteristics of being brief, condensed and metaphor and avoids redundancy and verbosity. The study therefore, is an applied interest in poetry using prosaic tools through using poetry within prosaic contexts.The theory of literary genres draws a distinction among the genres by judging each genre according to the standards and criteria each one has and the stylistic features using strict parameters. However, poetry within prose performs an epistemological function with an aesthetic aspect linked to the change in the angle of vision. The study removes the boundaries among the literary genres to the extent of violating the cognitive legacy which states that there are strict borderlines among the genres. It similarly rejects any merging among the genres which have a lot in common. For any connection between prose and poetry is not dictated by form, rather the mixture is what endows them with knowledge and the mobility of awareness. Rhyme is no longer considered a separating trench between poetry and prose because the definition of poetry changes and renews with time and ideology.


Article
Dynamics of Image in Ottman AL-Mosuli,s Peotry
حركيّةُ الصُّورةِ في شعرِ عثمان بكتاش الموصلي )ت 4666 ه/ 4021 م

Author: Sherif B. Ahmed شريف بشير أحمد 
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2012 Issue: 62 Pages: 107-128
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The present study is not mainly concerned with the functions of a poetic image , its types and all classifications. Also it would not rely on a specific approach according to its concrete , conceptual , emotional or mental connotations. Views and images of researchers about the image as a decorative feature or an artistic –aesthetic value have not been considered. This study is not engaged in the balance between critical approaches to specify the concept of image. However, it investigates the kinetics of image in Othman Al-Mosulily's poetry as an applicable orientation with a critical vision collocated with environmental effects , timing , cultural and heritage categories , aesthetics , interaction of personality and topic in the content and structure , and the efficiency of Al-mosily , who is concerned with kinetics of image to convey his intention to the recipient and he is so keen to make the text communicatively acceptable in the subject structure with pragmatic scheme , revealing the effective factors in its formation , specifying the sources of experience and content, expressing an argumentative connection between self and subject , and presupposing a harmony between kinetics of image and its realistic and conceptual input. The aesthetic value lies in the objectivity of kinetics as a formation loaded with interactive images , having the ability of realizing excitement and motivating mind by signs recognized by the recipient and considered by the study as an essential element for forming poetry and an open horizon loaded poetic components including images syntactically interrelated which do not subject to mathematic relations in logical


Article
The Prelude of a Poem in the Mosuli Poetry in the 12th Century A. H.
مُقدِّمةُ القَصيدةِ في (الشِّعرِ الموصليِّ في القرنِ الثاني عشر للهجرةِ)

Author: Shareef Basheer Ahmed شريف بشير أحمد
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2013 Volume: 12 Issue: 4 Pages: 221-256
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the prelude of a poem which is a poetic section. It comes at the beginning of a poem and precedes the subject-matter. It has gained a considerable importance by Mosuli poets since they dedicate themselves to pave the way for the readers to guess what the poem is about. The introduction in the Mosuli poetry in the 12th century A. H. differs in its subjects and in the number of its lines. This makes it a special subject in that it acquires its own artistic elements in the context of building a poem as a whole. Hence, it becomes coherently and cohesively clear and keeps the unity of its subject.

مقدِّمةُ القصيدةِ مقطعٌ شعريٌّ- لغويٌّ يَعلو المتنَ الموضوعيَّ ، وحقيقةٌ أدبيةٌ واقعةٌ في بَداءَاتِ القصائدِ ، يَعتني بها الشاعرُ (الموصليُّ)؛ حتى يُحسِّنَ موقعَها في ذهنِ المتلقي ، ويتوسَّلَ بها إلى موضوعِهِ الرئيسِ ، ويَسْتميلَ قارئهُ إليه بها مشحونَةً بصورٍ توقِظُ نشاطَهُ بالمتابعةِ والتواصُلِ الذهنيِّ ؛ فيدخُلُ(القارئُ) إلى المتنِ من عَتبةِ المقدِّمةِ. ويطمحُ الشاعرُ الموصليُّ بالمقدِّمةِ إلى أنْ يتوافَقَ المتلقي مع (القصيدةِ) ، قبلَ أن تتوافَقَ المقدِّمةُ مع المتنِ؛ لذلكَ لم يرفضْ (الشاعرُ الموصليُّ) المقدِّمةَ ، ولم يتخلَّ عنها, ولم يَسْتهجنْ وجودَها, ولم يتمرَّد عليها؛ بل أدركَها بدايةً حيويَّةً للمتنِ الشِّعريِّ ، وحصيلةً ثقافيَّةً- تأريخيَّةً تقومُ بوظيفةٍ تواصليَّةٍ- إغرائيَّةٍ تفتحُ شهيَّةِ القارئ على التفاعُلِ النفسيِّ والموضوعيِّ مع القصيدة. إنّ المقدِّمةَ في (الشعرِ الموصليِّ في القرن الثاني عشر للهجرة) ليستْ أُحاديَّةَ الموضوعِ؛ بل ننظرُ المقدِّماتِ تتنوَّعُ ، وتتبايَنُ من حيثُ الموضوعُ ، وعددُ الأبياتِ قلَّةً وكثرةً بمرونةٍ نظْميَّةٍ - إبداعيَّةٍ يتحوَّلُ بها الشاعرُ من مقدِّمةٍ موضوعيَّةٍ إلى سِواها قِصَرًا وطولاً ؛ حتى تكونَ المقدِّمةُ موضوعًا في ذاتِهِ – وإنْ كانت تُمهدُ لموضوعِ القصيدةِ - ومضمونًا في تضاعيفهِ؛ لها وحدةٌ موضوعيةٌ, ومُقوِّماتٌ فنيةٌ في سياقِ بناءِ (القصيدة) بناءً كليًّا؛ تتسمُ بالوضوحِ، ولا تُجاوزُهُ إلى الإبهامِ والغُموضِ، وتحيا حيثيَّاتُها ضمنَ حدودِ الذاتِ الشَّاعرةِ، وخصوصيَّتها الحركيَّةِ والفكريةِ، وتتجسَّدُ فيها عناصرُ البَوحِ والمكاشَفةِ بوَحداتٍ تترابطُ موضوعيًّا وتشكيليًّا وصولاً إلى تكاملٍ في الموضوعِ, وتناسُقٍ في البناءِ.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

Arabic (8)


Year
From To Submit

2017 (1)

2013 (1)

2012 (2)

2010 (2)

2009 (2)