research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
Arab participation of non-Muslims in wars of liberation in the heart of Islam
مشاركة العرب من غير المسلمين في حروب التحرير في صدر الاسلام

Author: خليف عبود الطائي
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2011 Issue: 48 Pages: 161-193
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The Arab indindnal ,during the beginning of Islam found himself encountered with deep principles and clear goals which farm human in general high value and Arabian traditions . these thing added to his personality alot for which it needs freedom and safety . on the other hand we find Islam enemies at its launch specially those how fought muslins became the defender of Islam itself .it is the same for Arabian tribes who did not embrace Islam , these tribes waited the result the battle of Arab against the Romans. Thin battle , yarmuk , was the great victory for those tribes to embrace Islam it is worth mentioning that Arabs didn't only fight defending and establishing Islam , but also they established thought . therefore we can find a number of people very sencere and honest for science and religne and proud of being Arab as the case with zamakhshari . we also confined that Persians followed the same procedures that they convoial the Arab prince , lakhmi fighting groups which are duser and shahbaa to help against sham and non Muslim Arab tribes.

لقد جاء الإسلام فوجد العربي نفسه إمام قيم معمقة وأهداف ورايات واضحة تعطي للإنسان قيمته الإنسانية وروحه العربية ولم تفقد شي من شخصيته بل تضيف أليه ما هو يحاجه إلى ما تصبو إليه نفسه العربية التواقه إلى الحرية والأمان. بل إننا نجد أعداء الإسلام في بدايته ومن قاتل المسلمين أصبحوا مادة الإسلام وللذائدين عنه. وكذلك بالنسبة للقبائل العربية التي لم تسلم كانت تنظر إلى ما تؤول إليه معركة العرب مع الروم و كانت واقعة اليرموك بمثابة الفتح المبين لدخول هذه القبائل إلى الإسلام على الرغم من إن بعضها قد شارك كما ذكرنا مع المسلمين .ولا بد من ذكر حقيقة مهمة وهي أن العرب لم يكونوا حاملي السيف دفاعا ونشر للإسلام فحسب بل حملوا معهم الفكر ، لذلك نجد إن من اقبل على رواية اللغة (أي صنف العلم) من الموالي وكان مخلصا للعلم والدين يفخر بانتسابه إلى أبناء العربية كما فعل الزمخشري ، ونجد إن الفرس قد أكدوا نفس المنهج مع الأمير العربي اللخمي فجعلوا كتيبتين هما الدوسر والشهباء تحت أمرته ضد بلاد الشام والقبائل العربية التي لا تدين لهم.


Article
الشورى في معارك المسلمين الكبرى في صدر الإسلام

Author: خليف عبود الطائي
Journal: Journal of The Iraqi University مجلة الجامعة العراقية ISSN: 18134521 Year: 2010 Volume: 25 Issue: 1 Pages: 135-158
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

كان الخليفة عمر بن الخطاب قد امر والى مصر عمرو بن العاص بان لا يغزو افريقية وفي رواية للبلاذري حدثني بكر بن الهيثم عن عبد الله بن صالح عن معاوية بن صالح عن علي ابن طلحه قال: سار عمرو بن العاص حتى نزل طرابلس في سنة اثنتين وعشرين فقوتل، ثم افتتحها عنوه وأصاب بها أحمال بزيتون كثيرة مع تجار من تجارها فباعه وقسم ثمنه بين المسلمين وكتب إلى عمر بن الخطاب انا قد بلغنا طرابلس وبينها وبين افريقية تسعة ايام، فان رأى امير المؤمنين ان يأذن لنا في غزوها فعل، فكتب اليه ينهاه عنها ويقول: ما هي افريقية ولكنها مفرقه غادره مغرور بها.

Keywords


Article
الالجاء والايفار في ضرائب صدر الاسلام

Author: خليف عبود الطائي
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2013 Volume: 19 Issue: 78 Pages: 273-296
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
economic reform of Imam Ali Ibn Abi Talib (AS) abscess and economic efficiency model
الإصلاح الاقتصادي للإمام علي أبن أبي طالب (ع) الخراج والكفاية الاقتصادية أنموذجاً

Author: خليف عبود الطائي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2015 Volume: 3 Issue: 32 Pages: 219-240
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

كان علياً a يعمل جاهدا لتثبيت أركان الدولة الإسلامية وحقوق الرعية فيها، وما على ولي الأمر في قياده الأمة ومنعها من الخذلان والضعف والاستغلال. وكان a يرى ان الله سبحانه وتعالى خلق الإنسان وخلق معه رزقه فلا يجب ان يمنعه أحداً من الحصول عليه ويحمل ولي الأمر مسؤولية ان يحصل رعاياه على كفايته بما يستحقونه وان جاء فقير فلابد ان غنيا استحوذ على حقه وعلى ولي الأمر ان يعمل لرده إليه. وخلاصة بحثنا نجده فيه الصيحة الكبرى والمقولة العظمى للإمام عليا a ((الغنى في الغربة وطن والفقر في الوطن غربه)) وعلى كل مسلما بل وغير المسلم ولي أمر الناس ان يفهم ذلك. وعلى ولاة أمور المسلمين ان يجعلوا من علياً a قدوة لهم لعلهم يتمكنون من تحقيق شيء لما دعى إليه وعمله أو على الأقل ان يجعلوا لأنفسهم


Article
Economic aspects of the book Maghazi Messenger of Allah peace be upon him to Urwah ibn al-Zubayr
الجوانب الإقتصادية في كتاب مغازي رسول الله لعروة بن الزبير

Author: Khalif Abboud al-Tai خليف عبود الطائي
Journal: Journal of Literature Ink مجلة مداد الاداب ISSN: 22226575 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 5 Pages: 417-480
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

In an effort rigorous scientific and documented came book Maghazi Messenger of Allah to Urwah ibn al-Zubayr to Iczn unique among all books on curriculum, it is clear methodology directly the vital and smooth away from exaggeration or attempt to influence, and this is the approach and style loop in his novels historical distributed among historical sources .In an attempt to study this book, explaining the economic aspects of these novels, with this aspect was not absolute is the goal, but came either to help reach the goal or the pressure off access it.Therefore, this study because of Tstmlh a brief biography of the author Urwah ibn al-Zubayr or to some accounts which we believe economic substance is an attempt not only for economic studies at the heart of Islam

في جهد علمي دقيق وموثق جاء كتاب مغازي رسول الله  لعروة بن الزبير ليكزن متفرداً بين جميع الكتب الخاصة بالسيرة، فهو ذو أسلوب واضح مباشر فيه الحيوية والسلاسة بعيد عن المبالغة أو محاولة التأثير، وهذا هو منهج وأسلوب عروة في رواياته التاريخية التي توزعت بين المصادر التاريخية.وفي محاولة لدراسة هذا الكتاب موضحاً للجوانب الاقتصادية في هذه الروايات ، مع ان هذا الجانب لم يكن مطلقاً هو الهدف بل جاء اما للمساعدة في الوصول إلى الهدف او للضغط باتجاه الوصول إليه .لذا فان هذه الدراسة لما تشتمله من مختصر لسيرة المؤلف عروة بن الزبير أو لبعض الروايات التي نعتقد بانها ذات مضمون اقتصادي هي محاولة ليس إلا للدراسات الاقتصادية في صدر الاسلام .

Keywords


Article
Tribute and new Muslims - Historical Study
الجزية والمسلمين الجدد - دراسة تاريخية

Author: Khalef Aboud Al-Tae خليف عبود الطائي
Journal: Journal of Literature Ink مجلة مداد الاداب ISSN: 22226575 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 10 Pages: 287-338
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

Among what he had committed human doing and whohave a relationship with religion than those who precededIslam, the Jews and the Christians, and then caused themMagi, select the relationship with the Islamic state to paytribute, as the victories dhimmis to Muslims doubt wheretheir agreement in the belief with the enemies ofMuslims, and jihad may impose Muslims. Islam hasenjoined the dhimmis who are non-Muslims to contributeto the expenses of the war by the tribute that taken awayfrom them and acted on fighters from the Muslims shallbe the successor for the victory. It is also used to meet theexpenses and the livelihoods of the army and the countryin the areas opened by Muslims.It should be noted that the tribute is not consideredpunishment in the right dhimmi for survival on religion,but is a physical contribution to the defense of hiscountry, which was inhabited by fall if the dhimmiinvolvement with Muslim to defend the land of Islamtask. The fall of tribute for the dhimmi in case hisconversion to Islam or disability or a paragraph, and theinability of Muslims to protect him, and joining thepeople of the house of war.

من بين ما كان قد ألزم الإنسان به والذين لهم علاقة بالدين منالذين سبقوا الإسلام كاليهود والنصارى ، ثم ألحق بهم المجوس، فحددعلاقتهم بالدولة الإسلامية بدفع الجزية ، إذ أن نصرة أهل الذمة للمسلمينيشك فيها لاتفاقهم في الاعتقاد مع أعداء المسلمين، وأن الجهاد قد فرضعلى المسلمين. فقد أوجب الإسلام على أهل الذمة والذين هم من غيرالمسلمين المساهمة في نفقات الحرب عن طريق الجزية التي تؤخذ منهموتصرف على المقاتلين من المسلمين فتكون خلفاً عن النصرة. كما أنهاتستخدم لسد النفقات وأرزاق الجيش في المناطق والبلاد التي يفتحهاالمسلمون.ويجب أن يلاحظ أن الجزية لا تعتبر عقوبة في حق الذمي لبقائهعلى دينه وإنما هي مساهمة مادية منه بالدفاع عن بلاده التي يسكنهاوكانت تسقط حال اشتراك الذمي مع المسلم في مهمة الدفاع عن بلادالإسلام. وتسقط الجزية عن الذمي في حاله إسلامه أو عجزه أو فقره ،وعجز المسلمين عن حمايته ، والتحاقه بأهل دار الحرب.

Keywords

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (6)


Year
From To Submit

2015 (2)

2013 (2)

2011 (1)

2010 (1)