research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
مفارقة العنوان في قصص زكريا تامر

Author: . أرشد يوسف عباس
Journal: Journal of Kirkuk University Humanity Studies مجلة جامعة كركوك للدراسات الانسانية ISSN: 19921179 Year: 2011 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 65-74
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractParadox is a linguistic term . It opens the way for the writer to get into the literary text world . It has many furniture that differ from text to another . It has been viewed as an active key in the literary text .Where it would be difficult to realize the nature of the literary text without understanding Paradox . The title includes debarring the nature of text through which Paradox adds a feature with the linguistic text to raise smile and irony .

الملخصتعد المفارقة تعبيراً لغوياً ، تسمح للكاتب بالدخول إلى عالم النص الأدبي ، وتؤدي مجموعة كبيرة من الوظائف التي تختلف مستوياتها من نص إلى آخر . ممّا جعلها آلة فعالة ومفتاحاً جوهرياً من مفاتيح النص ، إذ لا يمكن إدراك طبيعة النص الأدبي ودلالاتها من دون فهم مصطلح المفارقة واستيعاب ردودها .ويتضمن العنوان في صياغاته المتعددة إعلاناً عن طبيعة النص ، وتأتي المفارقة لتضفي عليه صبغة تتضافر مع السياق اللغوي لتثير الابتسامة والسخرية .


Article
التوظيف الفني للمرجعيات في قصص وليد إخلاصي

Author: د.أرشد يوسف عباس
Journal: Journal of Kirkuk University Humanity Studies مجلة جامعة كركوك للدراسات الانسانية ISSN: 19921179 Year: 2012 Volume: 7 Issue: 1 Pages: 95-113
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This paper tackles the importance of heritage with its different topics in the modern story considering it as the main source that helps in providing the narrative speech with enriching information . I started my paper with a theoretical preface at which I propose the authority (religious authority ) from the linguistic side , then the idiomatic one and I showed the difference between reference and authority in the light of definitions. It is possible that the authority may occupy the literary work . So the presence of the religious side is of importance as compared with other embedded ones , because it is considered a sticked heritage with the Arab narrator . Tales came to play an important role in enriching the contemporary text , since past is part of present . The historical meaning also played a great role in enriching speech text with information that carry great purports . The mythical content may agree with fact or not , but we can say that it takes part in forming the narrator artistic meaning in the narrative text.

الملخص يسعى هذا البحث إلى إبراز أهمية المادة التراثية بمواضيعها المختلفة في القصة الحديثة , باعتبارها رافداً أساسياً يسهم في إمداد الخطاب السردي بمعلومات مثرية .وقد بدأت بحثي بمهاد نظري عرفت فيه كلمة المرجعية من الناحية اللغوية . ومن ثم تناولته من الناحية الإصطلاحية . وبينت الفرق بين المرجع والمرجعية من خلال التعاريف .ولما كانت المرجعية يمكن أن تشغل العمل الأدبي . فإن لحضور الجانب الديني نسبة لا بأس بها مقارنة مع المضامين الأخرى . أنه تراث ملازم للقاص العربي . وجاءت الحكايات لتلعب دوراً مهماً في إغناء النص المعاصر لكون الماضي جزءاً من الحاضر .وأسهم المضمون التاريخي بشكل كبير في إثراء النص الخطابي بمعلومات تحمل في طياتها دلالات كبيرة .وإن كان المضمون الأسطوري قد يتفق مع الواقع أو لا يتفق فإنه أسهم في تشكيل المضمون الفني السردي في النص الروائي .


Article
المتلقي وفلسفة المكان رواية (شواطئ الدم شواطئ الملح) أنموذجاً

Author: أ.م.د. أرشد يوسف عباس
Journal: Journal of Kirkuk University Humanity Studies مجلة جامعة كركوك للدراسات الانسانية ISSN: 19921179 Year: 2013 Volume: 8 Issue: 3 Pages: 42-66
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The place leaves a big effect on human being, and the man’s feelings become deeply attracted to the place the more it lasted long. Feelings increase when we look towards an old place that is rich in happenings full of sadness and happiness. Because of this reason the obsession of the place becomes an isolated space in the memory. That represents an important center we speak about from time to time. In the light of this vision, vision built a new language characterized by a shorthand language full of poetic features having a philosophical vision that was made by imagination. Then real place retreats in front of new place, which is formed in the writer’s imagination through the openness of the memory towards past. Naturally, the writer’s activity of imagination becomes full of life, and in return the receiver’s activity of imagination becomes full life too. And language becomes the means of communication between them. Due to the construction of the language in the literature text becomes a construction characterized by a poetic speech which has a beautiful spatial feature. And on the basis of our trying to study the poetry of the place in the narrative texts. Especially in the novel of (beaches of blood beaches of salt), and we tried to explain how does the place construct a subject of imagination to the narrator.

الملخص يترك المكان أثراً كبيراً في نفسية الانسان ويتعلق إحساسه به كلما طال به الأزمان, وتزداد ذرة إحساسه عندما تتوجه الرؤية صوب المكان القديم, الذي يحفل بأحداث كثيرة مليئة بالأفراح والأحزان. وعلى هذا السبب يكون هاجس المكان حيزاً منزوياً في أطراف الذاكرة, التي تمثل مركزاً مهماً يتحدث بها بين حين وآخر. وفي ضوء هذه الرؤية تنشئ الرؤية لغة جديدة تتسم بلغة إختزالية إذ يتراجع المكان الحقيقي أمام المكان الجديد, الذي يتشكل في مخيلة الكاتب عبر انفتاح الذاكرة نحو الماضي. ومن الطبيعي أن تنشط فعالية الخيال والتخييل عند الكاتب وفي المقابل تنشط فعالية التخييل عند المتلقي, وتكون اللغة وسيلة التواصل بينهما. وعلى هذا الأساس سعينا إلى دراسة شعرية المكان في نصوص سردية. وبالتحديد رواية ( شواطئ الدم شواطئ الملح) للإبراهيم حسن ناصر وحاولنا أن نبين كيف شكل المكان موضوعاً للتخييل والخيال بالنسبة للراوي.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2013 (1)

2012 (1)

2011 (1)