research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
مناهج الفقهاء في التعامل مع الاختلاف الفقهي

Author: قيس رشيد علي
Journal: JOURNAL OF EDUCATION AND SCIENCE مجلة التربية والعلم ISSN: 1812125X Year: 2011 Volume: 18 Issue: 54 Pages: 268-290
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractMany scholars and writers wrote in the topic of the Fiqh dispute; its concept, types, the causes that lead to it, its legality and manners, but scrutinizing the attitudes of Fuqahaa and their methodologies in dealing with the dispute and shedding light on the features of the moderate methodology (I suppose) are the two aspects that need to be studied. And there is no doubt that there is an advantage and benefit from dispute and there is also a fruit of moderation in this respect and the best way is to be brief beyond repeating and verbosity. The methodologies of Fuqahaa in dealing with the dispute are the results of meditation in the human Fiqh reason and its internal interaction, so the temporal course of the study is not confined to a period or an era, but it basically attempts to conclude the features and characteristics that constituted the Fiqh reason and which are gathered in one path. These Fiqh methodologies are characterized with three types: 1-Rejection methodology and disallowing all the disputes, and this is what the first section included. 2-Immoderation in determining the dispute, and this is what the section two comprised.3-Moderation methodology in dealing with the dispute, and this is what the section three dealt with.Explaining these methodologies, though it is a cultural reading, but we believe that they are factual in our in our world although there is much which are said about the opinions approximation, dialogue and coexistence because of the complexity of the cultural elements of the issues and the first of these elements is human in all his secrets, intentions and his construction. Finally I would like to say that this study, though it is shown as analysis and induction, is a call for revision and it is a future vision although we are related to the past that we can't detached from it.

المقدمةالحمد لله رب العالمين، خالق السموات والأرض وجاعل الظلمات والنور وصلى الله على سيدنا محمد خاتم الأنبياء والرسل أجمعين بشَّر وأنذر، ووعد وأوعد، أنقذَ الله به البشر من الضلالة وهدى الناس إلى صراط مستقيم، صراط الله الذي لهُ ما في السموات وما في الأرض ألا إلى الله تصير الأمور وبعد:فقد كتب الناس وأكثروا في الخلاف الفقهي:مفهومه، وأنواعه والأسباب التي تدعو إليه، ومشروعيته وآدابه إلى آخره هذه الموضوعات المتصلة به غير أن تحقيق مواقف الفقهاء ومناهجهم في التعامل مع الخلاف؛ وبيان معالم المنهج الوسط في ضوء ذلك؛ أحسبه مما يحتاج إلى البيان والدرس وليست تخفى فائدة موضوع الخلاف كما لا تخفى ثمرة التوسط وفائدته في خصوص هذا السياق ومن ثم أجدني في غنى عن التطويل والتكرار.ومناهج الفقهاء في تعاملهم مع الخلاف هي نتائج التأمل في مسيرة العقل الفقهي وتفاعله مع ذاته، وعليه فالمسار الزمني للدراسة لا يتقيد بمدة أو مرحلة بقدر ما يحاول استنباط الخصائص والمميزات التي شكلت أو تشكل بها العقل الفقهي والتي يجمعها رباط واحد يمكن أن نصطلح عليه؟ تعلق الأمر بالفعل أورد الفعل بالمنهج الفقهي. وهذه المناهج تتلخص بأنواع ثلاثة:1-منهج الرفض والرد لكل خلاف: وهذا ما تضمنه المبحث الأول.2-منهج الإفراط في تقرير الخلاف: وهذا ما تضمنه المبحث الثاني.3-منهج الوسط والاعتدال في التعامل مع الخلاف. وهذا ما تضمنه المبحث الثالث.وبيان هذه المناهج وإن كان قراءة تراثية فإننا نعتقد واقعيتها في عالمنا المعاصر – وإن كثر الحديث عن التقريب والحوار وثقافة التعايش- بسبب تعقد وتشابك عناصر المسألة الثقافية وتشابكها والتي يأتي في مقدمتها الإنسان ذاته بخباياه ونواياه وتكوينه. ومن ثم فهذه الدراسة دعوة للمراجعة وإن تبدت في قالب التحليل والاستقراء، ورؤية تتشرف بها مستقبلنا وإن كنا نعود إلى الماضي الذي لا نستطيع الانفكاك عنه.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2011 (1)