research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Congenital lobar emphysema surgical versus conservative management
أنتفاخ الفص الرئوي الخلقي

Author: Abdulameer M. Hussein عبد الامير محسن حسين
Journal: Journal of the Faculty of Medicine مجلة كلية الطب ISSN: 00419419 Year: 2013 Volume: 55 Issue: 1 Pages: 22-26
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Back ground: Congenital lobar Emphysema (CLE) is a rare yet serious condition which requires early detection and management, and usually present during infancy.Objectives: Patients and methods: This retrospective study aimed to review and evaluate methods adopted for the management of congenital lobar emphysema cases and it aimed to report and to document any observation which might need further research. The study retrospectively reviewed medical records of 53 cases whom were admitted to the department of thoracic surgery-medical city teaching complex over a period of 4 years (from June 2005 to June 2010). All of them had been diagnosed and managed as cases of congenital lobar emphysema based on their clinical picture and radiologic examination. Results: The commonest age group affected were infants in the second month of life(40 patients) (75.47%), 10 patients (18.86%) within the next 3 months, 2 cases (03.77%)were over 6months old and only one case (01.88%) was over 1y. The number of male patients in this study was higher than the female patients (38 versus 15) with a male to female ratio was 2.53:1. The affected lobes were left upper lobe in 39 patients (73.60%), right middle lobe in 9 patients (16.98%), right upper lobe in 3 cases (5.66%), and right upper and middle lobes in 2 cases (3.77). Postoperative complication encountered in 6 patients; chest infection (2 patients), bronchopleural fistula and empyema (2 patients), wound infection (1 patient), and postoperative atelectasis (1 patient). Each treated accordingly. No intraoperative mortality was recorded, yet postoperative mortality happened in 3 cases, two cases due to respiratory failure and other one due to septicaemia. The significant finding in this review was that, 8 cases out of the 53, during the period of observation and conservative management, they eventually developed complete clinical improvement of their signs and symptoms and complete resolution of their radiologic findings. All other patients (45) required surgical resection, were lobectomy was the commonest type of surgical resection (39 patients), combined lobectomy and wedge resection performed in (6) patients.Conclusions: A group of cases diagnosed with CLE can benefit from a period of observation and monitoring aiming for conservative managementKey words: Congenital lobar emphysema, lobectomy, conservative management.

أنتفاخ الفص الرئوي الخلقي هي من الحالات النادرة ولكن الخطيرة والتي تتطلب تشخيص وعلاج مبكر وهي عادة ما تظهر نفسها بوقت مبكر بعد الولادة. منهجية وطرائق البحث: هذه دراسة بأثر رجعي تهدف الى أعادة النظر والتقييم لمنهجية العلاج لحالات الأنتفاخ الفص الرئوي الخلقي التي تمت في قسم جراحة الصدر والأوعية الدموية في مدينة الطب التعليمية وتهدف أيضاً الى تثبيت وتوثيق المشاهدات الى تسترعي الأهتمام وتتطلب البحث. قامت الدراسة وبأثر رجعي بقرائة وتقييم الوثائق الطبيبة لخمسة وثلاثون حالة تمت أدخالها الى قسم جراحة الصدر والأوعية الدموية في مدينة الطب التعليمية من الفترة حزيران 2005 ولغاية حزيران 2010. تم تشخيص جميع الحالات على أنها أنتفاخ الفص الخلقي أعتماداً على الحالة السريرية والرقوق الشعاعية. النتائج: أكثر الحالات كانت في الفئة العمرية التي في الشهر الثاني من العمر (40 مريض) (75.47%). عشرة مرضى (18.86%) في الأشهر الثلاثة التالية. حالتين (03.77%) وكانت أعمارهم أكثر من 6 شهر. في حين تم تسجيل حالة واحدة (01.88%) كان فيها عمر المريض أكثر من سنة واحدة. أتت نسبة الذكور أكثر من الأناث وبواقع 83 ذكر مقابل 15 أنثى وبنسبة 2.53:1. كان تويع نسبة الأصابة بين فصوص الرئتين كما يلي: الفص الأيسر العلوي 39 حالة، الفص الأيمن الوسطي 9 حالات، الفص الأيمن العلوي 3 حالات، وفي حالتين كان كلا الفص العلوي الأيمن والفص الأيمن الأوسط مصابان بالمرض. سجلت مضاعفات ما بعد العملية عند 6 ستة مرضى، أثنان التهاب الصدر، أثنان ناسور قصبي جنبي مع أنصباب قيحي في مريضين، التهاب الجرح في مريض واحد وأنكماش رئوي في مريض واحد. كل مريض عولج حسب حالته ولم تسجل وفاة أثناء العملية ولكن حدثت وفيات بعد العملية في ثلاث حالات، أثنان بسبب عجز تنفسي والآخر بسبب تسمم الدم الجرثومي. الملاحظات المهمة في هذه الدراسة كانت في 8 ثمانية حالات من الحالات الثمانية والخمسين خلال فترة المراقبة والعلاج التحفظي أنهم تحسنوا بشكل كامل من الأعراض والعلامات السريرية والشعاعية. كل المرضى الباقين وهم 45 خمسة واربعون مريض أحتاجوا الى أستئصال جراحي وكان رفع الفص الرئوي هو أكثر أنواع الأستئصال الجراحي حيث أجري لتسعة وثلاثون مريض. أما أسئصال فص رئوي مع أستئصال جزئي فقد أجري لستة مرضى. الاستنتاج: وخلصت الدراسة الى أنه يمكن لبعض الحالات التي تم تشخيصها على أنها حالات أنتفاخ الفص الرئوي الخلقي أن تستفيد من فترة المراقبة لغرض معالجتها تحفظياً وبدون أجراء جراحي. مفتاح الكلمات: أنتفاخ الفص الرئوي الخلقي، رفع فص رئوي خلقي، علاج تحفظي.


Article
Standerd cervical mediastinoscopy in the diagnosis of mediastinal mass in Ghazi Al-Hariri Hospital
تنظير المنصف الصدري القياسي في تشخيص كتلة المنصف الصدري في مستشفى غازي الحريري

Authors: Bashar B Aday بشار برجس --- Abdulameer M. Hussein عبد الامير محسن --- Sabah N. Jaber صباح نوري
Journal: Journal of the Faculty of Medicine مجلة كلية الطب ISSN: 00419419 Year: 2015 Volume: 57 Issue: 4 Pages: 267-269
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Mediastinoscopy is an integral part in the diagnosis of mediastinal mass. The most common indications for mediastinoscopy is for tissue sampling and determining the extent of lung cancer. Objectives: To validate our experience with standard cervical mediastinoscopy and to evaluate the usefulness of cervical mediastinoscopy in the assessing the mediastinal diseases when imaging modalities are none diagnostic.Material and Methods: A retrospective study of 16 patients between January 2012 and July 2014. Mediastinoscopy was indicated for diagnostic staging of nodal disease related to lung cancer in 8 patients (group I) and for isolated mediastinal lymphadenopathy in 8 patients (group II)Results: There were 11 males and 5 females, with a mean age of 47 years. The mean operative time was 30 minutes and the mean hospital stay was 8 hours. In lung cancer (group I) there was positive results in 3 patients and negative results in 5 patients. In patients with isolated mediastinal lymphadenopathy (group II), TB was the commonest diagnosis. There was no surgical related morbidity or mortality in our study. The sensitivity and specificity of standard cervical mediastinoscopy in this study was 100%Conclusion: Standard cervical mediastinoscopy is safe in the hands of well trained persons and needs a good knowledge of the anatomy of the region, cost effective, highly specific and still the first investigation of choice in the diagnosis of mediastinal nodal involvement.Key words: Mediastinoscopy, cervical, tissue biopsy.

الخلفية: تنظير المنصف الصدري هو جزء لا يتجزأ في تشخيص كتلة الرئتين. المؤشرات الأكثر شيوعا لتنظير المنصف هو لأخذ عينات الأنسجة وتحديد مدى الإصابة بسرطان الرئة.الهدف من الدراسة: للتحقق من صحة تجربتنا مع تنظير المنصف الصدري عن طريق الرقبة وتقييم جدوى تنظير المنصف في تقييم أمراض الرئتين عندما تكون طرائق التصوير التشخيصي غير ذي جدوى.الطرق والمرضى؛ الدراسة بأثر رجعي من 16 مريضا بين يناير 2012 ويوليو 2014. تنظير المنصف لتشخيص مرض العقد اللمفاوية المتعلق بسرطان الرئة في 8 من المرضى (المجموعة الأولى) واعتلال العقد اللمفية المعزولة في المنصف في 8 مرضى (المجموعة الثانية).النتائج: كان هناك 11 من الذكور و 5 إناث، مع متوسط عمر 47 عاما. كان متوسط وقت العملية 30 دقيقة، وكان متوسط الإقامة في المستشفى 8 ساعات. سرطان الرئة في (المجموعة الأولى) كانت هناك نتائج إيجابية في 3 مرضى ونتائج سلبية في 5 مرضى. في المرضى الذين يعانون من اعتلال العقد اللمفية المعزولة (المجموعة الثانية)، السل كان الأكثر شيوع في التشخيص. لم يكن هناك مضاعفات ذات صلة جراحية أو وفيات في دراستنا. وكانت حساسية وخصوصية تنظير المنصف في هذه الدراسة 100٪.الخلاصة: تنظير المنصف هو جراحه آمنة بيد الأشخاص المتدربين جيدا والملمين بالتشريح الجراحي وفعالة من حيث التكلفة، محددة للغاية ومازال الاختيار الأول في الاختيار في تشخيص تورم العقد في المنصف الصدري. الكلمات الرئيسية: تنظير المنصف، رقيي، خزعة الأنسجة.

Keywords

Mediastinoscopy --- cervical --- tissue biopsy. --- الخلفية: تنظير المنصف الصدري هو جزء لا يتجزأ في تشخيص كتلة الرئتين. المؤشرات الأكثر شيوعا لتنظير المنصف هو لأخذ عينات الأنسجة وتحديد مدى الإصابة بسرطان الرئة. الهدف من الدراسة: للتحقق من صحة تجربتنا مع تنظير المنصف الصدري عن طريق الرقبة وتقييم جدوى تنظير المنصف في تقييم أمراض الرئتين عندما تكون طرائق التصوير التشخيصي غير ذي جدوى. الطرق والمرضى؛ الدراسة بأثر رجعي من 16 مريضا بين يناير 2012 ويوليو 2014. تنظير المنصف لتشخيص مرض العقد اللمفاوية المتعلق بسرطان الرئة في 8 من المرضى المجموعة الأولى --- واعتلال العقد اللمفية المعزولة في المنصف في 8 مرضى المجموعة الثانية --- . النتائج: كان هناك 11 من الذكور و 5 إناث، مع متوسط عمر 47 عاما. كان متوسط وقت العملية 30 دقيقة، وكان متوسط الإقامة في المستشفى 8 ساعات. سرطان الرئة في المجموعة الأولى --- كانت هناك نتائج إيجابية في 3 مرضى ونتائج سلبية في 5 مرضى. في المرضى الذين يعانون من اعتلال العقد اللمفية المعزولة المجموعة الثانية --- ، السل كان الأكثر شيوع في التشخيص. لم يكن هناك مضاعفات ذات صلة جراحية أو وفيات في دراستنا. وكانت حساسية وخصوصية تنظير المنصف في هذه الدراسة 100٪. الخلاصة: تنظير المنصف هو جراحه آمنة بيد الأشخاص المتدربين جيدا والملمين بالتشريح الجراحي وفعالة من حيث التكلفة، محددة للغاية ومازال الاختيار الأول في الاختيار في تشخيص تورم العقد في المنصف الصدري. الكلمات الرئيسية: تنظير المنصف، رقيي، خزعة الأنسجة.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2015 (1)

2013 (1)