نتائج البحث : يوجد 1

قائمة 1 - 1 من 1
فرز

مقالة
تناص اسس التكوين لفنون الحداثة في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية

المؤلفون: مها انور عبد الرحمن --- د. ماجد نافع الكناني
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: DIRASAT TARBAWIYA مجلة دراسات تربوية ISSN: 20794673 السنة: 2018 المجلد: 11 الاصدار: 43 الصفحات: 131-152
الجامعة: The Ministry of Education وزارة التربية - وزارة التربية

Loading...
Loading...
الخلاصة

The intertextuality old phenomenon in history literary, artistic, reproduced consistently across texts overlap directly or indirectly mechanism as an unconscious structure sometimes, and other intentional sometimes, but Angkd talk Ttttt often done through the updated studies starting from (Bakhtin) to (Christefa ), and others, as employed in the literary structure of the text, but this Aaghei visual Altnasat, and so overflowing with visions and texts, whether literary or visual plastic arts in the new text to form a mosaic of a text-based construction Mozayike. After using the visible text Almtnas from other texts in this research new Raahh with little other research has created large areas of vulnerability and impact and tangles, including Tnas foundations configuration arts modernity in the products of students of the Department of Art Education, so the current search for the detection and analysis of Ashkaah Tnas depends the foundations of the configuration of the arts of modernity in fees unfinished by the fourth grade students in their projects Fine / the Department of technical Education. It is through structural researcher which relied on the four seasons, which included the first chapter on the definition of research that contains the research problem, and the importance and need for, and the objectives of the research and its borders, which focused on fees unfinished by the fourth student, and then determine the second chapter contains the theoretical framework and previous studies representative Bembgesan you know the concept of intertextuality and its terms of reference, and the second highlighted on the basis of training in the arts of modernity and characteristics to a statement Altnasi achieved with the research sample, as this has a Twahj Alabtbb Eetmnzer in the achievements of students set out in Art Education Department projects. The third chapter procedural included research methodology, and society which reached number is (83) Plate and sample, which amounted to the (10) plates were analyzed according to the search tool, form (analysis of Technical Works), which included a number of paragraphs have been extracted from the framework indicators theoretical. Chapter IV was contained important findings, conclusions and recommendations reached by the search after sample analysis, which showed Tnas foundations configuration arts modernity in Fine projects for students in the Department of Art Education for the style of abstract, especially the emergence of Tnas in the foundations of the configuration as in the sample models (1 - 2-5 - 7-8 - 10) and the emergence of Tnas in the foundations of the configuration of the expressionist style, as in the sample models (4 - 6 - 9). One of the main conclusions, the emergence of direction, especially in the visual aspect, which depends on building the foundations for the arts modernity configuration system intertextuality. The emergence of intertextuality in the direction of the products of art education students, especially with regard to the form and style of modern art.

يعد التناص ظاهرة قديمة شهدها التاريخ الادبي والفني ، يعاد انتاجها على الدوام عبر آلية تداخل النصوص بشكل مباشر أو غير مباشر، بوصفة بنية لاشعورية احياناً، وقصدية احياناً اخرى. ويعد استخدام النص المرئي المتناص من نصوص اخرى في هذا البحث رؤيةة جديدة مع القليل من بحوث اخرى اوجدت مساحات واسعة للتاثر و التأثير و التشابك، ومنها تناص اسس التكوين لفنون الحداثة في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية، لذا يعتمد البحث الحالي عن الكشف و التحليل لاشكالية تناص اسس التكوين لفنون الحداثة في الرسوم المنجزه من قبل طلبة الصف الرابع في مشاريعهم التشكيلية / لقسم التربية الفنية . فمن خلال هيكلية اعتمدت الباحثان فيها على اربعة فصول، اشتمل الفصل الاول على مشكلة البحث ، واهميتة والحاجة اليه ، وهدف البحث وحدوده التي ركزت على الرسوم المنجزه من قبل طلبة الرابع، الفصل الثاني على الاطار النظري والدراسات السابقة تضمن مبحثين الاول لمفهوم التناص ومرجعياته، والثاني اسس التكوين في فنون الحداثة وسماتها لبيان تحقيقها التناصي مع عينة البحث.أما الفصل الثالث فقد كان تحليلا اجرائياً اشتمل على منهج البحث ، ومجتمعه الذي بلغ عدده (83) لوحه اما عينة البحث فقد بلغت عددها (4) لوحات فنية وتم تحليلها على وفق اداة البحث، استمارة (تحليل للاعمال الفنية) التي شملت على عدد من الفقرات تم استخراجها من مؤشرات الاطار النظري وتم استحصال الصدق والثبات للاداة. وقد احتوى الفصل الرابع على النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات التي توصل اليها البحث في اظهار تناص اسس التكوين لفنون الحداثة في مشاريع التشكيلية لطلبة قسم التربية الفنية للاسلوب التجريدي وخاصة ظهور تناص في اسس التكوين كما في نماذج العينة (1 - 2) وظهور تناص في اسس التكوين للاسلوب التعبيري كما في نماذج العينة ( 3، 4). ومن اهم الاستنتاجات، ظهور اتجاه التناص خاصة في الجانب المرئي الذي يعتمد على نظام بناء اسس التكوين لفنون الحداثة. ظهور اتجاه التناص في نتاجات طلبة التربية الفنية ، بالاخص فيما يتعلق بالشكل والاسلوب للرسوم الحداثوية.

الكلمات المفتاحية

قائمة 1 - 1 من 1
فرز
تضييق نطاق البحث

نوع المصادر

مقالة (1)


اللغة

Arabic (1)


السنة
من الى Submit

2018 (1)