research centers


Search results: Found 5

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Article
ثورة 14 تموز 1958 في العراقودورها في تغيير الاستراتيجية الأمريكية

Author: بشار فتحي جاسم العكيدي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2007 Issue: 8 Pages: 175-185
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

عند الحديث عن التاريخ السياسي لأي دولة في العالم فأننا نرى ان اغلب الدول مرت بثورات وانتفاضات أثرت بشكل سلبي أو إيجابي على النظام السياسي لذلك البلد. لان الثورة تعبر عن رؤى لأشخاص يختلفون في أفكارهم مع الأنظمة الحاكمة. فتاتي الثورة محصلة نهائية لتضارب هذه الأفكار والمفاهيم . وهذا بدوره ينعكس على السياسة الداخلية والخارجية للبلد.لان اختلاف الأفكار سيؤدي إلى اختلاف الحلول للمشاكل التي تواجهها الدولة.


Article
الإصلاح السياسي في سوريا

Author: بشار فتحي جاسم العكيدي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2009 Issue: 14 Pages: 237-251
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Political reform cause in Arab states represents specially after 11,September 2001, an essential side for politicians in Arab states. The American pressures & emerged on these states to do such political reforms within ruling regimes. But, that does not mean that most of Arab states carried out reforms under American pressures. There are many Arab states made political reforms as for internal pressures by public opinion or by opposing parties. Syria conducted political reforms as president Bashar Al – Assad demand to change the government attitudes and policies to make Syria a scientific and progressive state.

شكلت مسالة الإصلاح السياسي في الدول العربية, وتحديدا بعد أحداث 11 أيلول 2001 جانبا مهما لدى السياسيين في الدول العربية, وبرزت الضغوط الأمريكية على هذه الدول لإجراء إصلاحات سياسية في أنظمتها الحاكمة. إلا أن هذا لا يعني أن معظم الدول العربية أجرت إصلاحات بسبب الضغوط الأمريكية, بل هنالك دول عربية أدخلت إصلاحات سياسية بسبب الضغوط الداخلية, كمطالب الرأي العام بالتغيير والإصلاح أو الأحزاب السياسية المعارضة للسلطة. وسوريا عملت على إجراء إصلاحات سياسية بسبب رغبة الرئيس السوري بشار الأسد بتغيير سياسية في الحكومة وسياستها, والسبب في ذلك يعود إلى توجهاته العلمية ورغبته في جعل سوريا بلد علمي متقدم.


Article
Saudi-Russian Relation After September 11 the Incidents 2001.
العلاقات السعودية- الروسية بعد أحداث 11 أيلول 2001

Author: Bashar Fathi Jassim Al-okaydi بشار فتحي جاسم العكيدي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2010 Issue: 20 Pages: 281-300
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

September11th in cidents 2001 affected the relation betweenSaudi Arabia and united state negatively after the accusation ofU.S.A. to Saudi Arabia in supporting those who executed theseevents. most of them were holding the Saudi nationality. In thelight of this, the relation was stressed between U.S. and Saudi.Thus، Saudi tried to look for a new partner and found RussiaSuitable for that partner. Therefore, the relation between Saudi andRussia began to develop gradually although there were no anyexchange or political cooperation between both states. The from ofthat relation began to expand including diplomatic representation,economic and oil agreements and other fields. the relation betweenboth state reached its climax when the Russian president fladimairButin made an official visit to Saudi Arabia in February 2007 andthis visit represented political reproachment.

أثرت أحداث الحادي عشر من أيلول بشكل سلبي على العلاقة بين المملكة العربية السعودية والولايات المتحدة الأمريكية، وخصوصا بعد الاتهامات التي وجهتها الولايات المتحدة للسعودية واتهامها إياها بدعم منفذي عمليات الحادي عشر من أيلول، إضافة إلى كون اغلب منفذي العمليات يحملون الجنسية السعودية. على ضوء ذلك توترت العلاقة بين الولايات المتحدة والسعودية، فبدأت السعودية البحث عن شريك جديد يكون له ثقل سياسي كبير، فوجدت في روسيا ما كانت تبحث عنه. فبدأت العلاقة بين السعودية وروسيا الاتحادية تتطور تدريجيا على الرغم من عدم وجود تبادل وتعاون سياسي بين الطرفين ولفترة طويلة، واخذ شكل هذه العلاقة بالتوسع فشمل مجال التمثيل الدبلوماسي وعقد اتفاقيات اقتصادية ونفطية وفي مجالات مختلفة أخرى، وتوج تقدم العلاقة بين روسيا والسعودية بزيارة الرئيس الروسي فلاديمير بوتين إلى السعودية في شباط 2007 وما مثلته هذه الزيارة من تقارب سياسي بين البلدين.


Article
RUSSIN Attitude From U.S. Pressures Toward Iraq 1991-2003
الموقف الروسي من الضغوط الأمريكية على العراق 1991-2003

Author: Bashar Fat-hi Jassim AL-Okaydi بشار فتحي جاسم العكيدي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2008 Issue: 11 Pages: 351-376
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Political conditions in Iraq during the economic blockade imposed by Security council due to Iraqs invasion to Kuwait in 1990 have played a large role in showing some political attitudes. This paper tacked the Russian attitude towards U.S. attitude in Iraq. Russia through Iraq tried to get political gains represented by opposing U.S. policy against Iraq through decision issued by security council. Also, Russia through this attitude had got economic gains through Russian companies which were working inside Iraq this attitude began to be more flexible when Russia confirmed that U.S.A. was determined to attack Iraq regardless of all refusing voices to solve the problem diplomatically.

لعبت الظروف السياسية التي مر بها العراق خلال الحصار الاقتصادي الذي فرضه مجلس الأمن بسبب أزمة الكويت عام 1990 دورا كبيرا في إظهار بعض المواقف السياسية التي كان لابد من الوقوف عندها. تناول البحث الموقف الروسي تجاه الضغوط الأمريكية على العراق، حاولت روسيا من خلال العراق الحصول على مكاسب سياسية تمثلت في معارضة السياسة الأمريكية من خلال القرارات التي أصدرها مجلس الأمن والتي عبرت بداخلها عن سياسة الولايات المتحدة الأمريكية. كما أن روسيا ومن خلال هذا الموقف حققت مكاسب اقتصادية مهمة من خلال الشركات الروسية التي كانت تعمل في العراق. أي إن الموقف الروسي تجاه العراق كان عبارة عن مقايضة سياسية. الموقف الروسي المتشدد بدأ أكثر مرونة عندما تأكدت روسيا أن الولايات المتحدة الأمريكية عازمة على ضرب العراق متجاهلة كافة الدعوات الرامية إلى حل ألازمه بالطرق الدبلوماسية.


Article
Iraq's Attitude Towards the Korean War 1950-1953
موقف العراق من الحرب الكورية 1950 – 1953

Authors: Bashar Fathi Jassim Al - Egeidi بشار فتحي جاسم العكيدي --- بشار فتحي جاسم
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2019 Volume: 13 Issue: 39 Pages: 169-194
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The period following World War II witnessed a new and unconventional event which is the Cold War that broke out between the United States and the Soviet Union. One of the aspects of this war was the battle for and control of the areas of influence in the world. The 1950-1953 Korean War was one of the fields of that conflict. As far as the Korean War is concerned, the research tackles Iraq's attitude toward this war and how it deals with it, specifically through the United Nations Organization, which has undertaken to find solutions to this issue. As is well known, Iraq was in the orbit of British politics, that was in turn following the United States' policy which has emerged as a superpower after the World War II. So Iraq and through its delegation to the United Nations supported all American resolutions condemning the Soviet Union and then the People's Republic of China as they helped North Korea, which created internal opposition to these positions, especially inside Iraqi council of representatives, where part of its deputies opposed this policy and considered it a departure from the Arab ranks. In addition, Iraq has refrained from sending military troops to South Korea in implementation of the UN Security Council resolution to form a military force to protect South Korea, which the council counted as an aggrieved state under pressure from the United States.

شهدت الفترة التي اعقبت الحرب العالمية الثانية حربا جديدة وغير تقليدية تمثلت في الحرب الباردة التي نشبت بين الولايات المتحدة الامريكية والاتحاد السوفيتي، وكان من اوجه تلك الحرب التسابق على مناطق النفوذ في العالم والسيطرة عليها، لذلك كانت الحرب الكورية 1950-1953 ميدانا من ميادين هذا الصراع.بقدر تعلق الامر بالحرب الكورية فان البحث يتقصى موقف العراق من هذه الحرب وكيفية تعامله معها، وتحديدا من خلال منظمة الامم المتحدة التي اخذت على عاتقها ايجاد حلول لهذه القضية، وكما هو معلوم فان العراق آنذاك كان يسير في فلك السياسة البريطانية والتي بدورها تتبع السياسة الامريكية التي ظهرت كقوى عظمى بعد الحرب العالمية الثانية، لذلك فان العراق ومن خلال وفده في منظمة الامم المتحدة قد ايد كافة القرارات الامريكية التي تدين الاتحاد السوفيتي ومن بعدها الصين الشعبية كونهما ساعدا كوريا الشمالية، مما اوجد معارضة داخلية تجاه هذه المواقف وتحديدا في مجلس النواب العراقي الذي عارض بعض نوابه هذه السياسة وعدوها خروجا عن الصف العربي.فضلا عن ان حكومة العراق امتنعت عن ارسال قوات عسكرية الى كوريا الجنوبية تنفيذا لقرار مجلس الامن بتشكيل قوة عسكرية لحماية كوريا الجنوبية التي عدها المجلس دولة معتدى عليها بسبب الضغوط الامريكية.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (5)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2019 (1)

2010 (1)

2009 (1)

2008 (1)

2007 (1)