research centers


Search results: Found 9

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Article
المسكوت عنه في الرواية السير ذاتية نحية الرافدين

Author: ياسر علي عبد الخالدي
Journal: hawlyat al_montada حولية المنتدى ISSN: 19980841 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 21 Pages: 147-172
Publisher: nati for forum onal and ideology researches culture المنتدى الوطني لابحاث الفكر والثقافة

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
خطاب المناجاة النسقي عند الشعراء الفقهاء في العصر العباسي الثاني

Authors: ياسر علي عبد الخالدي --- زينب علي حسين
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2017 Volume: 10 Issue: 4 Pages: 20-32
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
القيم الجمالية للطبيعة الصامتة في شعر شعراء الطبقة الثالثة الجاهليين

Authors: فاطمة حميد يعكوب التميمي --- ياسر علي عبد الخالدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 3 Pages: 1140-1152
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Was the nature of the silent presence in the hair poets third layer ignorant, as they ate each according to what he sees as the aesthetic values, has necessitated the nature of the search Tksmah on what seemed to them which of the features of the aesthetic, was photographed her partially detailed, adopted in which the power of the imagination, VtdmentIbyatem beautiful paintings of images and simulations Alastaaria and metaphors that Astmduha of the nature of their environment. -tnoat Features of the night in the hair genius Aldjada, owing to the diversity of feelings and attitudes to the poet himself.- While accompanied by night are beloved in the poetry of Abu Dhu'aybHudhali, that picture that I love the ignorant, which represented a look at the beauty found in nature elements.-oazar Color an actor in the night image when Chamakh, which color colors feelings to become a picture of himself, embodies the sense and spreads in others.-oabr However, the length of the night the intensity of suffering cosine at night if we know that the longest winter nights and painful.-schr Genius Aldjada vocabulary of nature, especially the stars in the making aesthetic ideal model to simulate sweetheart, an image of the stars when nearing sundown.-binmaChamakh resorted to exaggeration to describe the beauty of his beloved chose a star (Sirius transit) because it is linked to a private Bhaoh were not familiar with other stars.-ousour Abu Dhu'ayb lightning coming from the north like a big lamp cyan from the use of metaphor representative.-oozvLapid wind in the form of a symbolic show of generosity, using so Enaah.-binma Male genius Aldjada rain and Ghaith and made them a symbol referring to gloss clear sensory including good photography.-uwaytanna Abu Dhu'ayb be very exciting for the clouds and rain in the hour of the night, looks the best of form.- The draw for the panel, however, distributed elements of nature silent and animations together from clouds and the plant and animal vocabulary at the moment manifested all combined in his mind was presented by artistic style takes the mind of the receiver is the painting

كان للطبيعة الصامتة حضورٌ في شعر شعراء الطبقة الثالثة الجاهليين، إذ تناولوها كل بحسب ما يراه فيها من قيم جمالية،وقد اقتضت طبيعة البحث تقسميه على ما بدا لهم فيها من ملامح جمالية،فكان تصويرهم لها جزئيا مفصلاً، اعتمدوا فيه على قوة الخيال، فتضمنت أبياتهم لوحات فنية جميلة من الصور التشبيهية والاستعارية والمجازية التي استمدوها من طبيعة بيئتهم .


Article
التجنيس في غريب القرآن الكريم - دراسة جمالية

Authors: أ.م.د. ياسر علي عبد الخالدي --- م.م.كاظم صافي حسين
Journal: for humanities sciences al qadisiya القادسية للعلوم الانسانية ISSN: 19917805 Year: 2014 Volume: 17 Issue: 3 Pages: 11-32
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

الجنس في اللغة : الضرب من الشيء ، والجمع أجناس وجنوس ،(( الجنس أعم من النوع ومنه المجانسة والتجنيس ، ويقال : هذا يجانس هذا أي : يشاكله ) )( ) . أما في الاصطلاح فهو (( أن تجيء الكلمة تجانس أخرى في بيت شعر وكلام ومجانستها لها أن تشبهها في حروفها )) ( ) . أو (( أن يتشابه اللفظان في النطق ويختلفان في المعنى )) ( ) . والحقيقة أن هذا التشابه لا يشترط أن يكون في جميع الحروف وإنما يكفي من التشابه ما يمكن أن يُعرَف من خلاله التجانس بين الألفاظ ، ولعل هذا من الأسباب التي جعلت من الجناس يكون من بين أكثر الفنون البديعية التي شهدت اختلاف العلماء في تسميتها ومفهومها وصورها .

Keywords


Article
Feeling Value for Woman in poet of poetes in Third Level of Ignorant
القيم الجمالية الحسية للمرأة في شعر شعراء الطبقة الثالثة الجاهليين

Authors: FatemaHamedYakob فاطمة حميد يعكوب التميمي --- Yaser Abed Ali ياسر علي عبد الخالدي
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 22 Pages: 227-258
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Women's presence was felt in the third class poets ignorant; they ate each according to what he sees as the aesthetic values, and those values were distributed between sensuality and moral. The nature of the search warrant has been divided on what seemed to them from the aesthetic features, attached to each course created by the beauty of the face, eyes, hair, mouth, and others. Others have attached Bgeleta and her clothes and fragrance including added from aesthetic values


Article
المُعالجَاتُ السِّينمائيةُ في شعر فائز الشرع الوقائع لا تجيد رسم الكتابة أنموذجاً

Authors: ا.م.د. ياسر علي عبد الخالدي --- م.د. شاكر عجيل صاحي الهاشمي
Journal: for humanities sciences al qadisiya القادسية للعلوم الانسانية ISSN: 19917805 Year: 2015 Volume: 18 Issue: 2-3 Pages: 623-641
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

Reflected the relationship between cinema and literature in the structural value of the base class, they Jnsan National Professional are close, discuss the social, intellectual and humanity itself and emotional issues, but the methods and data formality mixed, do not stop that relationship at the borders of convergence, but goes beyond to participate and actual swap techniques and general methods, to produce a smoothing and blending between the shapes and structures and compositions, and in this paper we try to expose those approaches artistic, intellectual and Majansat and contextual between poetry as a genre on the one hand, and film as technically an active and influential genera, the winner Shara foot chamber of poetry entitled: "The facts do not speak Drawing writing "has relied too much on technology and techniques and treatments film it, Shara feet Court Aatar formality different from what is familiar, as his frame theses and academic Alotarih But according to an interview given my hair. The bookmaker Shara on film processors in his office this lies in the central image and the snapshot, in the cinematic image is the follow-up image as a given visible constant (iPhoto) across multiple methods contained in the poetic text proceeded techniques such as article tale and angles of vision and distance pictorial patterns Roy's, and treats all of these techniques with text unit that creates an imagined image is still moving in the mind of the reader. The snapshot cinematic It is a set of images provide continuity to cover a certain scene within Zmkane one space, was addressed snapshot through a variety of techniques Khrakih camera (eye Ruwi) and rhythm shot between speed and slowness, and lighting the snapshot and the impact of lighting on the imagination writing process, and finally montage lens which relates processes of zoom in and zoom in closer to get away, to get out to see his art can be recognized by the fact that technological interaction between poetry and film

تتجلى العلاقة بين السينما والأدب في القيمة البنيوية بالدرجة الأساس، فهما جنسانِ فنيان متقاربان، يبحثان في القضايا الاجتماعية والفكرية والإنسانية والعاطفية ذاتها، لكن بأساليبَ ومعطيات شكلية متباينة، ولا تقف تلك العلاقة عند حدود التقارب فحسب، بل تتعداها إلى المشاركة والمبادلة الفعلية بالتقنيات والأساليب العامة، لينتج عن ذلك تجانس وتمازج بين الأشكال والبنى والتراكيب، وفي هذا البحث نحاول أن نكشف عن تلك المقاربات والمجانسات الفنية والفكرية والسياقية بين الشعر بوصفه نوعاً أدبياً من جهة، والسينما بوصفها جنساً فنياً مؤثراً وفاعلاً، فقد قدم فائز الشرع ديواناً شعرياً بعنوان: "الوقائع لا تجيد رسم الكتابة" وقد عول كثيراً على التقنيات والأساليب والمعالجات السينمائية فيه، الشرع قدم الديوان يإطار شكلي مختلف عمّا هو مألوف، إذ قدمه بإطار الرسائل والأطاريح الجامعية والأكاديمية لكن على وفق معطى شعري حديث.

Keywords


Article
طقوسية الجسد في الخطاب الشعري عند فقهاء العصر العباسي الثاني

Authors: م.م زينب علي حسين --- ا.د ياسر علي عبد الخالدي
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2017 Volume: 10 Issue: 3 Pages: 8-31
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
Women Aesthetic values in the poetry of the pre-Islamic third Cteogary.
القيم الجمالية الحسية للمرأة في شعر شعراء الطبقة الثالثة الجاهليين

Authors: Yasir Ali Abd Al-khalidy ياسر علي عبد الخالدي --- Fatima Hameed Al- Temimy فاطمة حميد يعكوب التميمي
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 21 Pages: 227-254
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Women's presence was felt in the third class poets ignorant; they ate each according to what he sees as the aesthetic values, and those values were distributed between sensuality and moral. The nature of the search warrant has been divided on what seemed to them from the aesthetic features, attached to each course created by the beauty of the face, eyes, hair, mouth, and others. Others have attached Bgeleta and her clothes and fragrance including added from aesthetic values


Article
The Phonetic Bell – An Aesthetic Study in the Weird Words of the Holy Quran
الجرس الصوتي – دراسة جمالية في ألفاظ غريب القرآن

Loading...
Loading...
Abstract

One of the primary features of a language is (phonetic bell) which means ( a sort of music that indicates in the minds a certain meaning superior to the meaning denoted by the word). Arabic is one the languages which has this feature; one of the first scholars who paid attention to it is Ibn Jinni (393 Hegira). Since the language is generally composed of sounds used to express the needs and requirements of the speakers, these needs are doubtlessly related to the psychological emotions such as sadness, happiness, wrath ..etc.

من خواص اللغة الفطرية (الجرس الصوتي)، ويقصد به ((نوع من الموسيقى يوحي إلى الأذهان بمعنى فوق المعنى الذي تدل عليه الألفاظ))، أو هو ((أن يأتي مسموع الأصوات على حذو محسوس الأحداث)) واللغة العربية من اللغات التي تنماز بهذه الخاصية، ومن أوائل الذين تنبهوا اليها من القدماء ابن جني(393ه)، في قوله: ((كثيرا ما يجعلون أصوات الحروف على سَمْتِ الأحداث المعبرَّ بها عنها فيعدلونها بها ويحتذُونها عليها))، وقال في موضع آخر: ((فإن كثيراً من هذه اللغة وجدْته مضاهيا بأجراس حروفه أصوات الأفعال التي عبر بها عنها ألا تراهم قالوا قِضم في اليابس وخِضم في الرّطْب وذلك لقوة القاف وضعف الخاء فجعلوا الصوت الأقوى للفعل الأقوى والصوت الأضعف للفعل الأضعف))

Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (9)


Language

Arabic (6)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2017 (2)

2015 (5)

2014 (2)