research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Antioxidant Effects of Flavonoids and non Flavonoid Part Extracted from Ginger ( Zingiber Officinale) Roots.
التأثيرات المضادة للأكسدة للفلافونويدات والجزء غير الفلافونويدي المستخلصة من جذور الزنجبيل

Authors: Ameira A. Hamdoon --- Man S. Kalo --- Elham M. Al- Khashab الهام الخشاب --- Sameira M. Al- Katib سميرة محمد الكاتب
Journal: Rafidain journal of science مجلة علوم الرافدين ISSN: 16089391 Year: 2009 Volume: 20 Issue: 3E Pages: 18-31
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The extraction of Flavonoids from dried ginger ( Zingiber officinale Ros.) roots in addition of non-flavonoids parts (oils and defatted) were studied against H2O2 induced oxidative stress in the serum of male rats for 15 day. Fifty male rats with age of 3-4 months and weight of 225- 300 g were divided into 5 groups : group (1): control group received drinking tab water and ideal diet, group (2): received 0.5% H2O2 in drinking tab water , group (3): received 0.5% H2O2 and oral dose of 15 mg/ kg of BW. flavonoids once daily, group (4): received 0.5% H2O2 and oral dose of 30 mg/ kg BW flavonoids once daily. Group (5): received 0.5% H2O2 and the experimental diet ( 50 g non- flavonoids part / kg diet). H2O2 treated group showed elevation in serum cholesterol, malondialdehyde (MDA), peroxynitrite radical levels and reduction in glutathione (GSH), vit C, albumin, calcium, and phosphorus levels compared with the control group (p≤ 0.05). Treatment with ginger extracts counteracted the oxidative stress induced by H2O2 by reducing the levels of cholesterol, MDA and peroxynitrite and enhancing the levels of GSH, vit C, albumin and calcium compared with the H2O2 treated group (p≤ 0.05). Treatment with non flavonoids part, by means of experimental diet, showed decreasing in the MDA, peroxynitrite, phosphate levels and increasing in vit C level compared with the H2O2 treated group (p≤ 0.05). The results of the present study provided the protective effects of the ginger extract by increasing antioxidant defense and suppression free radicals production in the serum.

تضمن البحث استخلاص الفلافونويدات من جذور نبات الزنجبيل الجافة ودراسة تأثير هذا الجزء من النبات فضلا عن الجزء غير الفلافونويدي (الزيتي والمنزوع الدهن) على الإجهاد التأكسدي المحدث بواسطة بيروكسيد الهيدروجين في مصل ذكور الجرذان البالغة لمدة 15 يوما. تم استخدام 50 ذكرا من ذكور الجرذان البالغة بعمر 3-4 أشهر وبأوزان تراوحت بين 225- 300 غم. قسمت عشوائيا إلى 5 مجاميع متساوية: (1) مجموعة سيطرة استهلكت ماء الشرب الاعتيادي والغذاء القياسي، (2) مجموعة عوملت ببيروكسيد الهيدروجين (H2O2) 0.5% في ماء الشرب، (3) مجموعة عوملت ببيروكسيد الهيدروجين 0.5% و15 ملغم/ كغم من وزن الجسم من الفلافونويدات جرعة يومية عن طريق الفم، (4) مجموعة عوملت ببيروكسيد الهيدروجين 0.5% و 30 ملغم/ كغم من الفلافونويدات جرعة يومية عن طريق الفم، (5) مجموعة عوملت ببيروكسيد الهيدروجين 0.5% والغذاء المضاف إليه 5% من الجزء غير الفلافونويدي من النبات. أظهرت المجموعة المعاملة بـ H2O2 ارتفاعا في مستويات الكولستيرول، المالوندايألديهايد وجذر بيروكسي نتريت وانخفاضا في مستويات الكلوتاثيون، فيتامين C ، الألبومين، الكالسيوم والفوسفور في مصل الدم مقارنة مع مجموعة السيطرة (p≤ 0.05) . كان تأثير المعاملة بالمستخلصات معاكسا لتأثير الإجهاد التأكسدي المحدث ببيروكسيد الهيدروجين من خلال خفض مستويات الكولستيرول، المالوندايألديهايد وجذر بيروكسي نتريت وزيادة مستويات الكلوتاثيون، فيتامين C ، الألبومين والكالسيوم مقارنة مع المجموعة المعاملة ببيروكسيد الهيدروجين (p≤ 0.05) . أدى إعطاء الجزء غير الفلافونويدي عن طريق الغذاء إلى انخفاض تراكيز المالندايألديهايد و جذر بيروكسي نتريت والفسفور وارتفاع في تركيز فيتامين C مقارنة مع المجموعة المعاملة ببيروكسيد الهيدروجين. إن هذه النتائج توضح دور الزنجبيل في الحماية من أصناف الأوكسجين الفعالة عن طريق زيادة إنتاج مضادات الأكسدة وكبح الجذور الحرة في الدم.


Article
Effect of High Doses of Omega-3 Fatty Acids on the Metabolism of Bones in Adult Females Rats
تأثير الجرع العالية من الأحماض الدهنية -الأوميكا -3 على أيض عظام إناث الجرذان البالغة

Loading...
Loading...
Abstract

This study was done to examine the effect of higher doses of omega-3 fatty acids on bones metabolism because most studies that proved the importance of omega-3 didn't limit the appropriate dose and didn't study the side effects of high doses especially on bone.Twenty female rats whose ages (2.5-3) months and initially weighing (220-300) gm, were divided in to four groups and given 200, 400 or 600 mg/kg orally of omega-3 fatty acids for 30 days. At the end of the experiments, the blood was withdrawn, the right femur was taken to determine the percentage of calcium, phosphorus and magnesium and the left femur for hacking histological. The results showed that 200 mg/kg omega-3 lead to a significant decrease in ALP activity with an elevation in Ca and P in serum and a significant reduction in percentage of Ca and P with elevation in percentage Mg in bone ash, while the activity of ALP was significantly elevated in the rats that treated with 400 mg/kg omega-3- fatty acids accompanied with elevation in serum Ca and P and reduction in percentage of Ca and elevation in percentage of P in bone ash compared with control group. Treatment 600 mg/kg omega-3 lead to elevation in ALP activity and reduction in Ca and P in serum and bone ash. Histological results showed the appearance of osteoblasts and osteocytes and low number of osteoclasts with 200 mg/kg omega-3, while the treatment of rats with 400 and 600 mg/kg omega-3 lead to reduce the number of osteoblasts and the appearance of osteoclasts and osteocytes. These findings provide evidence that higher doses of omega-3 supplementation can lead to bone resorption and imbalance in minerals of bone.

أجريت هذه الدراسة لمعرفة تأثير الجرع العالية من الاحماض الدهنية -أوميكا-3 في ايض العظام لأن معظم الدراسات التي أثبتت أهمية هذه الأحماض، لم تحدد الجرعة المناسبة كما لم تدرس التأثيرات الجانبية للجرع العالية وخصوصا على العظام.أستخدمت في هذه الدراسة (20) أنثى من إناث الجرذان التي تراوحت أعمارهن (2.5-3) أشـهر وأوزانهن (220-300) غم، حيث أعطيت 400 ,200 أو 600ملغم/كغم من الاحماض الدهنية أوميكا-3 عن طريق الفم ولمدة ثلاثين يوما. وبعد انتهاء فترة المعاملة تم سحب الدم وأخذ عظم الفخذ الأيمن لتقدير نسبة الكالسيوم، الفسفور والمغنيسيوم وعظم الفخذ الأيسر لإجراء التقطيع النسجي. بينت النتائج ان المعاملة بالجرعة 200 ملغم/كغم أدت إلى حدوث انخفاض معنوي في فعالية أنزيم الفوسفاتيز القاعدي مع ارتفاع كل من الكالسيوم والفسفور في مصل الدم وانخفاض معنوي في نسبة الكالسيوم والفسفور وارتفاع في نسبة المغنيسيوم في رماد العظم، في حين ارتفعت فعالية أنزيم الفوسفاتيز القاعدي وبشكل معنوي في الجرذان المعاملة بالجرعة 400 ملغم/كغم رافقها زيادة معنوية في مستوى كل من الكالسيوم والفسفور في مصل الدم وانخفاض نسبة الكالسيوم وارتفاع نسبة الفسفور في رماد العظم مقارنة بالسيطرة. أما المجموعة المعاملة بالجرعة 600 ملغم/كغم فقد أدت الى حدوث ارتفاع معنوي في فعالية أنزيم الفوسفاتيز القاعدي مع انخفاض معنوي في مستوى الكالسيوم والفسفور في المصل ورماد العظم مع حدوث ارتفاع معنوي في نسبة المغنيسيوم في رماد العظم. كما أظهرت نتائج التقطيع النسجي لعظم الفخذ الأيسر للجرذان المعاملة بالجرعة 200 ملغم/كغم الى ظهور أعداد من خلايا بانيات العظم والخلايا العظمية وعدد قليل من ناقضات العظم في حين أدت المعاملة بالجرعتين 400 و600 ملغم/كغم الى نقصان في عدد خلايا بانيات العظم ووضوح ناقضات العظم والخلايا العظمية. نستنتج من هذه الدراسة أن الجرع العالية من الاحماض الدهنية أوميكا-3 تؤدي إلى ارتشاف العظم وحصول عدم توازن في مستوى العناصر المكونة له.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2013 (1)

2009 (1)