research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Comparative anatomical and histological study on the trachea of native awasi sheep and black goat
دراسة تشريحية و نسيجية مقارنة للرغامى في الأغنام العواسية والماعز الأسود المحليين

Authors: A. G. Al-Haaik عمار غانم محمد الحائك --- M. H. Abdul-Raheem مؤيد حسن عبد الرحيم
Journal: Iraqi Journal of Veterinary Sciences المجلة العراقية للعلوم البيطرية ISSN: 16073894 Year: 2006 Volume: 20 Issue: 1 Pages: 9-21
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

To explore the various constituents of the trachea of the local awasi sheep and black goat, gross anatomical, histological and morphometrical studies had been carried out. The study revealed that the average length of the trachea is directly proportional to the number of tracheal rings and it was also noticed that the length, diameter and wall thickness of the trachea of the sheep were greater than those of black goat. These parameters decreased gradually toward the posterior third of the trachea in both species. The free dorsal ends of the tracheal rings of the sheep overlapping each other at the cranial third, but they gradually move a part at the mid – third, and they become again very close to each other and run side to side dorsally to forming a dorsal crest at the caudal third. However, the two free ends of tracheal rings of the goat remain considerably apart throughout the entire length of the trachea forming a (U) shaped configuration. The cartilaginous rings were so oriented that they disposed one beside the other at the ventral and lateral aspects of the tracheal wall. But they overlapping each other at the dorso – lateral aspect of the tracheal wall in both species. Three main cells were detected in the surface epithelium of the trachea of both species (ciliated columnar cells, basal cells and goblet cells), another cell type was restricted to the posterior third of the trachea of both species. The tracheal glands were found to be compound, mixed tubulo – acinar type. The majority of the secretory units were mucous, the others were serous. Most of the tracheal glands occupied the triangular area between the successive tracheal rings particularly at the medial side of the ventral aspect of the trachea. The density of the tracheal glands decreased gradually anterio – coudally in the both studied species. The percentage of goblet cells in the trachea of sheep was greater than that of goat, and decreased gradually toward the lungs in both species.

أظهرت الدراسة الحالية أن رغامى الأغنام اكثر طولاً واكبر قطراً من رغامى الماعز وان معدل طول الرغامى يتناسب طردياً مع عدد الحلقات الغضروفية، كما لوحظ تناقص أقطار الرغامى وسمك الجدار بصورة تدريجية باتجاه أمامي – خلفي في كلا الحيوانين. وعند دراسة شكل المقطع العرضي لرغامى كلا الحيوانين لوحظ أن نهايات الحلقات الغضروفية لرغامى الأغنام كانت متداخلة في الثلث الأمامي من الرغامى ومتباعدة في الثلث الوسطي ومتقاربة جداً في الثلث الخلفي من الرغامى مشكلة عرفاً ظهرياً. أما في الماعز فكانت النهايات متباعدة وظهر شكل المقطع العرضي للرغامى مشابهاً لشكل الحرف (U). تبين أن الحلقات الغضروفية المتتالية كانت مرتبة بشكل تتابعي أو تعاقبي على امتداد طول الرغامى في الجهتين البطنية والجانبية من جدار الرغامى، في حين أنها كانت متداخلة مع بعضها البعض في الجهة الظهرية الجانبية من جدار رغامى كلا الحيوانين.بينت الدراسة وجود ثلاثة أنواع رئيسية من الخلايا في الظهارة السطحية لرغامى الأغنام والماعز وهي الخلايا العمودية المهدبة والخلايا القاعدية والخلايا الكأسية، إضافة إلى نوع آخر من الخلايا اقتصر وجودها في الثلث الخلفي من رغامى الأغنام والماعز. تم تحديد الغدد الرغامية على أنها غدد نبيبية عنبية مركبة تتكون أساسا من وحدات إفرازية مخاطية مع وجود أعداد قليلة من الوحدات الإفرازية المصلية وقد تركز وجود هذه الغدد في الجهة البطنية من جدار الرغامى وخصوصاً في الجزء الأنسي من فسح بين الحلقات الغضروفية ولوحظ أن أعدادها تقل بصورة تدريجية باتجاه أمامي خلفي في كلا الحيوانين. كما لوحظ أن ارتفاع الأهداب وسمك الطبقة المخاطية وسمك الغشاء المرن وسمك العضلة الرغامية كانت في الأغنام أعلى مما هي عليه في الماعز كما أن جميع هذه القياسات تقل بصورة تدريجية باتجاه أمامي – خلفي في كلا الحيوانين. أظهرت الدراسة الحالية أن نسبة الخلايا الكأسية في رغامى الأغنام أعلى مما هي عليه في رغامى الماعز وان هذه النسب تقل بصورة تدريجية باتجاه أمامي – خلفي في كلا الحيوانين.

Keywords

trachea --- native --- awasi sheep --- black goat


Article
Comparative carbohydrate histochemical study of the trachea of native sheep and goat
دراسة كيميائية نسيجية مقارنة لكربوهيدرات رغامى الأغنام والماعز المحلية

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this work was to explore the different types of carbohydrates histochemically in the trachea of local Awase sheep and to compare it with that of the local black goat. Ten tracheas from each sheep and goat were used for this study. Different histochemical methods were used to explore types and locations of carbohydrates in trachea’s wall of both animals. It was observed that the amount of mucus secreted from the anterior third of trachea was comparatively greater than that of the middle and posterior thirds due to its higher content of tracheal glands and goblet cells. The carbohydrate histochemistry of different constituents of the trachea showed that there was no noticeable difference between the two studied species. However, the glycogen was found in a greater amount in goat's trachea in comparison to sheep. The goblet cells and the mucous secretory units of the trachea showed a considerable amount of carboxylated glycoprotein together with a little amount of other forms of carbohydrates. The mucus that covers the lumen of the trachea contained almost all the carbohydrate substances with the exception of neutral glycoproteins. Chondrocytes contain glycogen, sulphated and neutral glycoproteins but didn't show any form of GAGs, whereas, the territorial matrix of the cartilage contains a mixture of carboxylated and sulphated GAGs with the predominance of the latter, but glycoproteins could not be detected. The interterritorial matrix contained mainly carboxylated glycosaminoglycans together with a little amount of glycoproteins. The columnar cells and the basal surface epithelial cells showed no reaction to any form of carbohydrates.

هدف البحث إلى دراسة الكيمياء النسجية للكربوهيدرات لأجزاء مختلفة من رغامى كل من الأغنام العواسية المحلية والماعز المحلي الأسود في الحالة السوية. أستخدم لهذا الغرض 10 عينات من الرغامى لذكور الأغنام العواسية وعدد مماثل من الرغامى لذكور الماعز الأسود. استخدمت تقنيات الكيمياء النسجية المختلفة للكشف عن أنواع وأماكن وجود المواد الكربوهيدراتية ضمن جدار رغامى في كلا الحيوانين. وتبين أن المخاط المفرز من الثلث الأمامي من الرغامى في كلا الحيوانين كان أكثر مما هو عليه في الثلثين الوسطي والخلفي وذلك لوجود الخلايا الكأسية والغدد الرغامية في الثلث الأمامي بأعداد اكبر مما هي عليه في الثلثين الوسطي والخلفي. كما تبين عدم وجود فرق في محتوى رغامى الأغنام العواسية والماعز الأسود من المواد الكربوهيدراتية ما عدا كمية مادة الكلايكوجين التي ظهرت في رغامى الماعز بكميات اكبر مما هي عليه في رغامى الأغنام. تركزت البروتينات السكرية الكربوكسيلية في الخلايا الكأسية والوحدات الإفرازية المخاطية وبعض الخلايا المصلية والقنوات الإفرازية بينما احتوت الوسادة الغضروفية المحفظية على السكريدات السامينية السكرية بنوعيها، إلا أن النوع الكبريتاتي كان هو الشائع وقد خلت من البروتينات السكرية في حين أظهرت الوسادة الغضروفية البينية احتوائها على السكريدات السامينية السكرية ولاسيما الكربوكسيلية منها وكذلك على كميات قليلة من البروتينات السكرية. لم تظهر الخلايا الظهارية العمودية والخلايا القاعدية أي تفاعل للمواد الكربوهيدارتية.

Keywords

carbohydrate --- histochemical --- trachea --- sheep --- goat


Article
Histological and topographical study of the skin of native buffalo: hair density
دراسة نسيجية طبوغرافية لجلد الجاموس المحلي: الكثافة الشعرية

Loading...
Loading...
Abstract

The study was done on the skin of native buffalo to detect the value of hair density in different regions of the body. This included cranial back, lateral and medial surfaces of the limbs, abdomen, scrotum and the dorsal and ventral surfaces of the tail. The skin specimens were fixed in alcoholic Bouins solution and processed routinely. The degree of shrinkage was calculated at the end of histological processing. The hair density was calculated from the prepared horizontal sections, stained with hematoxylin and eosin. The hair density ranged between 2.65-4.9 hair follicles/mm² according to the different studied body regions. Using the correction factor for each region, the actual hair density was calculated to be ranged between 1.58-3.2 hair follicles/ mm² in different studied regions. It was found that the hair density in the dorsal surface of the tail, back, lateral surfaces of limbs was more than the hair density in the ventral surface of the tail, abdomen, scrotum and medial surfaces of the limbs. Hair follicles are characterized by variable sizes and their indefinite grouping arrangement, although some doublets or triplets groups were detected in some regions.

أجريت الدراسة على جلد الجاموس النهري المحلي لتحديد قيمة الكثافة الشعرية في مناطق مختلفة من الجسم وشملت هذه المناطق: الظهر الأمامي، السطوح الوحشية والانسية للقوائم، البطن، كيس الصفن، السطح الظهري والبطني للذيل. ثبتت عينات الجلد بمحلول البوين الكحولي ومررت نسيجيا بالطرق الروتينية. حسبت درجة الانكماش في نهاية التمريرات النسيجية، وتم احتساب الكثافة الشعرية من المقاطع الأفقية للشرائح المحضرة والمصبوغة بصبغة الهيماتوكسلين والايوسين والتي تراوحت بين 2.65 – 4.9 جريبة شعر/ ملم2 باختلاف مناطق الجسم المدروسة. تم احتساب قيمة العامل المصحح تبعا لنسبة الانكماش في كل منطقة من المناطق المدروسة، وتم تعديل الكثافة الشعرية المحسوبة بالاستفادة من العامل المصحح لكل منطقة حيث تراوحت الكثافة الشعرية الحقيقية بين 1.58-3.2 جريبة شعر/ ملم2 في مناطق الجسم المختلفة. كانت الكثافة الشعرية في السطح الظهري للذيل والظهر والسطوح الوحشية للقوائم أعلى من السطح البطني للذيل والبطن وكيس الصفن وكذلك السطوح الانسية للقوائم، وتميزت الجريبات الشعرية باختلاف أحجامها وكونها من النوع الابتدائي (البسيط) مع ملاحظة عدم وضوح انتظامها على هيئة مجاميع على الرغم من وجود بعض التجمعات الثنائية والثلاثية.

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2009 (1)

2006 (2)