research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Serum lipid profile in Psoriasis: a controlled study

Author: Ahmed Abdul-Aziz Ahmed. احمد عبد العزيز
Journal: The Medical Journal of Tikrit مجلة تكريت الطبية ISSN: 16831813 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 171 Pages: 38-42
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Psoriasis is an inflammatory dermatosis that is characterized with hyperproliferation of keratinocytes and inflammatory infiltration in the epidermis and dermis. The high prevalence of atherosclerosis has been reported in psoriatic patients. High serum lipid level has been suggested in the pathogenesis of this phenomenon. In this study, our purpose was to compare the lipid profile in psoriatic patients with non-affected persons. This study was designed and conducted as a case-control assay with 19 patients in the first group and24 cases as control groups. The lipid profile, including serum level of triglyceride, cholesterol, low-density lipoprotein (LDL), and high-density lipoprotein (HDL), were assessed in both groups. The patient group consisted of 19 (6 male and 13 female )and control group consisted of 24cases (11 male and 13 female). The serum triglyceride, and LDL was significantly higher in psoriatic patients (P < 0.05).
CONCLUSION: This study, like previous assays, shows that high serum lipid level is significantly more common in psoriasis. This fact may be responsible for higher prevalence of cardiovascular accident in psoriatic patients. It may be useful to do early screening and treatment of hyperlipidaemia in psoriasis to prevent the atherosclerosis and its complications.

الصدفية هو مرض جلدي التهابي التي تتميز مع المفرط لمن الخلايا الكيراتينية وتسلل التهابات في البشرة والأدمة. تم الإبلاغ عن ارتفاع معدل انتشار مرض تصلب الشرايين لدى مرضى الصدفية. وقد اقترح ارتفاع مستوى الدهون في الدم في التسبب في هذه الظاهرة. في هذه الدراسة، وكان هدفنا للمقارنة بين الدهون لدى مرضى الصدفية مع المنظمات غير الأشخاص المتضررين. وقد تم تصميم هذه الدراسة والتي أجريت على أنه فحص الحالات والشواهد مع 19 مريضا في المجموعة الأولى and24 الحالات باعتبارها مجموعات المراقبة. وجرى تقييم الوضع الدهون، بما في ذلك مستوى مصل الدهون الثلاثية والكوليسترول والبروتين الدهني منخفض الكثافة (LDL)، والبروتين الدهني عالي الكثافة (HDL)، في كل من المجموعتين. وتألفت المجموعة المريض من 19 (6 من الذكور والإناث 13)، وسيطرة مجموعة تتألف من 24cases (11 من الذكور والإناث 13). كانت الدهون الثلاثية في الدم، والكولسترول أعلى بكثير في المرضى الذين يعانون الصدفي (P <0.05). الخلاصة: هذه الدراسة، مثل فحوصات السابقة، تبين أن ارتفاع مستوى الدهون في الدم بشكل ملحوظ أكثر شيوعا في مرض الصدفية. قد يكون هذا الواقع تكون مسؤولة عن ارتفاع معدل انتشار حادث القلب والأوعية الدموية لدى مرضى الصدفية. قد يكون من المفيد للقيام الفحص المبكر والعلاج من مرض الصدفية في hyperlipidaemia لمنع تصلب الشرايين ومضاعفاتها.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2011 (1)