نتائج البحث : يوجد 1

قائمة 1 - 1 من 1
فرز

مقالة
Qoran in Islamic jurisprudence Toeselip study the provisions of the Koran in Islamic jurisprudence
القرآن الكريم في الفقه الاسلامي دراسة تأصيلية لأحكام القرآن الكريم في الفقه الاسلامي

المؤلف: Dargham Kream Kazem al-Moussawi ضرغام كريم كاظم الموسوي
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: CONTEMPORARY ISLAMIC STUDIENS MAGAZINE دراسات اسلامية معاصرة ISSN: 20793286 السنة: 2014 الاصدار: 11 الصفحات: 81-127
الجامعة: Kerbala University جامعة كربلاء - جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
الخلاصة

Praise be to God, who sent down the Qur'an, a bigwig forgiveness, which is still generosity Mannan, prayer and peace be upon the best of mankind, Muhammad Mustafa, and the guardian Ali Murtada, and the house lights the darkness. After I read through some of the books of fiqh, and found there jurisprudential rulings pertaining to the Koran, I thought of what evidence these provisions, and whether there is a legitimate texts cover all of this large amount of Koran issues? Will can be collected in a separate book? Especially after he took the science specialize, as the issues related to the Holy Quran and in books for many Hadith can be folders, came to this project, which could we consider the foundation stone in a statement the provisions of the Koran in Islamic jurisprudence, The research of the urgent need to define a generation, and the general public on how to deal with the Koran, as there are of acting with the Koran is aware, as we see when booksellers, for example, it says the bookseller: how much is this the Koran, or that the Koran is placed and forsake not read it, or did not know that touching His signs is cleansed of foreclosed, and other provisions that go into all walks of life, the one who reads this research will find that the right to require us to the Koran like this work, which is how the constitution of this nation and its manual to God. And require research methodology to be six Investigation, since taking the first section in a statement some of the demands on which depends the search, such as the meaning of jurisprudence statement, the Koran and Almqbesod jurisprudence Quran Is meaning of idiomatic or linguistic meaning, and in the second section displays search the provisions relating to the Koran in the door of the sanctity of the Koran and the belief and say the Qur'an, and the third section was an arena to display the most important issues in the door Alabadt of purity, prayer, etc., while the fourth section came in especially as related to the Holy Koran of contracts, and transactions of sale, and leasing, stop, and inheritance, and other , the fifth topic, which we desperately need for a statement of what occurred in the arena of innovations related to the Holy Quran, it is difficult to take the common man what had happened from the revolution in information technology, and in the sixth topic displays search for the most important literature that every Muslim should be mastered by. The seal of the most important research findings. After this I would like to say that what is collected is little issues, otherwise the books of fiqh charged fatwas Hadith concerning the Qur'an.

الحمد لله الذي انزل القرآن, ذي المغفرة عظيم الشان, الذي ما زال بكرمه منان, والصلاة والسلام على خير الورى, محمد المصطفى, وعلى وصيه علي المرتضى, وآل البيت مصابيح الدجى . وبعد من خلال مطالعتي لبعض كتب الفقه, وجدت هناك احكاما فقهية تخص القرآن الكريم, ففكرت في ما هي أدلة هذه الاحكام, وهل توجد نصوص شرعية تغطي كل هذا الكم الكبير من مسائل القرآن ؟ وهل بالامكان جمعها في كتاب مستقل ؟ وخاصة بعد ان أخذت العلوم تتخصص, إذ ان المسائل المتعلقة بالقرآن الكريم والموجودة في كتب الفقه كثيرة يمكن أن تكون مجلدات, فجاء هذا المشروع الذي يمكن ان نعده الحجر الاساس في بيان أحكام القرآن الكريم في الفقه الاسلامي, وجاء هذا البحث من الحاجة الماسة لتعريف الجيل, وعامة الناس بكيفية التعامل مع القرآن الكريم, إذ ان هناك من يتصرف مع القرآن عن غير علم, كما نشاهده عند باعة الكتب مثلا, فانه يقول لبائع الكتب: كم ثمن هذا المصحف, أو أن المصحف يوضع ويهجر ولا يقرأ به, أو لا يعلم ان مس آياته لغير المتطهر ممنوع, وغيرها من الاحكام التي تدخل في جميع مرافق الحياة, فالذي يقرأ هذا البحث سيجد انه بحق يحتاج منا القرآن مثل هذا العمل, كيف وهو دستور هذه الامة ودليلها الى الله . واقتضت منهجية البحث ان يكون بستة مباحث, اذ تناول المبحث الاول في بيان بعض المطالب التي يتوقف عليها البحث من قبيل بيان معنى الفقة, القرآن وما المقبصود بفقه القرآن هل هو المعنى الاصطلاحي أو المعنى اللغوي, وفي المبحث الثاني تعرض البحث الى الاحكام التي تتعلق بالقرآن في باب حرمة القرآن والاعتقاد والقول بالقرآن الكريم, أما المبحث الثالث فقد كان ميدانا لعرض أهم المسائل في باب العبادت من طهارة, وصلاة وغيرها, أما المبحث الرابع فجاء في خصوص ما تتعلق بالقرآن الكريم من عقود, ومعاملات من بيع, واجارة, ووقف, وميراث, وغيرها, أما المبحث الخامس وهو ما نحن بامس الحاجة لبيانه لما طرأ على الساحة من مستحدثات تتعلق بالقرآن الكريم, إذ يصعب ان يحيط الانسان العادي بما حصل من ثورة في تكنلوجيا المعلومات, وفي المبحث السادس تعرض البحث لاهم الاداب التي ينبغي لكل مسلم أن يلم بها . وختم البحث بأهم النتائج التي توصل اليها. وبعد هذا احب ان أقول ان ما جمعته هو أقل القليل من المسائل, والا فان كتب الفقه مشحونة بفتاوى الفقه المتعلقة بالقرآن الكريم.

الكلمات المفتاحية

قائمة 1 - 1 من 1
فرز
تضييق نطاق البحث

نوع المصادر

مقالة (1)


اللغة

Arabic (1)


السنة
من الى Submit

2014 (1)