research centers


Search results: Found 9

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Article
FAMILIAL COLORECTAL CANCER

Author: Ali Raheem Hashim
Journal: Basrah Journal of Surgery مجلة البصرة الجراحية ISSN: 16833589 / ONLINE 2409501X Year: 2004 Volume: 10 Issue: 1 Pages: 55-59
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Most colorectal cancers regardless of etiology are believed to arise from adenomatous polyps. Both environmental and genetic factors are important in colorectal carcinogenesis. Twenty five percent of patients with colorectal cancer have relevant family history. We tried to verify the spectrum of manifestations of hereditary non polyyposis colorectal cancer HNPCC and what practical preventive measures could be applied. In related families, 4 generations were studied via interviewing. Seventeen patients fulfilled the Amsterdam’s criteria for the diagnosis of HNPCC (Lynch II), with a mean age of 59.11 11.75, 10 patients were females and 7 were males. All were not smokers. The pedigree we mapped for these families showed an autosomal dominant inheritance. HNPCC is heterogeneous syndrome. Although has certain gene defect. We should always think of HNPCC in presence of positive family history of colorectal cancer or other malignancy specially those affecting young age groups. Regular colonoscopy and aspirin prophylaxis are important preventive measures.

Keywords


Article
Estimation of Daily Diffuse Solar Radiation for Different Iraqi Cities

Author: Ali Raheem Tuaimah
Journal: Al-Mustansiriyah Journal of Science مجلة علوم المستنصرية ISSN: 1814635X Year: 2012 Volume: 23 Issue: 7 Pages: 131-140
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Solar radiation energy is a very attraction issue for study because it is renewable and clean energy. Analysis of 22 year of daily solar radiation (global and diffuse) on horizontal surfaces at different cities in Iraq . To achieve this goal , a special statistical model was used to estimate diffuse fraction from clearness index at a daily scale at different Iraqi regions. The results showed that this model can estimate diffuse solar radiation on a horizontal surface with high resolution. It also showed a good correlation between the model and observation.Keywords; diffuse fraction, solar energy, solar radiation, diffuse radiation.

إن الطاقة الشمسية هي موضع اهتمام لكونها مصدر طاقة نظيفة ومتجددة . تم تحليل واستخدام بيانات متوسط قراءات الإشعاع الشمسي الكلي والمنتشر الساقط على سطح أفقي لمدة 22 سنة لمناطق مختلفة من العراق ولتحقيق هذا الهدف استخدم نموذج رياضية خاص تقوم بتقدير قيم الإشعاع الشمسي المنتشر من القيم اليومية للجو الصحو لمناطق مختلفة في العراق .أظهرت النتائج انه يمكن لهذا النموذج الرياضي إن يقدر قيم الإشعاع الشمسي المنتشر الساقط على سطح أفقي وبدقة عالية . وأظهرت النتائج كذلك بان علاقة الارتباط جيد بين نتائج النموذج الرياضي والقيم المسجلة

Keywords


Article
PERCEIVED TEACHING SELF-EFFICACY FOR TRAINING-TEACHERS IN BIOLOGICAL DEPARTMENTS AND ITS RELATIONSHIP WITH THEIR ACHIEVEMENT
كفاية التدريس الذاتية المُدرَكة للمدرسين المتدربين في أقسام علوم الحياة وعلاقتها بتحصيلهم الأكاديمي

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims to recognize perceived self-efficacy teaching for Training – teachers at Departments of Biology in Colleges of Education, and its relation to their achievements. The sample of the study included (370) Training–teachers at Departments of Biology in Colleges of Education for Pure Sciences in Al-Qadisiyah, Thi-Qaar, Basrah and Karbalaa Universities. The researcher designed the instrument of the research that represented the scale of perceived self-efficacy teaching that finally comprised (42) articles after testing it with the qualities of invariability and validity.This study showed the existence of perceived self-efficacy teaching for Training – teachers at Departments of Biology. Also, there is a difference in the statistical significance in perceived self-efficacy teaching belonging to the social type and in favor of males, furthermore there is a positive relation of statistical significance between perceived self-efficacy teaching and achievements in the training-teachers. This study presented a number of suggestions and recommendations.

هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن كفاية التدريس الذاتية المُدرَكة لدى المدرسين المتدربين (طلبة كليات التربية/ المرحلة الرابعة) في أقسام علوم الحياة في كليات التربية، وعلاقتها بتحصيلهم الأكاديمي. بلغت عينة البحث (370) مُدرساً متدرباً من أقسام علوم الحياة لكليات التربية في جامعات: القادسية، وذي قار، والبصرة، وكربلاء. وقد قام الباحث ببناء اداة البحث والتي تكونت بصورتها النهائية من (42) فقرة، وقد أخضعها لمواصفات الصدق والثبات المُعتمدة في بناء المقاييس والاختبارات.وبينت الدراسة أن المدرسين المُتدربين يتمتعون بكفاية تدريس ذاتية مُدركة وبشكل دال احصائياً، وكذلك فقد كان هناك اختلافات ذات دلالة احصائية في كفاية التدريس الذاتية المدركة حسب أيضاً اظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية معنوية موجبة بين كفاية التدريس الذاتية المُدرَكة والتحصيل الاكاديمي للمدرسين المتدربين (طلبة كليات التربية/ المرحلة الرابعة). وقد قدمت الدراسة عدداً من التوصيات والمقترحات.


Article
Satire in Al- Jawahiry Tarnimat Al- Jiaa- Analytic and Semantic study
أُسلوب السُّخرية في قصيدة(تنويمة الجياع) للجواهريدراسة تحليلية ، ودلالية

Author: Ali Raheem Hadi Al- Hilw علي رحيم هادي الحلو
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 11 Pages: 130-143
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

الملخص قد تتكرر العبقرية ، ولكن بعد طول انتظار ، فانظر كم قرنًا بين المتنبي والجواهري ؟ وكم على الأمة أن تترقّب مولودًا يثلثهما ؟
هكذا هي الأمم الحيّة ، ولا سيّما عندما تتطلع في سماوات الشعر ، ومراتب الإبداع الأدبي ، عاد المتنبي في الجواهري ، شموخًا ، وحبًّا ، وجزالة ، وصورًا حيّةً ناطقة من الحياة ، ورفضًا للظلم ، وحربًا على الطغاة وتطلعًا الى الغد المشرق .رقد الجواهري في قبره ، لكنه يعيش معنا كبرياءً وإباءً ، عنفوانًا طاغيًا ، وحلاوةً في التعبير ، وسلاسة ما بعدها سلاسة ، فاستحقّ المجد كل المجد ، إنّهُ الخلود الذي ما بعده خلود .
لقد نظم الجواهري في موضوعات شتّى ، وأطال فيما نظم ، فكان من أغزر الشعراء عطاءً . وقصائده على طولها تجدُها عرائسَ البلاغة العربية ، فلا إسفاف ، ولا نزول عن قمة الإبداع .
وأصبح الجواهري قِمةً للشعر ، وسيبقى ، وقد صدق من قال : لم يولد شاعر بعد المتنبي إلا الجواهري ، لأنه لا يَسَعُهُ الكَلِم ، ولا يحدُّه زمان ، ولا مكان ؛ لأنه كما قال المرحوم الدكتور طه حسين : هذا شاعر العرب الأكبر ، الآن بدأتُ استمع الشعرَ الشعر ، ساعة إلقاء الجواهري قصيدته في الذكرى الألفية لوفاة المعرّي ، حيث بلغ قوله :
لحرية الفكر تاريخٌ يحدثُنــا بأنّ ألفَ مسيحٍ دونها صُلِبَـــــــا
وصدَق الدكتور المرحوم علي جواد الطاهر إذ وصفه بقوله : (الجواهري هو الجواهري ، وكفى ) ( ) .
لقد قَلَّبْتُ قصائدَ الجواهري لعلّي أختار لؤلؤةً من بينها ، فأعياني التمييز بين الدُّرر ، وكلُّ واحدةٍ منها تتباهى على أختها ، فلا تَمِيزُها ، ووَجدْتُ منها ما ارتبط بمناسبة ، ومنها ما ارتبط عفوًا بما رآه الجواهري قضيةً ، أو ليكون قضِيَّةً ، أو موضوعًا لدى الشاعر .
ولما كان البحث الأكاديمي يُلزِمُنا أن نُحدّد موضوعًا ، فقد وقع الاختيار على رائعة الشاعر (تنويمة الجياع). ولأجل الدقة في التحديد سأتناول أسلوب السخرية في هذه القصيدة ، ومدى مساهمة الشاعر من خلال قصيدته هذه في إيصال أفكاره إلى المتلقي ، وأثر ذلك فيه .
البحث مقسّم على تمهيد بيّنت فيه أن الجواهري اتخذ الإنسان وهمومه قضيته الأولى ،ولاسيّما قضية المحرومين من شعبه ،وتناولت مقدمتيه النثريتين اللّتين قدّم بهما لدواوينه .
وتلت التمهيد ثلاثة مباحث ،عرض الأول منها جوانب عن الشاعر وقصيدته . أما المبحث الثاني فعرض أسلوب القصيدة ، أما المبحث الثالث فعرض أفكار القصيدة . ثم جاءت النتائج فالمراجع .

الملخص:قد تتكرر العبقرية ، ولكن بعد طول انتظار ، فانظر كم قرنًا بين المتنبي والجواهري ؟ وكم على الأمة أن تترقّب مولودًا يثلثهما ؟هكذا هي الأمم الحيّة ، ولا سيّما عندما تتطلع في سماوات الشعر ، ومراتب الإبداع الأدبي ، عاد المتنبي في الجواهري ، شموخًا ، وحبًّا ، وجزالة ، وصورًا حيّةً ناطقة من الحياة ، ورفضًا للظلم ، وحربًا على الطغاة وتطلعًا الى الغد المشرق .رقد الجواهري في قبره ، لكنه يعيش معنا كبرياءً وإباءً ، عنفوانًا طاغيًا ، وحلاوةً في التعبير ، وسلاسة ما بعدها سلاسة ، فاستحقّ المجد كل المجد ، إنّهُ الخلود الذي ما بعده خلود .لقد نظم الجواهري في موضوعات شتّى ، وأطال فيما نظم ، فكان من أغزر الشعراء عطاءً . وقصائده على طولها تجدُها عرائسَ البلاغة العربية ، فلا إسفاف ، ولا نزول عن قمة الإبداع .وأصبح الجواهري قِمةً للشعر ، وسيبقى ، وقد صدق من قال : لم يولد شاعر بعد المتنبي إلا الجواهري ، لأنه لا يَسَعُهُ الكَلِم ، ولا يحدُّه زمان ، ولا مكان ؛ لأنه كما قال المرحوم الدكتور طه حسين : هذا شاعر العرب الأكبر ، الآن بدأتُ استمع الشعرَ الشعر ، ساعة إلقاء الجواهري قصيدته في الذكرى الألفية لوفاة المعرّي ، حيث بلغ قوله :لحرية الفكر تاريخٌ يحدثُنــا بأنّ ألفَ مسيحٍ دونها صُلِبَـــــــاوصدَق الدكتور المرحوم علي جواد الطاهر إذ وصفه بقوله : (الجواهري هو الجواهري ، وكفى ) ( ) .لقد قَلَّبْتُ قصائدَ الجواهري لعلّي أختار لؤلؤةً من بينها ، فأعياني التمييز بين الدُّرر ، وكلُّ واحدةٍ منها تتباهى على أختها ، فلا تَمِيزُها ، ووَجدْتُ منها ما ارتبط بمناسبة ، ومنها ما ارتبط عفوًا بما رآه الجواهري قضيةً ، أو ليكون قضِيَّةً ، أو موضوعًا لدى الشاعر .ولما كان البحث الأكاديمي يُلزِمُنا أن نُحدّد موضوعًا ، فقد وقع الاختيار على رائعة الشاعر (تنويمة الجياع). ولأجل الدقة في التحديد سأتناول أسلوب السخرية في هذه القصيدة ، ومدى مساهمة الشاعر من خلال قصيدته هذه في إيصال أفكاره إلى المتلقي ، وأثر ذلك فيه .البحث مقسّم على تمهيد بيّنت فيه أن الجواهري اتخذ الإنسان وهمومه قضيته الأولى ،ولاسيّما قضية المحرومين من شعبه ،وتناولت مقدمتيه النثريتين اللّتين قدّم بهما لدواوينه .وتلت التمهيد ثلاثة مباحث ،عرض الأول منها جوانب عن الشاعر وقصيدته . أما المبحث الثاني فعرض أسلوب القصيدة ، أما المبحث الثالث فعرض أفكار القصيدة . ثم جاءت النتائج فالمراجع .

Keywords


Article
Poetry and Madness : A Theoretical Study

Authors: Hussein Hama Ali Raheem --- Ra'ia Abdul Wahid Abdul Aziz
Journal: Journal of Tikrit University for the Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية ISSN: 18176798 Year: 2010 Volume: 17 Issue: 8 Pages: 657-677
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT
This paper tackles the relationship between madness and poetry. It traces madness back to past eras. It is divided into three sections. The first section explains the nature of madness and its definitions from psychological and religious points of view. It tackles the role of madness in the classical poetry especially in Aeschylus' Agamemnon and in some of Solon's poems. It also alludes to this phenomenon in Shakespeare's A Midsummer Night's Dream. The second section tackles the process of composing poetry and its sources in William Blake's poems and how it is attributed to some aspects which are close to madness. The last section takes the French poet Rimbaud as an example of a poet who has led an-unusual life and who has looked for the "unknown". The present study classifies him under the term "outsider" which is not far from the realm of madness. It also deals with the term "alienation" in Hussein Mardan's poetry which is also looked at as a sort of madness.

Keywords


Article
The Victorian Poetry and Rubaiyat of Omar Al-Khayyam: A Comparative Study
الشعر الملحمي ورباعيات عمر الخيام: دراسة مقارنة

Author: Hussein Hama Ali Raheem حسين حمه علي رحيم
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2010 Issue: 57 Pages: 643-658
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

يتألف هذا البحث من محورين رئيسيين. يعالج المحور الأول الأوضاع التي نجمت عن التقدم الصناعي والعلمي مما أثار أسئلة عدة عند الشعراء الانجليز تدور حول الوجود والموت ونزعة الهروب من الواقع. ويتناول المحور الثاني شيئا عن شخصية شاعر شرقي مسلم (عمر الخيام) كان فيلسوفا ورياضيا كتب قصائد عالج فيها مواضيع الغاز الموت والوجود والنزعة الهروبية التي انعكست فيها قصائد الشعر الانجليزي في العصر الفيكتوري الممتد من الفترة 1837–1904.


Article
Effect of Discussion Techniques in Composition performance for The fifth preparatory student
اثر اسلوب المناقشة في الاداء التعبيري لدى طلبة الصف الخامس الاعدادي

Author: Surror Abdul – Kareem Ali Raheem سرور عبدالكريم علي رحيم
Journal: Journal Of Educational and Psychological Researches مجلة البحوث التربوية والنفسية ISSN: 18192068 /pissn 26635879 Year: 2017 Volume: 14 Issue: 53 Pages: 342-368
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims at knowing the effect of discussion method for students of fifth grade in preparatory school. Methodology of the Study:In order to achieve the objective of the study, the researcher chooses non-randomly the preparatory school affiliated to the District Chamchamal Suliemnaniya. The sample attained 64 students in 32 per group (control and experimental) groups. The researcher used the discussion method which was applied on experimental group. She uses the traditional method on the control group. The researcher matched the two group in ago, intelligence, marks at the Kurdish Language in the previous year , pretest and posts for the independent sample. The researcher bused the unified tool to measure the expressive performance for the two groups of the study, and the end of each topic used the touchstones.Research's Finding:The result of the study shows the excel of the experimental group over the control group. The researcher recommends to take the discussion method in teaching expression and to take the lesson of expression and taking expression connection. She suggests making a similar study and also in terms of other subjects.  

يرمي البحث الحالي الى تعرف اثر اسلوب المناقشة في الاداء التعبيري لدى طلبة الصف الخامس الاعدادي.أجراءات البحثلتحقيق هدف البحث اختارت الباحثة قصديا اعدادية ( شوانى) التابعة لتربية قضاء ضم ضمال / سليمانية , وقد بلغت عينة البحث (64) طالباً وطالبة بواقع (32) في المجموعة الضابطة ، و (32) في المجموعة التجريبية ، وقد استعملت الباحثة اسلوب المناقشة الجماعية التي تم تطبيقها على المجموعة التجريبية ، والطريقة التقليدية على المجموعة الضابطة.كافأت الباحثة بین المجموعتين في العمر الزمني ، والذكاء ، ودرجات اللغة الكردية للعام السابق ، واختبار قبلي ، استعملت الباحثة الاختبار التائي لعينتين مستقلتين لتحليل البيانات ، واستعملت أداة موحدة لقياس الاداء التعبيري اعتمادا على معايير تصحيح اعدتها الباحثة .


Article
ECG CHANGES DURING UPPER GASTROINTESTINAL TRACT ENDOSCOPY (A PROSPECTIVE STUDY)

Authors: Mutez Nahi Mansur --- Issam Merdan --- Ali Raheem --- Mazin Hawaz Al Hawaz
Journal: Basrah Journal of Surgery مجلة البصرة الجراحية ISSN: 16833589 / ONLINE 2409501X Year: 2006 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 86-91
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This study aimed to evaluate the cardiac changes and complications that occurred in patients who underwent upper gastrointestinal tract endoscopy. The study was conducted from January 2002 to December 2002at Basrah General Hospital and Al-Sadir Teaching Hospital. One hundred and forty eight patients complaining of upper gastrointestinal tract disorders were included in this study. Detailed history, physical examination and ECG was taken before, during and half hour after endoscopic examination. Patients were divided into two groups according if they have previous cardiopulmonary diseases.One hundred and forty eight patients included in the study, 91 males and 57 females. The age group between 20–40 years represent the commonest group underwent oesophago-gastroduodenoscopy (O.G.D) examination.All ECG changes that developed in patients before endoscopic examination arise from those who had cardiopulmonary diseases. Forty-two (40.4%) and 21 (47.7%) patients from group I. and group II. respectively showed abnormal ECG changes while 18 (17.3%) and 13 (29.5%) patients from group I. and group II. respectively showed abnormal ECG findings half hour after endoscopic examination . Bradycardia represents the commonest ECG changes occurred during and half hour after examination. We concluded that OGD is a safe procedure but in elderly patients and those with cardiopulmonary disease ECG monitoring should be done during endoscopic examinationBas J Surg, March, 12, 2006

Keywords

ECG --- GASTROINTESTINAL --- ENDOSCOPY


Article
Isolate and Identification some of the pathogens of cardiac catheterization patients in the city of Karbala
عزل وتشخيص بعض المسببات المرضية من مرضى قسطرة القلبية في محافظة كربلاء

Authors: Batool Shakir Abed AL- Mjalawi --- Ali Raheem Handhal AL-Hamil --- Hiyame Abdul Ridha
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2016 Volume: 14 Issue: 2 Pages: 1-9
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

A total of 89 samples have being collected from cardiac catheterization unit patients who admitted to the Imam Hussein Teaching Hospital in Karbala for seven months, starting from ( January 2014 and to the end of July 2014) from both sex and aged between ( 29-75) years. and due to the absence of a local study on pathogens isolated from cardiac catheterization patients came this study.The samples were melded : swabs , catheter tip and the blood culture before and after cardiac catheterization, cardiac catheterization was classified in to three categories catheterization diagnostic , therapeutic catheterization and both of them. diagnostic catheterization samples was 66(74.16%) and gave positive results for bacterial culture (number patients of them) swabs test 15(22.73%),while the catheter tip test 14(21.21%), blood culture 14(21.21%) before a catheterization and 15(22.73%) after a catheterization . Either therapeutic catheterization samples15(16.85%) of them were infected with 6(40%) for all tests. The diagnostic and therapeutic catheterization together samples 8(8.99%) the patients were of them 4(50%) ,4(50%) ,4(50%) and 3(37.5%) respectively.The results showed an sensitivity value of 96% and specificity 100% for swabs testing and catheter tip, either sensitivity values and the specificity 100% and 98.5% to the blood culture test respectively.it is became clear from our results that out of 89 sample collected there wa 25(28.09%) positive culture and two samples of them showed two types of pathogen it is noting that exact number have 27 bacteria isolated as 11(70.74%) gram positive , 15(55.56%) gram negative and 1(3.70%) yeasts, while 64(71.91%) not gave any growth .

جمعت تسعة وثمانون عينة من مرضى وحدة القسطرة القلبية الذين يراجعون مستشفى الامام الحسين (ع) التعليمي في محافظة كربلاء المقدسة لمدة سبعة اشهر, ابتداءً( من كانون الثاني 2014 وانتهاءً بتموز 2014 ) من كلا الجنسين وبعمر يتراوح من (29-75 ) سنة, ونظرا لعدم وجود دراسة محلية على المسببات المرضية المعزولة من مرضى القسطرة القلبية جاءت هذه الدراسة شملت العينات مسحات من عدة القسطرة القلبية ، زرع طرف القسطار وزرع عينة الدم قبل وبعد اجراء القسطرة ولكل فئة من فئات القسطرة وهي القسطرة التشخيصية والعلاجية وكلا النوعين معا.كانت عينات القسطرة التشخيصية 66(74.16%) فأعطت نتائج موجبة للزرع الجرثومي لاختبار المسحات 15(22.73%) ،اما اختبار زرع طرف القسطار 14(21.21%) ,واختبار زرع عينة الدم 14(21.21%) قبل اجراء القسطرة و15(22.73%) بعد اجراء القسطرة ,اما عينات القسطرة العلاجية 15(16.85%) فكان المصابين منهم 6(40%) لكل الاختبارات ,اما عينات القسطرة التشخيصية والعلاجية معا 8(8.99%) فكان المصابين منهم 4(50%) ، 4 (50%) ،4(50%) و3(37.5%) على التوالي.اظهرت النتائج قيم الحساسية 96% والنوعية 100% لاختبار المسحات وزرع طرف القسطرة ، اما قيم الحساسية والنوعية 100% و98.5% على التوالي لاختبار زرع الدم ,اصبح واضحاً من خلال نتائجنا ان 89 عينة يوجد منها 25 (28.09%) موجبة الزرع وعينتان منهن اطهرت نوعين من الجراثيم حيث يكون العدد الكامل 27 عزلة جرثومية ، فكانت 11(70.74% ) للبكتريا الموجبة ، 15(55.56%) للبكتريا السالبة وعزلة واحدة فقط 1(3.70%) من الخمائر بينما 64(71.91%) لم تعطي اي نمو

Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (9)


Language

English (7)

Arabic (2)


Year
From To Submit

2017 (2)

2016 (1)

2012 (1)

2011 (1)

2010 (2)

More...