research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Ionic imbalance; as risk factor for pathogenesis of cardiovascular diseas
عدم التوازن الايوني كعامل خطورة للإصابة بأمراض القلب الوعائية

Author: Abdul Ghani M. Al-Samarrai عبد الغني محمد علي السامرائي
Journal: Tikrit Journal of Pure Science مجلة تكريت للعلوم الصرفة ISSN: 18131662 Year: 2007 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 43-47
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Across – sectional study was conducted on 100 patients (male and female) having cardiovascular dysfunction (Angina, Myocardial infarction, Heart failure) with age ranged from 55-75 years. They were compared with 78 normal healthy person with the same age.The study was carried out on patients attended to Tikrit Teaching hospital in out door of CCU word in Tikrit city .Fasting blood sample were obtained , serum was extracted and analyzed for serum Ca++, Na+, K+, Mg++, serum lipids and lipoproteins were also measured . Serum Mg++ was found to be significantly decreased in the three types of cardiovascular disease for sexes and this correlates inversely with increased serum Na+, K+ and Ca++ levels. Serum cholesterol, Triglyceride and LDL- cholesterol were significantly increased in both sex whereas HDL – cholesterol levels were significantly decreased in male and female for these three type of C.V.D patients.

تضمنت الدراسة 100 مريضا"( ذكور واناث) يعانون من الأمراض القلبية الوعائية مثل ( الذبحة الصدرية ، احتشاء العضلة القلبية ، عجز القلب ) من فئات عمريــه تراوحــت بـين (55 – 75) سنة هؤلاء المرضى قورنوا مع 78 شخص سليم ضمن نفس الفئة العـمرية . هذه الدراسة نفذت على المرضى الذين ادخلوا إلى وحدة العناية المركزة في مستشفى تكريت التعليمي في صلاح الدين .جمعت نماذج الدم من المرضى في حالة الصيام وقد قيس تركيز بعض الأيونات في مصل الدم مثل ( Mg++, Ca++ , Na+, K+) بالإضافة إلى قياس تركيز اللبيدات واللبيدات البروتينية في مصل الدم . لوحظ آن تركيز Mg++ يقل في أمصال دم المرضى الذين يعانون من الذبحة الصدرية واحتشاء العضلة القلبية وعجز القلب وفي كلا الجنسين وهذا النقصان في تركيز ++Mg له علاقة عكسية بزيادة تركيز كل من (++ ( Na+, K+, Ca.كذلك وجد أن تركيز كل من الكوليسترول ، الكليسريدا ت الثلاثية بالإضافة إلى اللايبوبروتينات واطئة الكثافة تزداد في هؤلاء المرضى وفي كلا الجنسين بينما يقل تركيز اللايبوبروتينات عالية الكثافة في النساء والرجال للأنواع الثلاثة من الأمراض القلبية الوعائية. من هذه الدراسة نستنتج أن نقصان تركيز++ Mg في أمصال دم المرضى الذين يعانون من الأمراض القلبية الوعائية قد يؤثر على عملية ايض اللبيدات بالإضافة إلى تأثيره على تركيز بقية الأيونات مثل (++ ( Na+, K+, Ca.

Keywords

Magnesium --- lipid --- calcium --- sodium --- potassium

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2007 (1)