research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
شعر مالك بن أسماء بن خارجة - جمع وتحقيق ودراسة -

Author: أ. م. د. عبداللطيف يوسف عيسى
Journal: Journal of Tikrit University for the Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية ISSN: 18176798 Year: 2012 Volume: 19 Issue: 11 Pages: 138-167
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe present research paper is entitled the poetry of Malik bin AsmaaP a collection, investigation, and study. The paper is derived from an MA thesis entitled The poetry of bani Umait governors from 41H to 132H which is collected, studied, and in vest gated by Khalid Maeyoof Aj-Giburi and supervised by Dr.Abdul-lateef Yousif Eisa. The thesis is debated and examined Tikrit University, in 24th-June-2002.His full name is(Malik bin Asmaa bin Kharija bin Husun bin Hutheyfa bin Badir Ai- Fazari. He was considered as one of the fathers' of poets and the noblest of Al-Kufa people.His sister (Hind Asmaa') was married by (Al-Hajjaj bin Yousif Ath-Thaqafi), therefore the latter appointed Malik as the governor of Asbahan region. He was arrested because he was accused of treason, pretended by Al-Hajjaj who forgave him later and reappointed him as a governer of both Asbhan and Khwarizum. Al-Hajjaj arrested Malik once again and stressed on him, so he ran away for Ash-Sham country and he asked to be sheltered by Al-Harith Al-Kilabi. Next, he asked for the sympathy of Al-Khalifa Abdull- Malik bin Marwan. Then he disappeared from al-Hajjaj till his death 100 H. He was been considered us one of the poets of love.

بِسْمْ الله الرَحْمَنْ الرَحِيمْ الملخصهذا البحث مستل من رسالة ماجستير بعنوان (شعر ولاة بني أمية من سنة 41هـ -132هـ، جمع ودراسة وتحقيق)للطالب خالد معيوف محمود الجبوري. بإشراف الدكتور عبداللطيف يوسف عيسى، التي نوقشت في جامعة تكريت في 24/6/2002والشاعر هو مالك بن أسماء بن خارجة بن حصن بن حذيفة بن بدر الفزاري، عُدَّ من فحول الشعراء، ومن أشرف أهل الكوفة. تزوج الحجاج بن يوسف الثقفي أخته هنداً بنت أسماء فولاه أصبهان، ثم حبسه؛في خيانة ادعاها الحجاج، وعفا عنه وأرسله والياً إلى أصبهان وخوارزم. ثم سجنه مرة ثانية وضيق عليه؛ فهرب منه إلى بلاد الشام واستجار بزفر بن الحارث الكلابي، فأجاره،ثم استعطف عبدالملك بن مروان، وما زال مالك بن أسماء يتوارى عن الحجاج بن يوسف حتى مات.توفي مالك بن أسماء بن خارجة نحو سنة100هـ، وقد عُدّ من شعراء الغزل.

Keywords


Article
السَّرد المُراجّعي في الشِّعر العَربي - دراسة تحليلية-

Author: أ.م.د.عبداللطيف يوسف عيسى
Journal: Journal of Kirkuk University Humanity Studies مجلة جامعة كركوك للدراسات الانسانية ISSN: 19921179 Year: 2014 Volume: 9 Issue: 1 Pages: 1-22
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

(Reference Stating in Arabic poetry) Repetition is an Arabic term has its attendances among ancient Arab rhetoricians. It is derived from the word repeat which means going back or repeating. Terminologically, it is the repetition of the same word or phoneme more than once in a text either for the sake of emphasis, or increasing the payment of attention, magnifying or getting excitement of this repetition. This paper deals with one types of repetition called (Reference Stating) in which the poet repeats a word which indicates renewing or renovation expressing the poet's perspectives. It embodies the emotional state which controls the psychological state of the poet while narrating his poem. What the repetition of the verb does. At the beginning of the verses, is rendering a regular musical rhythm giving the poet's emotional experiences. It is never possible to look at repetitions of phonemes randomly and disconnected from the general meaning ; rather is should be closely related to it. This paper has dealt with a limited number of poet in different ancient eras. They used by manipulating (he/she said) and (I said). This research has not tackled lots because the subject may be expanded to expanded to scientific theses in literary criticism. Furthermore, I have exemplified verses containing this type of narration. Theses verses have been analyzed through which the function of repetition and exploration and exploration of phonemic music has been shown.

الملخص التكرار مصطلح عربي كان له حضوره عند البلاغيين العرب القدامى، فهو في اللغة من (الكر)بمعنى الرجوع أو الإعادة، أما اصطلاحاً فهو تكرار كلمة أو لفظة أكثر من مرة في سياق واحدٍ إما للتوكيد أو لزيادة التنبيه أو للتهويل أو للتعظيم أو للتلذذ بذكر المكرر. وقد اقتصر هذا البحث على لون من التكرار سماه البلاغيون بـ(السرد المراجعي)،وفيه يكرر الشاعر مفردة تدل على التجدد والحدوث؛ فهو يُعبر عن رؤى الشاعر ويجسد الحالة الشعورية المسيطرة على نفسية المبدع وقت إبداع قصيدته وما يحدثه تكرار الفعل في بدايات الأبيات من إيقاع موسيقي منظم بحيث يمنح القصيدة جرساً موسيقيا متجددا مسترسلا تستريح له النفس الإنسانية.وهذا التكرار يعكس تجربة الشاعر الانفعالية، فلا يجوز أن ينظر إلى التكرار بتكرار ألفاظ بصورة مبعثرة غير متصلة بالمعنى أو الجو العام للنص الشعري, بل يجب النظر إليه على أنه وثيق الصلة بالمعنى العام.وقد تعامل البحث مع عدد محدود من الشعراء ورد في شعرهم السرد المرجعي بتوظيف (قال وقلت)، ولم أتوسع كثيراً ؛لأنّ الموضوع يحتمل رسالة علمية في النقد. وقد استشهدت بأبيات يرد فيها هذا اللون من السرد ثم حللتها وأبرزت وظيفة التكرار في تجسيد الموسيقى اللفظية.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2014 (1)

2012 (1)