research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
العولمة الاقتصادية والشركة القومية

Author: الدكتور احمد حسين الفتلاوي
Journal: AL GHAREE for Economics and Administration Sciences مجلة الغري للعلوم الاقتصادية والادارية ISSN: 1940794 Year: 2010 Volume: 3 Issue: 16 Pages: 36-44
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

يتناول هذا البحث العولمة الاقتصادية والشركات المتعددة الجنسيات، والتي على الرغم من الآثار الإيجابية لنشاط الشركة في الاستثمار المباشر في البلدان المضيفة، مع ذلك، لا ينفي أن يكون هناك بعض الآثار السلبية أو الضارة إذا جاز التعبير، ويختص بالإجابة عن الأسئلة التالية، ما العولمة الاقتصادية؟ ما هي أدواتها؟ ما هي الشركة القومية؟ وكيف يؤثر ذلك ايجابياً أو سلبياً على النشاط الاستثماري للبلدان المضيفة للاستثمار؟
وقد قسم البحث شكلاً إلى مبحثين تعرض الأول لماهية العولمة الاقتصادية وأدواتها, وكشف الثاني عن الشركة القومية بوجه عام وأثارها على البلدان النامية.

This research deals with economic globalization and the multinational company, which in spite of the positive effects of the activity of the company's direct investment in the host countries have, however, does not deny some negative or adverse effects so to speak, and answer the questions that, what the economic globalization? What tools? What national company? And how it affects negatively on the investment activity of the host countries for investment?
Has been a search to Mbgesin discussed the first of what the economic globalization and its tools, and discussed the second national company in general and their implications for developing countries

Keywords


Article
الحوافـــــــز الماليةللاستثمار الأجنبي

Author: احمد حسين الفتلاوي
Journal: AL-Qadisiya Journal مجلة القادسية للقانون والعلوم السياسية ISSN: 01371097 Year: 2008 Issue: 7 Pages: 113-135
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

ان الفوائد المتعاظمة التي يوفرها الاستثمار الأجنبي للبلد المضيف له أوجبت تشريع قواعد قانونية خاصة منظمة لهذا الشكل من أشكال النشاطات التجارية , مما أدى إلى تجميع عدد من القواعد القانونية التي تتصف بانتمائها إلى أكثر من فرع من فروع القانون في قانون خاص الا وهو قانون الاستثمار , إذ يعتبر الأخير منظم حقيقي للاستثمار ومرآة عاكسة للأسس الاقتصادية له .
ولو اننا سلمنا بالحقائق السابقة يكون لزاماً علينا استقطاب وتشجيع الاستثمار الأجنبي , ذلك الاستقطاب والتشجيع من جانب الدول التي ترمي إلى مسايرة عجلة التطور والتقدم يرتبط ارتباطاً وثيقاً بالحوافز التي توفر للاستثمار الأجنبي ولاسيما الحوافز المالية والضامنة لتحقيق اكبر المكاسب للمستثمر الأجنبي نتيجة لاستثماره في تلك الدول.
لهذا قامت مختلف دول العالم بتحديث وتعديل قوانين الاستثمار فيها بالشكل الذي يعزز من الحوافز الممنوحة للاستثمار الأجنبي بغية جذبة للاستثمار في الإقليم الوطني.
ان العراق الجديد كان بمصاف تلك الدول فقانون الاستثمار العراقي رقم (13) لسنة 2006 هو أحدث التشريعات العربية الناظمة لنشاط الاستثمار وقد حاول المشرع العراقي فيه إيجاد بيئة استثمارية جاذبة للاستثمارات الوطنية والأجنبية في العراق عبر توفير العديد من الحوافز والضمانات للمستثمر في العراق , ولا يخفى على احد ثقل المهمة الملقاة على عاتق هيئة الاستثمار(الوطنية أو في الأقاليم أو في المحافظات غير المنضوية تحت إقليم) التي تكونت بالاستناد إلى هذا القانون في تحقيق التناسب بين إيجاد مناخ استثماري عراقي جديد وبين تدعيم وتعزيز هذا المناخ.
ان هذه الدراسة محاولة متواضعة لتعزيز جهود هيئة الاستثمار بإلقاء الضوء على الحوافز المالية للاستثمار الأجنبي في قانون الاستثمار العراقي وتناولها بالبحث والتحليل بالمقارنة مع قوانين الاستثمار العربية للارتقاء بمستوى المناخ الاستثماري التشريعي في العراق وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين.

Keywords


Article
معوقات اسناد المسؤولية المدنية

Authors: احمد حسين الفتلاوي --- جواد سميسم
Journal: kufa studies center journal مجلة مركز دراسات الكوفة ISSN: 19937016 Year: 2005 Volume: 1 Issue: 4 Pages: 437-486
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

البحث يُعالج معوقات إسناد المسؤولية المدنية وحيث إن هذه المعوقات تتصل بأركان المسؤولية ، كما تتصل بالتعويض ، فإنه يلزم أن تخصص لذلك دراسة المعوقات المتصلة بأركان المسؤولية ، والمعوقات المتصلة بالتعويض ..


Article
The effects of globalization of trade and financial for the companies a multi-national
آثار العولمة التجارية والمالية للشركات متعددة الجنسية

Author: المدرس الدكتور احمد حسين الفتلاوي
Journal: AL GHAREE for Economics and Administration Sciences مجلة الغري للعلوم الاقتصادية والادارية ISSN: 1940794 Year: 2012 Volume: 8 Issue: 24 Pages: 79-94
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Summary The research a modest attempt to demonstrate the effects of multinationals on developing countries through business investments in foreign direct and the relationship of this globalization of trade and finance, it was noted that the company is a multi-national to Atpali including failure of the effects on developing countries are aspiring to gain only as a result of activities in the State of below the other, but more than that it is through multiple activities showed a new concept of globalization, namely trade and financial globalization of trade and financial Her grassroots today reinforced the theory of the small village of the world. The term the company a multi-national is a legal term because it shows the nationality of the company's capital, has dealt with the jurisprudence of the law on the subject of commercial companies in the study of commercial law, including Majribt company multinational also and universality that the Ataathdd frontiers common states which insist in mind Altasr and synchronization with the idea of globalization Business and Finance. And derived from the importance of research on this subject in Iraq, he, like other developing countries trying to through the Iraqi investment law, the current number (13) for the year 2006 average accelerating business investment stalled for decades, and aspires to create an attractive climate for concessions and facilities to foreign capital, which is between the hammer of these attempts and the Charybdis of these concessions and facilities must be alert to the effects of it. That the issue of impacts generated by past behavior and the broad and complex with a capacity and complexity of business investment and financial attracted to the cake-profit content in those developing countries, and then define the scope of the study discussed the effects of the practice of the company's multi-national to be active by linking the phenomenon of globalization, trade, finance and the company and the applications subject in Iraqi law.

المقدمةجاء هذا البحث محاولة متواضعة لبيان الآثار التي تخلفها الشركات متعددة الجنسية على الدول النامية من خلال الاستثمارات التجارية الأجنبية المباشرة وعلاقة هذا الأمر بالعولمة التجارية والمالية,فقد لوحظ ان الشركة متعددة الجنسية لا تهتم بما تخلفه من آثار على الدول النامية فهي تطمح للربح فقط كنتيجة لنشاطها في دولة ما دون غيرها,بل أكثر من ذلك فمن خلال نشاطاتها المتعددة أظهرت مفهوماً جديداً للعولمة ألا وهو العولمة التجارية والمالية فنشاطها التجاري والمالي اليوم عزز نظرية القرية الصغيرة للعالم.

Keywords


Article
اثار العولمة التجارية والمالية للشركات متعددة الجنسية

Authors: احمد سامي المعموري --- احمد حسين الفتلاوي
Journal: hawlyat al_montada حولية المنتدى ISSN: 19980841 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 9,10 Pages: 339-364
Publisher: nati for forum onal and ideology researches culture المنتدى الوطني لابحاث الفكر والثقافة


Article
آثار العولمة التجارية والمالية للشركات متعددة الجنسية

Authors: احمد حسين الفتلاوي --- احمد سامي المعموري
Journal: hawlyat al_montada حولية المنتدى ISSN: 19980841 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 12 Pages: 339-364
Publisher: nati for forum onal and ideology researches culture المنتدى الوطني لابحاث الفكر والثقافة

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2012 (3)

2010 (1)

2008 (1)

2005 (1)