research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
ROLE OF SERUM ZINC AND COPPER AND ZINC/COPPER RATIO IN ALOPECIA AREATA

Author: Ashwaq Najjem Elldin Al- Jaff اشواق نجم الدين الجاف
Journal: Iraqi Journal of Pharmaceutical Sciences المجلة العراقية للعلوم الصيدلانية ISSN: 16833597 Year: 2005 Volume: 14 Issue: 1 Pages: 47-51
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Alopecia areata is considered as a major health problem, its importance is attributed to its recent increased incidence in our population. Till now, there is no exact cause for alopecia areata although researchers thought it's an autoimmune disease.This clinical study was designed to evaluate the role of trace elements (zinc and copper) in patients with alopecia areata. Twenty patients were diagnosed as having alopecia areata with an age range (10-40 years) were involved in this study. Normal subjects of the same age group were also evaluated as control. The level of serum Zn and Cu were measured by flame atomic absorption spectrophotometry in both control and patient group. And the ratio of Zn/Cu was also estimated.The results of patients group revealed that serum Zn level was significantly lower than those of control (p<0.001), while serum Cu was significantly higher than that of control group (p=0.002). Furthermore, Zn/Cu ratio of patients group was significantly lower than that of control subjects (p<0.001). These results suggest the possible role of Zn and Cu level in alopecia areata. In addition to that the utility of measuring Zn/ Cu ratios for the diagnosis of the disease over that of determining the serum level of Zn or Cu alone since this ratio clearly reflects the severity of the progress.

يعتبر مرض داء الصلع من المشاكل الصحية الكبرى ٬ وتأتي أهميته من خلال سرعة انتشار حدوثه مؤخرا في مجتمعنا.إلى وقتنا هذا لا يوجد سبب حقيقي مثبت لمرض داء الصلع بالرغم من إن معظم الباحثين يعزون السبب إلى الجهاز المناعي للجسم.إن هذه الدراسة السريرية صممت لتقييم دور العناصر النادرة (الزنك والنحاس) في مصل الدم في مرضى المصابين بداء الصلع .40 عاما). وأشخاص من الأصحاء المقاربين لأعمار عشرين مريضا شخصوا بإصابتهم بداء الصلع وتتراوح أعمارهم من ( 10المرضى شملوا في هذه الدراسة وقد مثلوا العينة الضابطة. تم قياس مستوى العناصر النادرة (الزنك والنحاس) في مصل الدم فيكل من المرضى والأصحاء ٬ بالإضافة إلى تحديد نسبة عنصر الزنك إلى النحاس. أظهرت نتائج هذه الدراسة انخفاض ملحوظفي مستوى الزنك لمرضى المصابين بداء الصلع مقارنة بالأصحاء ٬ بينما مستوى النحاس أعلى بصورة ملحوظة منهُ في الأصحاء.بالإضافة لذلك أن نسبة الزنك للنحاس اقل لمرضى داء الصلع مقارنة بالأصحاء ٬ تبعاً لذلك يمكن الاعتماد على هذه النسبة فيتشخيص المرض بدلاً من الاعتماد على نسبة كل من الزنك أو النحاس كلُ على حدة حيث إن هذه النسبة تعكس حدة المرض. وتبينهذه النتائج احتمالية دور العناصر النادرة في داء الصلع.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2005 (1)