research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
استخدام أسلوب المشاركة العامة في رسم المستقبل الحضري لمدينة الجبايش
The Application of Public Participation Method in Forming the Urban Future for Alchipayish City

Author: د. حامد تركي هيكل د. رشيد حميد ياسين السامرائي
Journal: Tikrit Journal of Engineering Sciences مجلة تكريت للعلوم الهندسية ISSN: 1813162X 23127589 Year: 2011 Volume: 18 Issue: 4 Pages: 1-16
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Since the sixteenths of the previous century the criticizing started to face the rational methods in urban planning, urban design and architecture. Modernism had been criticized on large scale, so that the architecture of post-modern emerged; and the public participation appeared in deciding urban settlements future. This change was due to democratic methodology in dealing with societies requirements. What led to this methodology was the people tend to think of their cities future. This methodology exposed among the societies of wide sum of information's techniques, where these tools could be used as communication channels between all discipliners and planners to achieve the public participation steps. On other side, the current methods in deciding the urban environment in Iraq still follow the centralization method, explaining this case that this public participation demands the existing of communication tools and the capability of people to use them. Here, the research problem emerged as a uncertainty of success possibility of implementing the public participation to achieve decisions in urban field, incase applied on simple Iraqi rural and urban settlements. Alchipayish City has been chosen as a study case matching research hypotheses test due to many reasons, the most important one is its being small city, like a village contains a simple society. The public participation applied by a workshop, by which many discipline issues discussed, deducting important results, used successfully in forming comprehensive urban plan for the city future, out of people decisions themselves. This experiment proved that it is possible to apply this methodology on simple societies.

بدأ النقد منذ ستينات القرن الماضي يوجه للأساليب العقلانية في التخطيط والتصميم الحضري والعمارة. وانتقدت الحداثة على نطاق واسع، الأمر الذي أدى الى ظهور عمارة ما بعد الحداثة؛ وبرز أسلوب المشاركة العامة في تقرير مستقبل المستوطنات الحضرية. جاء هذا التغير نتيجة المنهج الديمقراطي في التعامل مع متطلبات المجتمعات. وقد ساعد على بروز هذا الاسلوب انخراط الناس في التفكير لصياغة مستقبل مدنهم. وقد شاعت هذه الطريقة في المجتمعات التي تتمتع بقدر واسع من تقنيات المعلومات، حيث تستخدم هذه الوسائل كقنوات تواصل بين أصحاب الشأن والمخططين لانجاز ممارسات المشاركة العامة. من ناحية أخرى لازالت الاساليب المتبعة في تقرير مستقبل البيئة الحضرية في العراق تتبع الأساليب المركزية، حيث يبرر ذلك بأن مثل تلك المشاركة العامة تتطلب وجود وسائل الاتصال وامكانية استخدامها من قبل الناس. ومن هنا برزت مشكلة البحث المتمثلة بعدم التأكد من امكانية نجاح اسلوب المشاركة العامة في الوصول الى قرارات على الصعيد الحضري في حال تطبيقها في مستوطنات حضرية وريفية عراقية بسيطة. وقد افترض البحث أن أسلوب المشاركة العامة في المجال الحضري يمكن أن ينجح في حال تطبيقه ضمن مستوطنات حضرية وريفية عراقية بسيطة. تم اختيار مدينة الجبايش كحالة دراسية ملائمة لاختبار فرضية البحث وذلك لعدة أسباب أهمها كونها مدينة صغيرة شبيهة بقرية تضم مجتمعا بسيطا. طبق أسلوب المشاركة العامة عن طريق ورشة عمل نوقشت خلالها القضايا ذات الصلة، وقد خرجت الورشة بنتائج مهمة أستخدمت بشكل ناجح في وضع خطة حضرية متكاملة لمستقبل المدينة نابعة من قرارات الناس أنفسهم. وقد أثبت التجربة أنه بالامكان تطبيق هذا الأسلوب في مجتمعات بسيطة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2011 (1)