research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Monitoring of hydrocarbons in Shatt Al-Arab river by using some species of molluscs.
مراقبة الهيدروكاربونات في نهر شط العرب باستخدام بعض انواع النواعم.

Loading...
Loading...
Abstract

This study comprises the monitoring of hydrocarbons in Shatt Al-Arab river water by using the native seven species of molluscs as bioindicators. These species are the snails, Lymnaea auricularia, Theodoxus jordani, Physa acuta, Melanopsis nodosa, Melanoides tuberculata and the bivalves, Corbicula fluminea and Corbicula fluminalis. The species of molluscs are collected from different locations of Shatt Al – Arab river (along the region extended from Abu–Al-Khasib to Garmat-Ali) during 2004 and 2005. Each species consisted of at least 3500 adult of uniform size of individuals. The hydrocarbons which extracted from these species of molluscs were analyzed by spectroflurometer. The concentrations of total hydrocarbons in these species of Shatt Al–Arab river ranged from 1.93 μg/ g dry weight in the T. jordani to 26.56 μg/ g dry weight in the C. fluminea. The lowest fat content was in T. jordani (0.33 mg /g) and the highest was in C. fluminea (0.98 mg /g). Significant relationships were obtained between the fat contents and hydrocarbons concentrations in the tissues of these species of molluscs (r = 0.8 - 0.9).

تضمنت الدراسة الحالية مراقبة الهايدروكاربونات في شط العرب باستخدام سبعة انواع من النواعم وهي خمسة أنواع من القواقع (Lymnaea auricularia وTheodoxus jordani وPhysa acuta وMelanopsis nodosa و Melanoides tuberculata) ونوعين من المحار (Corbicula fluminea و Corbicula fluminalis) كمؤشرات حيوية. جمعت عينات النواعم من مناطق مختلفة من شط العرب (على طول المنطقة الممتدة من أبو الخصيب إلى كرمة علي) خلال عام 2004 - 2005. يتكون كل نوع من النواعم من 3500 من الأفراد البالغة المتشابه بالحجم على الاقل. استخلصت الهايدروكاربونات من هذه العينات وقيست بواسطة جهاز التفلور. تراوح تركيز الهايدروكاربونات الكلية في نواعم نهر شط العرب من 1.93 مايكروغرام/ الغرام وزن جاف في القوقع T. jordani إلى 26.56 مايكروغرام/ الغرام وزن جاف في المحار C. fluminea. وكان اوطأ محتوى دهني في القوقع T. jordani (0.33 مليغرام/الغرام) في حين كان أعلى محتوى دهني في المحار C. fluminea (0.98 مليغرام/ الغرام). وجدت علاقة معنوية (معامل الارتباط = 0.8 – 0.9) بين المحتوى الدهني وتركيز الهايدروكاربونات في أنسجة نواعم منطقة شط العرب.

Keywords


Article
Levels of dissolved and particulate petroleum hydrocarbons in Shatt Al-Arab River, Southern Basrah, Iraq.
مستويات الهيدروكربونات النفطية الذائبة والدقائقية في مياه شط العرب/ جنوب العراق.

Loading...
Loading...
Abstract

The present study concerned with the seasonal variations in the distribution of petroleum hydrocarbons in water at six stations along Shatt Al-Arab River which are (Al-Qurnah, Al-Sindibad, Al-Ashar, Abu-Floos, Al-Sibah and Al-Fao). Samples were collected seasonally during the period from April 2004 (Spring season) to January 2005 (Winter season). The concentrations of dissolved petroleum hydrocarbons in water ranged from 2.247 μg/l (Spring) in Al-Qurnah station to 50.232 μg/l (Autumn) in Al-Ashar station. Also, the concentrations of particulate petroleum hydrocarbons in water ranged from 2.871 μg/g dry wt. (Summer) in Al-Qurnah station to 37.077 μg/g dry wt. (Autumn) in Al-Ashar station. The lipid’s content in suspended matter ranged from 2.837 % (Winter) in Al-Qurnah station to 44.912 % (Al-Ashar station) and 42.048 % (Abu-Floos station) during Autumn season. The average concentrations of chlorophyll (a) in water range from 0.70 mg/m3 (Winter) in Al-Qurnah station to (37.21 and 28.61) mg/m3 (Autumn) in Al-Ashar station and Abu-Floos station, respectively. Besides that, significant and non-significant correlation value were found between the (TPH) concentrations and content of each chlorophyll (a) and lipids.

تناولت الدراسة الحالية التغيرات الفصلية في توزيع المركبات الهيدروكربونية ومحتوى كل من الدهون وكلوروفيل (a) في مياه ستة محطات في شط العرب هي (القرنة والسندباد والعشار وأبو فلوس والسيبة والفاو). جمعت عينات الدراسة فصلياً للفترة من ربيع عام 2004 حتى شتاء عام 2005. تراوحت تراكيز الهيدروكربونات النفطية الذائبة في المياه من 2.247 مايكغم/ لتر في محطة القرنة خلال الربيع إلى 50.232 مايكغم/ لتر في محطة العشار خلال الخريف. بينما تراوحت تراكيز الهيدروكربونات النفطية الدقائقية من 2.871 مايكغم/غم وزناً جافاً في محطة القرنة خلال الصيف إلى 37.077 مايكغم/غم وزناً جافاً في محطة العشار خلال الخريف. أما في المواد العالقة فقد تراوحت النسبة المئوية للمحتوى الدهني من 2.8 % في محطة القرنة خلال الشتاء إلى 44.9 % و42 % في محطتي العشار وأبو فلوس على التوالي خلال الخريف. سجلت أعلى تراكيز الكلوروفيل (a) في المياه 37.21 و28.61 ملغم / متر مكعب في محطتي العشار وأبو فلوس على التوالي خلال الخريف، بينما تدنت هذه التراكيز لتصل 0.70 ملغم/ متر مكعب في محطة القرنة خلال الشتاء. تباينت العلاقات الخطية في قيم إرتباطها بين تراكيز الهيدروكربونات النفطية الكلية بجزئه الدقائقي في المياه وتراكيز كل من الدهون وكلوروفيل (a).

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2008 (2)