research centers


Search results: Found 7

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Article
سياسة إيران تجاه العراق 1921-1941

Author: جاسم محمد إبراهيم اليساري
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2013 Volume: 11 Issue: 2 Pages: 29-36
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

We Conclude form the foregoing that Iran's Position towards modern Iraqi state was a negative attitude and this will be clear from the policy followed by Iran with Iraq and the other has Iran sought to obtain the gains of a new regional at the expense of the Iraqi territory , especially during the reign of shah Reza Pahlavi , who had failed attempts to convince the King Faisal Ito give a part of Iraq (shatt al- Arab) to Iran .the revolution may 1941, against the Britain coincidence and that Iran believed that Britain are moving to wards it so Iran Worked hard in order to get rid of Britain.But the modern Iraqi state was able to detect the intentions of Iran's expansion at the expense of Iraq has placed an end to these ambitions , holding them in treaties and conventions to control the border between the two countries and adhered to , but Iran did not comply with these covenants and conventions because they are irrelevant to their personal interests on the part of the other hand it will pave the way to future treaties with Iraq , in other words , the improvement in relations between the tow countries to which Iran Would you like that Began to raise new Problems of the border problem and the problems of order to disrupt relations between the two countries but in the end , Iraq was able to maintain its borders by one and it is to intervene in the internal affairs of others

أن موقف إيران اتجاه قيام دولة عراقية حديثة كان سلبياً ، وكانت السياسة التي انتهجتها إيران اتجاه العراق انعكاسا لذلك ، فقد سعت إيران في الحصول على مكاسب إقليمية جديدة على حساب الأراضي العراقية وخصوصاً في عهد الشاه رضا بهلوي الذي فشلت محاولته في أقناع الملك فيصل الأول في تنازل العراق عن جزء من شط العرب إلى إيران . فضلاً عن موقفها إلى جانب العراق في ثورة مايس 1941 ما كان إلا في سبيل التخلص من النفوذ والوجود البريطاني .إلا إن الحكومة العراقية كانت متيقظة تجاه تلك السياسة فوضعت حداً لتلك المطامع بعقدها المعاهدات والمواثيق لضبط الحدود بين البلدين ، غير إن إيران لم تلتزم بتلك العهود والمواثيق .فأخذت تثير المشاكل من جديد في سبيل عرقلة العلاقات بين البلدين ، ورغم هذه السياسة تمكن العراق من أن يحافظ على حدوده ، ومن غير أن يتدخل الغير في شؤونه الداخلية.

Keywords


Article
The role of Mr.Abdul Supreme Al- mossawi AL- sabzeuari in scientific And political life
دور السيد عبد الأعلى الموسوي السبزواري في الحياة العلمية والسياسية 1911 ــــ 1993 م

Author: جاسم محمد إبراهيم اليساري
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2014 Volume: 12 Issue: 4 Pages: 50-71
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

MR.Abdul descendeb top moussawi sabzevear of an ancient family science and loot them sciences weighted later moved to the possession of mash had settled ten years he emigrated to nataf in 1348ah/1929 and taking attan dance porominent scientistslike MR,Abual-hasan al-musawi hsfahani and sheikh mohammed Hussein alnauana zia and sheikh hragi until ha reached ahigh degree of lslamic sciences the scientists saw his diligence which is not to exceed twenty – second of age and continued his scitific lesson not to leave until the year 1365/1946 and aftar that degan to research and teaching differed from the other number of lessons where he had two three lessons in juris prudence end the third in assets it also behind alarge number literature and graduated on his hands conste llation of scientis it also has had aclear impast on the political conflict with the baathist Regime,such as the sanctity of his fatwa occupation of Kuwait.As well as aclear role in evaluating and directing The rebels in the popular uprising Returned to him many of the enrolled from different after the death Of Mr.Hakim,Mr.Al,Khoei (sanctified th eir secrets) andhis death was in 16.2.1993.8 zero in1414

ينحدر السيد عبد الأعلى الموسوي السبزواري من أسرة عريقة بالعلم ، ونهل منها علومه الحوزوية ، بعد ذلك أنتقل إلى حوزة مشهد المقدسة ، وأستقر فيها عشر سنوات بعدها هاجر إلى النجف الأشرف عام 1348هـ/1929م ، وأخذ الحضور على أبرز علمائها ، أمثال السيد أبو الحسن الموسوي الأصفهاني ، والشيخ محمد حسين النائيني ، والشيخ ضياء العراقي حتى بلغ درجة عالية من العلوم الإسلامية ، وشهد له العلماء بالإجتهاد وهو لا يتجاوز الثانية والعشرين من العمر وواصل سيرته العلمية بعدم ترك الدرس حتى سنة 1365هـ /1946م وبعد أن شرع بالبحث والتدريس ، أختلف عن غيره بعدد الدروس حيث كانت له ثلاث دروس أثنان في الفقه وثالث في الأصول ، كما خلف عدد كبير من المؤلفات وتخرج على يديه كوكبة من العلماء ، كما كان له أثر واضح في الصراع السياسي مع النظام البعثي ، مثل فتواه بحرمة أحتلال الكويت ، فضلاً عن دوره الواضح في تقويم وتوجيه الثوار في الأنتفاضة الشعبانية رجع إليه العديد من المقلدين من مختلف البلدان ذات الوجود الشيعي بعد وفاة السيد الحكيم والسيد الخوئي ( قدس سرهم) وكانت وفاته في 16/2/1993م / 8 صفر 1414هـ.

Keywords


Article
Al-Sayyed Shihab Al-Din Marashi Najafi His Life and Scientific 1897-1991
السيد شهاب الدين المرعشي النجفي)قده(سيرته وآثاره العلمية 1897-1991م

Author: جاسم محمد إبراهيم اليساري
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2015 Volume: 13 Issue: 1 Pages: 127-150
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Alsid Shihab Din Al-Marashi Najafi was born in the holy city of Najaf, at 20th of Saffar in 1315 A.H / 1897 from generous parents were learned various seminary science took draws from this particular scientific community until he joined until he reached the degree of diligence in early from his age. In the year 1344 A.H 1925 he settled in the holy city of Qum after a request from Sheikh AbdulKarim Haeri Yazdi to teach in Holy Qum school and he began teaching and prayer in which. He is the first person who founded the morning prayer group. A thousands of students of religious sciences was teaching by him and finished their studies as well as authored by 1arge number of books that dealt with various aspects of science including differences types of sciences and genealogy and benedictions and pilgrimages between manuscript which are printed are written. On his fellow scientists winning a large number of vacations where he received four hundred permissions from various Muslim sects and has had many of the books of the cities of Iraq and Iran , As was his conversations and discussions which aimed to reveal the truth with personalities from outsider which achieved his aim to guide a large number of them to the right and acknowledgement. And he also had a lot of social services such as founded for a big library in holy Qum, then his scientific life continued between study and authoring in fr¬ont of the group in the holy city of Qum , nearly seventy years till his death at Wednesday 7th of Suffar 1411 A.H , 1991.

ولد السيد شهاب الدين المرعشي النجفي في مدينة النجف الأشرف في العشرين من صفر سنة1315 ه 1897/ م من أبوين كريمين متبحرين بمختلف العلوم الحوزوية فأخذ ينهل من معين هذه الأسرة العلمية حتى التحق بأساطين العلم والمرجعية آنذاك ، حتى بلغ درجة الأجتهاد في وقت مبكر من عمره الشريف.وفي سنة 1344 ه1925 / م أقام في مدينة قم المقدسة بطلب من آية الله العظمى الشيخ عبد الكريم الحائري اليزدي ) قده( للتدريس في حوزة قم المقدسة ، ومنذ ذلك التاريخ شرع بالتدريس وصلاة الجماعة فهو أول من أسس لصلاة الصبح جماعة فيها ، وقد تخرج على يديه الآلاف من طلبة العلوم الدينية ، فضلاً عن تأليفه لأعداد كبيرة من الكتب والتي تناولت مختلف جوانب العلوم منها الفقه والأصول والأنساب والأدعية والزيارات ما بين مخطوط ومطبوع .وقد أمتاز على أقرانه من العلماء وبحصوله على عدد كبير من الإجازات حيث حصل على أ ربعمائة أجازة من مختلف الطوائف الإسلامية وكانت له أسفار كثيرة لمدن العراق وإيران ، كما كانت له محاورات ونقاشات تهدف إلى إظهار الحقيقة مع شخصيات من خارج الطائفة تكللت بهداية عدد كبير منهم إلى الحق والعرفان .كما كانت له خدمات اجتماعية كثيرة منها تأسيسه لمكتبة كبيرة في قم المقدسة واستمرت حياته ) قده( العلمية ما بين الدرس والتأليف وإمامة الجماعة في مدينة قم المقدسة قرابة السبعين عاماً ، حتى وافاه الأجلفي يوم الأربعاء 7 صفر 1411 ه 1991/ م .

Keywords


Article
Scientific intellect Tual and Social 1889- 1970
حياة السيد محسن الحكيم العلمية والفكرية والأجتماعية (1889- 1970م)

Author: جاسم محمد إبراهيم اليساري
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2015 Volume: 13 Issue: 2 Pages: 38-58
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

We conclude from the a bove that mr.Mohsen Hakim grew in the middle of an educatged family who interested in science and knowledge seminary .his father was one of the famous scholars of najaf .he was vron in 1889 in the city of najaf .he lost his father at the age of six years old . his brother , Mahmoud al – Hakim , gave him shelter and sent him to eminent professors such as shikh Ziauddin Isfahani .After ghat , he had showed signs of brilliance and earned a degree of diligence in the age of thirty years old . Woek in teaching come out of the hands of hundreds of students of religious sciences as well as leaving many accurate intellectual effects , provided the library with zarious Islamic sciences . He adopted a number of charitable projects such as building mosques and the opening of many Libraries and encouraging writing and Publishing. He also sent many groups of clergymen in missions to speared the principle of the Islamic religion. He also founded the Hijj mission for the first time and had prominent role in the Jihad against the British invasion with Mr.Mohammed said Habboubi 1914 , It was anti – government policies supporting Englishmen colonial powers that practiced terrorism against the Iraqi people and its role in weakening the role of the religious authority . he has innovative movement intended to notic governments strongly great bonding between the masses and the leadership of reference during his tour including many governorates and religious shrines / this has led to concern governments whish made them reconsider their addressive thoughts a dainst the religious institution . It was truly a renewed structural seminary institution and Teaching prestige after being wanted by the west and its allies to be a weak institution . He has continued this process until his death in 1970.

نستنتج مما سبق بأن السيد محسن الحكيم (قده) ، نشأ نشأة علمية في أحضان أسرة علمية تهتم بالعلم والمعرفة الحوزوية ، فقد كان أبوه أحد علماء النجف البارزين ، حيث ولد سنة 1889م ، بمدينة النجف الأشرف ، وفقد أباه وهو في سن السادسة من عمره الشريف ، فتكلف برعايته وتدريسه الدراسة الأولية أخاه السيد محمود الحكيم (قده) ، وأختار له الأساتذة البارزين أمثال الشيخ ضياء الدين العراقي ، والشيخ محمد حسين النائيني والسيد أبو الحسن الموسوي الأصفهاني ( قدس أسرارهم) ، حتى ظهرت عليه إمارات النبوغ وحصل على درجة الأجتهاد وهو في سن الثلاثين من عمره ، عمل في التدريس ، فتخرج على يديه المئات من طلبة العلوم الدينية ، فضلاً عن تركه آثار فكرية كثيرة غاية في الدقة رفدت المكتبة الإسلامية بمختلف العلوم ، كما كان له العديد من المشاريع الخيرية مثل بناء المساجد والحسينيات ، وفتح العديد من المكتبات وتشجيعه حركة الكتابة والتأليف والنشر ، وأرساله البعثات الدينية لنشر مبادئ الدين الإسلامي ومنها تأسيسه لبعثة الحج لأول مرة كما كان له دور بارز في حركة الجهاد ضد الغزو البريطاني برفقة السيد محمد سعيد الحبوبي سنة 1914م ، فضلاً عن مناهضته للسياسات الحكومية الممالئة للأنكليز والقوى الأستعمارية ، التي مارست الأرهاب بحق الشعب العراقي ومنهجها لتقويض دور المرجعية الدينية إلا إنه قام بحركة تجديدية الهدف منها أشعار الحكومات مدة قوة الترابط الكبير بين الجماهير وقيادتها المرجعية من خلال قيامه بجولة شملت العديد من المحافظات والمراقد الدينية أقلق فيها تلك الحكومات مما جعلها تعيد النظر في حسابتها في عدوانها على المؤسسة المرجعية في النجف الأشرف ، فهو بحق يعد مجدد هيكلية المؤسسة الحوزوية ، وأعاد هيبة رجال الدين ، بعد أن أراد لها الغرب من حالفه لأن تكون مؤسسة خاوية لا تقوي على شيء وأستمر على هذه السياسة حتى وفاته سنة 1970م .

Keywords


Article
The role of Karbala In the years of World War I, 1914- 1918
دور كربلاء في سنوات الحرب العالمية الأولى 1914- 1918

Author: Jassim Mohammed Ibrahim جاسم محمد إبراهيم اليساري
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2014 Issue: 30 Pages: 419-444
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

Through the study of the history of karbala in the last ottoman are، the researcherTo a set of conclusion، including being a city with its religious identity between the cities of Iraq and the Arab and Islamic countriesAnd by virtue of the religious nature of the city of karbala، FD was a religious feeling in the city have already National sentiment، but that dose not mean the absence of sense of nationalism، but was otherwise as the elements National did not try the separation of these two trends in the political role We have characterized the political history of karbala during the period placed find palmaadh by the ongoing foreign political khleifat whether a Brtanih Ottoman and permanent rejection of the general political conditions which derives economic characteristics of dependency of foreign forces was reflected Malk those governments look to karbala into onshore and alhdhircdid of the political trends were combining gain satisfaction form the party and take the necessary measures to. activities Alsaaah form another party During Alterh recent years placed research was to karbala active role in the jihad againtBartani of Basra in 1914 AD by fatwas clerics and which have had a prominent role in creating the Iraq people for the jihad movement، as well as contributions to the sons and scientists Karbala contribution Effective in the jihad movement.Finally، Karbala is one of the cities Islamic renowned in most parts of the world، especially iv the Islamic world، and based on that، they، test and meeting a civilized important destination for a lot of science student and tourists in recognition of the role that the game of lmam Hussein (peace be upon him) in the sacrifice and the appeal and fight the oppressors in order to preserve the spirit of the message Islamic Shari 'a.L hope that I have succeeded in shaping this image search and reconcile security at Good Almighty.

من خلال دراسة تاريخ كربلاء، في العهد العثماني الأخير، فقد توصل الباحث إلى مجموعة من الاستنتاجات، منها كونها مدينة لها مكانتها الدينية المتميزة بين المدن العراقية والعربية والإسلامية.وبحكم الطبيعة الدينية لمدينة كربلاء، فقد كان الشعور الديني في المدينة وقد سبق الشعور القومي، إلا إن ذلك لا يعني غياب الشعور بالقومية بل كان على خلاف ذلك. حيث ان العناصر الوطنية لم تحاول الفصل بين هذين الاتجاهين في دورها السياسي. لقد تميز تاريخ كربلاء السياسي خلال الفترة موضوعة البحث بالمعارضة المستمرة للخلفيات السياسية الأجنبية، سواء كانت عثمانية، أم بريطانية، ورفضها الدائم للأوضاع العامة السياسية والاقتصادية التي تستمد خصائصها من التبعية للقوى الأجنبية، وقد انعكس ذلك على نظرة تلك الحكومات إلى كربلاء بعين الريبة والحذر الشديد في اتجاهاتها السياسية، فقد كانت تجمع بين كسب رضاها من طرف واتخاذ التدابير اللازمة لنشاطاتها السياسية من طرف آخر.وخلال الفترة الأخيرة للسنوات موضوعة البحث كان لكربلاء، دور فاعل في حركة الجهاد ضد الاحتلال البريطاني للبصرة 1914م، من خلال فتاوي رجال الدين فيها، والتي كان لها الدور البارز في تهيئة أبناء الشعب العراقي لحركة الجهاد، فضلاً عن إسهامات أبناء وعلماء كربلاء مساهمة فعلية في حركة الجهاد. وأخيراً فإن كربلاء هي من المدن الإسلامية، ذائعة الصيت في معظم أرجاء المعمورة، خصوصاً في العالم الإسلامي، وتأسيساً على ذلك فأنها محك وملتقى حضاري مهم يقصدها الكثير من طلاب العلم والسياح تقديراً للدور الذي لعبه الإمام الحسين a في التضحية والفداء، ومقارعة الظالمين حفاظاً على روح الرسالة الإسلامية السمحاء.


Article
sheik muhamad ali al-shirazi: his role in the iraqi revalution 1920 a historical study
الشيخ محمد تقي الشيرازي ودوره في الثورة العراقية عام 1920 دراسة تاريخية

Author: Dr. Jassim Muhamed Ali د. جاسم محمد إبراهيم اليساري
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 15 Pages: 286-306
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
The attitude of shiek Mohammed Taqi Al-Shirazi Al-Ha'eri towards the referendum in Iraq (1918-1919)
موقف الشيخ محمد تقي الشيرازي الحائري من استفتاء (1918-1919م) في العراق

Author: Dr. Jasim Mohammad Ibrahim Al-Yasari د. جاسم محمد إبراهيم اليساري
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 11 Pages: 146-160
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

It is abviou that AL-Shak Mohemmed Iaqi AL-Shirazidid not declear his loyality to his country Iran in which he was born ,but he always stood helping all Muslims who suffered torture in different nations ,in Iraq or Iran or others.he always ,declared his loyality to his religion and that reflected his love to Musilms in different countries.Although he was persion,he directed his motives and he was all ready ,so clear,to the nationality and fvied to make islamic unity on the nght basesthat was clear from his aims and slogans who always calledfor.And it is clear that from his wnting and letters to AL Sharif Hussein in AL-Hjaz-which ensured the principles of unity,Islamic unity.He was clear-minded politican man ,he fought many politicall battals In Iraq and a braad So he could enforced Britain clearly in ALNajaf and karbala to give Iraqi people nights and freedam..AL- Shirazi evocked Iranian street to refused (Iranian-Brtain) documents in (1919)and that resuIted in its cancel later ,also his letters to the presedent of united states of America ''Wilson'' these and other attitudes made real confusion to Bntaion that made them shawed their respeet to himinorder to win his loyality on their sides ,but they couldn't Succeed in their attempts.

Keywords

Listing 1 - 7 of 7
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (7)


Language

Arabic (7)


Year
From To Submit

2015 (2)

2014 (3)

2013 (1)

2011 (1)