research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Work of Emirati Woman and Its Impact on Family Stability A comparative study between two samples of working and non-working women
عمل المرأة الاماراتية وأثره في الاستقرار الأسري دراسة مقارنة بين عينتين من النساء العاملات وغير العاملات

Authors: محمد عبدالكريم الحوراني --- Chaza Sadek khaled Albouni شذا صادق خالد البني
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2019 Volume: 1 Issue: 130 extention Pages: 635-666
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The study sought to identify the relationship between the working women and its effects on family stability. The research attempted to study the stable elements of the family through books, references and studies that deal with family issues. The study focuses on the wife's relationship with her husband, her relationship with her children, her satisfaction with her family and social status, her ability to achieve her goals and self-affirmation in her community and linking these axes to independent variables such as the wife's age, the number of her children, and the duration of the marriage. The study compared two equal samples of working and non-working women, to compare the results of statistical analysis and whether the work had a negative or positive impact on family stability. The research also enlightened the results of the study of social action theory and the role. The study used the survey method to know the characteristics of the sample using the data collection tool questionnaire, and then analyze the results and disseminate them to the study community. The results of the study showed that women's work does not negatively affect their relationship with their husbands or children. Most of the measurement indicators were positive, showing that women's work increases their awareness of the requirements of their home and the needs of their families. The results showed that Emirati women have achieved many successes under the wise leadership of the rulers of the United Arab Emirates, The results indicated a rise in the level of education of Emirati women, their keenness to participate in community work, their efforts to raise their scientific and cultural level, and to carry out their duties towards their family and society, thus gaining greater visibility and leadership in various fields.

سعت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين خروج المرأة للعمل وما له من آثار في الاستقرار الأسري، إذ حاولت الدراسة بعد الاطلاع على مقومات الأسرة المستقرة من خلال الكتب والمراجع والدراسات التي تعالج وتهتم بالقضايا الأسرية، قياس عدة محاور لها علاقة مباشرة باستقرار الأسرة، تدور حول علاقة الزوجة بزوجها، وعلاقتها بأبنائها ومدى رضاها عن مكانتها الأسرية والاجتماعية، وعن مدى قدرتها على تحقيق أهدافها و واثبات ذاتها في مجتمعها، وربط هذه المحاور بالمتغيرات المستقلة، كعمر الزوجة وعدد أولادها ومستواها التعليمي، ومستوى الدخل، والمدة الزمنية للزواج. وقد قامت الدراسة بالمقارنة بين عينتين متساويتين من النساء العاملات وغير العاملات، وذلك لمقارنة نتائج التحليل الاحصائي ومعرفة إن كان العمل له تأثير سلبي أو إيجابي في استقرار الأسرة, كما قامت الدراسة بتفسير نتائج الدراسة في ضوء نظريتي الفعل الاجتماعي , واستعانت بالمنهج المسحي لمعرفة خصائص العينة مستخدمةً أداة جمع البيانات الاستبيان، ثم تحليل النتائج وتعميمها على مجتمع الدراسة. وقد أظهرت نتائج الدراسة، أن عمل المرأة وخروجها من بيتها لا يؤثر سلباً في علاقتها بزوجها أو أبنائها، إذ إن معظم مؤشرات القياس كانت نتائجها إيجابية، مما يظهر أن عمل المرأة يزيد من وعيها بمتطلبات بيتها واحتياجات أسرتها، فهي تعمل ما بوسعها لتوفق بين دورها كزوجة وأم ومربية، كما أظهرت النتائج أن المرأة الاماراتية قد حققت الكثير من النجاحات في ظل القيادة الحكيمة لحكام دولة الامارات حفظهم الله، إذ أشارت النتائج إلى ارتفاع في مستوى تعليم المرأة الاماراتية، وحرصها على المشاركة في الاعمال المجتمعية وسعيها لرفع مستواها العلمي والثقافي، وعلى القيام بواجباتها تجاه أسرتها ومجتمعها مما أكسبها مزيداً من التألق والريادة في شتى المجالات.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2019 (1)