research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
التطور العمراني لمدينة كربلاء1749-1869 (دراسة تاريخية)

Authors: فؤاد طارق العميدي --- احمد باسم حسن طالب
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 24 Pages: 486-500
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with urban planning for the city of Karbala, and how the emergence of the city by a factor of religion, and touched a researcher into the most important civil metropolises in Karbala, and was in the forefront of Mashhad Imam Hussein and Abba Fadl al Abbas (peace be upon them) and then took the urban gradually expanding around the shrine holy is pivotal, were focusing building homes proximity, and homes in Karbala differ from the rest of the houses in the cities of Iraq, the other they are generally described the east building and be of Square centrist exposed and surrounded by court rooms, and is the host at the entrance of the house, was also famous for the city of Karbala in this period in the presence of the public market pools, It is the most prominent of bath salt bath using the bathroom House of Representatives and others. The study Sur city of Karbala and alleys also addressed, Fssor city was Old construction as well as the construction was with bricks sun-dried (milk) and therefore observe the deterioration of the wall and continued on that course to the year 1802 when it was renovated building wall of Karbala, located shops Karbala housing inside the fence while surrounded fence palm groves dense, (and the number of shops Karbala are three: the Zhak and the winner and the Isa) and after the construction of the wall in 1802 the city became composed of several shops of the most prominent: the locality of the door of energy, and the locality of the door Alallop, and the locality of the door of Najaf, and the locality of the door of Khan. The streets of the city of Karbala and alleys suffer from tight slalom because of a lack of services and lack of attention to this aspect. And it characterized the city streets manifestations strands which buildings in an arc based on its sides overlooking the street and the role Absoha strand Za'farani .

تناولت هذه الدراسة التخطيط العمراني لمدينة كربلاء, وكيف نشأة المدينة بفعل العامل الديني, وتطرق الباحث الى اهم الحواضر المدنية في كربلاء, وكانت في مقدمتها مشهدا الامام الحسين وابي الفضل العباس (عليهما السلام) ثم اخذت الحواضر تتوسع تدريجياً حول المرقدين المقدسين بشكل محوري, فتركزت بناء البيوت قربهما, ولا تختلف البيوت في مدينة كربلاء عن باقي البيوت في مدن العراق الاخرى فهي عموماً وصفت بالبناء الشرقي وتكون ذات ساحة وسطية مكشوفة وتحيط بها غرف الدار, ويقع المضيف في مدخل الدار. واشتهرت مدينة كربلاء في هذه المدة بوجود حمامات السوق العامة, ومن ابرزها حمام المالح وحمام القبلة وحمام النواب وغيرها. كما تناولت الدراسة سور مدينة كربلاء وازقتها, فسور المدينة كان قديم البناء فضلاً عن ان بناءه كان بالطابوق المجفف بالشمس( اللبن) ولذلك نلاحظ تهالك السور واستمر على ذلك الحال الى عام 1802 عندما تم تجديد بناء سور كربلاء, وتقع محلات كربلاء السكنية داخل السور فيما تحيط بالسور بساتين النخيل الكثيفة, ( وكان عدد المحلات في كربلاء ثلاثة محلات وهي : ال زحيك وال فائز وال عيسى) وبعد بناء السور عام 1802 اصبحت المدينة مكونة من عدة محلات من ابرزها: محلة باب الطاق, ومحلة باب العلوة, ومحلة باب النجف, ومحلة باب الخان. ما شوارع مدينة كربلاء وازقتها تعاني من ضيق وتعرج بسبب انعدام الخدمات وعدم الاهتمام بهذا الجانب. وتميزت شوارع المدينة بمظاهر الطيقان وهي ابنية على شكل قوس تستند من جانبيها الى الدور المطلة على الشارع ومن ابرزها طاق الزعفراني.


Article
Karbala Society: Its Structures and Social life Aspects in the Reign of Memaleek 1749 - 1831
المجتمع الكربلائي تركيبته ومظاهر حياته الاجتماعية )1831- في عهد المماليك ) 1749

Authors: Prof.Dr. Fouad Tarq Kazem Al-Ameedi، أ. د. فؤاد طارق كاظم العميدي --- MA Researcher. Ahamed Bassim Hassan Taleb الباحث: احمد باسم حسن طالب
Journal: AL-AMEED JOURNAL مجلة العميد ISSN: 22270345 23119152 Year: 2019 Volume: 8 Issue: 1 Pages: 129-176
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

The current article sheds light on Karbala Society: Its Structures andSocial life Aspects in the Reign of Memaleek 1749 - 1831 and dependsupon certain sources ; domestic endowment documents in Karbala، documentarybooks ، History of Baghdad of Salomon Faaq ، Ottomans and thePeople of Saaud of Zakria Qorshun and the People of Saaud in the OthmanArchive . Moreover the study tackles the social structure of the Karbalapeople ، civilized and tribal whether in the countryside or bedouin livingin the desert، the civilized people consists of scientists and their students، city rulers and the laypeople who practise the folklore jibs and there is alittle minority of Iranians and Jewish people .Yet the tribal community consists of the tribes living in the countrysidealong the Al-Husseinya river or the Hinddiya river and the nomadic tribestravelling in the west desert of Karbala . There are certain focus pointson the social life of Karbala ، its people ، Al-Hussein Mourning Meetings، clothes، festivals and the life of woman as there is a similarity betweenthe bedouins ، the countryside and the city since there is a transition fromthe nomadic phase through agriculture to the city on the basis of the civ-ilized development Phases .

ملخص البحثالاجتماعية سلط هذا البحث الضوء على )المجتمع الكربلائي تركيبته ومظاهرهوثائق م(، معتمدا على مصادر عدة اهمها بعض 1831- المماليك 1749 في عهدكتاب عن عدد من الكتب الوثائقية منها فضلاً الاوقاف الاهلية الخاصة بكربلاءالارشيف سليمان فائق تاريخ بغداد وكتاب زكريا قورشون العثمانيون وال سعود فيمن العثماني. وقد تطرق البحث لذكر تركيبة المجتمع الكربلائي، الذي يتركبمن المجتمع الحضري والمجتمع العشائري سواء في الريف او البدو الرحالة الذينعدة عاداتهم الترحال والانتقال في الصحراء، اما المجتمع الحضري فيتكون منوأخيرا فئات وهي: فئة العلماء وطلبتهم وفئة حكام المدينة الذين هم من المماليك،مثل عن الاقليات الاجنبية فضلاً فئة عامة الناس الذين يمارسون الاعمال الشعبية.الريف الايرانيين والهنود. أما المجتمع العشائري فتضمن العشائر التي سكنت فيفي عن العشائر البدوية التي كانت تنتقل فضلاً بجوار نهر الحسينية او نهر الهنديةاهلها الصحراء الغربية من كربلاء. وتناول الحياة الاجتماعية في كربلاء وعاداتتتشابه وسكانها مثل المجالس الحسينية والملابس والاحتفالات وحياة المرأة، وهيالبداوة بين البدو والريف وتتداخل مع اهل المدينة لأن السكان ينتقلون من مرحلةإلى الزراعة ثم المدينة وذلك عب مراحل التطور الحضاري.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2017 (1)