research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Pessimism and Desperation in Abo Alqtahyaa's Poems
التشاؤم واليأس في قصائد أبي العتاهية

Author: أ.م.د.كوران صلاح الدين شكر
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 208 Pages: 75-90
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This research paper deals with the poems of the ascetic poet: Abo Alqtahyaa and his pessimistic and gloomy view towards life, and how he manages to solve the social as well as the political problems in a very simple and clear diction. Throughout his poems, the poet tackles with the falsity and disappearance of life. Being pessimistic, the poet, on one hand, holds a very gloomy view about life, while on the other hand, he is totally hopeless person even about the duities of human beings in the day of resurrection. In addition, he used to escape from punishment and recompense which are clear in his poetical works. He que stioned Man and his existences in this world and how he was hopeless to know this complicated universe.

يتناول البحث قصائد الشاعر الزاهد أبي العتاهية ونظرته المتشائمة الى الحياة واليأس منها وكيفية معالجته للمشاكل الاجتماعية والسياسية في نسق معين بعيد عن التعقيد والغموض وفي أسلوب بسيط قريب المأخذ. ولقد أشرنا الى حديث الشاعر عن الدنيا وزوالها و زيف متاعها وزينتها, فتشاؤم الشاعر من مثيل نوعين فهو متشائم من الحياة وديمومتها للناس أجمعين من جهة و متشائم من عمل الناس في الحياة للآخرة من جهة أخرى لذلك نجده عادة يتهرب من الحساب جزاً كان أو عقابا.

Keywords


Article
The Night in the Poems of Ibn khafaja
اللّيل في قصائد إبن خفاجة

Author: أ.م.د. كوران صلاح الدين شكر
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 210 Pages: 37-60
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The research paper deals with the poems of a famous poet, Ibn-Kafadga, who tackled the themes of life and nature throughout his poetry. He presents nature and its beautiful landscape in a very clear and optimistic way which is far away from ambiguity and complexity. In addition, the poet has used night and its meaning to express his different poetic purposes. In the sense that, the meaning of night in praising or commendatory poems differed from love poetry or flirtation poems . For that reason, we tackle different types of poems to make the image clear for the readers.

يتناول البحث قصائد الشاعر الأندلسي المشهور بأوصافه ونظرته الجميلة إلى الحياة والطبيعة وكيفية معالجته للطبيعة وإشراكه في قصائد الوصف والطبيعة في نسق معين بعيد عن التعقيد والغموض وفي أسلوب بسيط قريب المأخذ. ولقد أشرنا إلى حديث الشاعر عن اللّيل ومعانيه واستخدام الشاعر له في الأغراض الشعرية المختلفة, فاللّيل عند الشاعر بمعانيه يختلف في المديح عن الرثاء ويختلف في الوصف عن الغزل ومن أجل ذلك أوردنا أمثلة مختلفة من قصائد الشاعر حتى تكون الصورة أكثر وضوحا وقربا إلى القارئ.

Keywords


Article
العتاب والشكوى في قصائد علي بن الجهم

Authors: أ.م.د. كوران صلاح الدين شكر --- د. حــــازم برهـــــان مصطفـــى
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2015 Issue: 111 Pages: 105-122
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

يتناول البحث قصائد الشاعر العباسي المشهور بقصائده الفكرية والسياسية ونظرته الجميلة إلى الحياة بعيداً عن التعقيد والغموض وفي أسلوب بسيط قريب المأخذ. وارتأينا أن نتحدث عن العتاب في قصائد علي بن الجهم, فالعتاب من الأغراض الشعرية الرقيقة والدقيقة. فإنه غرض شعري يضع الشاعر في موقف حرج يحتاج إلى براعة وجدارة وحيطة لكي يجعل العتاب متوازناً بين عواطفه وعواطف المعاتب. حيث أن الشاعر قد تعرض إلى مواقف عديدة جعلته عرضة للظلم والغبن وهذا دفعه إلى الشكوى من الدهر والزمن والأيام لاسيما وأن الإحساس بالظلم كان نابعاً من مشاكله مع حاشية المتوكل.

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2015 (1)

2014 (2)