research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
The Features of the Grammatical Thought of Dr. Sahib Abu Jinah
مِن مَلامح التَّفكير النَّحوي عند الدَّكتور صَاحِب جَعْفَر أَبو جَناح

Author: رياض عبود
Journal: LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية ISSN: 19995601 Year: 2019 Volume: 2 Issue: 33 Pages: 16-36
Publisher: Wassit University جامعة واسط

Loading...
Loading...
Abstract

This research attempts to provide a vision for the thoughts of the scholar, Dr. Sahib Abu Jinah in his reading of the heritage-based, grammatical code. The research, therefore, sought to uncover his rich grammatical effort and highlight his rich epistemic contribution, as one of the prominent authorities of our Arabic language in the modern age. I have employed his scholarly books and researches to trace his views and demonstrate his track in the grammatical activities. Hence, it was essential that the material of the research is to be divided into four obligations. The first obligation is assigned for the emergence of grammar; the second obligation is for the grammatical term; the third obligation is exclusively assigned for parsing and the fourth and last obligation is concerned with the grammatical interpretation.

يحاول هذا البحثُ أنْ يقدَّم رؤيةً لأفكار العلامة الدَّكتور صاحب أبو جناح في قراءته للمدونة التّراثية النَّحوية ، ومن هنا سعى البحثُ للكشف عن جهده النَّحوي وإبراز عطائه المعرفي الثّر في هذا الجانب ؛ بوصفه علماً من أعلام لغتنا العربية في العصر الحديث ،وقد استعنت لإيضاح مساره في النَّشاط النَّحوي وتتبع آرائه بنتاجاتهِ العلمية كتباً كانت أم بحوثاً ... لذا اقتضت مادةُ البحث أن يكون في أربعة مطالب خصص أَولها لنشأة النَّحو ، وجعل ثانيها للمصطلح النَّحوي ، وانفرد ثالثها بالإعراب ، وختم رابعها بالتّأويل النَّحوي.


Article
Extension In Grammatical Treatment A Reading In Abu Ali Al-Farisi's Thought
ظَـــــــــــاهِــــــــــــــــــــــرَةُ الاتَّسَـــــــــــــــــــــاعِ في الدَّرْسِ النَّحْــــــــــــــــــــــوي قِراءةٌ فِي فِكْر أبي عليٍّ الفارسيٍّ (ت 337ه)

Author: Riadh Abood Al-Husseini رياض عبود الحسيني
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2013 Issue: 63 Pages: 1-44
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Extension is a linguistic and rhetorical phenomenon which was treated by Arab traditional linguists. This is true due to the fact that the phenomenon was described terminologically and in terms of content. However, the connection between content and terminological treatment was rather vague.Abu Ali al-Farisi(d.377h.),one of traditional Arab famous grammarians, gave many hints about extension, though he did not devote a separate category to it. The present paper is an attempt to uncover these hints; of these (1) he delimits its boundaries, (2) the reasons behind it, (3) and how different it is from poetic necessity. al-Farisi holds the view that the phenomenon should be primarily accounted for with reference to its basic use. The paper surveys his views as noticed in ten of his writings as far as the topic under study is concerned. By the way, the paper has confined itself to grammatical extension.

تُعد ظاهرة الاتساع من الظواهر اللغوية ؛ والبلاغية , التي استقرت في الوعي اللغوي عند العلماء العرب القدامى ؛ وكانت حاضرة في متونهم وأرائهم من خلال المصطلح والمضمون وإن كان الربط بين المصطلح والمضمون غامضاً بعض الشيء. غير أن هذا الربط تمثل عند نحوي من نحاة العربية الا وهو أبو علي الفارسي (ت377 هـ) الذي قدم لنا إضاءات لا تخفى حول هذه الظاهرة ؛ وإن لم يخصص لها بابا في مؤلفاته المعروفة , ومن هنا انطلق البحث في محاولة الكشف عن هذه الإضاءات؛ ولا سيما أن الرجل قد تخطاه كل من كتب عن التوسع , أو الاتساع ؛ وأول هذه الإضاءات أنه حد ظاهرة الاتساع ، وبين مسوغاتها؛ وفرق بين الاتساع والضرورة الشعرية ؛ لأنّ الرد إلى الأصل عنده في الشعر ضرورة , كما يتضح فهمه الدقيق للاتساع من خلال المواضع التي عرض لها في اغلب مؤلفاته ؛ والتي اقتصرنا على عشر منها فقط تخص الاتساع النحوي


Article
Derivation Structures in the Light of Morphological Standards and Linguistic Use
أبنية المشتقات في ضوء القياس الصرفي والاستعمال اللغوي

Author: Riyadh Al-Husseini رياض عبود الحسيني
Journal: AL-AMEED JOURNAL مجلة العميد ISSN: 22270345 23119152 Year: 2014 Volume: 3 Issue: 1 Pages: 389-426
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe study gives much shrifts to the orbit of derivation structures and traces the etymological rules that are widespread in the sources of the morphological that are exploited in their editions to be in a larger field in terms of scope and allusion. That is why linguistics comes with certain uses that run counter to standards and limitation grammarians stipulate.The research paper ramifies into two isles: the first comes as Analogy in Linguistics and Etymology in which the researcher traces the utterance of "analogy" in the Arabic dictionaries and etymological books and comments on their statements; the second tackles Derivation Structures between the Indeclinable and Linguistic Use such as active participle,, passive participle, assimilate adjective, exaggeration and so forth.

ملخص البحثتتمحور الدراسة حول ابنيه المشتقات وتتابع الضوابط الاصطلاحية التي أخذت بالانتشار في المصادر الصرفية المستخدمة في عدد من الإصدارات لتتخطى نحو حقول أوسع من ناحية المدى والعمق ألزماني. ولهذا تطرق علم اللغة لاستخدامات معينه التي تتقاطع مع المعايير والمحددات التي اشترطها النحويون .يتوزع البحث الى محوريين اثنين فجاء الأول بصدد التشابه في اللغة وعلم الاصطلاح والذي من خلاله تابع الباحث لفضه (التشابه) في القواميس العربيه و كتب الاصطلاح معلقا حول مواردهم. وعالج الجزء الثاني ابنيه المشتقات مابين الباقي والاستخدام اللغوي كالمبني للمعلوم والمجهول والصفة اللصيقة والمبالغة.

Keywords


Article
The Rhetoric of Words in Quran, Surat Al-Masad
بلاغةُ المفردةِ القرآنية في سورة المسد

Author: Riyadh Abood Ihwayin رياض عبود إهوين
Journal: Journal Dawat مجلة دواة ISSN: 24115711 Year: 2016 Volume: 2 Issue: 8 Pages: 121-153
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

The idea of research is to highlight features of creativity and artistic beauty of the Quranic vocabulary .It attempts to reveal their possible meanings and rhetorical purposes by studying their context of use in Surat Al-Masad.So the research is based , especially its practical part , on the analytical approach to the verses of the holy Sura in order to highlight those features. However, the features of elegance and beauty cannot be only achieved unless an analysis of word is given because word represents a major unit of speech and its essence. For example, when we talk about the possible meanings of the word (تبَّت) “Tabet” (be ruined), we sense the eloquence of this word which gives this verse its meanings as well as its rhetorical power . That is, the verse will not have this rhetoric power without the word itself.What we want to confirm is that the word cannot be overlooked when doing a rhetorical analysis of Quran , or even in carrying out any study that deals with linguistic analysis of sound ,morphology , syntax and semantics .The Quran consists of words which give the text its texture and durability.

تقوم فكرة البحث على إبراز معالم الإبداع والجمال الفني للمفردة القرآنية عبر الكشف عن أسرارها الدلالية ومقاصدها البلاغية في ضوء استعمالاتها السياقية في سورة المسد ؛ لذا ارتكز محور البحث ولاسيما في جانبه التطبيقي على المنهج التحليلي لآيات السورة المباركة بغية إبراز تلك المظاهر. غير أن تشخيص ملامح الحسن والجمال لا تتجلى إلا عن طريق تحليل المفردة ، وذلك بوصفها عماد الكلام وجوهره، فحينما نتحدث مثلا عن أوجهٍ دلاليةٍ متــعددةٍ للفظة (تبَّت) ؛ فإننا نستشعر تلك البلاغةَ في الآية القرآنية عن طريق اللفظة التي أكسبتِ الآيةَ دلالاتٍ ونُكَتاً بلاغية، لا شك أنه لولا استـعمالُ المفـردة ذاتها؛ لما كان للآية بلاغتها المعهودة. ومثل ذلك استعمال الأداة (ما) التي أعطت للآية ستةَ معانٍ، حملت إليها قمة الفصاحة والبلاغة، ولا يكون ذلك لو استُعملت الأداة (لا)- على سبيل المثال- كما كان للتوجيه النحوي في مفردتي (امرأته) و (حمالة) بالغُ الأثر في سبك النص وتماسكه تركيبياً ودلالياً وبلاغياً. والذي نحاول الوصول إليه من ذلك أنه لا يمكن إغفال المفردة في دراسة التحليل البلاغي للنظم القرآني، وتحليل جوانبها اللغوية من صوتٍ وصرفٍ ونــحوٍ ودلالةٍ ونعني بذلك بلاغة المفردة ، وبــذلك يتـكون النص القرآني من المفردات التي تعطي النصَّ متانةً ورصانةً لا تتفاوت أبدا في حسن النظم، وقد جاء القرآن بها ليكون أسلوبه التعبيري وجهاً من وجوه الإعجاز البلاغي القرآني.


Article
The Phenomenon of the Homogeneity (Mushakala) in the Arabic Grammar Heritage.
ظاهرةُ المشاكلة في التـَّراث النـَّحوي العربي

Loading...
Loading...
Abstract

This research intends to study the phenomenon of the homogeneity or resemblance or conformity (mushakala) in the Arabic grammar heritage, because it is one of the phenomena which has occupied a profound importance in the speech, and for its impact on the straightness of the meaning and the harmony between the elements of the grammatical structures as well as for achieving a configurable and vocal harmonization, in mode and parsing, between the articulations.The research has demonstrated the targeted meaning, assumed by the grammarians, of this articulation, and the regulations that govern its occurrence in the speech as well as the reasons which are required for its accomplishment in the speech. It has also demonstrated the homogeneity (Mushakala) which is used by the grammarians in their interpretation of the linguistic phenomena.

يتوخى هذا البحث دراسة ظاهرة المشاكلة في التَّراث النَّحوي العربي؛ لأنَّها من الظواهر التي احتلت أهمية كبيرة في الكلام؛ وذلك لِما لها من أثر في استقامة المعنى، وفي الانسجام بين عناصر التَّركيب النَّحوي، فضلا عمَّا تحققه من تـناسق شكلي وصوتي بين الألفاظ صيغة وإعرابًا. لذا قام هذا البحث ببيان المعنى المراد من هذه اللفظة عند النَّحويين والضوابط التي تحكم وقوعها في الكلام، والأسباب التي تدعو إلى وجوب تحققها في الكلام، فضلًا على بيان المواضع التي تجوز فيها المشاكلة، والظواهر اللُّغوية التي اتخذ النَّحويون من المشاكلة تفسيرًا لها.


Article
CHARACTERISTICS AND COMPOSITIONS OF SOLID WASTE IN NASSIRIYA CITY
خواص ومركبات النفايات الصلبة في مدينة الناصرية

Author: , Ryidh A. Yasir Zaidun Naji Abudi رياض عبود ياسر , زيدون ناجي عبودي
Journal: Al-Qadisiyah Journal for Engineering Sciences مجلة القادسية للعلوم الهندسية ISSN: 19984456 Year: 2009 Volume: 2 Issue: 2 Pages: 136-148
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

The improving of living condition and increasing of population density growth assist in increase the quantity and quality of domestic solid waste in households in Nassiriya city.A samples of solid waste have been collected from households in Nassiriya city to know the quantity of solid waste generated. Households classified into three zones according to economic status (high, middle and low income levels). Samples collected for seven months, from January to July 2008. This paper explains that the generation rate of solid waste for person or capita changes from each income level to another and from month to other and we can represent 0.68 kg/cap./day as average of domestic solid waste generated in present time in city, the quantity of solid waste generated in Nassiriya city is equal to 22.15 ton/day this only for domestic waste (solid waste from commercial, industrial and medical waste not reported in this paper).Value of density was calculated is equal to 275.33 kg/m3, the percent of each individual component for solid waste components also calculated and for seven months for each income level. These percent shows that the most common components is organic (food) waste which is participle and its percent in range of (61.88 % to 69.95 %) and these value is similar with other results in other cities of Iraq.The compressive of results of this paper with other results shows its similar to Iraqi cities and differs to Europe united cities.

إن تطور الظروف المعيشية وزيادة الكثافة السكانية ساعد في زيادة نوعية وكمية النفايات الصلبة المنزلية المتولدة في مدينة الناصرية. تم جمع عينات لمعرفة كمية النفايات الصلبة المتولدة من المنازل في مدينة الناصرية. قسمت المدينة الى ثلاث مناطق بالاعتماد على الحالة الاقتصادية (المستوى المعاشي للمنطقة) الى مناطق مرتفعة، مناطقة متوسطة ومناطق ضعيفة الدخل. واستمرت الدراسة لمدة سبعة اشهر من شهر كانون الثاني الى شهر تموز 2008. أوضحت الدراسة إن معدل النفايات التي يولدها الشخص الواحد تتغير من فئة إلى أخرى ومن شهر إلى أخر ويمكن اعتماد رقم 0.68 كغم /الشخص/اليوم كمعدل للنفايات المتولدة في الوقت الحاضر وبذلك تبلغ كمية النفايات الكلية المتولدة من المنازل فقط حوالي 22.15 طن / اليوم في مدينة الناصرية عدا النفايات التجارية والصناعية والنفايات الطبية المتولدة من المستشفيات والأنشطة الصحية. أما قيمة كثافة النفايات الصلبة فقد تم إيجادها ووجدت إنها تساوي 275.33 كغم /م3 كما تم حساب النسبة المئوية لكل مكون من مكونات النفايات الصلبة وللأشهر السبعة كما تم حساب الانحراف المعياري ومعدل نسبة كل مكون لكل فئة من فئات الدخل. وقد بينت النسب المئوية إن النسبة السائدة للنفايات هي النفايات العضوية القابلة للتعفن والتي تراوحت بين 61.88%) إلى 69.95 %) وهذه النسبة تتشابه مع النسب الأخرى التي تم إيجادها في باقي المدن العراقية. كما تم مقارنة النتائج التي تم الحصول عليها في هذا البحث مع ما متوفر من نتائج وأرقام عن الدراسات السابقة التي أجريت على مدن أخرى من العراق وقد أظهرت تشابهها مع هذه القيم واختلافها عن مثيلاتها في مدن الاتحاد الأوربي.


Article
Verbs of Doubt & of the Certainty: a study of the Phenomenon of Place-Supplying
أفعال الشّكّ واليقين دراسة في ظاهرة سدّ المسدّ

Authors: Riyadh Abood Ehwain رياض عبود إهوين --- Kareem Salah Mohsen كريم صالح محسن
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2015 Issue: 70 Pages: 1-32
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with a syntactical phenomenon widely used in books of grammar and Quranic interpretation and parsing, which is the phenomenon of “Place-Supplying”- “Taking Place of”. The research dealt with its concept at the level of linguistic meaning and terminology, built upon how the grammarians used it, and upon its other issues such as: full meaning, vocabularies disorder, and how this ungrammatical disorder has been handled. The researcher is partly dedicated to the grammatical usage of this phenomenon in context of “Verbs of Doubt and of Certainty - Verbs of Opinion” in the light of Quranic usage as a practical material, and to the impact resulted from this employing at the semantic aspect.

يعالج هذا البحث ظاهرة نحوية كثيرة الاستعمال في كتب النّحاة والمفسرين ومعربي القرآن , أَلا وهي ظاهرةُ (سدُّ المسدّ) , إذ بيّن البحث مفهومها في اللغة , كما حدد ماهيتها الاصطلاحية , وكان هذا مبنياً على استعمال النحاة لها , وفيما قيل بحقّ مسائلها من تمام المعنى , والخلل الحاصلٌ في اللفظ , وكيفية معالجة هذا الخلل الذي خرج عن قواعدهم. وخُصص البحث لجانب من الاستعمال النحويّ للظاهرة , وهو سياق أفعال الشّكِّ واليقين (أفعال القلوب) في ضوء الاستعمال القرآني مادة تطبيقية , والأثر المترتب على هذا التوظيف في الجانب الدلالي.


Article
Duality of Intentionality and Benificity of the Grammatical Analyses of IbinAlHajib(d. 646 h)
ثنائية القصدية والإفادة في تحليلات ابن الحاجب (ت646 هـ) النـَّحوية

Author: Asst .prof .Dr. Riyadh AboodEhwain أ. م. د. رياض عبود إهوين
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2019 Volume: 58 Issue: 1 Pages: 147-168
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This paper addresses the issue of the width of the traditional grammatical discourse in embracing the modern pragmatic approach Besides, it refers to the fact that Arabic grammar is not mere a collection of formal rules alternately introduced and discussed by Arab grammarians, but the grammarians' thinking has a great effect in limiting meaning Therefore, the aim of this paper is to shed light on the mature thinking of IbinalHajib drawing the guidelines and the rules of grammar He was very keen to see the grammatical discourse fulfilling its goals as initiated by the speaker In addition, this serves the communication between both This has proved the double benefit and intention that the traditional grammarians had used before it has recently become of much interest in pragmatics

يؤكِّدُ هذا البحث سعة الخطاب النحوي القديم في استيعاب المنهج التداولي الحديث، ويشير في الوقت نفسه إلى أن النحو العربي ليس مجرد قواعد شكلية تناوب النحويون على وضعها وصياغتها؛ بل إنَّ لتفكير النَّحويين أثراً كبيراً في تحديد المعنى؛ لذا فالهدف من هذا البحث هو إظهار رقي التفكير النَّحوي لدى ابن الحاجب في رسم ملامح النَّحو وتقعيد أحكامه وقواعده، فقد كان صاحبنا حريصاً جداً على أن يؤدي الخطاب النَّحوي مقاصد المتكلم إلى مخاطَبه، وفي الجهة المقابلة تتحقق الإفادة ليستمر التَّواصل اللُّغوي بينهما، وهكذا ترى - أيُّها القارئ الكريم – أنَّ ثنائية القصدية والإفادة ضابطاً استعمله النَّحويون القدماء قبل أن تكون مبحثاً مهماً في الدرس التَّداولي.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

Arabic (7)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (3)

2016 (1)

2015 (1)

2014 (1)

2013 (1)

More...