research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
التحليل الأسلوبي ثوابت ومنطلقات (قراءة في معايير تحليل الأسلوب لريفاتير والدوائر الأسلوبية الحديثة لبشرى موسى صالح)

Author: رياض جباري شهيل
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2015 Issue: 110 Pages: 211-226
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Promote this research on the requirements and fundamentals of stylistic analysis and standards, and by reading books important of his books are: criteria analysis method to Rafatyr, mirror and window of the critic Bushra Mousa Saleh; to find out how to fathom the texts mechanisms we try as much as possible that we take note of them, such as: the concepts of stylistic and Uallaqh sender receiver, and know the most important characteristics of the method in literary output ..... and others.

ينهض بحثنا هذا على معرفة اشتراطات وثوابت التحليل الأسلوبي ومعاييره، وذلك بقراءة كتاب مهم من كتبه، وهو: (معايير تحليل الأسلوب) لـ(ريفاتير)، فضلا على بحث الناقدة (بشرى موسى صالح) عن الدوائر الأسلوبية في كتابها (المرآة والنافذة)، للوقوف على كيفية سبر أغوار النصوص، بآليات نحاول قدر الإمكان أن نحيط بها علما، مثل: مفاهيم الأسلوبية، وعلاقة المرسل بالمتلقي؛ ومعرفة أهم خصائص الأسلوب في النتاج الأدبي، ومعايير تحليل الأسلوب، وانزياحات اللغة .....وغيرها

Keywords


Article
The narrator component narrative "A narrator in the Koranic story of a model."
الراوي مكوّنا سردياً "شكل الراوي في القصة القرآنية أنموذجاً"

Author: رياض جباري شهيل
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2015 Volume: 2 Issue: 35 Pages: 413-441
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

مكونات السرد في أي قصة أو رواية هي: الراوي، والمروي (الحدث والشخصية مؤطّران في فضاء: الزمان والمكان)، والمروي له. ويختص بحثنا هذا بالراوي من بين تلك المكونات، وبشكله تحديدا، تاركين موقعه ووظيفته إلى بحث آخر. كان للبحث إطلالة سريعة على أهم الدراسات السردية التي كشفت أبعاد النص القصصي، مكونات وعناصر، إذ فرقت بين الراوي والكاتب، ومن ثم نهض بدراسة: شكل الراوي في القصة القرآنية: الراوي الداخلي والراوي الخارجي.

Narrative components of any story or novel: the narrator, and the Narrated (event Mataran, personal, space in any time and place), and the Narratee. And respect our present Balrawi among those components, and form specifically, leaving his position to another search, was to find a quick look at the most important narrative studies revealed narrative text dimensions, and dispersed between the narrator and writer, and then got up to study the form of the narrator in the Qur'an: internal and external story.


Article
الصورة الفنية معيارا نقديا دراسة في أدوات الناقد

Author: رياض جباري شهيل
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2016 Issue: 117 Pages: 343-362
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

term image at the end of nineteenth century and early twentieth century, the artistic use figurative language or Alastarah in the poetry, and promised - any Alsourh- an important element of building the poem, derives its meaning from its context, it should be if in our study of the poem to examine the pictures together ; so that we can uncover deeper than the virtual text meaning of meaning, because the picture - which is all figurative forms as Qdinma- but be the work of the creative force, the trend to study means the trend to the spirit of poetry and its meaning and significance, through the study of capillary action fabric, and Mandy as a structure relationships reveals the interaction of the meaning of the poem and its significance, and this angle shows the importance of the technical picture of the contemporary critic; it and his method, which explores the poem, as well as the position of the poet of fact, one of the important in judging the authenticity of the experiment calibration, the ability of the poet to form in a format that achieves Have fun and experience for those who receive. Literary criticism terminology, concepts and special approach in the picture; we tried in this study to stand at a notably to detect the dimensions and significance monetary tool facilitates the work of the critic in His applied and theoretical exercise on texts.

بدأ النقاد يطلقون مصطلح الصورة في أخريات القرن التاسع عشر، وبدايات القرن العشرين على الاستعمال الفني للغة المجازية أو الاستعارية في الشعر، وعدت – أي الصورة- عنصرا مهما من عناصر بناء القصيدة، تستمد دلالتها من سياقها، فينبغي إذا في دراستنا للقصيدة أن ندرس الصور مجتمعة؛ حتى نستطيع أن نكشف معنى أعمق من المعنى الظاهري للنص، وذلك لأن الصورة – وهي جميع الأشكال المجازية كما قدمنا- إنما تكون من عمل القوة الخالقة، فالاتجاه إلى دراستها يعني الاتجاه إلى روح الشعر ومعناه ودلالته، عبر دراسة نسيج العمل الشعري، وتأمله بوصفه بنية من العلاقات يكشف تفاعلها عن معنى القصيدة ودلالتها، ومن هذه الزاوية تظهر أهمية الصورة الفنية للناقد المعاصر؛ فهي وسيلته التي يستكشف بها القصيدة، فضلا على موقف الشاعر من الواقع، وهي إحدى معايره الهامة في الحكم على أصالة التجربة، وقدرة الشاعر على تشكيلها في نسق يحقق المتعة والخبرة لمن يتلقاها. للنقد الأدبي مصطلحاته، ومفاهيمه الخاصة في مقاربة الصورة؛ حاولنا في هذه الدراسة أن نقف عند أبرزها لكشف أبعادها، وأهميتها أداة نقدية تيسّر عمل الناقد في اشتغالاته على النصوص.


Article
THE narrator component narrative "The narrator form of the Qur'an story model"
الراوي مكوّنا سرديا "شكل الراوي في القصة القرآنية أنموذجا"

Author: Riadh jbari shhail رياض جباري شهيل
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2015 Issue: 71 Pages: 1-28
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The narrative components of any story or novel: the narrator,and the Narrated (event and character maatrin in the narration space: time and space),and Narratee. We discussed this and respect between the narrator of those components, and specifically form, and leave the location and function to other research. It was to search a quick look at the most important narrative studies that revealed the dimensions of the narrative text, components and elements, including the narrator, as a distinction between the narrator and writer, and then got up study: the form of the narrator in the Qur'an story: the narrator internal and external narrator.

مكوّنات السرد في أي قصة أو رواية هي: الراوي، والمروي ( الحدث والشخصية مؤطّرين في فضاء: الزمان والمكان )، والمروي له. ويختص بحثنا هذا بالراوي من بين تلك المكوّنات، وبشكله تحديدا، ونترك موقعه ووظيفته إلى بحوث أخر. وقد كان للبحث إطلالة سريعة على أهم الدراسات السردية التي كشفت عن أبعاد النص القصصي، مكونات وعناصر ومنها الراوي ، إذ فرقت بين الراوي والكاتب، ومن ثم نهض بدراسة: شكل الراوي في القصة القرآنية: الراوي الداخلي والراوي الخارجي.

Keywords

الراوي --- سرد --- قصص

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2016 (1)

2015 (3)