research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
تأثير التضخم الركودي على النمو الاقتصادي في الدول النامية للمدة 1984 – 2002

Authors: د. فــــواز جـــارالله --- هيثم أكرم سعيد
Journal: Buhuth Mustaqbaliya Scientific Periodical Journal مجلة بحوث مستقبلية ISSN: 90110681 Year: 2009 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 75-104/عدد 25-26
Publisher: Al-Hadba University College كلية الحدباء الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe theoretical frame of the present study has Presented a detailed presentation for the nature of the dispute existed among the intellectual trends that reject Keynes thoughts and opinions and Philips and his supporters' theory represented by the schools of stagflation in the capitalist economics and the reflections of the opinions of each school on the economics and the developing countries. In addition, the study attempts to explain the inflation line in the developing countries and the relation between this variable and the economic growth, and to present a brief view about the unemployment situation in those countries as well, The importance of the present research comes out from the verification of its hypothesis which says that the stagflation has an influence not only on capitalist economics but also on the developing economics. The research hypothesizes that both the internal and external factors have their influential role in showing the stagflation phenomenon for the countries under investigation and its reflection on the economic growth in those countries. The study has shown that the stagflation in its outset has positively influenced some of the sample countries. Nevertheless, that influence has been in decreased rates. That has been obvious in Argentina, Brazil, Costa Rica, Uruguay, as well as Chile after dropping the variable of time. The study has also concluded that the stagflation in its outset has a not shown its effect on Venezuela and Ecuador because these countries are distinguished among the sample countries in that they have benefited from the oil incomes to cut down the effect the stagflation on the economic growth.

الملخصقدم الإطار النظري عرضا تفصيلياً لطبيعة الجدل القائم بين التيارات الفكرية المناهضة لآراء وأفكار كينز ونظرية فيليبس وأنصارهما والمتمثلة بمدارس التضخم الركودي في الاقتصاديات الرأسمالية وانعكاسات أراء كل مدرسة على اقتصاديات الدول النامية فضلا عن سعى الدراسة إلى توضيح مسار التضخم في البلدان النامية ومدى العلاقة بين هذا المتغير والنمو الاقتصادي. ولقد انبثقت أهمية دراستنا من خلال إثبات فرضيتنا القائلة إن التضخم الركودي له التأثير ليس فقط في الاقتصاديات الرأسمالية بل يتعداه إلى الاقتصاديات النامية. يفترض البحث أن العوامل الداخلية والخارجية كان لها الدور المؤثر في إبراز ظاهرة التضخم الركودي لبلدان العينة موضوع الدراسة وانعكاسها على النمو الاقتصادي في هذه البلدان.لقد أظهر البحث أن التضخم الركودي في بداياته كان له التأثير الايجابي في بعض دول العينة لكن هذا التأثير كان بمعدلات متناقصة. إذ ظهر ذلك جليا في الأرجنتين والبرازيل وكوستاريكا فضلاً عن شيلي بعد أن تم إسقاط متغير الزمن فيها. كما استنتج البحث كذلك أن التضخم الركودي في بداياته لم تظهر تأثيراته في فنزويلا والإكوادور، لان هذه الدول تتميز في باقي دول العينة بأنها دول استفادت من عوائدها النفطية في تخفيض أثر التضخم الركودي على النمو الاقتصادي.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2009 (1)