research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
The poeticsof question in the poetry of Gameel Buthaina (study in particles)
شعرية السؤال في شعر جميل بثينة (دراسة في الأدوات)

Author: صالح محمد حسن أرديني
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2011 Volume: 10 Issue: 4 Pages: 228-251
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

يهتم البحث بالسؤال الشعري، بكل تشكلاته ودلالاته وصوره وظواهره الأسلوبية بوصفه جزءاً أصيلا من جزئيات الشعرية، ويختص في شعر الغزل عند جميل بثينة بوصفه شعرًا يثير إشكالية تحتاج إلى سؤال،لأنه شعر ذاتي- أو ما يمكن أن نطلق عليه(داخل شعري)- فيه حساسية وانفعال، وللأسئلة المنبثقة عن هذه الأدوات مستويات عدة من الأجوبة، قد تحتاج إلى نعم أو لا، أو إلى أكثر من نعم أولا ، أو تكون بشعرية الإيحاء التي تنفتح على أفق واسع دونما إجابة محددة.
يدرس البحث شعرية أدوات السؤال المتنوعة الواردة في شعر جميل، بقدر انزياحها عن معناها الموضوع لها في أصل اللغة، والتي بلغت عشرة أدوات، كان للهمزة النصيب الأوفر منها، واعتمدت الدراسة على تحليل النصوص التي تضمنت هذه الأدوات في محاولة لبيان أثرها في تركيب النص الشعري الغزلي،وآفاق دلالاته

The research deals with the poetic question with all its form, significations, types and stylistic phenomena as an original part of poetry. It is specialized in love poetry of Gameel Buthaina as a poetry which arises a problem which needs a question because it is a personal poetry or what is called(internal poetry) which has a sensitivity, effective and novelty in expression. The question arises from these particles has levels of answers which might need yes or No or be with the inspiration poetic which opens to a wide horizon without a specified answer.
The research studies the poetics of various question particles in poetry of Gameel.
As far as its intended meaning in the origin of language is concerned are about ten particles, most important of whish is Hamza.The study depended on the analysis of text which included these particles in an attempt to show their influence in love poetry text

Keywords


Article
اللون في شعر عمر بن أبي ربيعة

Author: صالح محمد حسن أرديني
Journal: JOURNAL OF EDUCATION AND SCIENCE مجلة التربية والعلم ISSN: 1812125X Year: 2011 Volume: 18 Issue: 54 Pages: 119-137
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractColour represents a remarkable phenomenon in Omar Ibn Abi Rabya's poetry as seen in his love of colours, perfumes and beauty in an environment in which entertainment, singing, luxury are common. The research aims at knowing this phenomenon and revealing the poet's vist in to life and things through its representation and employment in the poet's poetry. The research studies colour in three aspects that represented the total Phenomenon in his poetry. Firstly, direct and bright colour. Secondly, indirect and dark colour, thirdly, colour signification, I,e.directly stating the colour in the poetic text. The research shows the importance of colour in enriching the form and content of the text.

ملخص البحث:يشكِّلُ اللون ظاهرةً متميزةً، في شعر عمر بن أبي ربيعة، لما عُرِفَ عنه من حُبِّه للألوان، والعطور، والجمال، في بيئة شاع فيها اللهو، والغناء، والجاه، والثراء. ويهدف البحث إلى التعرف على ظاهرة اللون، والكشف عن رؤية الشاعر للحياة والأشياء، من خلال تَمَثُّلِها وتوظيفها في شعره.درس البحثُ اللّونَ في ثلاثةِ محاورٍ شكلَّت عموم الظاهرة في شعره، الأول: اللّون المباشر/ الصريح، والثاني: اللّون غير المباشر/ الضمني، والثالث: دال (اللّون)، أي ذكر مفردة لون صراحة في النص الشعري، وقد تبين لنا أهمية اللّون في إثراء النص شكلاً، ومضموناً.

Keywords


Article
The Rhythmic Structure in Al-Ardgi Poem "Come to us of the Howdah and its Effect on the Production of Signification and Image Building
البنية الإيقاعية في قصيدة العَرجي(عوجي علينا ربة الهودج) وأثرها في إنتاج الدلالة وبناء الصورة

Author: Dr. Saleh Mohammed Hasan Ardeny م.د. صالح محمد حسن أرديني
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2011 Volume: 10 Issue: 2 Pages: 326-342
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The importance of studying the poem " Come to us of the Howdah " by the Ummayid poet Alarji comes from having a rhythmic structure resulting from the feeling experience which is related to the emotive state represented by the external rhythm and rhyme and the internal rhythm represented by individual sounds and sound clusters in the rhythm of verbs,nouns and pronouns in its motion or state and the influence of that on the production of expressive signification and inspiring image.

تأتي أهمية دراسة قصيدة(عوجي علينا ربة الهودج) للشاعر الأموي العرجي من توافرها على بنية إيقاعية ناجمة عن التجربة الشعورية في ارتباطها بالحالة الانفعالية، متمثلة بالإيقاع الخارجي في الوزن والقافية، والإيقاع الداخلي متمثلا بالأصوات المفردة وبالحزم الصوتية، وفي إيقاع الأفعال والأسماء والضمائر،في حركيتها أو سكونها وأثر ذلك كله في إنتاج الدلالة المعبرة والصورة الموحية.


Article
The poetic of description in the ra' rhyme of Umar bin Abi Rabia' The argument of ego and the other
شعرية الوصف في رائية عمر بن أبي ربيعة جدلية الأنا والآخر

Author: Asst. Prof.Dr. Salih Muhammad Hasan Ardaini أ.م. د صالح محمد حسن أرديني
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2017 Volume: 14 Issue: 1 Pages: 271-292
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The research investigates the poetic of description in the ra' rhyme of Umar bin Abi Rabia' represented at three levels : Dramatic , narrative , and descriptive for one of his night adventures with his girl friend ,Nu'm . His ability and skill in employing description is obvious . Description was not static and ordinary , it was expressive connected with feelings and sensation . It was inspiring and gives the described objects clear dimensions and implications for enriching the events . Objects , times , places and personalities acquire specificity from the descriptive language which does not depart away from narrative language , description becomes directed by narration or what we call description poetic which is achieved in the Umari text and represents the case of disruption and departing away from prevailing conventional values . It embodies the state of struggle between what is holy and corrupted love . Woman, in an enticing way made his poetry strange and suprising . This is what we are going to analyse, because we believed that description poetics has resulted in the departure away from conventions. Finally, we have to confess the difficulty to draw a border line separating between the three descriptive levels because they are interrelated wholly or partially in the poem . The levels are arranged to serve the ideas and sequence of the poem as follows: 1.Dramatic description . 2.Narrative description . 3 .Illustrative description .

يدرسُ البحثُ شعريةَ الوصفِ في رائيةِ عمرَ بن أبي ربيعة، متمثلةً بثلاثة مستويات: هي، الدرامية، والحكائية، والتصويرية -لإحدى مغامراته الليلية مع صاحبته( نُعْم)- تظهرُ فيها براعتُهُ، وإجادتُهُ، في توظيف الوصف الذي لم يكن عادياً، وجامداً بل كان تعبيرياً يرتبطُ بالمشاعرِ والأحاسيس، وموحياً، له القدرةُ على منح الموصوفات أبعاداً ودلالات تُعرف بها وتُغني أحداثها.تكتسب الأشياءُ والأزمنةُ، والأمكنةُ، والشخصياتُ خصوصيتها من اللغةِ الوصفية التي لا تنأى عن اللغة السردية، فيغدو الوصف بذلك موجها من السَّرد، أو ما نطلق عليه شعرية الوصف ، التي نعتقد أنها تحققت في النص العمري ،الذي يمثل حالة الانشقاق، والخروج عن القيم السائدة، ويجسّد حالة الصراع بين المُقدَّس والمُدَنَّس بالحديث عن الحب، والمرأة بصورة مُغرية جعلت شعره ينفتح على الغريب، والمدهش، وهو ما نبتغي الوقوف عنده، اعتقاداً بأنَّ شعرية الوصف هي التي رسمت معالم الانشقاق والخروج عند الشاعر. وأخيراً لابدَّ من الاعتراف بصعوبة وضع حدٍّ فاصل بين المحاور الوصفية الثلاثة، لتداخلها، أو لاجتماعها بشكل كليٍّ أو جزئيٍّ في أبيات القصيدة، إلاّ أننا وزعناها على هذه المحاور، على سبيل هيمنة أحدها على الأخرى، وحاولنا ترتيبها بشكل يخدم فكرة القصيدة وتتابع أحداثها، وهذه المحاور هي:- 1-الوصف الدرامي 2- الوصف الحكائي3-الوصف التصويري

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2017 (1)

2011 (3)