research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
التشخيص: المصطلح والتأصيل قراءة في كتب البلاغة العربية إلى القرن الخامس

Authors: خميس احمد حمادي ألشمري --- مكي محيي عيدان ألكلابي
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2011 Volume: 9 Issue: 3 Pages: 103-112
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

This paper studies a main problem about the origin of figuration in speech ,some thinks that the term (figuration ) introduced by modern western civilization meanwhile others thinks the Arab civilization knows this literary behavior . this study aims to solve this problem with four ancient Arab critics ,each of them represented different ideology . This study includes introduction , we expressed the term of figuration in linguistics and etymology , then we mentioned the most famous resources of fugaration in Arab literature and Koran , then we mentioned many scholars specially the four critics Jahudh ,Godamah,Ibn Tabtaba and Abd Algaher A ljarjany . The study concluded that Arabs know this literary style and its effect on indication, psychology therefore their poem full of it .Koran used this style in the best way ,therefore the altitude which say it is introduced by western civilization became far away from the realty

تنطلق هذه الدراسة من اشكالية رئيسية في اصل ظاهرة التشخيص في الكلام اذ يرى بعضهم ان مصطلح ( التشخيص ) مصطلح مستحدث من تبع الثقافة الغربية الحديثة في حين يرى غيرهم ان الثقافة العربية قد عرفت هذا السلوك الادبي فقصدت هذه الدراسة الى حل هذه الاشكالية بمتابعة وجودها عند اربعة من النقاد العرب القدامى الذي مثل كل واحد منهم توجيها ً ورؤية فكرية .
اشتملت هذه الدراسة على تمهيد وضحنا فيه مفهوم التشخيص في اللغة والاصطلاح ثم تعرضنا لأشهر موارد التشخيص في الادب العربي والقرآن الكريم وعرضنا بعد ذلك لمواقف عدد من الدارسين في هذه الظاهرة لا سيما النقاد الاربعة موضع الدراسة وهم الجاحظ وقدامة بن جعفر وابن طباطبا وعبد القاهر الجرجاني .
لقد انتهت الدراسة الى ان العرب عرفوا هذا السلوك الادبي وعرفوا اثره في الدلالة والتصوير والبعد النفسي لذلك زخر به شعرهم وجاء القرآن الكريم موظف هذا السلوك افضل توظيف مما يبعد الرآي القائل بانه من نتاج الثقافة الغربية الحديثة .

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2011 (1)