research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
استخدام المدخل ألابتكاري في تحليل وحل مشكلات أسلوب الإحالةفي مناقصات المشاريع الإنشائية

Authors: فائق محمد سرحان --- هادي صالح مجول
Journal: Iraqi Journal of Civil Engineering المجلة العراقية للهندسة المدنية ISSN: 19927428 Year: 2007 Issue: 9 Pages: 66-89
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The construction projects are designed and implemented according to theneeds of the employer and according to reasonable program and cost, and ifthe employer is not the performer in this case he needs an experienceconstructor and adequate capacity to assume responsibilities for all phases ofthe project implementation .the challenges facing the construction industry inIraq, especially in the current circumstances necessitate the workers seriousthought in order to advance progress in construction area for the better. Theresearch idea has crystallized on the subject (choosing the most appropriatetender) with a study of application case for construction projects in Iraq due tothe emergence of tenders referral to bids least price or referral to certaincompanies without competition and consequently the emergence of seriousproblems including humanitarian problems and economic and otherwise. Sincecorruption in the contracts implementation and conclusion is a major disasteron the industrialized and developing countries a like , especially when bribemoney is large and when man prefers money to values, the result will be poorconstruction quality, weak management and this what can be seen inconstruction sector in Iraq, the time being.

الخلاصة
تحتل إدارة العقود أهمية كبيرة في جميع مجالات الحياة لأنها تعد الأداة الكفؤة في تحديد الأفضل للتنفيذ. وفي قطاع التشييد تبرز هذه الأهمية لان العامل البشري يطغى على باقي العوامل المؤثرة في العملية التنفيذية لكون عملية اتخاذ القرار في علم الإدارة ترتكز على مبدأ اختيار انسب البدائل المتاحة أمام متخذ القرار لانجاز الأهداف المرجوة.
وقد تبلورت فكرة البحث في موضوع (اختيار العطاء الأنسب) مع دراسة حالة تطبيقية لمشاريع التشييد في العراق وذلك لظهور حالة إحالة المناقصات إلى العطاءات الأقل سعرا أو الإحالة إلى شركات معينة دون إجراء المنافسة وبالتالي ظهور مشاكل جمة منها المشكلات الإنسانية والاقتصادية وغيرها.
يهدف هذا البحث إلى استعراض الأساليب المتبعة في إحالة المقاولات في قطاع التشييد من خلال أجراء دراسة نظرية ودراسة ميدانية لتحديد واقع الحال و محاولة تقييم هذا الواقع وبيان المشاكل التي يعاني منها القطاع.
إضافة إلى استخدام أسلوب المدخل ألابتكاري في تحليل وحل مشكلة أسلوب الإحالة من خلال وضع المعايير التي تعيد الانضباط والتوازن إلى سوق المناقصات.
تضمنت الدراسة الميدانية مقابلات استطلاعية لمعرفة الأساليب المتبعة في إحالة المقاولات الإنشائية وشملت المقابلات عينات من المقاولين والجهات المستفيدة. كذلك تضمن المسح الميداني استخدام مدخل الابتكار في عملية تحليل المشكلات الناجمة من الإحالة إلى العطاءات الأقل سعرا، إذ أن الابتكار يعتبر قيمة رئيسة وضرورية وله من الأهمية القصوى في زيادة احتمالات الوصول إلى البديل الأكثر فعالية، ويوجد أسلوبين في هذا السياق يقودان إلى زيادة كمية الأفكار وهما أسلوب "تعصيف الذهن وكذلك أسلوب المجموعة الاسمية . تم استخدام أسلوب تعصيف الذهن في هذا البحث، لما يمتاز به من السهولة واليسر والفهم لجميع الاطراف المشاركة في عملية الابتكار.

Keywords


Article
PREDICATING THE DURATIONS OF IRREGATION CHANNELS PROJECTS IN IRAQ BY USING ANN MODELLING
تخمين مدد انجاز مشاريع قنوات الري في العراق باستخدام نموذج الشبكة العصبية الذكية

Author: Hadi Salih Mijwel Aljumaily هادي صالح مجول
Journal: DIYALA JOURNAL OF ENGINEERING SCIENCES مجلة ديالى للعلوم الهندسية ISSN: 19998716/26166909 Year: 2016 Volume: 9 Issue: 4 Pages: 62-70
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The average accurate prediction of the duration of an irrigation channel project represents a critical factor for the feasibility study of this project. This research aims to develop an artificial neural network model for predicting the duration of irrigation channel projects at early stage, where no detailed information is available. Statistics Package Social Sciences (SPSS) program was used as a suitable environment for developing the proposed model. The required field data was collected from 50 Irrigation Channel project in Iraq. Validity of ANN model clearly showed that it has a excellent prediction capability with an average accuracy of 93.5%.

ان إدارة المشروع الناجحة والكفؤة هي التي تحقق او تنجز المشروع باقل كلفة وبالمواصفات المطلوبة وفي الموعد المحدد. وهناك طرق مختلفة تستخدم حاليا لتقدير مدة المشروع. بعض من هذه الطرق او الاساليب او التقنيات تعاني من عقبة كبيرة بسبب عدم الدقة، والتاخير وعدم اليقين. ولذلك، فإن عملية تنفيذ مشاريع قنوات الري في العراق تحتاج لتقنيات تقدير مدة الانجاز التي لديها المزيد من المزايا مثلا ان تكون سريعة ودقيقة وبسيطة ومرنة للاستفادة منها بشكل كبير. لذلك التنبؤ الدقيق لمدة مشروع قناة الري يمثل عاملا مهما وحاسما لدراسة جدوى هذا المشروع. يهدف هذا البحث إلى تطوير نموذج الشبكة العصبية الذكية للتنبؤ بمدد مشاريع قنوات الري في مرحلة مبكرة، حيث لا تتوفر معلومات مفصلة ودقيقة في هذه المرحلة وقد تم استخدام حزمة معلومات لمشاريع مشابه سابقه والبرنامج الإحصائي (SPSS) لتطوير النموذج المقترح. تم جمع البيانات الميدانية المطلوبة من 50 مشروع قناة ري منفذة سابقا في العراق. ان دقة تنبؤ نموذج ANN المقترح كانت بدرجة ممتازة بمتوسط دقة 93.5٪. لذلك فإن النموذج النهائي يمكن استخدامها في مشروع جديد مشابه مع عدم وجود تغييرات في هيكل نموذج ANN المقترح وان كانت هنالك تغييرات فسوف تكون قليلة وطفيفة.


Article
EVALUATION OF DESIGN MANAGEMENT FOR CONSULTING BUREAU BY USING IPV TECHNIQUE
تقييم إدارة التصميم في المكاتب الاستشارية باستخدام تقنية الناتج الداخلي للمتجهات (IPV)

Authors: حافظ إبراهيم ناجي --- هادي صالح مجول
Journal: Journal of Engineering and Sustainable Development مجلة الهندسة والتنمية المستدامة ISSN: 25200917 Year: 2015 Volume: 19 Issue: 6 Pages: 19-39
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Most consulting firms in third world countries tracking systems and methods are not commensuratewith the ambition and the goals set before them, and it is necessary to operate these offices to provide input fromadministrative staff, skills and systems and methods of modern technology. This research aims to evaluate thecurrent system adopted for the management of design in Diyala province, using a technique IPV to determine thekinks in it, is by identifying the criteria used to select the office optimization, and also to identify a list of officesoperating in Diyala province in order to choose the best of them in terms of quality of design of constructionprojects. For the purpose of accomplish this objective, it has been collecting its own data from the literature thatdealt with substantive domestic product of vectors (IPV) and management of structural design, and finallypersonal interviews of qualified designers and implementers in construction companies. Showed the results ofdata analysis for the sample that the standard use of computer technology and design review and development isthe most important criteria for bilateral comparisons between bureau, the Engineering Consulting bureau at the University of Diyala has received the largest share of the relative importance compared with other offices, andeventually reached to a set of conclusions and recommendations including the need for efficient managementstyles necessary to assess the consulting offices in various fields, especially in the field of quality designs inconstruction projects, including technical IPV.

ان معظم المكاتب االستشارية في بلدان العالم الثالث تتبع نظما واساليب لاتتناسب مع الطموح والاهداف التي وضعت امامها وبات من الضروري ان تعمل هذه المكاتب على توفير المستلزمات الادارية من كوادر ومهارات ومن انظمه واساليب تقنية حديثه يهدف هذا البحث الى تقييم النظام الحالي المعتمد لادارة التصميم في محافظه ديالى باستخدام تقنية IPV لتحديد مكامن الخلل فيه ويتم ذلك بتحديد المعايير المستخدمه لتحديد المكتب الافضل وكذلك تحديد قائمة بالمكاتب العاملة في محافظه ديالى لكي نختار الامثل منها من ناحية جودة تصاميم المشاريع الانشائية ولغرض انجاز هذا الهدف فقد تم جمع البيانات الخاصة به من الادبيات التى تناولت موضوعي الناتج الداخلي للمتجهات IPV وادارة التصاميم الانشائي واخيرا من المقابلات الشخصية من ذوي الاختصاص من المصممين والمنفذين في شركات الانشاء اظهرت نتائج تحليل البيانات لافراد العينه ان معياري استخدام تقنيات الجاسوب ومراجعة تصميم والتطوير هي اكثر المعايير اهمية لاجراء المقارنات الثنائية بين المكاتب الاستشارية وان المكتب الاستشاري الهندسي في جامعه ديالى قد حصل على الكم الاكبر من الاهمية النسبية بالمقارنة مع المكاتب الاخرى وفي النهايةتم التوصل الى مجموعه من الاستنتاجات والتوصيات من بينها الحاجة الى الاساليب الادارية الكفوءة الازمه لتقييم المكاتب الاستشارية في مختلف المجالات وخاصة في مجال جودة التصاميم في المشاريع الانشائية ومنها تقنية IPV.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

2015 (1)

2007 (1)