research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
الجميل في الرسم التجريدي

Author: غسق حسن مسلم
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 20(المجلد الثاني) Pages: 161-168
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

ن الجميل ارتبط اشد الارتباط بالعلاقة الجدلية بين الذات والموضوع والتي تشكل الأساس الراسخ لكل تقدير جمالي ،فألذات تضفي على موضوع الجميل معنى مستند من رغباتها واتجاهاتها وغموضها معاً ، وانتماء الجميل الى مجموعة التصورات الشخصية عن الشكل جعله تحصيلاً لوفاء الذات لمتطلباتها .ان ارتباط الفنان التجريدي بالتفكير الجمالي نابع اساسا من الاهتمام يالتنسيق والتنظيم للعناصر الجمالية التي لا تقول شيئا مباشرا للمتلقي ولكنها تخاطبه بصريا بلعبة الخط واللون، فالاحساس بالجميل احساس فطري لدى الفنان ارتبط بالحب والميل والاعجاب كما ارتبط لدى الفنان بالتقدير والانتقاء والتأويل والحاجة الذاتية، فكان التنسيق الجمالي يتسلل الى الاعمال الفنية التجريدية بما يجعلها تحقق نوعاً من الانفصال عن الغاية النفعية الاولى التي ارتبط بها الفن الاكاديمي.


Article
الموت في الرسم التعبيري

Author: غسق حسن مسلم
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 20(المجلد الثاني) Pages: 265-274
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

إن حياة كل إنسان هي رحلة نحو الموت، فالموت يتداخل مع الحياة بشكل حتمي كون الإنسان على مستوى المشاعر يعيش هاجس الموت الذي آمن به كفناء مطلق أو انتقالي ، فالإنسان لم يستوعب الموت فقط كحقيقة قدرية تصيبه عند زوال كيانه البيولوجي بل لمس الموت وهو حي من خلال الأسباب التي تقود إليه ومن خلال محاولته إثبات وجودهِ ، والفنان وفقاً لذلك هو الأِشد إحساساً بالفناء والأعمق رؤية لوجوه الموت التي تصيب مظاهر الحياة وأشكالها من خلال تحولاتها واختفاءها او دمارها وزوالها فيكون نشاطه الفني تمردا على الموت ومقاومة بالوسائل التشكيلية والجمالية التي أثبت التاريخ عصيانها عن الزوال فالحضارة لم تخلد شيئاً من الأقوام السابقة بقدر ما خلدت فنونهم ومنتجاتهم التي أرادوا بها ترك بصماتهم للأجيال اللاحقة أو قصدوا بها نيل الخلود.


Article
الفناء وتمثلاته في الرسم السريالي

Author: غسق حسن مسلم
Journal: Journals eduction for girls مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الانسانية ISSN: 19935242 Year: 2016 Issue: 19 Pages: 485
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The current research is marked by the yard and Tmtlath in Surrealist painting of four chapters the first chapter of the methodological framework consists of research and summarized the research problem by asking (what is the yard and how was the surrealist painting)The second chapter of the theoretical framework and the first two sections of the yard in psychological studies either second topic in the courtyard surrealist painting was the second quarter ended indicators theoretical frameworkThe third chapter represents the rules and regulations of research has been faithful to five samples represent examples of Surrealist painting analysisThe loss ended the fourth quarter results and conclusions have been the most important results:1. understand the artist's Surrealist yard movement to the truth deeper after renewed life link annihilation belief artist in front of the yard is limited physically and strength lies the challenge and accomplishment, and the line that draw shapes goes beyond the borders of our limitations, auction model expresses his movement about the indications represent the courtyard is also a challenge of the courtyard of the manifestations of the outside world is shifting and the meridian and therefore does not carry us valuable eternal kills the spirit of the artist and make him live disconnections posed by the fact does not sanctify the artist's body fragile phenomena and addresses as strikes that never err by imagination and perceptions that make it connected side subconscious most firmly permanence Alrakzh in the human imagination through the form just liberated from reality horror yard to make the artist imagines life more solid, and show courage unique to face the courtyard and Deliverance always linked to the internal world and the emancipation of the families actually bars and live the adventure Fine of the wider doors Art is knowing authentic which is harder than that penetrates shares yard he created a spiritual not physical care Artist Surrealist balance in the image of power, the mouthpiece of controversial formality and semantic difference between life and yard and attraction forces the power of creation and artistic creativity going with confidence and a sense of permanence, intellectual activity and creative activity live in a positive way the outside world seeking to annihilate us not resist, creative euphoria kills phenomena and turning it into a succinct codes under the power of memory and imagination. As we can see that in a sample of Paul Klee.2. The cities of industrial modernity killed the human spirit mark disappears terrible where human existence and prevail sleep inertia that environment so that he could live in the human body, it can not live in spirit (yard Spirit). There is no doubt that the yard when Surrealist is representing the vacuum sclerosis and alienation and loss of existence and vital body note that the value of a man lies in his soul and the loss means the courtyard referred What is sensory to an unknown and strange world of alternative Joe cities and factories that affect human their toxicity and kill him slowly in the world of cities do not feel human existence, Vulkip life is imaginary solution to the expression of the human tragedy (yard Spirit) within the city yard Spirit is a sign of technical consumption creative energies become cities put the importance of the body by the Spirit and eating before the values and principles of the yard can Atzlsl to life at low vitality and offset (yard Spirit) here Yard shows as a way to exist, and not the end, which adapts and rehearse colored environment loses himself and dissolves the merger of his model of cultural significance yard Soul Man is immersed in factual (being given) without the option, be Tnahia clear through Dull forms geometric repetition and accumulation without representing something. If a person did not work and a certain point of view, it will disappear body and spirit. As we can see in the sample Hariko.The most important conclusions:1. with Surrealist Art diverse trends appeared to understand the reality yard and all invest the world of dreams and visions, nightmares and all the contents of the unconscious, which bore within them instinctive destroyed, artist surreal sense of emptiness and emptiness that can be left by industrial society in human life and which requires adaptation rights with them to turn to is more like a machine heart and mind. It is known that the surrealist thought may collect between things that do not link among themselves in truth and carry things meanings is the usual sense, everything could indicate everything, input yard on human memory to know the meanings of things the merging yard symbolic with life, such as race and eating forces with the aim of sublimation and the escalation of the instinct of destruction has Libido also do not degrade Btamoihaa but live in another way, here the artist controls the fate of shapes and destiny and their meanings and smashed its skull and coherent body Aitilh broken and needed to deliver the idea.2. The Surrealist in poses to the world after the yard depends signals posed dreams and decrepitude Altqaúa from the world of the subconscious, a scientist sensed yard unknown issue, and while is place to live ghost It's ethereal to humans after the yard which is indestructible, and the world beyond the yard where the image of man be more vitality and spiritual world of the same yard that is associated with atherosclerosis and decomposition.3. with Surrealist Art diverse trends appeared to understand the reality yard and all invest the world of dreams and visions, nightmares and all the contents of the unconscious, which bore within them instinctive destroyed, artist surreal sense of emptiness and emptiness that can leave the industrial society in human life and which requires adaptation rights with them to turn to is more like a machine heart and mind. It is known that the surrealist thought may collect between things that do not link among themselves in truth and carry things meanings is the usual sense, everything could indicate everything, input yard on human memory to know the meanings of things the merging yard symbolic with life, such as race and eating forces with the aim of sublimation and the escalation of the instinct of destruction has Libido also do not degrade Btamoihaa but live in another way, here the artist controls the fate of shapes and destiny and their meanings and smashed its skull and coherent body Aitilh broken and needed to deliver the idea.4. The Surrealist in poses to the world after the yard depends signals posed dreams and decrepitude Altqaúa from the world of the subconscious, a scientist sensed yard unknown issue, and while is place to live ghost It's ethereal to humans after the yard which is indestructible, and the world beyond the yard where the image of man be more vitality and spiritual world of the same yard that is associated with atherosclerosis and decomposition

أدرك الفنان الحديث منذ البدء أن الوجود القائم على الشعور والإدراك البصري يشكل وجودا سطحيا وجزءا بسيطا نسبة إلى وجود آخر أعمق تتحرك فيه الذات بشكل أقوى فاعلية وأعظم اتساعاً وبحرية مطلقة والفنان عندما يرغب أن يتشكل وجوده الفني حسب رغباته فان ذلك كان خوفاً من وجود يعيق الخيال ويضع حواجز التقليد ويشل حركة الفنان وحيويته ويضعه أمام الفناء مباشرة دون أسلحة دفاعية ، فالواقع مرعب وغير مكتمل ولو ترك الفنان للواقع وحده لمات قبل أن يحيا لأن الفنان يبحث عن حياة ممتلئة لا فارغة مجدبة صنو الفناء الحياة الحقيقة ليست تلك البيولوجية بل هي حياة الرغبة والتحولات التي تواكبها أهداف التحرر مما هو زائل وإدامة اللحظة الممتلئة تلك الحياة تملك إمكانيات البقاء، لان الوجود في الفكر السريالي هو الذي ينتمي إلى الإنسان لا العكس الفنان هو من يمتلك زمام وجوده وأشياء هذا الوجود لا تقرر لنفسها شيئاً ولا من قوى عليا بل الفنان هو المتحكم بمصير الموجودات تتشكل وفقاً لأحلامه الواعية واللاواعية متجاوزة المسار الوجودي المتعارف عليه الصلب الأعمى والقياس وهو عالم الوعي البحت وبالتالي لابد من ضخ الحياة والحيوية والحركة والتغير في هذا العالم لكسر الحواجز التي تقرب الفنان من الفناء، فالوجود منظور إليه من الداخل هو قلب الوجود الأبدي الوجود الأمن والأكثر حميمية وثقة بالنسبة للفنان ، لأن هذا الوجود الداخلي وجود دينامي يعبر عن حركة الفنان المستمرة التي يجاوز بها الحالة التي يكون عليها في أي لحظة ، واللحظة الحاضرة لا تمثل بالنسبة للفنان السريالي إلا سجناً مهلكاً ، ولهذا حاول السريالي دمج الحاضر بالأبدي والنسبي بالمطلق لأن ذلك الأبدي ينفذ إلى الزمن ويعطيه حاضراً دائماً ومعنى لا نهائيا والوجود الذي يتمثله الوعي لا يوصل إلا إلى جدران المتناهي الذي تلغى فيه الأبدية أما الوجود الذي يتمثله اللاوعي لا يقود لجدران وحواجز بل يطرح صورا لا متناهية يجعل للفنان أملا في الاستمرار وقنوات للمعنى الذي لا تكسره المعرفة التقليدية بل يظل سرا مغلقا أمام تأويلات الذهن البشري.


Article
ملامح الارهاب في رسوم صفاء السعدون

Author: غسق حسن مسلم
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 5 Pages: 2353-2380
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The current research season (against terrorism in Safa al-Sadoun fees) of four chapters singled out the first chapter the methodological framework of the research has summarized the problem of induction following wonder how the artist's body manifestations of terrorism of the victims and the perpetrators cross represents the human dimension in the face of terrorism and reflection to build intellectual position as a reference stressful adopted to represent attacks against the victims and molded in the formative speech privacy in a unique theme and style and presentation to activate the aesthetic attitude in addressing terrorism. The aim of the research revealed the face of terrorism in the purity of fees Sadon.fa while cared Chapter II framework theoretical research and be one of the three first Investigation of terrorism in the monotheistic religions (Jewish, Christian and Muslim) The second problematic about the concept of terrorism, and the third a brief history of terrorism and Mqhrbh in art, your search is over the most important framework indicators theoretical. The third chapter has been concerned with the rules and regulations Find six samples from the research community analysis, while the fourth quarter was interested in the results, conclusions, recommendations, proposals and was the most important results:Terrorism as the result of the loss of life and damage to the bodies and the imposition of thought and certain behaviors inhumane is an attack on the human right to life and the right to think and freedom of expression and therefore a violation of the rights of heading Baksidih towards vulnerable groups, as exemplified in the sample (1.2, 3, 4.5, 6) is terrorism in Safa al-Sadoun fees formats diverse sectarian and religious, political and economic, psychological, internal and external, and international and Sri openly and as exemplified in the sample (1.2, 3, 4.5, 6)The most important conclusions: any artist can not enjoy the innate morality and humanity feels that ignores the terrorist private practice after becoming a global phenomenon possible to affect any individual in any time and place. The art in front of terrorism represents Ochhara and ad kuna component captures random terrorist act, speed and inattention to realize its details and escape from it and re-raised slowly and steadily private language of fine art and allows the recipient to understand its dimensions and meanings that had been forgotten by the pain and sadness and horror and see what can not be seen by only tracers violent and disruptive.

يتكون البحث الحالي الموسوم (ملامح الارهاب في رسوم صفاء السعدون) من اربعة فصول اختص الفصل الاول بالاطار المنهجي للبحث وقد تلخصت مشكلة الحث بالتساؤل التالي كيف جسد الفنان ملامح الارهاب المتمثلة بالضحايا والجناة عبر تمثلة البعد الانساني في مواجهة الارهاب وانعكاسه لبناء موقفه الفكري كمرجعية ضاغطة اعتمدها لتمثل الاعتداءات بحق الضحايا وقولبتها في خطاب تشكيلي متفرد في خصوصيته وموضوعه واسلوب عرضه لتفعيل الموقف الجمالي في تصدية للأرهاب. وكان هدف البحث كشف ملامح الارهاب في رسوم صفاء السعدون.في حين اهتم الفصل الثاني بالاطار النظري للبحث وتكون من ثلاثة مباحث الاول الارهاب في الديانات السماوية (يهودية ومسيحية واسلامية ) الثاني اشكاليات حول مفهوم الارهاب والثالث موجز لتأريخ الارهاب ومقارباته في الفن وانتهى البحث بأهم مؤشرات الاطار النظري . اما الفصل الثالث فقد اهتم بأجراءات البحث وتم تحليل خمس نماذج من مجتمع البحث, اما الفصل الرابع فقد اهتم بالنتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وكان اهم النتائج :• ان الارهاب كون ما ينتج عنه من أزهاق للأرواح وتلف للاجساد وفرض فكر وسلوكيات معينة لا انسانية هو اعتداء على حق الانسان في الحياة وحقه في التفكير وحرية التعبير وبالتالي انتهاك حقوق يتوجه بقصدية نحو فئات مستضعفة , كما يتمثل ذلك في العينة (1 ,2 ,3 , 4, 5)• يتمثل الارهاب في رسوم صفاء السعدون بصيغ طائفية ودينية وسياسية واقتصادية ونفسية وداخلية وخارجية ودولية وسرية وعلنية كما يتمثل ذلك في العينة (1 ,2 ,3 ,4 ,5)واهم الاستنتاجات :• لا يمكن لأي فنان يتمتع بأخلاقية فطرية ويحس بالإنسانية ان يتجاهل الممارسات الارهابية لا سيما بعد ان أصبح ظاهرة عالمية ممكن ان تطال اي فرد بأي زمان ومكان .• ان الفن امام الارهاب يمثل عنصر أشهاري واعلاني كونة يلتقط عشوائية العمل الارهابي وسرعته وغفلة ادراك تفاصيله والهروب منه ويعيد طرحه ببطء وبثبات خاصة بلغة الفن التشكيلي فيتيح للمتلقي فهم أبعاده ومعانية التي تناساها بفعل الالم والحزن والرعب ورؤية ما لا يمكن ان يراه الا كأثر عنيف وتخريبي. وانتهى البحث بالتوصيات والمقترحات وقائمة المصادر والاشكال


Article
Aesthetic valuer out viewer in baroque paintin
القيـــم الجماليـــة للمشاهـــد الخارجية في التصوير الباروكي

Author: Ghasaq Hasan Muslim غسق حسن مسلم
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2017 Issue: 84 Pages: 25-44
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Research Summary :This research revolves around the theme (aesthetic valuer out viewer in baroque painting ) The research contains four chapters of the research go as follows:The first chapter contains the problem of the research and contains the importance and aim of the research and The limits and The first chapter ends with the definition of the terminologies .The second chapter deals with a theoretical background . It includes two sections : The first , study{ aesthetic valuer out viewer } and The second section , study { aesthetic valuer out viewer in baroque painting }.The third chapter includes five samples from baroque painting .The fourth chapter includes the results of this study . also the deducements , recommendations, suggestions .Finally, the study ends, list of appropriator, and addenda

يتكون البحث الحالي الموسوم (القيم الجمالية للمشاهد الخارجية في التصوير الباروكي) من أربعة فصول الاول يختص بالاطار المنهجي للبحث متمثلا بمشكلة البحث واهميته وهدفه وحدوده ثم تحديد المصطلحات . وكان هدف البحث هو تعرف القيم الجمالية للمشاهد الخارجية في التصوير الباروكياما الفصل الثاني فقد تضمن الاطار النظري وقسم الى مبحثين تناول الاول (موضوع القيم الجمالية للمشاهد الخارجية )عبر نبذة تأريخيه والثاني تناول موضوع (القيم الجمالية للمشاهد الخارجية في فن الباروك ) وقد انتهى الفصل بمؤشرات الاطار النظري . بينما اهتم الفصل الثالث بإجراءات البحث وتم اختيار خمس عينات من الفن الباروكي للتحليل وتم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي في تحليل عينات البحث ، اما الفصل الرابع فقد اختص بالنتائج والتي منها الاتي:1-ظهر الانسجام والتناسق والنظام في تصوير المشهد الخارجي كقيمة جمالية في فن الباروك وقد ظهر ذلك بشكل جلي في العينة (1, 2 ,3 ,4 ,5 ).واشتمل الفصل الرابع ايضاً على الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات .وانتهى البحث بقائمة المصادر والملاحق

Keywords


Article
Dimensions of intellectual terrorism and its repercussions In contemporary Iraqi drawing
الابعاد الفكرية للإرهاب وتداعياته في الرسم العراقي المعاصر

Author: TWILIGHT Muslim Hassan al-Kaabi غسق حسن مسلم الكعبي
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2015 Issue: 9 - 10 Pages: 167-204
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This study entitled “The intellectual dimensions of terrorismand their implications on the contemporary Iraqi painting” consistof four chapters. The first chapter consists of the methodologicalframework which includes the problem of the study which endswith the question: what are the intellectual dimensions of terrorismand what are its negative implications on the artist and his vision tohis works within these dimensions. This study explores the negativeimplications of terrorism and their role on the intellectual standof the artist as a control reference which he adopts to represent theaggressions against victims and society and to cast this in a plasticdiscourse which is unique in its topic and style to invigorate its aestheticstance to confront terrorism.The objective of the study is to explore the intellectual dimensionsof terrorism and its implications on the contemporary Iraqipainting. The second chapter deals with the theoretical frameworkand consists of three topics: the first topic deals with the intellectualdimensions of terrorism and its implications on the threedivine religions- Judaism, Christianity and Islam. The second topicdiscusses the problems about the concept of terrorism; and thethird topics involves with the approaches to terrorism images andits implications on art. The chapter ends with the theoretical frameindicators. The third chapter tackles with study procedures, and itconsists of study sample and study population. The study has fivesamples and the study approach which is based on the descriptiveanalysis and study tool which is the form of content analysis. Chapterfour deals with the results, conclusions, recommendations andsuggestions. Among the most important results are:The aesthetic and artistic dimensions are shown as intellectualdimensions of terrorism through the resort of the artist to diversemethods that depends on realism and abstract, and the use of expressionism,symbolism as values for the plastic elements and togive a dense meaning for the phenomenon of terrorism. The symboluse of terrorism is shown through the color in all samples whichsometime becomes pale as in sample 4 and 5, and sometimes becomesenriched and in sample 1, 2, and 3. It is sometimes coupledwith contemporary and traditional symbols as in sample 1, 2, and 5,or through combining more than one method in paint as in sample5, or invigorating the expressionist curve on lines and colors as insample 3.The psychological dimension is invested as an intellectual dimensionfor terrorism through the selection of the subject of terrorismwhich causes negative psychological implications in the artist himselfthrough the feeling of fear from death, and his concern about futureand the feeling of alienation and threat, as in samples 1, 2, 3, 4, and5, and the reflection of this on the figures and shapes of the paint.Chapter conclusions also included, such as:Any artist can not enjoy and feel morally innate humanity that ignoresa private terrorist practices after a global phenomenon thathas become possible affect any individual in any time and place.The fourth quarter also included on the recommendations andsuggestions and proposals as follows:Study representations terrorismin contemporary Iraqi drawing. The study ends with, a list ofreferences, figures, annexes .

يتكون البحث الحالي الموسوم )الابعاد الفكرية للارهاب وتداعياته في الرسم العراقي المعاصر( مناربعة فصول اختص الفصل الاول بالاطار المنهجي للبحث متمثل بمشكلة البحث التي انتهت بالتساؤلاتالتالية ما هي الابعاد الفكرية للارهاب وما هي تداعياته السلبية على ذات الفنان ورؤيته في منجزهالتشكيلي المعاصر بحدود تلك الابعاد ذلك ان هذه الدراسه تستكشف تداعيات الارهاب السلبية ودورهالبناء موقف الفنان الفكري كمرجعية ضاغطة اعتمدها لتمثل الاعتداءات بحق الضحايا والمجتمع وقولبتهافي خطاب تشكيلي متفرد في خصوصيته وموضوعه واسلوب لتفعيل موقفه الجمالي في محاوله التصديللإرهاب ,وكان هدف البحث كشف الابعاد الفكرية للارهاب وتداعياته في الرسم العراقي المعاصر.في حيناهتم الفصل الثاني بالاطار النظري للبحث وتكون من ثلاثة مباحث المبحث الاول هو الابعاد الفكريةللارهاب في الديانات السماوية )يهودية ومسيحية واسلامية ( اما المبحث الثاني فهو اشكاليات حول مفهومالارهاب واختص المبحث الثالث فهو مقاربات لصور الارهاب وتداعياته في الفن وانتهى الفصل بمؤشراتالاطار النظري . اما الفصل الثالث فقد اختص بأجراءات البحث وتكون من مجتمع البحث وعينته البالغةخمسة عينات ومنهج البحث الذي اعتمد التحليل الوصفي ثم أداة البحث وهي استمارة تحليل المحتوى, اما الفصل الرابع فقد تضمن النتائج ومنها :1( يتضح البعد الفني والجمالي كأبعاد فكرية للارهاب من خلال لجوء الفنان الى أساليب متنوعة تعتمدالواقعية والتجريد والاختزال مع تفعيل القيمة التعبيرية والرمزية والتخيلية للعناصر التشكيلية والمشهدالعام لتكثيف المعنى وتعميق الدلاله لظاهرة الارهاب , ويتضح التوظيف الرمزي الدلالي للارهاب منخلال اللون في جميع العينات, تارة من خلال تقشفه كما في العينة ) 4 , 5( او أثراءه كما في العينة ) 1 , 2, 3 ( مع ابتكار طرحات شكلية توظف بنية التشظي والتداخل من خلال مفرادت رمزية شكلية تراثية اومعاصرة كما في عينة ) 1 , 2 , 5 ( او جمع عدة اساليب في اللوحة الواحدة كما في عينة ) 5( او تفعيل المنحىالتعبيري للخط واللون كما في العينة ) 3( .2( توظيف البعد النفسي كبعد فكري للارهاب من خلال اختيار الموضوع فللإرهاب خلف تداعيات نفسية سلبية في ذات الفنان من خلال الاحساس بالخوف من الموت والقلق من الحاضر والمستقبل والاحساسبالغربة والتهديد كما في العينة ) 1 , 2 , 3 , 4,5 ( وانعكاس ذلك على شخوص واشكال المنجز الفني.كما تضمن الفصل الاستنتاجات ومنها :- لا يمكن لأي فنان يتمتع بأخلاقية فطرية ويحس بالإنسانية ان يتجاهل الممارسات الارهابية خاصة بعدان أصبح ظاهرة عالمية ممكن ان تطال اي فرد بأي زمان ومكان.وايضا اشتمل الفصل الرابع على التوصيات والمقترحات ومن المقترحات ما يأتي:دراسة تمثلات الارهاب في الرسم العراقي المعاصر.وانتهى البحث بقائمة المصادر النهائية وملحق الاشكال .

Keywords

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (6)


Year
From To Submit

2017 (2)

2016 (1)

2015 (1)

2014 (2)