research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
دور التحسين المستمر في تحقيق النجاح الاستراتيجي دراسة تحليلية لأراء عينة من مدراء المستشفيات الحكومية في النجف الاشرف

Author: سناء جاسم محمد الذبحـاوي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2016 Volume: 2 Issue: 40 Pages: 471-489
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims to identify and define the dimensions of the basic requirements as well as the continuous improvement of perceived customer value in the study sample، especially in the administrative units that are in direct contact with patients. In addition، it is intended to detect the effect of the relationship between the dimensions of the CI and the achievement of those perceived customer value. The study is the definition of the problem within a set of questions dealing with the nature of the relationship between the variables that affect the study، the plan was developed virtual thus to study the expression of two key assumptions. To verify these hypotheses put all under many tests. Moreover، to obtain the required data، we used questionnaires، as well as the descriptive approach as a method to study. Because of the limited population of the study، which was (95) as director in administrative units. And included in this study all the study population. Besides، it has been obtained (89) questionnaires that have been used to analyze the data using a program (SPSS V.18). The study used a questionnaire as a key tool to collect information and data. The study sought to test a number of hypotheses relating to the primary and secondary link relations and the impact of the relations between the variables of the study in order to answer the questions of the study and to reach specific goals. The study found a number of empirical results، which is the relationship between the variables (CI، strategic success).There is also a significant impact on the success of the CI strategic. The results were consistent with the hypothesis of the study on this issue، the study got a set of recommendations and suggestions that support the strengths and address weaknesses.

تهدف الدراسة الحالية إلى تحديد وتعريف الأبعاد الأساسية لمتطلبات التحسين المستمر وكذلك من ينظر إلى العملاء قيمة في عينة الدراسة وخاصة في الوحدات الإدارية التي هي على اتصال مباشر مع المرضى. وبالإضافة إلى ذلك، فإنه يهدف إلى الكشف عن تأثير العلاقة بين أبعاد CI وتلك من تحقيق قيمة العملاء المتصورة.يتم تعريف مشكلة الدراسة ضمن مجموعة من الأسئلة التي تتناول طبيعة العلاقة بين المتغيرات التي تؤثر على الدراسة، تم وضع خطة افتراضية بالتالي للدراسة في التعبير عن اثنين من الفرضيات الرئيسية. للتحقق من هذه الفرضيات وضعت كلها تحت العديد من الاختبارات. وعلاوة على ذلك، للحصول على البيانات المطلوبة استخدمنا الاستبيانات وكذلك المنهج الوصفي كمنهج للدراسة. بسبب محدودة من مجتمع الدراسة، والتي كانت (95) مديراً في الوحدات الادارية . و شملت هذه الدراسة جميع مجتمع الدراسة. الى جانب ذلك، تم الحصول عليها (89) الاستبيانات التي استخدمت لتحليل البيانات باستخدام برنامج (SPSS V.18).استخدمت الدراسة الاستبانة كأداة رئيسية لجمع المعلومات والبيانات. سعت الدراسة إلى اختبار عدد من الفروض الأساسية والثانوية المتعلقة بالعلاقات ارتباط وتأثير العلاقات بين متغيرات الدراسة من أجل الإجابة على أسئلة الدراسة وللوصول إلى أهداف محددة. وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج التطبيقية التي هي علاقة بين المتغيرات (CI، النجاح الاستراتيجي). وأيضا هناك تأثير كبير للCI على النجاح الاستراتيجي. كانت النتائج متطابقة مع فرضية الدراسة بشأن هذه المسألة، حصلت الدراسة مجموعة من التوصيات والاقتراحات التي تدعم نقاط القوة ومعالجة نقاط الضعف.


Article
The role of continuous improvement in achieving the perceived value to the customer "Analytical study of the views of a sample of workers in technical institutes and colleges."
دور التحسـين المسـتمر فـي تحقـيق القيمـة المدركـة للزبـون "دراسة تحليلية لآراء عينة من العاملين في المعاهد والكليات التقنية"

Authors: أزهار نعمهَ أبو غنيم --- سناء جاسم محمد الذبحـاوي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2016 Volume: 2 Issue: 37 Pages: 11-39
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

The current study aims at determining and defining the basic dimensions of the requirements of Continuous Improvement as well as those of the Customer Perceived value in the study sample especially in the administrative units which are in direct contact with the students. In addition، it aims to reveal the effect of the relationship between the dimensions of Continuous Improvement and those of achieving the Customer Perceived value. The study problem is defined within a set of questions that deal with the nature of the affecting relation between the study variables and the differences between the companies according to the sectors where they works، hence a hypothetical plan had been put for the study to express two main hypotheses.To verify these hypotheses all are put under many tests. To obtain the required data we used the questionnaires as well as the descriptive method as a method for the study. The study samples were (105) worker، the deliberate sample is used to test (89) worker working in the administrational units in (Technical Institute-Kufa، Technical Institue-Najaf، Adminstrational Technical collge-Kufa، Technical collge-Najaf، Medical and Health technical collges - Kufa). The study used the questionnaire as a main tool to collect the information and data The study sought to test a number of primary and secondary hypothesis related to the correlation relations and effect relations among the variables of the study in order to answer the questions of the study and to reach the defined aims. And to process the information and data.a number of applied results of which are a relation between the variables (Continuous Improvement، The study has reached Customer Perceived value). And also there is a significant effect of the Continuous Improvement on the Customer Perceived value.

الغرض من الدراسة الحالية الى تحديد وتشخيص الأبعاد الأساسية لمتطلبات التحسين المستمر وكذلك تحديد وتشخيص الأبعاد الأساسية للقيمة المدركة للزبون في عينة الدراسة وبالتحديد في الوحدات الإدارية التي هي في تماس مباشر مع (الطالب)، فضلاً عن بيان أثر العلاقة بين أبعاد التحسين المستمر وأبعاد تحقيق القيمة المدركة للزبون.تم اتباع المنهج الوصفي كمنهج للدراسة الذي يقوم على اقتطاع جزء من المجتمع وتكون العينة ممثلة لمجتمع الدراسة، ومجتمع الدراسة يتألف من (105) عاملاً من الوحدات الإدارية في الكليات والمعاهد التقنية المبحوثة، وطبقت الدراسة على العينة العمدية في اختبار (89) عاملاً موزعين في الوحدات الإدارية (المكتبة، مجانية التعليم، وحدة شؤون الطلبة،الأقسام الداخلية، الوحدة الرياضية، وحدة تدريب الطلبة) في (الكلية التقنية/نجف وكلية التقنيات الصحية والطبية/كوفة والكلية التقنية الإدارية/كوفة والمعهد التقني/نجف والمعهد التقني/كوفة)، واستعملت الدراسة الاستبانة وسيلة للحصول على البيانات . توصلت الدراسة لمجموعة من الاستنتاجات من بينها وجود علاقات ارتباط وتأثير معنوية فيما بين المتغيرات (التحسين المستمر والقيمة المدركة للزبون) كذلك وجود أثر معنوي لمتغير (التحسين المستمر في القيمة المدركة للزبون)، جاءت هذه النتائج متطابقة مع الفرضيات في الجانب التطبيقي، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات التي تسهم في تعزيز نقاط القوة ومعالجة نقاط الضعف.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2016 (2)